Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Apple - laptop koopadvies: wachten of kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lennart70
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-09 00:35
Wat ga je met je laptop doen?
Photoshoppen/banners opmaken, leren coderen, Office apps gebruiken, wellicht in toekomst een online marketing bedrijf opzetten

[i]Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Ik wil graag MACos gebruiken.(dus Apple)

Wat is je budget?
Max €2.000 (liefst minder ofc als het kan)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik wil daarom een lichte dunne laptop. 13-14inch moet in mijn laptop hoes passen

Ik ben bijna klaar met studie, eindigt in februari. Dit betekent dat dan ook dat de studentenkortingen weg zijn (bv. Macbook op Surfspot.nl). Ik lees dat er in Maart een nieuwe MacBook uitkomt. Alleen dan heb ik geen korting meer. Wat zal ik doen? En welke MacBook heb ik nodig?

Alvast bedankt Tweakers Community! _/-\o_

Alle reacties

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11 15:33
Het is lang niet zeker dat er in maart een nieuwe MacBook uitkomt. Goede kans dat je tevergeefs wacht.
Naar welke MacBook wil je? Air of pro? Jouw wensen kunnen op beide.

• lennart70
Hee @Bremsy, thanks voor je reactie man! Ik ben opzoek naar een MacBook Pro, welke pro valt daar het beste onder voor coderen/Office/online marketing en Photoshop?

[ Voor 4% gewijzigd door lennart70 op 01-02-2020 00:27 ]

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
lennart70 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 00:26:
Hee @Bremsy, thanks voor je reactie man! Ik ben opzoek naar een MacBook Pro, welke pro valt daar het beste onder voor coderen/Office/online marketing en Photoshop?
Kan je zowel de 13 als de 16 inch voor gebruiken. Ga je op pad is de 13 inch handiger voor portabiliteit, maar je verliest dan wel een groter scherm.

Met €2000 ga je geen 16 inch halen, dus dan blijft de 13 inch over. Zelf zou ik wel wachten, want wellicht komt de 13 of 14 inch uit met het vernieuwde toetsenbord. Dat is het wachten wel waard..

hi!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Want tegen die tijd ken je niemand die nog student is? Om op zijn/haar naam nog de studentenkorting te verkrijgen?

• lennart70
groggy schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 01:45:
Want tegen die tijd ken je niemand die nog student is? Om op zijn/haar naam nog de studentenkorting te verkrijgen?
Nee klopt niemand die ik ken is dan nog student. Mijn vriendin en ik studeren allebei op hetzelfde moment af

• lennart70
MysticX schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 01:22:
[...]

Kan je zowel de 13 als de 16 inch voor gebruiken. Ga je op pad is de 13 inch handiger voor portabiliteit, maar je verliest dan wel een groter scherm.

Met €2000 ga je geen 16 inch halen, dus dan blijft de 13 inch over. Zelf zou ik wel wachten, want wellicht komt de 13 of 14 inch uit met het vernieuwde toetsenbord. Dat is het wachten wel waard..
Mmm is de toetsenbord slecht dan op die van 2019?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:10
lennart70 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:20:
[...]

Persoonlijke voorkeur, ik heb de 16" gehad en deze omgeruild voor een 13" maar heb geen enkel probleem met beide toetsenborden. De travel is minimaal op de 13" maar (dat vind ik persoonlijk) daar wen je vrij snel aan.

Ik zou ze sowieso even uitproberen in een winkel, want als het totaal niet fijn is is het zonde van je tijd en geld.

Zucht...

• Bremsy
Op de huidige 13” zit nog het butterfly toetsenbord. Dat kan een reden zijn om te wachten. Verder zou ik voor tenminste 16 GB geheugen gaan, dat maakt hem toekomstbestendiger. Let erop dat je geheugen en ssd later niet meer kunt uitbreiden.

• MysticX
  • Niet online
lennart70 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:20:
[...]

Niet perse slecht, maar er kunnen problemen optreden die Apple wel vervolgens oplost. Persoonlijk vind ik het prima typen maar mijn toetsenbord is inmiddels aan vervanging toe.

hi!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@lennart70 Volgens mij moet je deze even goed bekijken: https://buyersguide.macrumors.com/#Mac Daar kun je zien of er nieuwe MacBooks worden verwacht. De MacBook Pro is bijvoorbeeld 80 dagen geleden nog bijgewerkt naar een nieuwer model, de kans dat daar komende maand al weer een opvolger voor komt is erg klein.

• Bremsy
@sypie Die 80 dagen geldt voor de 16” versie. De 13” is afgelopen zomer voor het laatst geüpdate.

• lennart70
Bremsy schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:24:
Op de huidige 13” zit nog het butterfly toetsenbord. Dat kan een reden zijn om te wachten. Verder zou ik voor tenminste 16 GB geheugen gaan, dat maakt hem toekomstbestendiger. Let erop dat je geheugen en ssd later niet meer kunt uitbreiden.
Thanks voor je tip @Bremsy. Is de 1,4 GHz genoeg voor Photoshoppen? Alvast bedankt :)

• lennart70
sypie schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:29:
@lennart70 Volgens mij moet je deze even goed bekijken: https://buyersguide.macrumors.com/#Mac Daar kun je zien of er nieuwe MacBooks worden verwacht. De MacBook Pro is bijvoorbeeld 80 dagen geleden nog bijgewerkt naar een nieuwer model, de kans dat daar komende maand al weer een opvolger voor komt is erg klein.
Dank je wel voor je bericht @sypie. Ik dacht dat er in Maart een nieuwe 13 inch uitkwam

• Bremsy
Ik vermoed dat dat wel genoeg is. Er is ook nog turbo, maar zeker weten doe ik het niet. Heb ik geen ervaring mee.

• lennart70
Ik zit misschien te denken aan een refurbished/tweedehands Apple product via macvoorminder.nl. Hoe denken jullie hierover @Bremsy @MysticX @sypie @SgtElPotato @groggy ? Alvast bedankt voor jullie feedback en hulp!

• MysticX
  • Niet online
lennart70 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:01:
Ik zit misschien te denken aan een refurbished/tweedehands Apple product via macvoorminder.nl. Hoe denken jullie hierover @Bremsy @MysticX @sypie @SgtElPotato @groggy ? Alvast bedankt voor jullie feedback en hulp!
Macvoorminder is een prima webshop om daar je Mac aan te schaffen. Mijn eigen MBP komt ook daar vandaan :)

hi!

• lennart70
MysticX schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Macvoorminder is een prima webshop om daar je Mac aan te schaffen. Mijn eigen MBP komt ook daar vandaan :)
Top @MysticX en welke zou je dan aanraden ?:)

• MysticX
  • Niet online
lennart70 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:59:
[...]

Top @MysticX en welke zou je dan aanraden ?:)
Ik zou zelf dan minimaal voor de 15 inch 2018 model gaan. Specs maakt niet uit, want het standaard model is voldoende. Als je een grotere SSD wilt is natuurlijk aan jou de keus.

hi!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik volg persoonlijk altijd de Buyer's Guide van MacRumors:

https://buyersguide.macrumors.com/

[ Voor 17% gewijzigd door EValentino op 03-02-2020 15:10 ]

• Bremsy
Voor een 13” 16 GB uit 2016 (3,5 jaar oud) betaal je dan €1450. Ik zou dan een paar honderd euro meer uitgegeven en voor een nieuwe gaan (en evt. tot maart wachten).

• lennart70
Bremsy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:33:
Voor een 13” 16 GB uit 2016 (3,5 jaar oud) betaal je dan €1450. Ik zou dan een paar honderd euro meer uitgegeven en voor een nieuwe gaan (en evt. tot maart wachten).
Thanks voor je bericht. Bij de laptops zitten vaak nog wel 2 jaar Apple garantie bij en alles is meestal vervangen, dan is zit het meestal wel snor toch?

• MysticX
  • Niet online
lennart70 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:21:
[...]

Thanks voor je bericht. Bij de laptops zitten vaak nog wel 2 jaar Apple garantie bij en alles is meestal vervangen, dan is zit het meestal wel snor toch?
Let goed op dat er daadwerkelijk met Apple Care wordt geadverteerd, anders heb je gewoon garantie via de webshop, waar in principe ook niks mis mee is.

Als alles vervangen is, dan is dat uiteraard prima :)

hi!

• Bremsy
lennart70 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:21:
[...]

De twee jaar garantie die je op refurbished modellen krijgt is zeker geen Apple garantie (tenzij je bij Apple een refurbished model koopt, maar die hebben ze (haast?) nooit).

Het is gewoon garantie van de verkopende winkel.

• lennart70
Bremsy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:34:
[...]

De twee jaar garantie die je op refurbished modellen krijgt is zeker geen Apple garantie (tenzij je bij Apple een refurbished model koopt, maar die hebben ze (haast?) nooit).

Het is gewoon garantie van de verkopende winkel.
Ik bedoelde met appel garantie dat er Apple care bij zit, bij vele laptops van macvoorminder.nl . Dat is toch de Apple garantie?

• Bremsy
AppleCare geldt voor het 1e jaar na aanschaf van het NIEUWE model, AppleCare+ geldt voor 3 jaar na aanschaf van het NIEUWE model. Sommige 2e hands modellen hebben dit blijkbaar, maar die zijn ook duurder. Je kunt dit dus niet alsnog aanschaffen. Een 2016 model zal dus geen AppleCare meer hebben en hooguit nog een paar maanden AppleCare+.
De site vermeldt ook dat het tweedehands modellen betreft en geen refurbished modellen. Dat is een wezenlijk verschil.

• lennart70
Bremsy schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:21:
AppleCare geldt voor het 1e jaar na aanschaf van het NIEUWE model, AppleCare+ geldt voor 3 jaar na aanschaf van het NIEUWE model. Sommige 2e hands modellen hebben dit blijkbaar, maar die zijn ook duurder. Je kunt dit dus niet alsnog aanschaffen. Een 2016 model zal dus geen AppleCare meer hebben en hooguit nog een paar maanden AppleCare+.
De site vermeldt ook dat het tweedehands modellen betreft en geen refurbished modellen. Dat is een wezenlijk verschil.
Thanks voor je uitleg! Als er staat dat Alles veranderd is dan is het nog steeds tweedehands en niet refurbished?

• Bremsy
Het zijn onderdelen die onder garantie zijn vervangen. Bij refurbished zijn versleten onderdelen vervangen. Dat is niet helemaal hetzelfde.
Wanneer de top case is vervangen wegens het toetsenbordprobleem, is er een identiek toetsenbord terug geplaatst, met dezelfde potentiële problemen.

Je krijgt natuurlijk wel 2 jaar verkopersgarantie.

• Nodgic
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-11-2023
Omdat ik niets dan (voornamelijk Windows) problemen heb met mijn nieuwe HP laptop mag ik deze retourneren. En dan wil ik er toch ook maar een Macbook voor in de plaats aanschaffen.

Maar ik lees inderdaad ook heel veel negatieve dingen over dat "butterfly" toetsenbord. Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, hebben alle 2019 modellen nog dat toetsenbord? Of alleen de 13 inch Pro? Want ik las ook dat Apple er mee gestopt was door alle klachten?

• lennart70
Nodgic schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:04:
Omdat ik niets dan (voornamelijk Windows) problemen heb met mijn nieuwe HP laptop mag ik deze retourneren. En dan wil ik er toch ook maar een Macbook voor in de plaats aanschaffen.

Maar ik lees inderdaad ook heel veel negatieve dingen over dat "butterfly" toetsenbord. Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, hebben alle 2019 modellen nog dat toetsenbord? Of alleen de 13 inch Pro? Want ik las ook dat Apple er mee gestopt was door alle klachten?
MacBooks van 2019 hebben de vernieuwd butterfly toetsenbord. Dit zou beter moeten gaan en weinig problemen meer moeten veroorzaken. De oudere versies van 2018 en jonger hebben een ruk toetsenbord. Wel is het zo dat als je een MacBook koopt van 2018 waar het toetsenbord vernieuwd van is, dan zit daar hoogstwaarschijnlijk het butterfly toetsenbord van 2019 in. Bij de 2017 versies en jonger is dit niet het geval, dit zal altijd het oude toetsenbord blijven, daar past niet de 2019 butterfly toetsenbord in.

• Nodgic
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-11-2023
lennart70 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 01:00:
[...]

MacBooks van 2019 hebben de vernieuwd butterfly toetsenbord. Dit zou beter moeten gaan en weinig problemen meer moeten veroorzaken. De oudere versies van 2018 en jonger hebben een ruk toetsenbord. Wel is het zo dat als je een MacBook koopt van 2018 waar het toetsenbord vernieuwd van is, dan zit daar hoogstwaarschijnlijk het butterfly toetsenbord van 2019 in. Bij de 2017 versies en jonger is dit niet het geval, dit zal altijd het oude toetsenbord blijven, daar past niet de 2019 butterfly toetsenbord in.
Oke, dat is mooi d:)b Bedankt voor de uitleg.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Nodgic schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:04:

Niet alle 2019 modellen hebben dat toetsenbord. De 16" heeft een nieuw soort toetsenbord welke veel beter werkt. De 13" en 15" 2019 hebben een geüpgraded versie van het 2018 model. Echter is hebben ze deze bij het uitbrengen apart genoeg gelijk op hetzelfde reparatieprogramma gezet als alle voorgaande modellen.
lennart70 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:53:
[...]

Thanks voor je uitleg! Als er staat dat Alles veranderd is dan is het nog steeds tweedehands en niet refurbished?
Let heel goed op door wie, wat en waarom er vervanging heeft plaatsgevonden. Apple levert geen reparatieonderdelen aan bedrijven zonder Apple certificering. Ook de handleidingen zijn officieel niet beschikbaar. Zelf ben ik daar altijd wat huiverig om, helemaal omdat ik ook macbooks gezien welke wel officieel zijn gerepareerd maar waar dit gewoon slecht gebeurde (authorized service provider). Laat staan een partij die alles uit onofficiële bronnen moet halen.

@lennart70 Er gaan geruchten dat Apple met een 14" model zou komen dit jaar, welke dan eventueel ook een videokaart zou kunnen bevatten. Gezien je wensen zou dit dan een erg aantrekkelijk model zijn voor je. Zelf zou ik als je geen haast hebt dan gewoon wachten.

Teven heb ik je even een PM gestuurd met een tip ;)
Pagina: 1