Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat te doen met een eventueel energiebudget

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Wij gaan over een paar maandjes verhuizen :). De nieuwe woning is al compleet gerenoveerd en geïsoleerd. Huidige energiekeurmerk is een "C". Alhoewel we nu vanuit een kleiner huis komen en dus meer gaan betalen qua stookkosten (van rijtjeshuis naar vrijstaand, bovendien) hebben wij momenteel maar een bescheiden energieprofiel. Met onze 3 kinderen samen komen we nog niet aan 1000m3 gas per jaar en minder dan 3000kwh aan stroom.

De nieuwe woning heeft nu nog een HR ketel uit 2008 en gebruikt gewoon stroom en gas van het net. Indicatief voorschot van de vorige bewoners ligt op 193 euro per maand (we zitten momenteel rond de 115).
De tuin ligt op het zuiden en alledrie de puntdaken (2 op het huis en 1 op de garage) lopen ook noord-zuid (dus panelen op het westen). De garage is wel in spouw en volledig geïsoleerd, heeft bovendien krachtstroom maar verder geen verwarming.

Onze adviseur die nu de hypotheek aan het doorrekenen is, geeft aan dat we een energiebudget van 9000 euro mee kunnen krijgen dat dus in de hypotheek beland, maar niet door inkomen gedekt hoeft te worden. Dat moeten we dan (uiteraard) uitgeven aan energiebesparende maatregelen, ik denk dan aan een pelletkachel, zonnepanelen of een warmtepomp.

Nu is de vraag tweeledig: We hebben dat budget niet 'nodig'. Als we voornemens zouden zijn 10k in panelen te investeren kunnen we dat ook zelf bekostigen, dus wat is het voordeel van dit energiebudget anders dan dat je je spaargeld in je zak kunt houden?

Stel dat we investeren in ons energieprofiel (budget of niet) - wat gaat dan het snelst renderen? Ik zie ons niet op korte termijn een elektrisch voertuig rijden, we hebben geen droger en gebruiken in principe overal spaar en/of ledverlichting. Ik denk dus dat een 5kw aan panelen wel voldoende zou kunnen zijn, een batterijbank zou ik wel willen maar is nog niet rendabel, en salderen schijnt dit jaar te stoppen?

Mochten we voor panelen gaan denk ik die zelf te willen gaan installeren overigens. Dit om rekening te houden met het investeringsbedrag.

"Four wheels will move the body. Only 2 wheels will move the soul".

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:52
HTT-Thalan schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:48:
. Ik denk dus dat een 5kw aan panelen wel voldoende zou kunnen zijn, een batterijbank zou ik wel willen maar is nog niet rendabel, en salderen schijnt dit jaar te stoppen?
Salderen gaat helemaal dit jaar niet stoppen. Stopt pas in 2030 waarbij afbouw gaat plaatsvinden vanaf 2023.

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:39
HTT-Thalan schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:48:
Onze adviseur die nu de hypotheek aan het doorrekenen is, geeft aan dat we een energiebudget van 9000 euro mee kunnen krijgen dat dus in de hypotheek beland, maar niet door inkomen gedekt hoeft te worden. Dat moeten we dan (uiteraard) uitgeven aan energiebesparende maatregelen, ik denk dan aan een pelletkachel, zonnepanelen of een warmtepomp.
Het lijkt soms dat ze het liefst een hoog mogelijke hypotheek verkopen, misschien royalties...?

Als je het zelf kunt betalen is dat toch veel beter, ik zou zo min mogelijk hypotheek nemen, natuurlijk wel een gezonde buffer aanhouden.

Zonnepanelen is wel gewoon heel interessant, de rest is effe wat moeilijker en slechter te verdedigen als je nog een goede ketel hebt.

Ik heb zelf 28 panelen / 8400Wp neergelegd, erg veel natuurlijk, maar ik verwacht in 5 jaar uit de kosten te zijn. :) Vergeet niet dat achteraf bijleggen relatief duur is, als het op hetzelfde dak is.
Ik heb net de eindafrekening gehad over 2019 (en een beetje), verschil met een jaar eerder is ongeveer 1800 euro. (Maar ook door isoleren en zuiniger zijn) Dat gebruik ik nu om de hypotheek wat sneller mee af te lossen.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
DjAntoon schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:16:
[...]

Het lijkt soms dat ze het liefst een hoog mogelijke hypotheek verkopen, misschien royalties...?

Als je het zelf kunt betalen is dat toch veel beter, ik zou zo min mogelijk hypotheek nemen, natuurlijk wel een gezonde buffer aanhouden.

Zonnepanelen is wel gewoon heel interessant, de rest is effe wat moeilijker en slechter te verdedigen als je nog een goede ketel hebt.

Ik heb zelf 28 panelen / 8400Wp neergelegd, erg veel natuurlijk, maar ik verwacht in 5 jaar uit de kosten te zijn. :) Vergeet niet dat achteraf bijleggen relatief duur is, als het op hetzelfde dak is.
Ik heb net de eindafrekening gehad over 2019 (en een beetje), verschil met een jaar eerder is ongeveer 1800 euro. (Maar ook door isoleren en zuiniger zijn) Dat gebruik ik nu om de hypotheek wat sneller mee af te lossen.
De adviseur werkt met een vaste fee die niet hoger of lager word adhv wat we afnemen. We kennen hem bovendien al tien+ jaar en hij heeft ons altijd goed geholpen, dus dat zit wel snor.

Wel, als zoals hierboven geschreven word het salderen nu niet stopt kan het misschien wel interessant zijn wat meer neer te leggen. Ik wil inderdaad een flinke buffer houden dus misschien dat we, als we meer panelen willen, toch het budget gaan gebruiken dan.

Ergens tussen de 5000 en 10.000Wp (waar staat het voor?) is dus interessant? Aan wat voor investering moet ik denken als ik zoiets zelf neerleg?

- edit -

Ik lees nu ook over zonneboilers. Besparen we ook nog op gas :).

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Het snelste wat rendeert is isoleren. Bij zonnepanelen moet je ongeveer rekenen 1 w paneel = 1 kw pj.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07:16
Als de isolatie al goed gedaan is zoals je gezegd hebt, dan is stap 1 zo veel mogelijk zonnepanelen, dak helemaal vol, niet half, niet driekwart, zo vol mogelijk, en dan stap 2 warmtepomp.
Dit kost samen wel meer dan 9000 euro, ik weet niet hoeveel er op de spaarrekening staat dus wellicht is een deel in de hypotheek niet zo gek, en als je het naderhand toch hebt liggen los je het gewoon af.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik kreeg vorige week van een Noorse collega een lumineus idee: een vriend van hem gebruikt zijn overproductie aan zonne-energie om waterstof te produceren die hij opslaat om 's avonds en in de koudere seizoenen te koken en verwarmen.

Hoe realistisch is zoiets in Nederland qua kosten en vergunningen enzo?

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13:52
Volgens mij was dat onlangs op tv.

Ik vond dit nieuwsbericht, maar dat is al wat ouder:
https://www.ad.nl/wonen/s...en-te-verwarmen~ae00e004/

Ik denk wel dat brandweer daar wat van wil vinden, en misschien je buren ook wel.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:02

Erasmo

Laadpaaljager

HTT-Thalan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:37:
Ik kreeg vorige week van een Noorse collega een lumineus idee: een vriend van hem gebruikt zijn overproductie aan zonne-energie om waterstof te produceren die hij opslaat om 's avonds en in de koudere seizoenen te koken en verwarmen.

Niet, en ook niet in Noorwegen eigenlijk(tenzij hij off-grid is). Voorlopig hebben we nog aardig gunstige voorwaarden met het salderen en tegen de tijd dat het wat minder wordt hang je een powerwall op.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:37:

met het beste systeem wat we nu in het laboratorium kunnen.
stop je 100% elektra er in en heb je maar 60% waterstof.
(nadeel van dit systeem is dat de anode en kathode naar 1000uur al weer uit elkaar gevallen zijn, het is met deze efficiëntie nog niet stabiel, dus reken eigenlijk met nog een lager rendement.)

maar dan heb je waterstof gas, van laten we zeggen 1m3.
voer je dit weer in op een gasketel b.v. dan slurpt hij dit op in 1 uur tijd.
wil je dit 100 uur kunnen laten werken dan heb je 100m3 aan opslag nodig. (waarschijnlijk een tank zo groot als je huiskamer is. ;)
je geeft zelf al aan dat je een 1000m3 gas gebruikt, een tank van 1000m3 past dat op je grond. >:) )

om dit op te lossen kun je het gas gaan comprimeren door het op druk te brengen.
dan word het een vloeistof en je opslag vele malen kleiner.
helaas kost dit veel energie, en zo heb je maar 25% van je originele energie nog maar over.
75% verlies is niet realistisch helaas. :-(

(dit is bier viltje berekening, getallen kunnen anders zijn in de toekomst.
maar er moeten wel hele grote uitvindingen gebeuren wil dit echt fantastisch worden. ;) )

migjes wijzigde deze reactie 11-02-2020 10:06 (4%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
@migjes zo'n vermoeden had ik ook al, ik heb ooit op school geleerd wat voor energiebehoefte Elektrolyse heeft en er is vast een goede reden (los daarvan) dat het (nog) niet op grote schaal ingezet word.

Ik denk dat hun argumentie is dat de energie anders compleet verloren gaat, dus 25% rendement is beter dan nul. En vergeet niet dat de gemiddelde benzinemotor ook maar 25% efficient is, zo vreemd is het dus niet.

Dat laat onverlet dat je in dat 25% rendement nog wel de installatie moet kunnen laten renderen, en het zou inderdaad gecomprimeerd opgeslagen moeten worden. Ik begrijp nu dat er dus wel initiatieven onderzocht en getest worden door diverse energieleveranciers, ik zou best geinteresseerd zijn hier aan mee te doen.

• migjes
  • Nu online
@HTT-Thalan
je moet het verhaal wel weg zetten tegen een "gewone" accu.
dan heb je 4% verlies als je het er in stopt en 4% als je het er uit haalt.
je blijft dan wel ruim boven de 90%, en dan is de 50% of zelfs 25% totale onzin. ;)

(waterstof economie draait niet op het met elektrolyse waterstof gas te maken.
maar door aardgas/olie/kolen te kraken tot aan waterstof gas.
maar wat voor milieu effecten daar mee opgelost worden is mij ook een raadsel.
het spekt wel leuk de kas van de grote multinationals en lekker veel subsidies voor die clubs. ;) )

migjes wijzigde deze reactie 11-02-2020 10:24 (3%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Goed punt. Ik wilde de accu gevoelsmatig niet overwegen vanwege de extra investering die 'het milieu' dan doet om het feit dat ik de productie van batterijen met zware / giftige metalen sponsor. Waterstofgas is in de basis heel milieuvriendelijk, mits de installatie om het thuis te produceren dat ook is natuurlijk en daar heb ik nog geen kennis van.

Alhoewel het rendement zeker overwogen moet worden ben ik bereid voor ietsje minder rendement een meer milieuvriendelijke methode te gebruiken.

• migjes
  • Nu online
@HTT-Thalan
vergeet waterstofgas en vergeet accu's

als je nu gewoon goed rond zoekt, dan kun jij een PV set op je dak leggen.
waarmee je zelfs met de kale energie prijs + BTW de zaak nog ruim binnen 10 jaar kunt terug verdienen.
(kale energie prijs inc BTW = rond de 9ct per kWh.
gewone energie prijs zit nu rond de 23ct per kWh.)

PV is nu zo goedkoop geworden, dat overproductie gewoon mogenlijk is.
salderen is niet meer nodig (wel leuk dat we het nog even hebben tot 2030). :P
(een paar kleine mitsen en maren, je dak moet wel aardig perfect zijn om dit te kunnen.
en perfect betekent dus niet perse zuid maar oost-west werkt ook goed. ;) )

edit:
10 jaar geleden betaalde ik nog 1€ per Wp.
dat is nu gezakt naar 0,30€ tot 0,40€ per Wp.
ik heb 6430Wp en daar zou ik vandaag de dag maar +/- 2 tot 3k€ voor betalen. >:)
dit levert mij nu met salderen een 5500kW per jaar op, en dus 5500x0,23 = 1265€ per jaar besparing/verdienen. ;)

migjes wijzigde deze reactie 11-02-2020 10:43 (21%)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:31:
@HTT-Thalan
vergeet waterstofgas en vergeet accu's

als je nu gewoon goed rond zoekt, dan kun jij een PV set op je dak leggen.
waarmee je zelfs met de kale energie prijs + BTW de zaak nog ruim binnen 10 jaar kunt terug verdienen.
(kale energie prijs inc BTW = rond de 9ct per kWh.
gewone energie prijs zit nu rond de 23ct per kWh.)

PV is nu zo goedkoop geworden, dat overproductie gewoon mogenlijk is.
salderen is niet meer nodig (wel leuk dat we het nog even hebben tot 2030). :P
(een paar kleine mitsen en maren, je dak moet wel aardig perfect zijn om dit te kunnen.
en perfect betekent dus niet perse zuid maar oost-west werkt ook goed. ;) )

edit:
10 jaar geleden betaalde ik nog 1€ per Wp.
dat is nu gezakt naar 0,30€ tot 0,40€ per Wp.
ik heb 6430Wp en daar zou ik vandaag de dag maar +/- 2 tot 3k€ voor betalen. >:)
dit levert mij nu met salderen een 5500kW per jaar op, en dus 5500x0,23 = 1265€ per jaar besparing/verdienen. ;)
Als de verhuizing doorgaat (zit nu op groen licht van de hypotheekverstrekker te wachten, spannend) heb ik straks 3 daken op zowel het oosten als het westen dus meer dan voldoende ruimte voor PV.

• migjes
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Als de verhuizing doorgaat (zit nu op groen licht van de hypotheekverstrekker te wachten, spannend) heb ik straks 3 daken op zowel het oosten als het westen dus meer dan voldoende ruimte voor PV.
jep, die snap ik.
10 jaar geleden vond ik het ook spannend, krijg ik de hypotheek of niet. lol.
maar dat is helaas(of gelukkig) nu voorbij.
heb net heel de hypotheek afbetaald.
maar succes in de spannende tijd. ;)

persoonlijk: geld lenen voor PV.
liever niet (ook niet in de hypotheek).
geld lenen kost geld en daar veranderd PV niks aan.

maar als het goed is, krijg jij niet voor 100% van je inkomen een hypotheek (je moet ook nog eten en zo lol.)
en aangezien PV nu zo goedkoop is, kun je dat beter betalen uit je gewone geld.
dit levert je meer winst op. ;)

vast een planning maken van wat je straks wil, dat is zeker niet fout. ;)
lees je vast in wat er allemaal mogenlijk is.
voorbeeld dag van mijn dak:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
jep, oost en west haalt op een ander tijdstip hun max.
hier door kan ik met gemak 6430Wp op een 4000W omvormer hebben hangen.
4000W omvormer is een stuk goedkoper als een 6000W omvormer. ;)

edit:
zoals @backupdevice ook zegt.
prio 1 is isoleren.
dan gaat beter als je er nog niet woont.
een leuke eerste klus. ;)
hier iets hogere hypotheek voor nemen is geen heel foute keuze, als het al moet. :?
panelen zijn de hekken sluiter en de laatste prio. ;)

migjes wijzigde deze reactie 11-02-2020 11:27 (9%)

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:38
Ik zou je geld nu alleen maar gebruiken om je huis van C naar minimaal B te krijgen. Ik zou je adviseren om zoveel mogelijk te isoleren en daarna pas met panelen te beginnen. Stroom kost geen drol in vergelijking met gas.

Dus isoleren prio 1 , daarna eventeel paneeltjes .

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
backupdevice schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:23:
Ik zou je geld nu alleen maar gebruiken om je huis van C naar minimaal B te krijgen. Ik zou je adviseren om zoveel mogelijk te isoleren en daarna pas met panelen te beginnen. Stroom kost geen drol in vergelijking met gas.

Dus isoleren prio 1 , daarna eventeel paneeltjes .
Het huis is al volledig geisoleerd (onder/muren/boven) en heeft daarmee de C klasse gehaald met een oude (2008) ketel.

• backupdevice
Een ketel uit 2008 lijkt mij niet de reden om een C te zijn ipv een B

Om je een beeld te geven, ik heb net een huis gekocht waarin een ketel uit 2000 zat, en dat huis heeft een B label.

Wat was het gas verbuik van de vorige eigenaars?

Panelen zijn leuk en je verdient er je stroomkosten mee terug , maar je gaat meer meters maken met isolatie

backupdevice wijzigde deze reactie 11-02-2020 11:45 (49%)

• migjes
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Het huis is al volledig geisoleerd (onder/muren/boven) en heeft daarmee de C klasse gehaald met een oude (2008) ketel.
dus label C is dus een slechte volledige isolatie.

(net zo als mijn huis ook label C.
ik heb dus de ramen boven verdieping enkel glas vervangen voor dubbel glas. (500€)
isolatie vloer 5cm eps dikker gemaakt naar +15cm eps (300€).
isolatie plat dak, 5cm eps is nu 8cm pir geworden, dakbedekking moest worden vervangen. (500€ ink dakbedeking.)
zolder 3cm pir, is nu 10cm geworden (kosten ??? niet meer uit gerekend)
zolder raampje enkel glas vervangen voor iets beters. (95€)
met kleine warmtepomp(3000€) in huis en de zonnepanelen(????€ flink wat), heb ik label ??? huis.
ik denk dat ik label A mischien wel haal(of mischien wel met een paar +jes.), maar dat moet nog een keer uitgezocht worden. ;)
kun je label A halen, dan kun je korting krijgen op de hypotheek. (verschild per bank.)

zoals je ziet hoef je niet alles te doen zoals ik heb gedaan, maar hoeft zeker niet allemaal heel duur te zijn om het te doen.)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
backupdevice schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:36:
een ketel uit 2008 lijkt mij niet de reden om een C te zijn ipv een B

Wat was het gas verbuik van de vorige eigenaars?
Totale voorschot (zie ook OP) is ongeveer 193 inclusief water en elektriciteit.

• backupdevice
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Totale voorschot (zie ook OP) is ongeveer 193 inclusief water en elektriciteit.
Tja. Woon je er al ? Nee toch? Want 193 euro kan ook gehaald worden doordat die eigenaars nu met 3 truien onder een deken te zitten. Wat ik wil zeggen is dat je ook lage stookkosten kan krijgen door je temp op 19 te zetten.

Vergis je niet, een vrijstaand huis koelt harder af dan een rijtjeshuis. Dat C label komt niet door die kachel .

Wat geeft de verkoop brochure aan qua ramen enzo? Zolder isolatie en wat voor type etc .

Kijk, stroomkosten per maand is niks vergeleken het gas gedeelte en nogmaals. Dus panelen zijn leuk maar je haalt meer rendement met isolatie.

Op mijn oude huis had ik ook panelen en dat scheelde mij 30 euro per maand. Nu woon ik in een huis wat 100M2 groter is qua leefoppervlak en doordat er goed geisoleerd is ben ik qua gas nog goedkoper uit dan in het kleinere huis./

Ga er maar vanuit dat je gas verbuik stijgt naar de 1800 tot 2000M2 per jaar doordat je vrijstaand gaat wonen.

backupdevice wijzigde deze reactie 11-02-2020 11:58 (40%)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb het eerste voorstel binnen.

320wp panelen van "Trina Solar" of "DMEGC", 16 stuks, op het Westen gelegd op het dak van de garage.
De meegeleverde omvormer is uitbreidbaar geven ze aan, mocht de capaciteit later groter moeten worden.
Ze verwachten daarmee 3900Kwh op te kunnen wekken per jaar.

Ze vragen hiervoor een all-in bedrag van 5400 euro naar boven afgerond na aftrek BTW.
Het zou tot ~800 euro per jaar kunnen besparen met ons verbruik en deze configuratie.

Ze leveren 10 jaar garantie op alles, 2 jaar installatiegarantie en 20 jaar garantie op minimaal 80% opbrengt op de panelen.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
Als dat huis in 1981 volledig gerenoveerd en geïsoleerd is dan is dat heel wat anders dan dat het 2 jaar geleden gedaan is. Dus dat zegt niet zoveel wat je nu in je eerste post hebt staan. Label C is ook niet heel erg goed, dus voordat je lekker aan zonnepanelen gaat rekenen zou ik er eerst eens achter komen hoe goed die isolatie is en die verbeteren. Daar bespaar je mee op je energierekening. Met zonnepanelen bespaar je niet op je verbruik, alleen op je kosten. Als je ketel van 2008 is is dan heeft die nog een paar jaar technische levensduur, gebruik die om je huis goed te isoleren, naden en kieren dichten, ventilatiesysteem in orde maken, etc. Daarna ga je pas naar zonnepanelen of warmtepompen kijken.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:44:
Als dat huis in 1981 volledig gerenoveerd en geïsoleerd is dan is dat heel wat anders dan dat het 2 jaar geleden gedaan is. Dus dat zegt niet zoveel wat je nu in je eerste post hebt staan. Label C is ook niet heel erg goed, dus voordat je lekker aan zonnepanelen gaat rekenen zou ik er eerst eens achter komen hoe goed die isolatie is en die verbeteren. Daar bespaar je mee op je energierekening. Met zonnepanelen bespaar je niet op je verbruik, alleen op je kosten. Als je ketel van 2008 is is dan heeft die nog een paar jaar technische levensduur, gebruik die om je huis goed te isoleren, naden en kieren dichten, ventilatiesysteem in orde maken, etc. Daarna ga je pas naar zonnepanelen of warmtepompen kijken.
In 2008 is alles verbouwd en vernieuwd. Wij zijn zelf ook het soort mensen dat eerst een trui aantrekt en niet boven de 19 graden stookt. Ik ben op dit moment niet voornemens om stevig aan de isolatie te gaan werken. Ik ken het voorschot dat zij nu betalen en dat is in lijn met ons huidige verbruik, doorgetrokken vanaf de huidige (rijtjes)woning naar een vrijstaande woning met alle gevolgen en eigenschappen van dien.

• backupdevice
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:49:
[...]

In 2008 is alles verbouwd en vernieuwd. Wij zijn zelf ook het soort mensen dat eerst een trui aantrekt en niet boven de 19 graden stookt. Ik ben op dit moment niet voornemens om stevig aan de isolatie te gaan werken. Ik ken het voorschot dat zij nu betalen en dat is in lijn met ons huidige verbruik, doorgetrokken vanaf de huidige (rijtjes)woning naar een vrijstaande woning met alle gevolgen en eigenschappen van dien.
tja, dan had je eigenlijk geen topic als deze hoeven te openen he? Je wilt panelen , dat is duidelijk.

Persoonlijk vind ik dat niet slim. Met de komende transitie , de daarbij stijgende gas kosten en je huidige energie label heb je er veel meer aan je huis qua isolatie klaar te hebben zodat daarna een WP beter tot zijn recht komt.

Maar success met uitzoeken :)

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:54
En waarom niet gelijk de volle klap maken:
1. Isoleren waar mogelijk
2. Zonnepanelen
3. Kijken of je het huis met lage aanvoertemperaturen (<50 graden) warm kunt krijgen. Als dit mogelijk is overschakelen naar een warmtepomp zodra de ketel aan vervanging toe is.

Mee financieren is ook grotendeels de vraag of je nu behoefte hebt aan relatief goedkoop geld gezien de lage rentestanden. Als je anders je spaargeld echter toch niets laat doen heeft extra lenen weinig nut. Ben je van plan flink te investeren in het verduurzamen van je woning, dan heeft dat waarschijnlijk veel meer rendement dan de rente die je over het geleende geld betaald. Aan jou de afweging.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Wel, als waterstof geen optie blijkt denk ik dat ik qua stoken liever een pelletkachel heb. Dan kan ik het resthout wat ik uit mijn projecten heb zelf omzetten tot pellets. Zo'n installatie geeft veel meer hitte af dan een warmtepomp en is volgens mijn zwager (die CV's verkoopt) vaker de keuze in een vrijstaand huis waar dan inderdaad meer warmteafgifte nodig is. Ik denk dat de isolatie die volgens sommigen hier substandaard zou kunnen zijn, dan niet meer zo'n issue is.

Overigens bedenkt ik me net dat sommige (houten) vloeren in het huis nog níet zijn geisoleerd (de betonnen vloeren wel, en dat heeft dan ook vloerverwarming). Er valt dus nog wél wat te winnen met (vloer) isolatie om dat wellicht op zichzelf naar een B te brengen.

Mijn vrouw geeft net aan dat we wellicht toch naar een kleine elektrische auto moeten willen kijken ter vervanging van onze boodschappenauto (de Toyota Starlet) op korte(re) termijn, dus wellicht dat ik het aantal panelen dan toch iets op ga hogen. Plek zat en volgens de aanbieder is ons garagedak ideaal hiervoor.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 14:03
Ik denk inderdaad dat isolatie het meeste rendabel is. Ook omdat je direct verschil gaat merken in zomer en winter. Het huis voelt behaaglijker aan.
Mocht je denken dat hier niets meer te halen valt, denk een tweede keer ^^. Pelletkachel is vooral leuk als je het voor sfeer van haardvuur doet.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:49:
Pelletkachel is vooral leuk als je het voor sfeer van haardvuur doet.
Oh dat speelt zeker mee :) als het helemaal aan mij lag woonden we nu in een houten hut met een open haard :).

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:14

JKen

Catdog Fanart.

Ik zeg ook Isoleren!

Zonnenpanelen zal ik zeker niet doen. Zonder lening is vraag of je er uit haalt, met lening (kosten van lening mee gerekend) denk ik niet dat het uit kan.

Pelletkachel, geloof me je gaat heel gauw terug verlangen naar gemak van cv ketel. Pelletkachel moet regelmatig schoon worden gemaakt, de hout pellets moeten worden gekocht, opgeslagen. En warmte spreiding is minder waardoor je uiteindelijk meer moet verwarmen om zelfde effect te bereiken. Daarnaast is zo pellet kachel erg belastten voor het milieu. Ik lees dat je kinderen hebt. Neem aan dat je hun ook een goede toekomst gunt met schone lucht. Vooral voor jonge kinderen schijn fijn stof erg schadelijk te zijn.

JKen wijzigde deze reactie 11-02-2020 21:22 (15%)

• locke960
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13-02 21:26
Vanwege de stank en het fijnstof zullen ook de buren het waarderen als je geen pelletkachel hebt.

De publieke weerstand tegen houtstook neemt sowieso hard toe. Ga er maar vanuit dat de regelgeving steeds strenger wordt. Ook stookverboden zie ik nog wel gebeuren, bijvoorbeeld dat dit advies straks niet meer vrijblijvend is.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

JKen schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:21:
Ik zeg ook Isoleren!

Zonnenpanelen zal ik zeker niet doen. Zonder lening is vraag of je er uit haalt, met lening (kosten van lening mee gerekend) denk ik niet dat het uit kan.
Sorry, maar als je zoiets roept heb je dus duidelijk de berekening niet gemaakt. In ieder geval niet recent.
Zie ook zijn eerste offerte: grofweg 800 euro per jaar bij een investering van 5400 euro. Dat betekent dat de investering na (laat ik het ruim nemen) 8 jaar is terugverdiend. Daarna liggen die panelen nog 15 jaar op het dak...

TS
Staar je niet blind op die C classificatie: ik heb het idee dat die hele classificatie van huizen een redelijk wassen neus is.
Ik ben het wel met anderen eens dat isoleren de eerste optie is.
De huidige maatregelen zijn uit 2008 schreef je, misschien dat er wat aan te verbeteren valt.
Pelletkachel klinkt leuk, maar met name de astma patiënten in je buurt zullen je dankbaar zijn als je voor wat anders kiest. Daar komt bij dat het de vraag is wat de prijs van pellets gaat doen. (Maar ja, iedere investering is een gok op de toekomst ;) ).
Gezien de leeftijd van de CV ketel zou ik ook eens informeren naar het aanleggen van een warmtepomp. Zeker in combinatie met zonnepanelen kun je daar wat geld besparen op termijn. Plus dat je van het gas af bent, wat in de toekomst mogelijk verplicht wordt.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
Heronimo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:03:
En waarom niet gelijk de volle klap maken:
1. Isoleren waar mogelijk
2. Zonnepanelen
3. Kijken of je het huis met lage aanvoertemperaturen (<50 graden) warm kunt krijgen. Als dit mogelijk is overschakelen naar een warmtepomp zodra de ketel aan vervanging toe is.
De volgorde moet zijn, 1, 3, 2.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:14

JKen

Catdog Fanart.

Pietervs schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:28:
[...]

Sorry, maar als je zoiets roept heb je dus duidelijk de berekening niet gemaakt. In ieder geval niet recent.
Zie ook zijn eerste offerte: grofweg 800 euro per jaar bij een investering van 5400 euro. Dat betekent dat de investering na (laat ik het ruim nemen) 8 jaar is terugverdiend. Daarna liggen die panelen nog 15 jaar op het dak...
In deze berekening zijn is volgende niet in mee genomen.
WOZ waarde stijgt door zonnepanelen
Onderhoud/reiniging van zonnepanelen
Kosten van de lening
Afname van het rendement over de tijd.
De huidige trent dat energie prijs daalt en de gas prijs en vaste kosten stijgen.
Daarnaast komt ook voor dat bij overcapaciteit op het net dat men niet terug kan leveren.
En zo zijn meer variabelen.
En vergelijk dit met de kosten besparing bij het hebben van een lagere lening.

Risicovolle beleggingen en investeringen moet je nooit met geleend geld doen.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
JKen schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:44:
[...]

Kosten van de lening
De huidige trent dat energie prijs daalt en de gas prijs en vaste kosten stijgen.
Daarnaast komt ook voor dat bij overcapaciteit op het net dat men niet terug kan leveren.

Voor 5k hoef ik het energie budget niet aan te spreken. Was het 20k geweest had ik dat wel gewild.

Voor een gas besparing zit ik ook aan een zonneboiler te denken.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

JKen schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:44:
[...]

Die is 0. In de jaren dat ik zonnepanelen op mijn dak heb is mijn huis nooit hoger gewaardeerd als die van mijn buren.
Reiniging: 0. In al de jaren dat ik zonnepanelen op mijn dak heb, heb ik ze nog nooit laten reinigen.
Onderhoud: hooguit dat de omvormer na een jaar of 10, 12 vervangen moet worden. Kostenpost: grofweg 800 euro.
Kosten van de lening
Enige punt wat van belang is. Gezien het feit dat hij ze mee kan financieren met de hypotheek is dat (ruim genomen) 2%.
Wordt opgevangen door de ruime berekening van de terugverdientijd.
Investeren is risico’s nemen. Ja, de prijs van electra daalt voorlopig nog. Zal dat ook nog zo zijn als het gas gebruik voor gezinnen uitgefaseerd is?
Het komt voor dat... kwestie van bellen met de energiemaatschappij.
Overigens heb ik nog niet gehoord dat particulieren geweerd werden van het net en worden de netten uitgebreid om beter te kunnen voldoen aan de toenemende vraag (want meer electrische auto’s en gezinnen die van het gas afstappen) en aanbod (zonnepanelenpark en, windmolenparken).
Was al eerder aan bod geweest. 2% van 6.300 euro is een tientje per maand :)
Daar zijn we het over eens. Maar duidelijk niet over de risico's die het leggen van panelen met zich meebrengen :)

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 12:59
Zonneboiler levert je hoogstens 100-150€ per jaar op. Kost makkelijk 5000€ dus zeker niet rendabel.

Isoleren zou bij mij ook eerst komen, dan zonnepanelen, en als je opbrengst hoger is dan je eigen verbruik zet je er een WP boiler bij.
En als je nog stroom 'over' hebt, dan kan je een L/L WP zetten waarmee je eventueel in de zomer nog kan koelen bij extreme hitte. Dan gebruik je de opgewekte stroom vrijwel direct.

• backupdevice
Pietervs schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:42:
[...]

Die is 0. In de jaren dat ik zonnepanelen op mijn dak heb is mijn huis nooit hoger gewaardeerd als die van mijn buren.

[...]

Investeren is risico’s nemen. Ja, de prijs van electra daalt voorlopig nog. Zal dat ook nog zo zijn als het gas gebruik voor gezinnen uitgefaseerd is?

[...]
Denk je dat als je je WP nodig hebt er in een keer meer zon gaat schijnen? Of heb jij genoeg op je dak liggen om ook in de winter je WP verbruik te coveren?

Als je niet meer kan salderen heb je niks aan je panelen icm een WP in de winter.

Dus ik zou nu lekker inzetten op isolatie en over 10 jaar kijken waar we zijn met de transitie en 10 jaar nieuwere techniek

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Als je niet meer kan salderen heb je niks aan je panelen icm een WP in de winter.
Uh.
Winter: check
Zonnepanelen: check
450 ltr buffervat op temperatuur, zonder dat het (grid)energie "gekost" heeft dmv loadbalancing: check
Warmtepomp ook op buffervat: check
Vloerverwarming op buffervat: check
Hygienespiraal SWW op buffervat: check

Geldt niet voor iedere winterdag uiteraard.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-02-2020 17:12 (7%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• backupdevice
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Uh.
Winter: check
Zonnepanelen: check
450 ltr buffervat op temperatuur, zonder dat het energie "gekost" heeft dmv loadbalancing: check
Warmtepomp ook op buffervat: check

Geldt niet voor iedere winterdag uiteraard.
Ik wist dat jij zou reageren op mijn reply :) Jij bent natuurlijk niet de landelijke maatstaaf he

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@backupdevice Klopt.
En het is allemaal hobby, en dat kost geld. ;)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik vermoed dat niet iedereen mijn updates/toevoegingen leest of meeneemt in de beoordeling.

Ik ben er inderdaad achtergekomen dat er nog wat valt te verbeteren in de isolatie: het blijkt niet overal aanwezig in de vloer. Daar is een kruipruimte gerealiseerd die niet geisoleerd is, dit gaat dus uiteraard alsnog wel gebeuren.

Daarmee verwacht ik alsnog op een B label uit te gaan komen, zoals nu ook het geval blijkt te zijn voor mijn huidige woning (net toegestuurd gekregen na controle).

De kosten voor de vloerisolatie ga ik gewoon zelf investeren. Als ik voor een PV installatie van, zeg, 4k ga investeer ik dat ook gewoon zelf en ga ik niet voor een energiebudget. Maar nu de optie er is (we houden een zakcentje over na verkoop oude woning) geeft mijn vrouw aan toch wel te willen overwegen elektrisch te gaan rijden door onze boodschappenauto te vervangen. Vooral voor lokaal verkeer (school en boodschappen enzo) heeft dat zin voor ons.

Als ik dan reken met een kleine auto (voorbeeld genomen van een 2ehandse Renault Zoë met een 22kwh accupack) met 150km per week moet ik toch al over 1000kwh per jaar denken qua verbruik. Dat komt bovenop onze eigen verbruiken van ongeveer 3000kwh per jaar plus wat we eventueel extra gaan doen in de toekomst (de kinderen worden ouder, ik ga een airco inzetten op de kantoorverdieping van de garage etc).

Het tweede voorstel dat ik dus kreeg van de aanbieder is ~7400 euro voor een 24-panelen installatie met een geschatte opbrengst van 5500kwh per jaar.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

backupdevice schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Denk je dat als je je WP nodig hebt er in een keer meer zon gaat schijnen? Of heb jij genoeg op je dak liggen om ook in de winter je WP verbruik te coveren?

Dus ik zou nu lekker inzetten op isolatie en over 10 jaar kijken waar we zijn met de transitie en 10 jaar nieuwere techniek
Nou... niks?
Electra is goedkoper dan gas. En ja, in de winter brengen de zonnepanelen een fors stuk minder op dan in de zomer, maar het is niet zo dat ze helemaal niks doen :)
Plus dat je in de zomer (mits juiste installatie) de WP ingezet kan worden als airco (heb ik me laten vertellen, zelf zit ik helaas nog met stadsverarming).

Maar inderdaad, eerst isolatie. En zo te zien is TS het daar ook mee eens :)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True