Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exorbitex
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 22:12
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mede-tweakers. Reden hiervan is dat ik USB-c en USB 3.x op papier handige en comfortverhogende (minder verschillende opladers en kabels) vind en nu in de praktijk toch op wat dingetjes stoot.

Mijn eigen ervaringen:
Van mijn werk heb ik een HP Elitebook 850 G5. Standaard zit hier een 60W adapter bij met een, jawel, usb-c stekker. Daarmee blijft hij bij vlijtig werken vol zitten als hij aan de lader hangt. Ik doe geen zwaar rekenwerk oid. Als de laptop bijna leeg is, ik hem aan de lader hang en ga werken is hij meestal binnen een uur weer vol. Ook mooi om de stekker af en toe uit de laptop te trekken en de telefoon op te kunnen laden. Handig dus.
Op mijn werk heb ik ook een docking station die ik met een USB-c kabel verbind met mijn laptop. Dan hang ik hem niet aan de lader en blijft hij gedurende de dag opgeladen door de docking station.

Omdat een standaard adapter met een 2 snoertjes aan beide zijden ruimte inneemt in moest er iets nieuws komen. Ik had de vraag bij HP uitstaan dat ik een andere usb-c oplader voor mezelf ging kopen en hoeveel vermogen er minimaal nodig was: dat kon natuurlijk alleen met de meegeleverde HP lader |:(
Nu heb ik voor mezelf een Aukey Focus Duo 63W Dual-Port PD oplader gekocht om eens te zien of dat werkte. Deze kan volgens Aukey 60W op 1 poort leveren en bij gebruik van 2 poorten 45W en 18W. Om van het "volle" vermogen van de Aukey gebruik te maken heb ik een usb-c kabel van een Asus ZenScreen GO MB16AP met accu gepakt. Deze heeft een lader van max 18W. De precieze specs van de kabel weet ik niet. Er staat echter op deze 30V, dan neem ik aan dat er max 30V doorheen kan gaan.

Vandaag zat ik echter vlijtig te werken met de laptop via het Asus snoertje aan de Aukey en zag na 3 uurtjes dat mijn accu op zo'n 60% van de lading zat. Zonder dat ik mijn gebruik onwijs afweek van mijn normale werkzaamheden. Oftewel mijn nieuwe setup werkt niet zoals beoogd.

Wat ik me nu afvraag is wat de bottleneck is?
Het kan zijn dat de kabel het vermogen toch niet levert. Dan zou het aanschaffen van een goed kabeltje de oplossing zijn. Iemand ervaring met het vergelijken van goede usb-c kabels? Tweakers/bol/coolblue vind ik allemaal maar matig als ik kabels wil vergelijken met usb-c Male/Male, de juiste standaard (3.0 of 3.1), lengte en liefst ook nog mogelijkheid tot haakse stekker. Voor dit laatste zou een klein adaptertje ook kunnen werken. Maargoed liever niet natuurlijk.
Of zou het zo kunnen zijn dat de Aukey en de HP niet goed met elkaar praten en de Aukey niet op vol vermogen gaat? Dat zou natuurlijk wel klote zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door exorbitex op 31-01-2020 21:15 . Reden: te snel gepost ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Zoek eens op youtube naar dodge reviews. Is een tweaker die ontzettend veel kabels uitvoerig getest heeft. Daar kun je vast een fatsoenlijke usb-c kabel vinden.

Of dat je probleem oplost weet ik niet, maar mocht je tot de conclusie komen dat het de kabel is dan kun je daar in ieder geval iets moois vinden.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Wij hebben op het werk laptops van Dell en hier is toch ook regelmatig problemen mee. De standaardvoeding die niet genoeg vermogen heeft. De ene laptop wel, de andere niet. Blijft allemaal een beetje mysterieus.

Het dockingstation speelde hier ook nog een rol in. Ik persoonlijk heb er gelukkig weinig problemen mee.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

shadvet schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:01:
Zoek eens op youtube naar dodge reviews. Is een tweaker die ontzettend veel kabels uitvoerig getest heeft. Daar kun je vast een fatsoenlijke usb-c kabel vinden.
Ik tag hem geven: @dodge_911
DodgeReviews

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
ik heb zelf al 5 jaar macbooks met usb-c en de hell van USB-C kabels is niet leuk idd, je kan niet even een USB-C kabel kopen en die werkt dan overal op, er zit verschil in de protocollen die er overheen kunnen en dan nog de wattage waarmee het kan laden. Tweakers heeft hier een artikel overgeschreven en een aanrader is inderdaad de DodgeReviews.

Zelf gebruik ik voor het laden van me MacBook de Aukey USB-C - USB-C en deze kabel gaat al ruim 3 jaar mee in me laptop tas, echter wel met een orginele MacBook lader. Verder heb ik thuis en op kantoor deze dock en naar mijn ervaring werkt deze op zowel Windows, OSX en linux zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exorbitex
Uiteindelijk heb ik een nieuwe kabel gekocht en nu werkt het. Een goede kabel is wel best prijzig voor een "simpel kabeltje". Als dat nodig is dan wordt ik toch wat minder blij van de USB-c + USB 3.x standaard.

Iemand ervaring met het meten van het vermogen waarmee een laptop wordt opgeladen?

Voor mijn telefoon gebruik ik Ampere. Mijn Samsung A8 2018 laadt op met 5V en 2A. Oftewel de Aukey is overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:24

Ravefiend

Carpe diem!

exorbitex schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:35:
Uiteindelijk heb ik een nieuwe kabel gekocht en nu werkt het. Een goede kabel is wel best prijzig voor een "simpel kabeltje". Als dat nodig is dan wordt ik toch wat minder blij van de USB-c + USB 3.x standaard.

Iemand ervaring met het meten van het vermogen waarmee een laptop wordt opgeladen?

Voor mijn telefoon gebruik ik Ampere. Mijn Samsung A8 2018 laadt op met 5V en 2A. Oftewel de Aukey is overkill.
Misschien wel zo interessant voor de meelezers / meedenkers om ook even te vermelden welke kabel / merk je gekocht hebt, en waarmee het probleem is opgelost. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exorbitex
Goeie @Ravefiend! Het is een Startech USB31CC1M geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:29

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Ik heb je topic titel even aangepast naar iets wat wel klopt.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Pagina: 1