Zwarte randen nieuwe monitoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-11-2021
Beste Tweakers,

Ik heb een weekje geleden een topic gemaakt over 2 beeldschermen, de MSI Optix MAG231C.
Gevraagd of het mogelijk was om deze 2x te gebruiken met mijn setup en dat kon.

Nu, gister de monitoren besteld, vandaag ontvangen en aangesloten. Alles werkt gewoon naar behoren, alleen toen gebeurde er iets vreemds. Ik heb op beide monitoren een '' blackborder '' opgelopen.

Beide monitoren zouden een infinite display moeten hebben, en dat hadden ze ook. Maar nu zitten er links, rechts, boven en onder een zwarte rand van circa 0,7 centimeter. Ik heb gegoogled om te kijken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn, maar ter vergeefs kan ik er niet uitkomen. Zelfs als de monitoren uitstaan, zie ik die zwarte randen.

Ook las ik, dat het wellicht de videokaart zou kunnen zijn. Als dat zo is, hoe moet het dan verder ? Moet ik dan contact opnemen met de verkoper ( Azerty ) vragen om vervanging van mijn videokaart ( videokaart is een jaartje oud ) ? Plus, wat gebeurt er met de vergoeding van mijn monitoren ?

Ik hoor graag naar uw mening en informatie.

Groet, Gaheris.

[img][IMG]https://www.mupload.nl/img/abhw9zippf4y5.jpg[/IMG][/img]

[ Voor 3% gewijzigd door Gaheris op 31-01-2020 11:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Zoals je het beschrijft is het underscan. Dat is een instelling van je videokaart die je kunt aanpassen.

/edit: overigens is dat echt niet te zien als je monitor uitstaat. Best kans dat je jezelf voor de gek houdt ;).

[ Voor 35% gewijzigd door br00ky op 31-01-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
En hoe moet dat gebeuren ? Ik heb zelf in Nvidia configuratie scherm al gekeken bij de videokaart, maar daar valt niks aan te passen omdat alles al op max resolutie / grootte staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Gaheris op 31-01-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik kijk naar de MAG231C vind ik geen enkele monitor die die naam heeft. Wel de MAG241C.
En als ik zo naar reviews kijk, dan zie ik overal een klein zwart randje rondom. Dus volgens mij is dat normaal bij de monitor.

Mocht het niet goed uitvullen, check of je resolutie ook klopt (naast de underscan die br00ky aanhaalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 16:53

Soggney

Zeekomkommer

de 231 staat niet in de pricewatch, maar de pricewatch: MSI Optix MAG241CR Zwart wel, en die heeft sowieso een rand van 0.7 langs het scherm. Dus foto's aub, of productverwijzingen

in je andere topic geef je ook aan dat het de 241 is, dus neem ik aan een typo.
Sowieso, het randje van 0.7 is de bezel, dus dat ga je niet kwijtgeraken.

[ Voor 22% gewijzigd door Soggney op 31-01-2020 11:39 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zit je niet gewoon naar de bezel te kijken? :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Excuses! Ja ik bedoel de MAG241C, typ foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Maak eens een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Zal even proberen een foto erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtFinshd
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05 16:06
Verdwijnt je cursor onder de zwarte randen? Als je cursor tegen de randen aan botst is dat normaal en hoort dat bij de monitor lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En zeker gezien je het ook ziet als je scherm uitstaat lijkt me dat je scherm gewoon werkt zoals zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:26

HugoBoss1985

Xenotech

Aspect ratio staat niet goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:32
Gaheris schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:30:
Nu, gister de monitoren besteld, vandaag ontvangen en aangesloten. Alles werkt gewoon naar behoren, alleen toen gebeurde er iets vreemds. Ik heb op beide monitoren een '' blackborder '' opgelopen.

Beide monitoren zouden een infinite display moeten hebben, en dat hadden ze ook. Maar nu zitten er links, rechts, boven en onder een zwarte rand van circa 0,7 centimeter. Ik heb gegoogled om te kijken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn, maar ter vergeefs kan ik er niet uitkomen. Zelfs als de monitoren uitstaan, zie ik die zwarte randen.
Van de site van MSi:
Active display area: 521.x * 293.x
Dimension: 536.x *.....
Dus er zit een verschil van 15 mm in breedte tussen scherm en Active display, dus 7,5 mm exact wat jij aangeeft.
Ben dus vooral benieuwd hoe je dit in het begin niet gehad zou hebben?
Lijkt gewoon te horen wat je beschrijft...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook deze monitor heeft "gewoon" schermranden. M.a.w., het hoort gewoon zo te zijn. Een scherm zonder randen is nog niet in de handel en ook vrijwel niet te doen omdat je toch ergens het paneel en de behuizing moet verenigen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Nja, het gekke vind ik zelf, toen ik ze voor het eerst aanzetten, hadden zoals ik zag beeld tot aan de rand.
En na restarted van de pc, hadden ze in 1x zulke randen. Nog andere informatie, dit is precies wat bij mijn vorige monitor gebeurde. Ik dacht dat dat kwam omdat ik hem uit de uitverkoop had gekocht en dus misschien gewoon niet goed was. Kan wellicht aan mijn ogen liggen, maar lijkt me dan zeer sterk.

Heb een link van de foto in mijn topic geplaatst.

Als ik met de muis over ga naar de andere scherm, zie je dat de muis zelf ( verstoppeld achter de rand ). En niet vloeiend overschakeld naar het ander scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Niks aan de hand, dat is gewoon de bezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igi0n
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-05 21:34
Ik heb het grotere broertje van de monitor die jij hebt, en ik heb dezelfde randen. Het hoort gewoon bij de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Foto is niet heel duidelijk maar ik snap wat je bedoelt.
Moeilijk te zien of dat nou deel van de bezel is of niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/abhw9zippf4y5.jpg

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Als dat echt zo hoort te zijn, dan ben ik verbaast. Dan mijn excuses voor de onnodige topic. Wellicht dat ik dan panisch werd i.v.m. dat mijn videokaart kapot zal zijn en 435 euro zo heb verspild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Waarom verbaasd? Dit staat toch ook gewoon in de specs van de monitor en het is zichtbaar op product foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Uiteraard niet. Zeker dat de specificaties erop staan. Maar zoals de afbeelding die weergegeven was op de site waar ik hem had gekocht, zag die eruit als '' infinite display ''. Dus ik moet maar beter opletten hah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als het met je vorige scherm ook zo was is het een instelling in je gpu driver die verkeerd staat.
Dus: staat de resolutie goed?
Staat underscan/overscan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 16:53

Soggney

Zeekomkommer

Gaheris schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:17:
Uiteraard niet. Zeker dat de specificaties erop staan. Maar zoals de afbeelding die weergegeven was op de site waar ik hem had gekocht, zag die eruit als '' infinite display ''. Dus ik moet maar beter opletten hah.
Je geeft eerst aan in je openingspost dat het infinite display is, (waar noch door MSI, noch hier op tweakers iets van staat vermeld) maar dat is niet zo. (wat trouwens een marketingterm is bedacht door Samsung voor hun telefoons.)

Zoek maar eens op naar monitor en infinite display, je zal van een nagenoeg kale reis thuiskomen.

Toen ik mijn LG schermen 6 jaar geleden ophaalde verwachte ik ook dat enkel het plastic randje de rand zou zijn, maar toen ik de schermen aanzette, was het duidelijk dat de glasplaat een bredere rand verborg.

Maar het is dus een verwachting die je jezelf hebt aangepraat.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Wintervacht schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:55:
Als het met je vorige scherm ook zo was is het een instelling in je gpu driver die verkeerd staat.
Dus: staat de resolutie goed?
Staat underscan/overscan uit?
Wat is precies overscan/underscan ? En waar kan ik dat vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Gaheris schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Wat is precies overscan/underscan ? En waar kan ik dat vinden ?
Op Google bijvoorbeeld?
Kom zeg, een beetje eigen inzet zou ook wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Soggney schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Je geeft eerst aan in je openingspost dat het infinite display is, (waar noch door MSI, noch hier op tweakers iets van staat vermeld) maar dat is niet zo. (wat trouwens een marketingterm is bedacht door Samsung voor hun telefoons.)

Zoek maar eens op naar monitor en infinite display, je zal van een nagenoeg kale reis thuiskomen.

Toen ik mijn LG schermen 6 jaar geleden ophaalde verwachte ik ook dat enkel het plastic randje de rand zou zijn, maar toen ik de schermen aanzette, was het duidelijk dat de glasplaat een bredere rand verborg.

Maar het is dus een verwachting die je jezelf hebt aangepraat.
Zeker geen zelf aangepraatte verwachting. Wel een verwachting van wat je ziet en leest. Maar blijkbaar dan toch mijn eigen fout geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Wintervacht schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:58:
[...]

Op Google bijvoorbeeld?
Kom zeg, een beetje eigen inzet zou ook wel fijn zijn.
Ben helaas niet zo'n technische persoon. Dus graag een uitleg sinds u erover begon.

Heb wel op google aantal keer gekeken maar kom er niet uit :)
Modbreak:aub de volgende keer alle quotes in 1 reacties. Je post nu 3x achter elkaar wat als erg storend wordt ervaren.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 31-01-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Gaheris schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:02:
[...]

Ben helaas niet zo'n technische persoon. Dus graag een uitleg sinds u erover begon.

Heb wel op google aantal keer gekeken maar kom er niet uit :)
Voor ik van wal steek: niets hieronder is lullig bedoeld.

Wat je beschrijft en laat zien op de foto's is dat het beeld niet de volledige monitor beslaat. Meestal wordt zoiets aangeduid met overscan/underscan, dit is vooral een probleem wanneer je een pc of laptop op een tv aansluit i.p.v. een monitor.

Komt bij dat je zegt dat je het bij een oudere monitor ook al had.
Dat leidt bij mij tot de conclusie dat er in de grafische instellingen iets niet goed staat. Waarschijnlijk in je Nvidia control panel, onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk) in de beeldinstellingen van Windows zelf.

Ik heb geen ervaring met het Nvidia control panel en kan ook niet bij jou (of wie dan ook) even kijken waar het zit of wat er allemaal precies aanwezig is, dat kan ook nog per gpu/driver verschillen namelijk.

Daarom mijn advies: Googlen.

Dingen zoeken is ook een vak apart, maar wel een erg nuttig vak in dit soort gevallen.
Open je Nvidia Control Panel maar eens en kijk of je iets relevants kan vinden onder kopjes als Desktop Omgeving/ 2D weergave o.i.d, Kijk overigens ook in de instellingen van je monitors, of het boekje daarvan, of daar misschien zo'n instelling staat.

Zoeken, uitproberen en rapporteren zou ik zeggen. Leren doe je altijd met vallen en opstaan, daar hoeft niemand zich voor te schamen, maar zo veel mogelijk zelf zoeken en proberen (en vervolgens hier vertellen wàt je allemaal gezocht/geprobeerd hebt) resulteert in veel gerichter kunnen zoeken naar een oplossing.

De meest Tweakers laten namelijk permanent hun glazen bol in de vaatwasser liggen :9

Oh en wat @Soggney zei kun je vergeten, het is inmiddels duidelijk dat het probleem is dat je resolutie niet het gehele fysieke scherm vult en dus niks met de bezels te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:55
Heeeel moeilijk te zien op de foto.

Kan overscan/underscan zijn maar ook nog steeds (interne) bezels, oftewel het active deel van het scherm houdt gewoon op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

KnoxNL schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:40:
Heeeel moeilijk te zien op de foto.

Kan overscan/underscan zijn maar ook nog steeds (interne) bezels, oftewel het active deel van het scherm houdt gewoon op. :P
Op foto's, reviews en andere beelden is duidelijk nte zien dat het beeld doorloopt tot de bezel, in dit geval mag er dus geen sprake zijn van interne bezel of andersoortige versiersels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Op zijn foto is de bovenste bezel 2.7% van de hoogte van het scherm. Met foto van internet van MSI zelf kom ik op ruwweg 2.3% uit. Gezien het beetje pixel neuken is, en het niet allemaal er recht voor staat, is mijn gevoel dat het gewoon is zoals het scherm is. Ik zie geen duidelijke verschillen ook met foto's van die monitor en de foto van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:03
Heb je de monitoren al eens geprobeerd op Displayport? Understand/overscan is nu net iets voor een standaard die oorspronkelijk bedoeld is voor tv’s (HDMI dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Dank alle voor uw berichten en informatie. Bleken toch bedrogen door mijn eigen ogen.
Heb van alles en nog wat gedaan met jullie info, maar het hoort zoals het blijkbaar hoort.

Ik heb via Nvidia gekeken of alles correct was, de monitoren op YT bekeken, en alles hoort gewoon zo.
Nogmaals ieders mijn excuses, vanwege prive redenen ( stoornissen ) raak ik gauw over de toeren en met dingen opzoeken wat ietwat te moeilijk is vliegt de stres me al in de haren :)

Heb de 2 monitoren alle bij aangesloten via displayport ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:32
Nog maals, Kijk op site MSI, 7,5 mm vanaf rand scherm is normaal. Als je dus 7mm per rand meet klopt het gewoon.... Waarom blijft dit topic open en denkt men nog steeds aan opties als underscan?!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Ik snap het ook niet, dit is gewoon volkomen normaal, 100% zoals het hoort.

Niks aan de hand @Gaheris , geniet van je nieuwe monitors!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaheris
Dank @EnigmaNL !
Pagina: 1