[Debian] /boot/boot.b niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 14:09
Ik probeer debian te laten booten van harddisk, echter als ik intype: "lilo", krijg ik de volgende foutmelding: "Fatal: open /boot/boot.b: No such file or directory"

Dat klopt, want de betreffende file bestaat ook niet. Hoe kom ik nu aan mijn "boot.b" :?

Indeling hdds:
/boot staat op hda1 (hdd is bootable, primary partition)
/ staat opo sda5 (hdd is niet bootable, SCSI-schijf)
/home staat op hda5 (logical partition)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Boot.b is een link naar /boot/boot-menu.b. Dat is een bootsector. Om naar je eigen bootsector te zoeken, kun je iets doen als:
code:
1
find / | file -k -f - | grep boot\ sector

Overigens vond mijn pc dit commando niet echt leuk, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn computer. Je kunt misschien sneller iets vinden door het commando eerst te geven voor je /boot-dir, aangezien de kans vrij groot is dat het bestand daar in staat.
Als je em hebt gevonden zou gewoon een link van /boot/boot.b naar /boot/mijn_bootsector.b je moeten helpen. Vergeet niet om die bootsector wel op de goede partitie te hebben staan.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
same problem over here, bestand is alleen echt weg, niet alleen de symlink. Hoe maak ik de zooi weer bootable.

• shadax
  • Niet online
>:)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 14:09
Ik was aan het klooien met het opzetten van een ADSL-servertje...
Kennelijk was de installatie niet volledig verlopen, door problemen.
Een re-install (die dag toch maar 4 keer gedaan) loste het probleem op.

Ondertussen draait mijn ADSL-servertje al enkele weken zonder problemen.

Overigens wel de SCSI-hdd uitgeschakeld, omdat de SCSI-controller (voor mij) onherstelbare problemen gaf tijdens het gebruik van de SCSI-disk.
De SCSI-CDROM werkt wel weer zonder problemen (aan dezelfde SCSI-controller).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

Moet je mijn boot.b hebben?
werkt dat :?

met papier mache kun je alles maken!!

• shadax
  • Niet online
Ik kan het proberen, mijn mailadres is shadax@wanadoo.nl, alvast bedankt. Ik heb niet echt het idee dat het gaat werken (geprobeerd van 2 lokale servers (debian 2.2/testing) + 1 webhosting server (widexs, redhat (?)), eerste 2 waren te groot, 3e was de versie niet goed.

Dat ding moet je toch ook zelf kunnen maken?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

als je lilo -v draait dan moet je deze gewoon weer opnieuw kunnen aanmaken dacht ikzelf.

Dus met een rescue-disk opstarten en dan je huidige dir chrooten ( cd dir ; chroot . ; /sbin/lilo -v )

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• shadax
  • Niet online
lilo -v kan het bestand niet aanmaken :(, lilo begint dan te zeuren dat de file /boot/boot.b niet bestaat. Ik heb geen floppy driver in dat ding, maar op de install cd van debian, die als rescue disk te gebruiken is, kon ik ook geen boot.b vinden.
Pagina: 1