Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:59
Hi mede-tweakers,

Ik heb een probleem met mijn videokaart. Wanneer ik bijvoorbeeld World of Tanks speel, dan krijg ik na verloop van tijd de volgende melding:

Een videokaartfout is opgetreden.
Deze fout wordt meestal veroorzaakt door het crashen van de videokaartdriver; probeer de drivers te updaten en controleer de videokaartinstellingen of herstart het spel.
Hieronder krijg ik de opties: ''Het spel opnieuw opstarten'' en ''Sluiten''.

Ik krijg deze melding alleen te zien wanneer ik op Alt + Tab klik en ik kan er niet op klikken om de melding te openen. Ik kan alleen op het kruisje klikken waardoor zowel de melding verdwijnt en de game zich sluit. Wanneer dit gebeurd blijft de game of stilstaan op 1 frame of krijg ik een zwart scherm, maar ik kan dus nog wel alt+tab gebruiken, maar niet switchen. Zodra ik de melding sluit en dus ook de game is alles weer normaal en kan ik de game weer opnieuw opstarten.

Verder heb ik afgelopen weekend Assetto Corsa Competizione gekocht en geprobeerd te spelen. Zonder enige andere auto's draait dit spel een prima 50 fps op medium/high settings, maar zodra er meerdere auto's in het spel komen krijgt mijn pc er moeite mee. De MSI Afterburner Overlay toont aan dat mijn CPU op 100% verbruik zit en mijn videokaart op een schamele 60%. Ik heb dan rond de 30-40 fps, maar om de 5 seconden stopt de game om een paar seconden later ineens 100 meter verder op te baan te zijn. Waarschijnlijk is dit omdat mijn CPU het allemaal niet kan berekenen? Het gekke is wanneer ik in de regen rijdt, dat de game crasht. Wanneer ik in de logs ga kijken zie ik gelijk bovenaan deze melding:
''LogConsoleResponse: Display: Failed to find resolution value strings in scalability ini. Falling back to default.''

Dit is mijn systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H97 GAMING 3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 576,42€ 576,42
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersTP-Link TL-WDN4800€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D14€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung SH-224DB€ 38,72€ 38,72
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 520W€ 52,99€ 52,99
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 738,03

Ondertussen zijn hier een aantal hdd's en ssd's aan toegevoegd. De resolutie van mijn beeldscherm is 2560 x 1080. Verder is de GeForce Game Ready Driver geüpdate naar de laatste versie, namelijk 441.87 met releasedatum 6 januari 2020.

Ik heb alvast Unigine Heaven laten draaien. Uit deze benchmark kwam het volgende:
FPS: 48.2
Score: 1213
Min FPS: 8.1
Max FPS: 103.1
De temperatuur van mijn videokaart bleef hierbij stabiel rond de 65 - 70 graden.

Daarnaast heb ik ook Unigine Superposition gedraaid op 1080p Extreme settings. Hier had mijn computer behoorlijk wat moeite mee.
FPS MIN: 12,52
FPS AVG: 15,26
FPS MAX: 17,66
Score: 2040
Ook hierbij bleef de temperatuur van mijn videokaart stabiel rond de 65-70 graden.

Mijn videokaart heeft een kleine overklok, maar ook zonder deze overklok krijg ik nog steeds de crashes.
Power limit + Temp limit heb ik naar 120 en 91 gezet. De core clock is +200 en de memory clock is +400. Hiermee heeft mijn videokaart altijd stabiel gedraaid.

Ik hoop dat ik hierbij alle belangrijke informatie heb gegeven. Mochten jullie meer informatie nodig hebben, dan hoor ik dit graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oude driver proberen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004

Nemesizz

Untouchable

Check of je geheugen (systeem RAM, niet video geheugen) vol loopt, ik zie namelijk de beruchte Killer netwerkchip op dat moederbord zitten.

De software van die Killers zijn berucht omdat ze een memoryleak hebben, uiteindelijk loopt je hele RAM vol en crashen programma's.

Dat de CPU 100% loopt hoeft niet altijd meteen negatief te zijn, is maar net waar de CPU mee bezig is.
Als je bij een game framelimiters uitzet dan zullen CPU en GPU toch altijd zo snel gaan als ze kunnen en dat een van de 2 vaak dan wel op 100% loopt (CPU vaak eerder dan GPU, afhankelijk van resolutie).

Dat een overklok het altijd goed heeft gedaan wil niet zeggen dat die dat ook (eeuwig) blijft doen.
Vanuit de fabriek zijn die kaarten vaak ook al overgeklokt, dus dan heb je al een overklok op een overgeklokte kaart (dus je eigen overklok uitzetten, is de kaart nog steeds factory-OC). Soms wil terug zetten naar de originele (dit geval) GTX 970 snelheden dan wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
Nemesizz schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:57:
Check of je geheugen (systeem RAM, niet video geheugen) vol loopt, ik zie namelijk de beruchte Killer netwerkchip op dat moederbord zitten.

De software van die Killers zijn berucht omdat ze een memoryleak hebben, uiteindelijk loopt je hele RAM vol en crashen programma's.

Dat de CPU 100% loopt hoeft niet altijd meteen negatief te zijn, is maar net waar de CPU mee bezig is.
Als je bij een game framelimiters uitzet dan zullen CPU en GPU toch altijd zo snel gaan als ze kunnen en dat een van de 2 vaak dan wel op 100% loopt (CPU vaak eerder dan GPU, afhankelijk van resolutie).

Dat een overklok het altijd goed heeft gedaan wil niet zeggen dat die dat ook (eeuwig) blijft doen.
Vanuit de fabriek zijn die kaarten vaak ook al overgeklokt, dus dan heb je al een overklok op een overgeklokte kaart (dus je eigen overklok uitzetten, is de kaart nog steeds factory-OC). Soms wil terug zetten naar de originele (dit geval) GTX 970 snelheden dan wel werken.
Volgens taakbeheer en de afterburner overlay ligt m'n RAM gebruik rond de 6gb tijdens het spelen van WOT. Het lijkt me dat er daarom geen sprake is van een memory leak (?) De software/drivers van killer gebruiken zo'n 100mb wanneer ik naar taakbeheer kijk. Daarnaast heb ik de overklok nu even uitgezet. Ik speel nu even een aantal potjes om aan te kijken wat mijn pc doet. Anders ga ik de tip van @Hackus even proberen. Hebben jullie nog een aanrader welke driver versie? Want ik weet niet sinds wanneer dit speelt, omdat ik pas sinds kort weer ben begonnen met het gamen op deze pc.

[ Voor 4% gewijzigd door SurfBoy op 01-02-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
Ik heb een tijdje geen games meer gespeeld met mijn computer, maar nu iedereen thuis zit wil ik af en toe toch weer een spelletje spelen. Echter krijg ik nog steeds dezelfde melding.

Ik heb ondertussen een aantal dingen geprobeerd.
- Een oude driver van ongeveer een half jaar geleden geprobeerd. Hiermee bleef ik dezelfde melding krijgen
- De nieuwste driver geïnstalleerd na een schone driver installatie. Hiermee ging het een aantal dagen goed, maar na een aantal dagen ging het weer fout. Ik krijg weer dezelfde melding.
- Alles in het NVIDIA configuratiescherm op standaard gezet.

Het eigenaardige is dat ik het bijvoorbeeld met World of Tanks wel heb, maar met Assetto Corsa niet. In World of Tanks kan dit bijvoorbeeld om de 10 potjes gebeuren, maar ook om de 2. Het maakt niet uit wat er gebeurd. Of ik ben naar een plek aan het rijden met weinig grafische actie, of ik ben aan het schieten.

Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 14:53
Mss drastisch maar neem een backup op een niet windows schijf van al je bestanden die je wilt behouden en installeer je besturingssysteem en je software eens opnieuw, installeer ook alle laatste drivers voor je moederbord en grafische kaart. Zet alles op standaard instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
Nilos128 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:08:
Mss drastisch maar neem een backup op een niet windows schijf van al je bestanden die je wilt behouden en installeer je besturingssysteem en je software eens opnieuw, installeer ook alle laatste drivers voor je moederbord en grafische kaart. Zet alles op standaard instellingen.
Dit is inderdaad de laatste stap die ik wilde ondernemen. Ik had gehoopt dat er wellicht een tweaker was met een ander idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 14:53
of uw videokaart eens bij iemand anders proberen met hetzelfde spel, indien daar geen problemen zal het zeker niet aan de kaart liggen
Pagina: 1