Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Ik vroeg me af wie er ook in een professionele omgeving met refurbished servers (andere hardware) werkt.

Sinds een paar maanden hebben we een C7000 enclosure refurbished gekocht. Eerst als experiment met 2 bl460c Gen8 blades. 2x E5-2697v2, 256GB RAM. Deze dienen als "veredelde" workstations voor onze ingenieurs. Als er eentje plat zou gaan, geen erg (we hebben er zo ondertussen toch 9 in totaal). Er zijn wel degelijk een paar probleempjes geweest, maar alles is telkens keurig opgelost door de leverancier. Telkens een "nieuw" (refurbished) onderdeel terug gestuurd gekregen. De 3 kruiwagens geld die we uitgespaard hebben, spendeer ik zonder problemen dan een beetje tijd aan een power supply wisselen of zo. Tot nu toe is er nog niets echt plat gegaan.

De voordelen die we ervaren: overduidelijk de prijs. Van 1/5e tot 1/10e van nieuw. Ik heb ondertussen een hoop kennis opgebouwd omdat ik aan onze "echte" blade enclosure me nog niet aan experimenteren gewaagd heb. En los daarvan is het ook minder ecologisch onverantwoord om een refurbished te kopen dan een nieuwe. Oh ja en last but not least hebben we geprobeerd om er een GPU in te steken (in gewone BL's) en dat werkt dus ook :*) . Dat zou ik dus nooit geprobeerd hebben met een blade van ~€20.000 .

Nog een voordeel is dat we plots zoveel compute resources hebben dat mensen veel vrijer kunnen werken (cores en geheugen zat). Onze VDI oplossing draait nu ook gewoon mee op de blades (vandaar de GPU) en dat draait echt wel net!.

Maar goed, genoeg over mijn ervaringen met refurbished. Wie heeft er ook ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-04 15:14
De vraag is vooral hoe lang werkt je leverancier mee bij defecten? En kunnen ze de spullen optijd leveren.
Of kan je zonder problemen een onderhoudscontract afsluiten zodat je binnen een no time nieuwe onder delen kunt krijgen?

Wij gebruiken alleen nieuw in combinatie met onderhoud contracten.
Juist zodat we garantie hebben dat als er iets defect is er 24/7 contact opgenomen kan worden voor vervanging en er ook geen discussie over ontstaat dat ze midden in de nacht moeten komen om een onderdeel te leveren.

Voor lage prio devices die wel een tijdje uit kunnen zonder grote problemen zou het een optie zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik werk bij een distributeur van Cisco en wij leveren officiële refurb van Cisco. (Of Refresh zoals ze het noemen.) Voordelen van refurb via een officiële distributeur is dat je er ook Smartnet support contracten op af kan sluiten. (Dit in tegenstelling tot on-officiële refurb / grijze handel.) Pricing is ongeveer 30% lager t.o.v. nieuw. Daarnaast zijn er de normale kortingsprogramma’s op actief, wat afhankelijk is van de certificeringen van de reseller / Cisco Partner. Je kan het ook financieren met Easylease tegen 0% rente.

Nadeel is dat je moet afwachten of het als refurb wordt aangeboden en of bepaalde hardware op voorraad is. Als hardware End-of-Sale is, is het vaak nog wel een tijdje als refurb beschikbaar. Dit is handig als je bijvoorbeeld bepaalde modules voor een router nodig hebt, zodat je niet de hele router hoeft te vervangen.

Als distributeur mogen we een bepaald percentage retour sturen naar Cisco. Dit mag wettelijk niet meer als nieuw verkocht worden. Het wordt dan als refurb verkocht. Daarnaast verkoopt Cisco Smartnet support contracten. Tegenover een bepaalde hoeveelheid verkochte Smartnet contracten moet een voorraad hardware aanwezig zijn. Ook deze voorraad moet ververst worden en gaat naar het refurb programma.

Op grijze handel / niet officiële refurb kan je geen support contract afsluiten en Cisco gaat je dan niet helpen bij problemen. Ongeveer 90% van de support die bij Cisco TAC binnen komen zijn niet hardware gerelateerd, maar hebben te maken met verkeerde configuratie, software bugs, verkeerd aangesloten en ander menselijk falen. O.a. HPE schermt graag met hun lifetime warranty op hun switches, maar dit is een goedkope manier om geen support te hoeven leveren: Hardware vervanging is simpel, maar beschermt niet tegen menselijk falen. Overigens zit op alle Cisco switches ook lifetime warranty. (t/m de modulaire Catalyst 4500 / 9400 switches.)

Natuurlijk hoef je niet op elk access point en access switch een support contract te hebben. (Je kan ze ook op de plank leggen.) Maar dingen die kritisch zijn, of veel intelligentie hebben is handig om te voorzien van support contract. Denk dan aan core switches, WLAN controllers, ISE authenticatie servers, etc. Ook al heb je Next Business Day hardware vervangen, je hebt dan in ieder geval een escalatie punt voor configuratie issues.

Ik heb ook wel eens counterfit apparatuur meegemaakt. Bij een eindklant stonden 3 ASA5520 firewalls waar men memory van wilde upgraden. (i.v.m een aanstaande software upgrade.) De afgestuurde memory upgrade kit paste niet. Er ontbraken memory slots op het moederbord van de ASA. Achteraf bleek dat het om omgekatte ASA5510 firewalls ging. Hier hadden ze de frontpanel van vervangen en de software. Van de buitenkant zag je niet dat het om een lichter model firewall ging.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 19:48

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Professioneel doen wij het niet maar ik zou het wel willen. De spullen die we nieuw kopen zijn ook niet bepaald vrij van problemen, en de leverancier (een van grootste hardwareboeren) werkt wel lang mee, maar niet snel. Een support contract garandeert alleen dat ze reageren, niet dat ze je probleem oplossen. Nu heb ik vaak al zo iets van "ik koop wel een nieuwe", "mijn tijd is ook niet gratis", "voor het geld van dat support contract had ik ook een reserve kunnen kopen" of "tegen de tijd dat dit opgelost is, is dat ding al half afgeschreven".

Het helpt dat ik op veel spullen al een hoop redundantie heb. Servers die dubbel uitgevoerd zijn, een dubbele voeding hebben die via gescheiden circuits op afzonderlijke UPS'en zijn aangesloten en hun schijven in RAID1 hebben staan met een battery backed cache en ECC geheugen. Daar kan best eens iets aan stuk gaan zonder dat een ramp is, daar is al die redundantie voor.

Prive koop ik wel een hoop tweedehands (wat anders is dan refurbished). Voor het prijsverschil kan ik me af en toe een miskoop veroorloven. Dan heb ik het vooral over computeronderdelen en ik ben zelf vrij goed in staat om de kwaliteit daar van te beoordelen (voor zover dat gaat zonder elektronenmicroscoop).

[ Voor 18% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 31-01-2020 21:19 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:15

Yucon

*broem*

We doen het niet, maar ik vind het niet eens zo'n slecht idee als je bedenkt dat nieuw aangeschafte hardware soms ook veel te lang gebruikt wordt. Bij sommige bedrijven zie ik mensen met laptops sjouwen waarvan je denkt "met een van 200 euro van mp ben je nog beter af".

Het blijft natuurlijk wel een afweging hoe makkelijk je het op kunt lossen mocht het toch misgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-05 20:32
In een vorig leven was ik verantwoordelijk voor een boel inkoop, en ook daar zijn we toen meer en meer refurb gaan doen. Zelfs als spul nog maar 6 maanden op de markt was konden we het al als refurb krijgen tegen een significant lagere prijs. Wat daarin uiteraard wel belangrijk was, was de garantie die we er op konden krijgen.

Hoewel ook de refurb partijen prima professioneel waren zag je wel dat er net iets vaker iets mis ging dan met echt nieuw spul. Dus dozen 2 weken van te voren uitpakken ipv 2 uur voordat het in productie moet was wel raadzaam. Als dan wel alles gewoon goed was, kon het mooi nog een weekje gestresstest worden voordat het in productie gaat.

Waar die refurb hardware vandaan komt kom je nooit echt achter. Toch heb ik wel anecdotes meegekregen waarbij in een grote enterprise 2 verschillende procurement teams nieuwe hardware procuren, en ze vervolgens 100% overcapaciteit hebben. Als dat inderdaad is waar die refurbtoko's van leven dan zou je denken dat het bedrijfsleven daar nog een hoop op kan winnen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:41

RvV

In sommige situaties doen wij het wel. Geheugen, netwerkkaartjes, SFP+ modules en dat soort spul. Het prijsverschil kan namelijk gigantisch zijn zonder al te veel risico te nemen. Nieuwe geheugenmodules van de leverancier: 550 euro per stuk, refurb 100 euro. Als je er dan een stuk of 50 nodig hebt, dan kun je er ook wel een paar als reserve "op de plank" leggen.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik doe desktops vnml refurbished bij klanten, servers liever nieuw.

Waar je dat spul koopt maakt overigens ook uit. Ik heb zelf liever een systeem met een harddisk waar ik zelf een fatsoenlijke nieuwe SSD in plaats (Crucial MX series meestal). Heb nu 3x hardware gehad waar al een SSD in zat, tot nu toe:
- Micron C400 / Crucial m4 officieel HP
- Verbatim Vi500 (marvell controller)
- Goedkoop Russisch ding (phison controller)

Bij die Verbatim SSD voelde het al als net de paar laatste euro's uitknijpen, maar dat Russische ding kan gewoon echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:39
Hier is dat afhankelijk van de nieuwprijs. Desktops (gewoon een i3 / i5 met 4 gb ram voor simpel kantoorwerk) kunnen we refurbished voor ongeveer 200 aanschaffen, terwijl we nieuw circa de 5/600 zouden betalen. Dan doen we refurbished, want er wordt niet heel veel spannends mee gedaan. Als die kapot gaat hebben we een backup en vaak toch wel binnen een week een nieuwe.

Monitoren kopen we gewoon nieuw. Voor die 150 euro per scherm gaan we niet moelijk doen met mogelijke gebruikerssporen erop e.d.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-04 17:38
Wij hebben de racks en de pdu's refurbished gekocht. Kan niet stuk en ziet er nog als nieuw uit voor 1/4e van de nieuwprijs. Ook wel ecologisch verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:43
Zoals @Bl@ckbird ook aangeeft, je hebt refurb en refurb. Je hebt partijen/brokers die overal en nergens hardware inkopen, zelf het een en ander testen en het vervolgens verkopen waarbij ze zelf ook de support leveren inclusief contract. Daarnaast heb je bij meerdere A-merken de officiële refurbushed lijn waarbij de hardware volledig geïnspecteerd is en ondergebracht kan worden in een regulier support contract met exact dezelfde voorwaarden als nieuwe hardware.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de officiële refurbished kanalen maar ben ook bevoordeeld omdat ik in het verleden net iets teveel cowboy partijen en praktijken ben tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Jantje2000 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:06:
Hier is dat afhankelijk van de nieuwprijs. Desktops (gewoon een i3 / i5 met 4 gb ram voor simpel kantoorwerk) kunnen we refurbished voor ongeveer 200 aanschaffen, terwijl we nieuw circa de 5/600 zouden betalen. Dan doen we refurbished, want er wordt niet heel veel spannends mee gedaan. Als die kapot gaat hebben we een backup en vaak toch wel binnen een week een nieuwe.

Monitoren kopen we gewoon nieuw. Voor die 150 euro per scherm gaan we niet moelijk doen met mogelijke gebruikerssporen erop e.d.
Beeldschermen 1x gedaan, nooit weer. Ben redelijk verslaafd aan IPS beeldschermen, die dingen kosten van LG niet de hoofdprijs.
Bij refurbished weet je nooit van tevoren hoeveel uren een scherm er al op heeft zitten en of de helderheid en contrast nog in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-05 20:32
_JGC_ schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 08:12:
Ik doe desktops vnml refurbished bij klanten, servers liever nieuw.
Wat is het verschil?

Overigens kocht ik de SSD's en HDD's wel altijd nieuw IIRC. Dat zijn toch de dingen die aan slijtage onderhevig zijn, en waarbij ik op voorhand niet aan de specs kan zien in welke staat ze zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Freeaqingme schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:21:
[...]

Wat is het verschil?

Overigens kocht ik de SSD's en HDD's wel altijd nieuw IIRC. Dat zijn toch de dingen die aan slijtage onderhevig zijn, en waarbij ik op voorhand niet aan de specs kan zien in welke staat ze zijn.
Bij desktop zet je zo wat anders neer, is er 1 werknemer getroffen. Bij server ligt hele bedrijf plat.
Ik zit veel met MKB klanten die niet veel met failover doen, die hebben dan een single point of failure en daar past refurbished niet lekker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:49

macnerd

No Apples please :-)

Toen ik bij m'n huidige baan begon (.NET developer) had ik een oud desktopje waarmee ik via Remote Desktop verbinding maakte naar m'n ontwikkelomgeving. Niet voorruit te branden. Er is toen een refurbished Xeon workstation gekomen met 24 GB geheugen en een SSD'tje. Kostte iets van 800,- euro. Tot nu toe erg tevreden over, ik kan zonder problemen een stuk of 7 Visual Studio's open hebben, Chrome met 40+ tabs, SQL Management Studio met tig tabs. Geen probleem met refurbished dus, ik zou het een volgende werkgever ook aanraden. De computers van tegenwoordig gaan veel langer mee dan vroeger.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:23
Refurbished hardware is geen enkel probleem voor zakelijke omgevingen.

Je moet gewoon kijken naar wat je nodig hebt, wat je eisen zijn en vervolgens kijk je of bepaalde refurbished hardware aan die eisen voldoet.

Ik weet dat de IT'ers achter onze IT servicedesk gebruik maakt van intern gerecyclede oude servers. Een server wordt door hen pas afgedankt als er echt, maar dan ook echt helemaal niets meer mee aan te vangen is. Aan de andere kant wordt een server bij hen net als overal na x jaar officieel afgeschreven en moet er voor bepaalde taken een nieuwe komen.

Dat heeft hen een heel leuk serverpark opgeleverd.

Zolang geld cq initiële kostenbesparing niet je voornaamste uitgangspunt is kun je een heel eind komen met refurbished. Gewoon globaal dezelfde eisen stellen die je ook aan nieuwe hardware zou stellen.

Ik heb bijvoorbeeld voor mezelf deze eisen gesteld:
Laptop met snelle 256GB SSD, Windows 10 en Linux compatible, mat Full HD 15inch scherm, zakelijk strak vormgegeven model zonder allerlei poespas en blingbling, goede accuduur.

Een vier jaar oude Lenovo Thinkpad T550 van oorspronkelijk 2000 euro bleek aan die voorwaarden te voldoen. Ik heb er 300 voor betaald. Met de accuduur is niets mis, er zitten namelijk twee accu's in. Een verwisselbare en een vaste. Ik kan er rustig een hele werkdag op werken.

De enige concessies die ik moet doen zijn een defecte DEL toets en een lelijke powerknop. Die DEL toets was een kwestie van wennen en niet heel erg, want er zit nog een tweede DEL toets op die wel goed werkt.
En die powerknop werkt gewoon, ook al is-ie lelijk.

Ik was voor de koop wel bang dat de dikte een probleem had kunnen worden, ergonomisch gezien, maar ik heb helemaal nergens last van.

Het enige dat ik storend vind is het gewicht, maar ook dat is een kwestie van gewenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:35
Wij hebben 1000+ blade servers draaien en de uitval van deze is minimaal.
In 8 jaar tijd hebben we slechts 1 blade gehad die helemaal niks meer deed; erg betrouwbaar spul dus.
Verder gaat er wel eens een HD stuk of een geheugenmodule en die kopen we allemaal refurb (en hebben we ruim op voorraad). Met HPE zit het met refurb spul wel snor, in elk geval via de 2 partners die wij gebruiken.

Met netwerk apparatuur heb ik wat mindere ervaringen; dat je twee extra switches op voorraad wil houden voor het geval dat en ze beide niet goed blijken te werken. Dat was een jammere en dure les. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 08:25
Bij een eerdere werkgever kochten wij op een gegeven moment alleen nog maar refurbished desktops en laptops (op enkele uitzonderingen na zoals machines met écht specifieke configuraties).
Wel gingen wij eigenlijk alleen voor de machines welke via de officiële kanalen refurbished waren en waarop wij dus ook reguliere support contracten hadden via Dell of HP.
Ook hebben wij één keer een refurbished server gekocht om een server met een defect moederbord te vervangen, manager was namelijk vergeten(!!!) om de carepack die op de betreffende machine zat te verlengen en het was letterlijk de enige server die niet redundant was uitgevoerd (wet van murphy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:49
Momenteel ben ik met bezig met het vervangen van mijn serverpark. Echter vind ik de prijzen zodanig hoog dat we ik refurb overweeg.

Mag ik vragen welke partners in jullie ogen betrouwbaar zijn ? Aangezien ik hier niet echt ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:23
powerboat schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:46:Mag ik vragen welke partners in jullie ogen betrouwbaar zijn ? Aangezien ik hier niet echt ervaring mee heb.
Daar wil ik wel antwoord op geven, maar dat ga ik niet hier publiekelijk doen.

Reden: als ik de naam van een leverancier ga noemen ben ik in feite reclame aan het maken voor die leverancier.

Ik kan je wel vertellen hoe ik contact ben gekomen met die betreffende leverancier. Ik kreeg ongevraagde spam binnen van die partij. Maar... de manier waarop ik gespamd werd wekte mijn nieuwsgierigheid.

Er werd namelijk gespamd met vermelding van een portfolio, een lijst van klanten.
Ik werk op een school. Een van die klanten was een andere school. Ik dacht: laat ik die eens bellen.
Controleren kan nooit kwaad. Ik had een goed gevoel over dat gesprek.

Vervolgens heb ik de leverancier gebeld. Als je goed hoogte wilt krijgen van een partij moet je het nooit bij mailen houden. Altijd bellen. Een telefonisch gesprek zegt zoveel meer.

Natuurlijk is er nog altijd een risico als je een bedrijf niet kent, maar soms moet je een gokje durven wagen.

Dat heeft goed uitgepakt.

We zijn eerst klein begonnen. Kleine hoeveelheden hardware bestellen en dan na een half jaar kwaliteit en service evalueren. Vervolgens nog een kleine partij bestellen. Weer een half jaar wachten en evalueren.

Want meten is weten.

Op een gegeven moment hadden we zoveel vertrouwen in die leverancier dat we honderden stuks hardware hebben besteld. Honderden HP DC7700 SFF werkstations met een Intel Core 2 Duo processor, 4GB RAM en een SATA 128GB SSD (die werd er nieuw ingezet door de leverancier). Dat was in het schooljaar 2012-2013. Die machines waren door de vorige (zakelijke) eigenaar na drie jaar afgeschreven.

We hebben er nooit spijt van gekregen.

We waren eigenlijk van plan om slechts drie jaar te profiteren van die dingen, maar ze bleken het veel langer vol te houden. Want we hebben ze nu nog steeds. Hier en daar zijn er alleen tientallen exemplaren vervangen wegens officieel afschrijven.

Ik heb ze alleen maar laten ophalen door een recyclingbedrijf omdat ik het zonde vond om ze in de kelder te laten verstoffen.

We hebben trouwens ook refurbished randappatuur bij hen besteld in de vorm van monitoren, toetsenborden en muizen. Nieuwe toetsenborden en muizen worden bij ons op school namelijk net zo snel gesloopt als tweedehands, dus dan is het zonde van je geld om niet na te denken over tweedehands.

En als je ziet hoe leerlingen omgaan met monitoren... ze blijven er niet bepaald met hun tengels vanaf.
Die tweedehands monitoren die wij besteld hebben doen het voor het grootste deel ook nog steeds.

Soms bestelden we ook reserve onderdelen van sloop exemplaren die zij hadden staan. Zo kwamen we aan een hele stapel goedkope toetsenbordjes voor laptops.

De betreffende leverancier levert zo nu en dan ook servers, zoals een HP Z tower.

Vandaag de dag krijgen we alleen nog maar nieuwe hardware binnen, maar dat heeft niets te maken met de kwaliteit van refurbished.

Onze school valt tegenwoordig onder een overkoepelende organisatie die een heel andere kijk heeft op geld. Afgezien daarvan heeft die overkoepelende organisatie niet de vrijheid die onze school heeft. Vanwege de grootte van de organisatie moet er namelijk Europees aanbesteed worden.

En daardoor komt er nu alleen nog maar nieuwe hardware binnen :(

Slechts een heel enkele keer bestellen we nog refurbished hardware, omdat we daar als school nog een piepklein eigen potje voor hebben. Dan moet je denken aan een laptop voor een specifieke gebruiker en dat dat allemaal "niets" mag kosten en binnen een week na bestellen binnen moet zijn.

Of het moet gaan om iets duurders en iets heel speciaals dat niet direct met ICT te maken heeft. Wij hebben bijvoorbeeld een refurbished lasersnijder en een refurbished 3D printer.

[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-02-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 22:04
Bl@ckbird schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:09:
Ik werk bij een distributeur van Cisco en wij leveren officiële refurb van Cisco. (Of Refresh zoals ze het noemen.) Voordelen van refurb via een officiële distributeur is dat je er ook Smartnet support contracten op af kan sluiten. (Dit in tegenstelling tot on-officiële refurb / grijze handel.) Pricing is ongeveer 30% lager t.o.v. nieuw. Daarnaast zijn er de normale kortingsprogramma’s op actief, wat afhankelijk is van de certificeringen van de reseller / Cisco Partner. Je kan het ook financieren met Easylease tegen 0% rente.

Nadeel is dat je moet afwachten of het als refurb wordt aangeboden en of bepaalde hardware op voorraad is. Als hardware End-of-Sale is, is het vaak nog wel een tijdje als refurb beschikbaar. Dit is handig als je bijvoorbeeld bepaalde modules voor een router nodig hebt, zodat je niet de hele router hoeft te vervangen.

Als distributeur mogen we een bepaald percentage retour sturen naar Cisco. Dit mag wettelijk niet meer als nieuw verkocht worden. Het wordt dan als refurb verkocht. Daarnaast verkoopt Cisco Smartnet support contracten. Tegenover een bepaalde hoeveelheid verkochte Smartnet contracten moet een voorraad hardware aanwezig zijn. Ook deze voorraad moet ververst worden en gaat naar het refurb programma.

Op grijze handel / niet officiële refurb kan je geen support contract afsluiten en Cisco gaat je dan niet helpen bij problemen. Ongeveer 90% van de support die bij Cisco TAC binnen komen zijn niet hardware gerelateerd, maar hebben te maken met verkeerde configuratie, software bugs, verkeerd aangesloten en ander menselijk falen. O.a. HPE schermt graag met hun lifetime warranty op hun switches, maar dit is een goedkope manier om geen support te hoeven leveren: Hardware vervanging is simpel, maar beschermt niet tegen menselijk falen. Overigens zit op alle Cisco switches ook lifetime warranty. (t/m de modulaire Catalyst 4500 / 9400 switches.)

Natuurlijk hoef je niet op elk access point en access switch een support contract te hebben. (Je kan ze ook op de plank leggen.) Maar dingen die kritisch zijn, of veel intelligentie hebben is handig om te voorzien van support contract. Denk dan aan core switches, WLAN controllers, ISE authenticatie servers, etc. Ook al heb je Next Business Day hardware vervangen, je hebt dan in ieder geval een escalatie punt voor configuratie issues.

Ik heb ook wel eens counterfit apparatuur meegemaakt. Bij een eindklant stonden 3 ASA5520 firewalls waar men memory van wilde upgraden. (i.v.m een aanstaande software upgrade.) De afgestuurde memory upgrade kit paste niet. Er ontbraken memory slots op het moederbord van de ASA. Achteraf bleek dat het om omgekatte ASA5510 firewalls ging. Hier hadden ze de frontpanel van vervangen en de software. Van de buitenkant zag je niet dat het om een lichter model firewall ging.
Er zijn zelfs refurbished clubs die een eigen soort TAC hebben, waarmee je het menselijk falen kunt ondervangen (curvature), nog steeds niet officieel ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
True.. Maar dat kunnen wij en heel veel andere Cisco Partners ook die professional services aanbieden.

Cisco heeft echter van alles wat ze hebben gebouwd in het lab van het TAC staan. Als een klant belt met een probleem, kunnen ze een deel van het netwerk in dat lab nabouwen. (Met de juiste firmware / IOS en software configuratie.) Het maakt niet uit of het AT&T is met 8800 routers of een ZZP-er met 800 routers. Serieuze issues komen meteen bij product management zodat er bux-fixes voor geschreven worden.

Verder werkt Cisco met veel partijen samen. Als je een FlexPod hebt en je hebt een probleem, dan kan je TAC-engineer je single-point-of-contact zijn. (Ook al ligt het probleem bij VMware of NetApp.) Support organisaties werken onder water met elkaar samen. Bouw je een oplossing volgens een Cisco Validated Design, dan is dat supported door TAC. (Inclusief fabrikanten waarmee ze integreren.) Voor datacenter zijn dat bijvoorbeeld: VMware, Hitachi, SAP, Oracle, Veeam, Citrix, Commvault, IBM, Splunk, etc. Voorkomt dat mensen het wiel opnieuw moeten uitvinden.

Je kan er pro-actief mee omgaan: Als je weet dat je op maandag een deployment hebt, kan je alvast een TAC case aanmelden. (Op prio 4, voorzien van alle serienummers, netwerktekeningen, configuraties, software versies, etc.) Als je tijdens de implementatie tegen problemen aan loopt, staat de support case al en hoef je alleen de prio te verhogen. (Naar prio 2 of 1.)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

TL;DR: Je hebt een escalatiepunt als het mis gaat :) Wat kost het? En wat kost het als het bedrijf plat ligt?

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
powerboat schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:46:
Momenteel ben ik met bezig met het vervangen van mijn serverpark. Echter vind ik de prijzen zodanig hoog dat we ik refurb overweeg.

Mag ik vragen welke partners in jullie ogen betrouwbaar zijn ? Aangezien ik hier niet echt ervaring mee heb.
Ik werk bij de grootste IT leverancier van Europa met de juiste partnerstatussen voor zowel Cisco, HPE, DellEMC en alle andere grote vendors, wees vrij om me een berichtje te sturen mocht je een gekwalificeerde leverancier zoeken. Note: ik heb zelf geen commerciële functie maar zet samenwerkingsverbanden op met andere gekwalificeerde installatiepartners, dus ik ken het kanaal erg goed

Ik zien overigens ook een steeds grotere vraag naar refurb, EOL, 'bulk-new', en dat soort net wat oudere soort hardware. Wat ik helaas ook zie is bijvoorbeeld bij Cisco dat ze veel geld bieden voor het 'inleveren' van je oude spullenboel, zodra je iets nieuws hebt wissen ze dan je serienummers uit alle systemen waarna alle oude hardware waardeloos is geworden en je er niets meer mee kunt. Maar ze komen het niet fysiek ophalen dus zit je met letterlijk een hoop oud ijzer.

Hiermee maken ze juist die markt onmogelijk, dus hou er rekening mee dat een vendor niet altijd het beste met je voor heeft als je refurb koopt. Je komt letterlijk achteraan in de rij bij support of kan soms zelf helemaal geen vendorsupport meer afsluiten. Dan val je terug op partnersupport zonder dat je aanspraak kan maken op de laatste firmwares en patches. (Hier is wel omheen te werken, maar dat wil je in een professionele omgeving niet)
Pagina: 1