Ik heb een J5005-ITX moederbord met onboard Intel Pentium CPU voor een NAS (OS: OMV).
Ik moet het geheel nog in elkaar zetten maar lees net dat het boot device enkel en alleen voor het OS gebruikt kan worden en dus niet voor opslag. Ik had gehoopt een SSD met ruime opslag daarvoor te gebruiken.
Aangezien ik nu 4 SATA HDD's wil aansluiten en maar 4 SATA-poorten op het moederbord zitten twijfel ik of ik een van de USB 3.1 gen1 poorten moet gebruiken of het enige PCIe 2.0 1x slot.
Volgens Google zouden de maximale theoretische bandbreedtes moeten zijn:
USB 3.1 gen1: 10gb/s (1250MB/s) --> Correctie: 5gb/s (625MB/s);
PCIe 2.0 1x: 500MB/s.
Aangezien het een bootdrive voor een NAS is, is snelheid niet super belangrijk. Zolang ik minimaal 300 á 400 MB/s lees en schrijfsnelheden haal (tevens afhankelijk van SSD) dan vind ik het prima.
De kosten van adapters zijn ongeveer gelijk dus dat boeit mij verder niet. Wat ik wil weten is wat het meest energiezuinigst is:
1: Een USB 3.1 gen1 (UASP) adapter naar M.2 Sata;
2: Een USB 3.1 gen1 (UASP) adapter naar M.2 NVMe;
3. Een PCIe 2.0 1x adapter naar Sata;
4: Een PCIe 2.0 1x adapter naar NVMe.
Zijn er verder nog dingen die ik mogelijk heb gemist en zou moeten weten?
Ik moet het geheel nog in elkaar zetten maar lees net dat het boot device enkel en alleen voor het OS gebruikt kan worden en dus niet voor opslag. Ik had gehoopt een SSD met ruime opslag daarvoor te gebruiken.
Aangezien ik nu 4 SATA HDD's wil aansluiten en maar 4 SATA-poorten op het moederbord zitten twijfel ik of ik een van de USB 3.1 gen1 poorten moet gebruiken of het enige PCIe 2.0 1x slot.
Volgens Google zouden de maximale theoretische bandbreedtes moeten zijn:
USB 3.1 gen1: 10gb/s (1250MB/s) --> Correctie: 5gb/s (625MB/s);
PCIe 2.0 1x: 500MB/s.
Aangezien het een bootdrive voor een NAS is, is snelheid niet super belangrijk. Zolang ik minimaal 300 á 400 MB/s lees en schrijfsnelheden haal (tevens afhankelijk van SSD) dan vind ik het prima.
De kosten van adapters zijn ongeveer gelijk dus dat boeit mij verder niet. Wat ik wil weten is wat het meest energiezuinigst is:
1: Een USB 3.1 gen1 (UASP) adapter naar M.2 Sata;
2: Een USB 3.1 gen1 (UASP) adapter naar M.2 NVMe;
3. Een PCIe 2.0 1x adapter naar Sata;
4: Een PCIe 2.0 1x adapter naar NVMe.
Zijn er verder nog dingen die ik mogelijk heb gemist en zou moeten weten?