Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolftk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-04-2024
Hallo,

Ik ben van plan een 'semiprofessionele' videocamera te kopen. Ik heb wel een DSLR, maar ben compleet nieuw in de wereld van videocamera's. De camera gaat gebruikt worden voor diverse projecten, zoals bijvoorbeeld het maken van documentaires, en kleine speelstukken. Ik heb al gekeken naar een aantal camera's, waaronder de Panasonic HC-X1000E en de Canon XA40. Nu kwam ik er echter achter dat de HC-X1000E al redelijk oud is, maar modellen als de AG-UX90 nieuwer zijn. Maar volgens sommigen is de UX90 beter, en sommigen de HC-X1000E beter. Toen hoorde ik van het 'ultieme' model, de Panasonic HC-X1E, maar die is eigenlijk boven mijn budget (2500 euro). Ik zou ook naar de Canon kunnen kijken, maar mij lijkt de Panasonic fijner vanwege de analoge knoppen. De vraag is, wat raden jullie aan? Het oudere model, of de UX90? Of is het het geld waard om de HC-X1E te kopen?

Dan had ik nog een paar vragen, een microfoonhouder, zit die bij de camera's inbegrepen? Soms zie ik hem wel en soms niet. Zo niet, waar kan ik een hotshoe ofzo vinden waar ik mijn microfoon in kan plaatsen? Sorry dit is vast een domme vraag maar ik kan er niet achter komen. De laatste vraag: Hebben videocamera's dezelfde aansluiting op een tripod als DSLR's?

Heel erg bedankt naar iedereen die mij wil helpen.

[ Voor 177% gewijzigd door Rolftk op 31-01-2020 14:48 . Reden: Perongeluk geplaatst ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Wat is voor jou de reden om te gaan voor een videocamera ipv een fotocamera met zeer goede videofuncties?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolftk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-04-2024
Universal Creations schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:12:
Wat is voor jou de reden om te gaan voor een videocamera ipv een fotocamera met zeer goede videofuncties?
Omdat ik al een fotocamera heb, met een niet zo bijzondere videofunctie. Bovendien lijkt het me ook leuk om hier bijvoorbeeld mee te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 18:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hmmm. Das niet echt een antwoord op Universals vraag.

Als je bv eens kijkt naar de GH5 van Panasonic. Das een systeemcamera gericht op video maar kun je ook prima foto's mee schieten.

Daar zitten echt alle video functies in die je maar kunt wensen (en waarschijnlijk nog veel meer dan dat). En is ook nog eens stuk minder duur de videocamera met zelfde features/specs.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Onderwater
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-07-2024
Hou er rekening mee dat hoe professioneler een camcorder is, hoe minder deze point and shoot is. Het gaat een tijd duren voor je alle instellingen kent en onder de knie hebt, een stijle leercurve. Bij een "amateur" camera doet deze heel veel voor je en hoef je niet na te denken, gewoon richten en schieten, met vaak zeer goede opnames maar zonder dat jij precies in controle bent, de camera bepaald. Dit is bij een iPhone bv ook het geval. Dit geeft vaak heel goede resultaten omdat de camerasoftware tegenwoordig erg goed is.
Echter, wil je zelf precies bepalen hoe en wat, dan kan dat met een professionele camera, waar alles in te stellen is. Dit vereist echter dat degene die het instelt precies weet wat die instelt om tot een goed resultaat te komen.
Hier een vergelijking tussen een BlackMagic 6K en een iPhone 12 Pro Max, het gaat me niet om de iPhone, of de Blackmagic, maar de ene is een semi-pro videocamera waar je mee om moet kunnen gaan en de iPhone doet alles voor je. De resultaten lopen uiteen, maar verrassend weinig.

YouTube: iPhone 12 Pro Max vs Blackmagic Pocket 6K | DaVinci Resolve 17 Tests

Het automatisch laten regelen is zeker niet alleen maar goed

YouTube: Samsung Galaxy Note 20 Ultra vs Blackmagic Pocket 6K | 8K vs 6K

Nogmaals, het gaat me er niet om telefoons als cameras aan te bevelen, het gaat erom dat je voor een prof camera goed moet weten wat je doet (iedere camera is anders) wil je daarmee resultaten krijgen die er goed uitzien,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:22

JTfoto

Work hard

Ik heb zelf een aantal maanden geleden gekozen om een Panasonic G9 aan te schaffen zodat ik zowel kan fotograferen als video's kan maken. Die keuze met name omdat intern 4k60 mogelijk is i.c.m. sensor stabilisatie. Klein nadeel is dat de autofocus nog wel eens wat "breathing" heeft, maar dat zou ook beter moeten gaan na de aankomende firmware. De overstap van een "normale" DSLR (canon 60D) naar dit toestel gaf veel meer instelmogelijkheden waar je echt goed in moet duiken om het goed naar eigen wens om te zetten in verschillende situaties, maar ik vind dat alleen maar leuk. Hou daar wel rekening mee, want zoals men hierboven al zegt: recht toe recht aan is het niet altijd in het duurdere segment.

Er zijn, naast de G9 die ik heb, natuurlijk ook veel andere mogelijkheden, de S5 van Panasonic, XT-4 van Fujifilm, Sony A6400/A6600/A7iii, noem maar op. Al met al denk ik dat de mogelijkheden zeer divers zijn en dat je niet heel snel de mist ingaat met een keuze, gezien de meeste merken video echt prima op orde hebben, zeker in het duurdere segment.

Als je de camera's echt serieus veel wil inzetten kan je nog kijken naar een rig. Dan kan je al je accessoires daar aan monteren.
Pagina: 1