Camera buiten WiFi netwerk benaderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 21:49
Heb een simpele IP-camera gekocht die ik in huis via mijn wifi netwerk prima kan benaderen.
Om hem buiten dit wifinetwerk te benaderen, moet ik aan Portforwarding enzo gaan doen.
Voordat ik me daarin ga verdiepen, eerst een vraag:
Moet ik de camera daarvoor met een netwerkkabel eerst op de modem/router (van KPN) aansluiten of hoeft dat niet perse?

Alvast dank...
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als die met WiFi op je thuisnetwerk is dat niet perse nodig. Het is wel stabieler soms.

En ik denk dat je je moet afvragen of je zoiets als een simpele camera direct wilt blootstellen aan het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als de camera nu deel uitmaakt van je wifi netwerk volstaat port forwarding. Je kan ook denken aan een VPN om vanaf een externe locatie toegang te krijgen tot je camera.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Ok...mooi.
Nu moet ik aan de gang met Portforwarding.
Ik heb de experiabox van KPN.
Daar heb ik het volgende gedaan:
-instellingen
-Poort forwarding IPv4
-application configuration
daar heb ik een nieuwe regel gemaakt:
-naam gegeven: IP Camera Woonkamer
-protocol: TCP en UDP
-startpoort = 80
-eindpoort = 80
-start mapping poort = 80
-eind mapping poort = 80
Meer instellingen kan ik hier niet doen>Ik kan nergens het IP-adres van de cam ingeven bijvoorbeeld

Vervolgens ben ik in mijn browser naar mijn IP-adres gegaan, gevolgt door :80
Helaas; dat werkt niet...

Iemand tips and tricks hoe dit juist in te stellen (zonder netwerkkabel dus)?

[ Voor 4% gewijzigd door jeronimo1968 op 31-01-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou zo'n camera nooit zomaar via een poort forward beschikbaar maken van buitenaf. Als je toch extern je beelden wilt bekijken dan zou ik dat alleen maar doen middels een VPN oplossing.

En beveiligingscamera's via WiFi aansluiten zou ik ook niet doen, die zou ik altijd bekabeld aansluiten op je netwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 31-01-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
hij staat op mijn tuin gericht en die mag iedereen zien.
Mijn (Nord)VPN-abbo is net afgelopen en dat vind ik vrij prijzig (€110,- )
daarom wil ik m toch graag instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat je nu alleen een applicatie hebt aangemaakt en de bijbehorende poorten hebt gespecificeerd.
Ergens anders kun je waarschijnlijk de applicatie/forward aan een lokaal ip hangen.

En zoals hierboven al aangegeven, erg veilig is het niet. Wat je op z'n minst kan doen is extern poort 10080 ofzo gebruiken. De standaard poortscanners gaan meestal de standaard poorten af zoals 80 en 443.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Ik heb nu bij DHCP-binding het MAC-adres van de cam toegevoegd en het IP-adres; 192.168.2.16
Helaas geen verbinding via Ip-adres met toevoeging :80
Hij geeft aan: De huidige handeling is ongeldig, controleer de configuratie parameters.

Zodra ik deze poort werkend heb, kan ik proberen om er 10080 van te maken.
Heb je mss nog suggesties?

[ Voor 15% gewijzigd door jeronimo1968 op 31-01-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeronimo1968 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:57:
hij staat op mijn tuin gericht en die mag iedereen zien.
Mijn (Nord)VPN-abbo is net afgelopen en dat vind ik vrij prijzig (€110,- )
daarom wil ik m toch graag instellen
Dat is niet wat we bedoelen met VPN.

Een VPN is een manier om vanaf plek B zodanig te verbinden van plek A dat je daar op het lokale netwerk zit.

Bij jouw betaalde VPN ben jij plek B en verbind je - tegen betaling - met andermans lokale netwerk zodat jouw verkeer daar vandaan lijkt te komen en niet vanaf je eigen internetaansluiting.

Wat we hier aanraden is exact omgekeerde: jij draait lokaal een VPN server (plek A) zodat je van buiten (plek B ) kunt verbinden ermee. Voordeel is dan dat alleen jij (of iemand anders die toegang heeft tot jouw - goed beveiligde - VPN) bij je slecht beveiligde camera kan. Dit hoeft ook niets te kosten, een pakket als OpenVPN is gratis, zowel de server die kan draaien op een PC, maar bijvoorbeeld ook op een router die WRT ondersteunt, als de client software, die er ook is voor smarphones en tablets.

Je wilt *echt* niet je camera open aan het internet hangen. Het gaat niet eens om de beelden, als iemand de - geheid waardeloze - beveiliging van je camera weten te kraken hebben ze een koevoet binnen je netwerk en kunnen ze alle andere systemen van binnenuit aanvallen. Dat moet je echt niet willen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Ok...snap t.
Het werkt nu iig met portforwarding ook buiten mn wifi netwerk.
Kun je me mss ook stapsgewijs vertellen hoe ik zo'n VPN verbinding kan opzetten?
IIg als t niet teveel moeite is...

Gr.
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde vraag. IK dacht ook dat het hier om een betaalde VPN abonnementen ging wat je hiervoor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 14:58
jeronimo1968 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:36:
Ok...snap t.
Het werkt nu iig met portforwarding ook buiten mn wifi netwerk.
Kun je me mss ook stapsgewijs vertellen hoe ik zo'n VPN verbinding kan opzetten?
IIg als t niet teveel moeite is...

Gr.
Jeroen
Er zijn op Google genoeg zoek mogelijkheden lijkt mij. Wireguard openvpn. Op een raspberry pi of op een machine die altijd aanstaat.

Kwa veiligheid. Iedereen mag je tuin zien. Zo kan je ook patronen waarnemen. Middels je publieke IP kan al redelijk makkelijk achterhaald worden waar de camera staat.

Beetje hacker kan dus je camera stream gebruiken om patronen te achterhalen. En zo meer rottigheid uit halen. Als de camera ook een beetje slecht beveiligd is via de camera zo hoppa op je netwerk komen.

Slim om apparatuur direct aan het internet te hangen?? Nee zet er dan een streaming proxy minimaal voor waardoor je een extra authenticatie laag kan aanbrengen. Of beter idd een vpn zoals wireshark openvpn enz.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1