PC slaat af tijdens het opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartieMan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 19:37
Beste Tweakers,

Sinds vandaag heb ik problemen met het opstarten van mijn PC.
Wanneer ik hem probeer op te starten door op de power knop te drukken, gaan alle fans draaien en de verlichting gaat aan. Echter na een seconde of twee slaat de PC af. Een aantal seconden na afslaan begint het riedeltje weer van voor af aan. Tot op heden heb ik nog nooit problemen gehad met mijn systeem.

Op het moederbord dat ik gebruik, een Asus Prime Z390-A bevinden zich 4 lampjes die normaal sequentieel branden tijdens het booten: CPU - DRAM - VGA - BOOT.
Het afschakelen gebeurt zodra het 'DRAM' lampje gaat branden. Misschien is hier uit af te leiden waar het probleem zit?

Ik heb al geprobeerd om alle HDD en SSD drives los te koppelen, zonder resultaat. Ook heb ik de videokaart losgekoppeld, maar ook dan blijft hij afslaan. Alle kabels heb ik nagelopen, maar alles lijkt op de goede plek te zitten.

Hopelijk is er iemand die mij kan helpen met dit probleem!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je bent al begonnen met een paar dingen te proberen, maar je zal door moeten testen.

Je zou kunnen proberen om het geheugen opnieuw te plaatsen en de BIOS te resetten.
Anders een andere voeding proberen en als dat ook niet werkt, dan zou je kunnen proberen om het systeem buiten de kast te testen en alles goed stofvrij te maken.

Hopelijk kom je er zo uit :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartieMan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 19:37
tweakduke schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:50:
Je bent al begonnen met een paar dingen te proberen, maar je zal door moeten testen.

Je zou kunnen proberen om het geheugen opnieuw te plaatsen en de BIOS te resetten.
Anders een andere voeding proberen en als dat ook niet werkt, dan zou je kunnen proberen om het systeem buiten de kast te testen en alles goed stofvrij te maken.

Hopelijk kom je er zo uit :)
Bedankt voor je antwoord!
Inmiddels heb ik het probleem opgelost en het systeem weer werkend gekregen.
Het geheugen had ik al een keer opnieuw geplaatst, echter zonder resultaat.

Inmiddels heb ik het geheugen nogmaals verwijderd en de PC opgestart.
Uiteraard bleef het lampje 'DRAM' weer branden, maar het systeem bleef wel draaien.
Vervolgens heb ik het systeem uitgeschakeld en het geheugen teruggeplaatst.
Sindsdien werkt alles weer zoals het hoort.

EDIT: Ik dacht dat het probleem opgelost was, maar sinds vandaag crasht mijn Windows om de haverklap. Tevens heeft het systeem nog steeds opstartproblemen. Ik heb inmiddels het programma 'Memtest86' gebruikt om mijn geheugenmodules individueel te testen. Bij de eerste module geeft het programma geen fouten aan, maar bij de tweede module komen er direct foutmeldingen waarna het systeem weer vastloopt. Ik denk dus dat het hier om een defecte geheugenmodule gaat. Inmiddels heb ik de webshop gemaild aangezien het systeem nog geen half jaar oud is. Voorlopig gebruik ik dan maar een enkele geheugenmodule :?

[ Voor 25% gewijzigd door SmartieMan op 02-02-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SmartieMan schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:44:
[...]

Bedankt voor je antwoord!
Inmiddels heb ik het probleem opgelost en het systeem weer werkend gekregen.
Het geheugen had ik al een keer opnieuw geplaatst, echter zonder resultaat.

Inmiddels heb ik het geheugen nogmaals verwijderd en de PC opgestart.
Uiteraard bleef het lampje 'DRAM' weer branden, maar het systeem bleef wel draaien.
Vervolgens heb ik het systeem uitgeschakeld en het geheugen teruggeplaatst.
Sindsdien werkt alles weer zoals het hoort.

EDIT: Ik dacht dat het probleem opgelost was, maar sinds vandaag crasht mijn Windows om de haverklap. Tevens heeft het systeem nog steeds opstartproblemen. Ik heb inmiddels het programma 'Memtest86' gebruikt om mijn geheugenmodules individueel te testen. Bij de eerste module geeft het programma geen fouten aan, maar bij de tweede module komen er direct foutmeldingen waarna het systeem weer vastloopt. Ik denk dus dat het hier om een defecte geheugenmodule gaat. Inmiddels heb ik de webshop gemaild aangezien het systeem nog geen half jaar oud is. Voorlopig gebruik ik dan maar een enkele geheugenmodule :?
Dat lijkt er inderdaad op dat de 2e geheugenmodule defect is. Als het systeem op 1 geheugenmodule stabiel blijft draaien, weet je genoeg :)

Tweakers Discord