Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 10:35
Even jullie mening horen en of ik iets over het hoofd zie.

Ik verhuur een oudere woning uit 1948. Badkamer en keuken zijn uit begin jaren 70. Enkel glas, af en toe een rot kozijntje. Niet heel goed onderhouden.

Het is een woning met 4 evt 5 slaapkamers. Grote tuin aan de rand van het dorp.

Ik heb hem altijd verhuurt aan particulieren die er zelf gingen wonen. Ging altijd goed. Nu staat het huis weer leeg en ben ik benaderd door de eigenaar van een lasbedrijf die buitenlandse werknemers in dienst heeft. Hier zoekt hij onderdak voor. De huuropbrengsten gaan op deze manier bijna verdrievoudigen. Het huis moet wel gemeubileerd verhuurd worden, dus daarin zal ik moeten investeren.

Ik zie eigenlijk alleen pluspunten, maar kijk ik wellicht ergens overheen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:21
Het zijn mensen die er tijdelijk komen, en weinig binding zullen hebben met de directe buurt en dus ook anders met het huis om zullen gaan. Ik denk dat je het interieur moet afschrijven en veel onderhoud moet plegen. Hoe lang gaan ze het huren? En doe je zelf de intake van huurders of plaatst dat bedrijf de mensen (zonder jouw tussenkomst)?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Artbij schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:09:

Je ziet geld.. of nee, bijna blind door geld.

Staat lasbedrijf altijd garant voor huur betaling? Wie is aansprakelijk voor schade? Zij slopen iets wat kant 'verhuurder' verplichting is, hoe los je dat op?

Lees je eens in over de verschillende huur'problemen' rond bv Poolse arbeiders.. weet waaraan je begint.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Alvast bedankt, mvg de buurtjes.
We zien de overlasttopics van je buren wel weer verschijnen op dit techforum :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hou rekening met het gegeven dat de huurders niet dezelfde instelling kunnen hebben als jouw vorige bewoners.

Hier in de wijk ook 3 van die panden
Wat (plus) punten ( sarcasm )
* tuin is perfect onderhouden
* lieve, rustige mensen, goede omgang met de buurt
* ze rijden met één auto, alle 6
* de woning zelf wordt perfect schoongehouden ( en en om het huis )

Mijn tip :
Leg de verantwoording bij de werkgever ( lasbedrijf ) en leg vast dat alle randzaken worden gecalculeerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Erwin schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:13:
[...]

We zien de overlasttopics van je buren wel weer verschijnen op dit techforum :+ .
Want iedere arbeidsmigrant is een overlastgever?

Woning is al slecht onderhouden. Huur verdriedubbelt en je hebt een contract met een bedrijf. Hoge borg vragen en duidelijk de staat van de woning vastleggen bij aanvang verhuur. Hoeft niet eens zo'n slecht idee te zijn.

Hou er rekening mee dat die arbeidsmigranten huisvesten voor dat bedrijf extreem waardevol is dus je hebt de bovenhand in de onderhandelingen. Wat extra borg vragen kan nooit kwaad. Voor half jaar huur aan borg moet men veel slopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Is het volgens de regels? Wat vind de gemeente ervan? Niet overal mag je een woning verhuren aan woningdelers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg in ieder geval voor concrete garanties (betaling, maar ook schade) van het lasbedrijf.. en ja het is een risico, maar eerlijk gezegd heb je dat altijd.

Beter een paar polen dan een wietplantage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Dat gaat gezeik opleveren. Heb ooit hetzelfde gehad, maar dan met studenten/enkele werkende opzoek naar tijdelijke woonruimte.
De eerste lichting ging goed. Daarna ging het van een rommeltje tot wat slechter schoonmaken naar een teringbende, muizen, verhuizers die oude meubels achter lieten in de tuin, schuur. Geen omkijken naar gebreken waardoor het allemaal erger werd. Van een simpel gebrek in de WC (niet gemeld) naar een compleet nieuwe WC spoelbak. Problemen met de buren (veel lawaai, muziek met ramen open, feestjes).
De ervaring met arbeiders is dat ze vaak aardig aan de zuip kunnen gaan. Als het niet botert tussen 2 (of meer), zal je huis verloederen. “Ik ruim toch niet zijn zooi op”. Gasten binden niet aan het huis, bijv: wat kan dat kapotte scharnier me boeien? Wat zal resulteren in een kapot kozijn/deur?

Denk bijv. ook aan het feit dat mensen wonen in 1 ruimte. Ze gaan dus alles aansluiten in 1 kamer. Magnetron, koelkast op iedere kamer is niet vreemd. De droger en wasmachine zullen tegelijk aanstaan. Kan je elektra dit aan?!
De thermostaat zal op een centrale plek moeten (sjaak heeft het koud, dus de CV moet aan), en geloof me; ze zetten deze niet uit hoor.

Advies: Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De vraag is voor hoe lang het lasbedrijf wilt gaan huren natuurlijk.
3x zoveel huuropbrengst klinkt leuk, maar huren ze het een maandje en kan je daarna weer op zoek (nadat het huis volledig is uitgeleefd?) of huren ze het voor een jaar (of langer)?

Je kan voor jezelf natuurlijk de berekening maken wat je aan inboedel wilt investeren om minimaal dezelfde inkomsten te hebben. Stel je verhuurde het voor 300 euro / maand en nu voor 900 euro / maand en het lasbedrijf huurt het voor een jaar. Dan heb je een "budget" van max. 12 * 600 euro = 7.200 euro om de meubelering te regelen en alles af te schrijven. Waarschijnlijk kan je best een stuk goedkoper uit zijn (kringloop, ikea, etc.). Daarnaast verwacht ik dat je huur nu ook al wel hoger was dan 300 euro, dus die 7.200 euro is even een fictief voorbeeld.

Als je het doet, zou ik in ieder geval wat goede kleine lettertjes overeen komen met het lasbedrijf.
Wie betaald de huur, hoe veel borg, welke schades zijn wel/niet gedekt, hoeveel mensen komen er tegelijkertijd in het huis (niet dat het lasbedrijf straks alsnog 10 polen er in stopt), zit er verloop in de huurders (2 weken op en af, waarbij steeds gewisseld wordt) en belangrijker nog: zit er nog een hypotheek op het pand en mag je het (onder)verhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bedragen zijn een stuk hoger. Huuropbrengst gaat richting 36k per jaar. En is bereid dit vooruit te betalen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

Als er dan 3x zoveel inkomt, biedt aan dan meerdere keren per week een schoonmaak(st)er te laten komen. Die kan een extra oogje in 't zeil houden en 't blijft proper en de huurders zijn blijer.

[ Voor 30% gewijzigd door Tjark op 31-01-2020 11:36 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tuinman, schoonmaker zelf langs gaan. Kan allemaal. Er hier een rotzooi van maken is baan kwijt. Beetje die instelling.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tjark schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:35:
Als er dan 3x zoveel inkomt, biedt aan dan meerdere keren per week een schoonmaak(st)er te laten komen.
Haha, grappig ...
Als dat er vanaf kan, zegt het lasbedrijf, dan kan er van de prijs af !

Ik zeg, alleen doen als je écht van het huis af wilt ( onverkoopbaar )
Anders investeren in modernisering, en een gewoon gezin er in laten wonen.

Maar gezien de TS, er was al slecht onderhoud door de huurbaas, gaat mijn grofgeld detector rammelen, en is het puur voor het eindbedrag te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ik werk zelf veel met arbeidsmigranten en ik regel ook alle woningen voor ze.

Meestal zit daar ook wel een woning tussen midden in een woonwijk van iemand die een half jaartje op vakantie gaat of iets dergelijk. Daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee, maar dan zorg ik ook wel dat er nette jongens in komen, waar ik geen gezeik mee krijg. Ik heb er namelijk ook zat jongens tussen die er een bende van maken (niet schoonmaken, niet opruimen, CV op 27 graden de hele week, tot laat lawaai maken, asociaal parkeren), deze zal ik nooit in zo'n nette woning zetten.

Mijn advies is, als je er aan begint, zorg dat je het contract goed voor elkaar hebt, dat je een behoorlijke borgsom vraagt en zorg inderdaad voor een schoonmaakster (en voor iemand die je vertrouwd die af en toe even komt kijken). Zorg ook dat je een maximaal aantal bewoners specificeert in je contract. Ik heb verhalen gehoord van slaapkamers waar 4 personen slapen op 12m2.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Heb je aan brandweereisen gedacht? Hiermee kom je in de richting van regelgeving voor studentenhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Verhuur je het incl gwl? Want ik ben ook wel eens bij zulke woningen binnen geweest. Buiten vriest het en binnen staat de kachel op 30 graden en lopen ze in korte broek. Want ja ze huren toch incl alles dus waarom niet stoken.

Het ligt ook een beetje aan de buurt en aan het huis. Als het een beetje afgezonderd ligt en de buren er niet snel last van hebben dan zou ik zeggen probeer het gewoon maar maak wel goede afspraken.
En zorg voor voldoende parkeergelegenheid op eigen grond. En isoleer de woning toch wel even wat. Vooral voor geluid.

Controleer of het mag van de gemeente (en brandweer) en een eventuele hypotheek en zorg voor duidelijke regels en leg deze vast. En spreek ook af dat er regelmatig geïnspecteerd wordt. En desnoods huur je zelf een schoonmaker (maakster) in die regelmatig de boel daar even op poetst. Zeg maar service bij de woning in. Want dat schoonmaken wordt meestal niet goed gedaan. (Het is niet hun eigen huis en ze wonen er alleen voor het werk)

Denk je ook aan vluchtwegen en elektra eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Iemand een idee waar ik die eisen kan vinden?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 11:34
ik kan je wel verwijzen naar de SNF, stichting normeren flexwonen.

https://www.normeringflexwonen.nl/de-norm

(niet direct voor jou van toepassing omdat je geen grootschalige verhuurder bent, maar misschien wel goed om te weten welke eisen normaliter gesteld worden aan de huisvesting).

[ Voor 44% gewijzigd door rikislief op 31-01-2020 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:31

snmght

imho dan he

Ik denk dat de medetweakers genoeg voorbeelden hebben genoemd van hoe het uit de hand kan lopen. Als je juist dat soort zaken indekt in het contract dat je afsluit dan blijft het voor je buurt ook te behappen. Je kunt dus denken aan afspraken over parkeren, afval afvoeren, tuin onderhouden etcetera.

Meubilair zou ik zeer basaal en goedkoop in slaan want hoewel zeker niet iedere arbeidsmigrant een tokkie is - blijft het zo dat zij inderdaad weinig binding zullen hebben met het meubilair ter plekke. Overweeg om de kosten voor vervanging ook bij het bedrijf te leggen als er iets stuk is.

Maar verder zeg ik: doen! Mooie meevaller voor je. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ixl85 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:27:
Dat gaat gezeik opleveren. Heb ooit hetzelfde gehad, maar dan met studenten/enkele werkende opzoek naar tijdelijke woonruimte.
De eerste lichting ging goed. Daarna ging het van een rommeltje tot wat slechter schoonmaken naar een teringbende, muizen, verhuizers die oude meubels achter lieten in de tuin, schuur. Geen omkijken naar gebreken waardoor het allemaal erger werd.
Verhuur aan studenten doe je dan ook vooral in de “laatste levensfase” van een pand om het financieel uit te melken voordat je het sloopt.

Het kan wel anders maar dan moet je er ook als verhuurder actief in zitten. Prompt gebreken verhelpen om je huurders te motiveren die gebreken ook te melden, zelf laten zien dat je het pand op waarde schat, ingrijpen als buren klagen, en natuurlijk selectie aan de poort: Niet zomaar aan iedereen verhuren.

Ik heb ooit zo’n verhuurder gehad. Zijn bedrijf stond vlakbij het verhuurde pand en hij stond meteen op de stoep als er wat gebeurde. De buren liepen dan ook met klachten naar hem toe en niet naar ons. In de paar jaar dat ik er woonde was het best netjes, zeker naar de maatstaven van een studentenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24
.Maarten schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:40:
Verhuur je het incl gwl? Want ik ben ook wel eens bij zulke woningen binnen geweest. Buiten vriest het en binnen staat de kachel op 30 graden en lopen ze in korte broek. Want ja ze huren toch incl alles dus waarom niet stoken.
Dat zit ook in hun cultuur. Want in de landen waar ze vandaan komen doen ze precies hetzelfde ook al betalen ze de energie zelf.

Het zal er wel mee te maken hebben gehad dat eerdere generaties vaak in de kou zaten nu gewoon onbeperkt kunnen verwarmen dus er altijd warmpjes bij zitten. De kinderen daarvan weten ook niet beter dan dat het thuis warm is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
.Maarten schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:40:
Inderdaad, je zet gewoon lekker het raam open als het te warm wordt.

Bij het vorige huis hadden we op gegeven moment ook polen in de straat. Dat huis stond al jaren te koop en werd telkens verhuurd. Met de polen was het een drama. Sorry, gewoon kut. Dat is zo ver gegaan dat op gegeven moment een aantal buurtbewoners de adressen en nummers van de woningen van de diverse makelaars van het kantoor die dat geregeld had, achterhaald hebben en telkens gingen bellen als er overlast was. Konden dus nachten zijn dat de telefoon in huis bij zo'n makelaar 15x ging tussen 24:00 en 06:00. En dat dan bij allen. Toen dat niet hielp, zijn dezelfde acties uitgehaald bij de eigenaar. Afval dat op straat gegooid werd is op gegeven moment, na meermaals bellen, in een aanhanger gegooid/geschept en zo bij de eigenaar in zijn tuin gedumpt. En aangezien dat niet in vuilniszakken zat, kan je wel bedenken hoe zijn tuin en planten eruit zagen.

Toen ze eruit moesten, werden alle ramen open gezet, kachel vol open (want koud en sneeuw) en ging alles de ramen uit. Echt bizar. Het was niet alleen geluidsoverlast, het was:
- Geluidsoverlast. Radio op 10 en polka op. Ramen open. Elkaar op dinsdagochtend om half 4 buiten de huid volschelden.
- Stankoverlast. Want afval verdween niet alleen in de kliko's. Er werd overal gerookt, fikkie gestookt, etc.
- Parkeeroverlast. Jouw eigen oprit? Schijt, pleur ik gewoon mijn auto op of voor. Dat jij er niet meer uit kan zal mij een worst wezen. Straat 2 auto's breed en 2 ingangen? Kunnen prima 2 auto's naast elkaar staan.
- Afvaloverlast. Afvalbak? Is niet voldoende voor 12 man. En opruimen door de makelaar? Gebeurde ook niet.
- Verloedering van de buurt.

Je moet je echt afvragen of je 12 Polen in 1 huis wilt hebben.

Ergens anders in het dorp is een huis verkocht en wordt nu al een paar jaar bewoond door Polen. Ziet er nog steeds redelijk uit. Ja, er staan wel eens wat meer auto's, maar geen afval in de tuin en dergelijke. Zit ook consequent hetzelfde bedrijf/er staan dezelfde bedrijfsvoertuigen. Maar ik heb ook niet het idee dat die er met zijn 12en zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 31-01-2020 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 11:49
LordSinclair schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:57:
[...]

Dat zit ook in hun cultuur. Want in de landen waar ze vandaan komen doen ze precies hetzelfde ook al betalen ze de energie zelf.

Het zal er wel mee te maken hebben gehad dat eerdere generaties vaak in de kou zaten nu gewoon onbeperkt kunnen verwarmen dus er altijd warmpjes bij zitten. De kinderen daarvan weten ook niet beter dan dat het thuis warm is.
Om even op dit punt in te gaan, in landen als Polen is het nog heel gebruikelijk om niet met gas maar met kolen of hout te stoken. Hierop zit dan ook geen regeling.
Als je het koud hebt stook je het warm, en als het dan te warm is doe je een raam open of je shirt uit.

Het lastige is dus dat hier wél de temperatuur te regelen is, en niet met hout of kolen maar met gas wordt gestookt. Dit kennen ze vaak niet of ze zijn dit dus niet op die manier gewend. (En stoken dus tot 30 graden)

Hier zijn gewoon producten voor te vinden om dit tegen te gaan (met bijvoorbeeld een thermostaat die niet zomaar hoger ingesteld kan worden dan bvb 23 graden).

Ik zit zelf dichtbij huisvesters met mijn werk, en mijn vriendin is intercedent bij een "arbeidsbureau". Je hebt er rotte appels tussen zitten, maar als je goede concrete afspraken maakt met de huisvester (in dit geval het lasbedrijf) dan zal er niet veel mis kunnen gaan.
Verder zijn arbeidsmigranten altijd nodig en is huisvesting ook altijd nodig, dus grote kans dat je gelijk voor meerdere jaren de woning kan verhuren. (Maar dat is vanuit mijn perspectief)

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Denk dat je eerst contact met de gemeente op moet nemen. Vaak is het als je kamers wil verhuren of meerdere mensen tegelijk wil huisvesten je een omzettingsvergunning nodig hebt. Hiervoor zullen weer eisen zijn om daarvoor in aanmerking te komen zoals brandveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Wat zegt de gemeente over verhuur als meerdere losse units? Door druk (van je buren) kan ik me voorstellen dat de gemeente strikt is in het naleven van verordeningen en het bestemmingsplan.

Beetje in de categorie buurman klaagt, dan is het wel heel erg makkelijk de brandweer een keer langs te sturen om te kijken of jij aan alle regeltjes voldoet. Als je het verhuurd aan die zielige bijstandsmoeder is die behoefte er minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
En waarom denk je dat de huuropbrengst hoger is?
Denk je dat daar dan niets tegenover staat?

Alleen al qua brandveiligheid worden de eisen vele malen hoger gesteld dan bij klassieke verhuur. Informeer je maar eerst behoorlijk zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Klinkt als een wespennest in aanbouw.

Met alle respect richting iedereen, lassers zijn nu niet bepaald de meest verfijnde mensen. Polen zul je wellicht niet vaak meer zien (die hebben het tegenwoordig goed in eigen land), maar Bulgaren, Tsjechen, hier en daar wat Litouwen des te meer.

Je geeft aan dat het huis niet in al te beste staat is, motiveert bewoners niet echt om zuinig te zijn.

Het kan goed gaan, je hebt extra geld, maar wellicht heb je dat straks nodig om de boel te repareren (neem aan dat je deze huur constructie niet voor eeuwig wil aanhouden). Komt bij dat je denkelijk nu al de nodige voorzieningen moet aanbrengen ivm verzekeringen/bank/gemeente, als laatstgenoemden je überhaupt al toestemming geven te verhuren.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Toevallig gisteren bij iemand geweest die onderhoud uitvoert aan huisjes waar arbeidsmigranten in zitten. Je wilt niet weten wat voor foto's ik heb gezien. Letterlijk alles wordt er opengebroken en hebben 0 respect voor het huis en omgeving. En er waren in die paar uurtjes die ik daar was meerdere incassobureaus langsgeweest.....

Nu zullen ze niet allemaal zo zijn want ik ken ook arbeidsmigranten die alles netjes onderhielden maar ik zou er goed over nadenken iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
Ik zou beginnen met de volgende vraag: waarom is de beste man bereid om jou 36k vooruit te betalen? Voor dat geld kan je ook elders huren en kennelijk is het nodig om veel te betalen en garantie van vooruit betaling te doen om het voor een potentiële verhuurder interessant te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Ook een optie: alleen de kamers verhuren (op papier) en de gemeenschappelijke ruimten niet. Dan kun je, als huisbaas, regelmatig polsen, sanitair/tuin/keuken/etc. in de gaten houden of er onderhoud/reparatie nodig is. Weet eerlijk gezegd niet hoe je dit regeltechnisch op orde krijgt, maar heb het vaker gezien.

Huisregels in het Pools (of andere native taal) bijvoegen, ook met oog op de buurt, en consequenties aan verbinden bij overtreding. Zelf schoonmaak regelen.

Is natuurlijk ook nog een verschil of je 4 of 12 mensen in een huis stopt mbt onderlinge conflicten bewoners.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Je kan duidelijk zien aan de reacties dat ze nog nooit naast een woning vol arbeiders hebben gewoond.
Bij het bedrijf hoef je niet aan te kloppen, die verwijzen je door naar de verhuurder.
De verhuurder ziet door de extra inkomsten niet helder meer.
De plaatselijke hangjeugd betalen om bij de verhuurder voortaan dag en nacht voor zn huis te gaan zitten werkt trouwens wel, omdat de verhuurder dan pas weer helder ziet wat overlast doet met een mens.
Nog nooit zo snel zo rustige buren gekregen d:)b
Je hebt ook stelletjes en daar heb je bijna geen last van.
Heb je de buren al gehoord over je plan ?
Als hun het met open armen toejuichen dan heb ik niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:18

Mach

[END]Avengers

Het is al een paar keer gezegd, maar huisvesting van arbeidsmigranten is in sommige gevallen omgevingsvergunningsplichtig vanwege strijd met het bestemmingsplan.

De bestemming wonen die je woning heeft is planologisch meestal van toepassing op de huisvesting van 1 gezin en niet voor meerdere zelfstandige huishoudens. Check dat even op ruimtelijkeplannen.nl.

Verder hebben de meeste gemeenten Beleid vastgesteld voor arbeidsmigranten huisvesting.

Zie als voorbeeld

https://decentrale.regelg.../Waalwijk/CVDR610036.html

Disclaimer: ik heb niks met Waalwijk 😀

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21

mwa

De buren van je huis vast ook 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Toch zou ik het wel overwegen, zeker als die woning toch al niet al te best onderhouden is. Natuurlijk is het risico op schade en overlast groot, maar daar valt ook wel wat op te verzinnen lijkt mij. Zeker als hun werkgever er ook tussen zit. Misschien kinderachtig, maar maak een waterdicht reglement met strafpunten afhankelijk van kleine of grote overtreding. Eerste strafpunt is een waarschuwing, daarna volgen er consequenties. En na drie strafpunten lig je eruit. Ik gok dat die werkgever, als ie al langer met arbeidsmigranten werkt, al wel een systeempje heeft om te voorkomen dat ze dronken op het werk komen of zich niet gedragen. Ik denk dat je met goed toezicht, harde maar duidelijke regels en afspraken over borg best een eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Hier tegenover ook een huis vol Roemenen, volgezet door een lokaal uitzendbureau. Houd er rekening mee dat het verloop onder het personeel zeer groot is, dus de samenstelling in dit soort huizen is erg dynamisch...

De 1e groep mocht er wonen terwijl ze het opknapten: nieuwe kozijnen en alles aan de buitenkant werd geschilderd. De groepen daarna hadden waarschijnlijk de opdracht alles weer ongedaan te maken: het ziet er nu belabberder uit dan ooit.

Alles al meegemaakt: luidruchtige tuinfeesten tot midden in de nacht, scheldpartijen, verstoppen van een gecrashte auto in de tuin, altijd alle ramen en deuren open als ze thuis zijn, ook nu in de winter. De loodgieter die werd ingeschakeld om het riool te ontstoppen ging zowat over zijn nek van de bende in de wc’s.

De eigenaar probeert ondertussen ook nog het huis op Funda te verkopen, dit omdat in de grote achtertuin onlangs de bouw van een nieuw huizenblokje is gestart, door diezelfde eigenaar. Die zijn onverkoopbaar zolang dit huis bevolkt is met deze migranten.

Voor mij een groot voordeel: deze nieuwe huizen vormen voor mij een perfecte geluidswal.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 23:33
Mind you... veel gemeenten zijn aardig allergisch aan het worden voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Overal in den lande zie je dat gemeenten zogenaamde voorbereidingsbesluiten hebben genomen of nog gaan nemen om ontwikkelingen zoals jij bedoelt, tegen te gaan. Weet waar je aan begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Woow.... nog nooit zo veel vooroordelen in een topic gezien.

Als het pand al wat ouder is, zou ik het wel doen.
Maar dan wel:
- contract met het bedrijf (daar valt iets te halen als het mis gaat)
- plaatsbeschrijving vooraf, en duidelijke afspraken wat slijtage is en wat niet.
-eisen dat nadien opnieuw behangen of geschilderd wordt
- Ikea meubels
- zelf schoonmaak regelen en die afrekenen met het bedrijf
- een duidelijk huishoudelijk reglement met boetebedragen als bv het afval niet op de juiste manier buiten gezet wordt, of als er klachten komen over lawaai
-exclusief gwl, oftewel meteropnames voor en na, en duidelijk afrekenen.

Een collega van mij verhuurt een huis aan nette expats. Krijgt goed geld, maar die eisen dan wel,dat alles pico bello in orde is. Als de deur piept, dan bellen ze, opgelost met een busje olie.
En de vaatwasser kan hij om de 12 maand vervangen... filter uitkuisen kennen die niet.
Maar de huur wordt wel altijd op tijd betaald.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:36:
Een collega van mij verhuurt een huis aan nette expats. Krijgt goed geld, maar die eisen dan wel,dat alles pico bello in orde is. Als de deur piept, dan bellen ze, opgelost met een busje olie.
En de vaatwasser kan hij om de 12 maand vervangen... filter uitkuisen kennen die niet.
"Nette expats" zijn doorgaans hoogopgeleide mensen met een (zeer) goede baan en ditto arbeidsvoorwaarden. Dat wil jij vergelijken met een groep lassers uit Oost-Europa? Appels en rotte peren ...

De spreekwoordelijke uitzondering daargelaten denk ik het wel meevalt met bovenstaand "vooroordeel". Ik werk dagelijks met lui van deze en andere beroepsgroepen uit die regionen. Grappig genoeg heb ik zelf momenteel 2 onderaannemers die bouwen en metaalbewerking verrichten op mijn project, uit Servië en Tsjechië, eerstgenoemden fatsoenlijk opgeleid. Het verschil in mentaliteit (schoon gestructureerd werken, geen neanderthal gedrag) en kwaliteit is dag en nacht. De Serviërs zou ik mijn woning aan verhuren, de Tsjechen nimmer.

Onder de streep kan TS zich wel pogen in te dekken middels allerlei afspraken/contracten met bedrijf, maar zie je gelijk/geld maar eens te halen zodra het hommeles is.

Wespennest, wat ik u brom ...

N.B. Bovenstaande is mijn persoonlijke mening/ervaring en derhalve mijn bron.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...Ik zie eigenlijk alleen pluspunten, maar kijk ik wellicht ergens overheen.
Vind je het belangrijk of de buren overlast overlast kunnen ervaren>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
Even jullie mening horen en of ik iets over het hoofd zie.

Ik verhuur een oudere woning uit 1948. Badkamer en keuken zijn uit begin jaren 70. Enkel glas, af en toe een rot kozijntje. Niet heel goed onderhouden.
Beginnen met een goede huurbaas zijn en het huis bijtijds maken en isoleren.
Isoleren helpt de kosten te drukken en is ook nog eens beter voor het klimaat. :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
drooger schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Beginnen met een goede huurbaas zijn en het huis bijtijds maken en isoleren.
Isoleren helpt de kosten te drukken en is ook nog eens beter voor het klimaat. :)
Isoleren verdien ik nooit terug, dus laat het maar even zo :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:36:
Woow.... nog nooit zo veel vooroordelen in een topic gezien.

Als het pand al wat ouder is, zou ik het wel doen.
Maar dan wel:
- contract met het bedrijf (daar valt iets te halen als het mis gaat)
- plaatsbeschrijving vooraf, en duidelijke afspraken wat slijtage is en wat niet.
-eisen dat nadien opnieuw behangen of geschilderd wordt
- Ikea meubels
- zelf schoonmaak regelen en die afrekenen met het bedrijf
- een duidelijk huishoudelijk reglement met boetebedragen als bv het afval niet op de juiste manier buiten gezet wordt, of als er klachten komen over lawaai
-exclusief gwl, oftewel meteropnames voor en na, en duidelijk afrekenen.

Nette expats zitten wss in een andere categorie qua salaris dan de arbeidsmigranten waar TS het over heeft.

En de meerdere voorbeelden van mensen hier die er blijkbaar last van hebben (gehad) kan je toch niet zomaar wegmoffelen onder 'vooroordelen' toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:21:
[...]

Nette expats zitten wss in een andere categorie qua salaris dan de arbeidsmigranten waar TS het over heeft.

En de meerdere voorbeelden van mensen hier die er blijkbaar last van hebben (gehad) kan je toch niet zomaar wegmoffelen onder 'vooroordelen' toch?
Tuurlijk kan dat wel. 3 voorbeelden betekent nog niet dat het voor elke Oost Europese arbeidsmigrant zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
toolkist schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:36:
[...]

Tuurlijk kan dat wel. 3 voorbeelden betekent nog niet dat het voor elke Oost Europese arbeidsmigrant zo is.
Als je een huis volpropt met arbeidsmigranten dan is de kans vrij groot. Enerzijds zegt dat iets over de persoon (die dan typisch man, veelal Oost-Europees, laag opgeleid, etc. is) anderzijds iets over de omstandigheden en dynamiek (overbewoning door groep mannen met weinig binding anders dan werk, etc.). De meest keurige persoon wordt in dergelijke omstandigheden onaangena(a)m(er) voor zijn omgeving.

Het aantal rode vlaggen hier is enorm. En niet eens zozeer voor topicstarter die als huisjesmelker zijn al enigszins vervallen woning uitbaat, maar wel voor de buren, buurt en toch ook wel de arme drommels die zo gehuisvest gaan worden. Die woning gaat echt niet door 2-3 personen bewoond worden voor die prijs.

Er zijn oplossingen voor dit probleem met de naam hotel of pension, maar dat wil de werkgever niet betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 03-02-2020 17:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:21:
[...]

Iedere generalisatie die niets te maken heeft met de personen die in TS’ huis komen wonen is een vooroordeel. Dat is geen wegmoffelen, dat is een feit. Je bent nu mensen die je niet kent af aan het rekenen op eigenschappen waar ze zelf geen controle over hebben van mensen die je ook niet kent en dan ook nog van horen zeggen. Onze grondwet verbied dat.

Voor ieder voorbeeld van een “slechte” arbeidsmigrant kan ik 100 voorbeelden van slechte nederlanders geven en minstens een vergelijkbare hoeveelheid voorbeelden van “niet slechte”.arbeidsmigranten.

De polen die nu onze buren zijn, zijn netter dan de Nederlandse die er daarvoor woonde. De tuin is nog nooit netter geweest, ze doen hun best om het busje wat ze rijden geen parkeer overlast te laten veroorzaken en herrie is er nog nooit vandaan gekomen. Een stuk netter dan de Nederlanders van 2 deuren verderop die al 2 keer een inval gehad hebben vanwege hun wiet plantage. De Letlanders van 3 deuren verderop minstens net zo positief en de 2 turkse families in de straat doen actiever mee met de wijkfeesten dan welk ander dan ook.

Ja, TS moet opletten met de regels en het kan helemaal geen kwaad om voorzichtig te zijn. Maar de discriminatieve opmerkingen “Ik ken een slechte dus ze zijn allemaal slecht” past niet op dit forum, of welk zichzelf respecterend forum dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Croga schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:55:
[...]

Iedere generalisatie die niets te maken heeft met de personen die in TS’ huis komen wonen is een vooroordeel. Dat is geen wegmoffelen, dat is een feit. Je bent nu mensen die je niet kent af aan het rekenen op eigenschappen waar ze zelf geen controle over hebben van mensen die je ook niet kent en dan ook nog van horen zeggen. Onze grondwet verbied dat.

Voor ieder voorbeeld van een “slechte” arbeidsmigrant kan ik 100 voorbeelden van slechte nederlanders geven en minstens een vergelijkbare hoeveelheid voorbeelden van “niet slechte”.arbeidsmigranten.

De polen die nu onze buren zijn, zijn netter dan de Nederlandse die er daarvoor woonde. De tuin is nog nooit netter geweest, ze doen hun best om het busje wat ze rijden geen parkeer overlast te laten veroorzaken en herrie is er nog nooit vandaan gekomen. Een stuk netter dan de Nederlanders van 2 deuren verderop die al 2 keer een inval gehad hebben vanwege hun wiet plantage. De Letlanders van 3 deuren verderop minstens net zo positief en de 2 turkse families in de straat doen actiever mee met de wijkfeesten dan welk ander dan ook.

Ja, TS moet opletten met de regels en het kan helemaal geen kwaad om voorzichtig te zijn. Maar de discriminatieve opmerkingen “Ik ken een slechte dus ze zijn allemaal slecht” past niet op dit forum, of welk zichzelf respecterend forum dan ook.
Inderdaad.

Met een goede plaatsbeschrijving, en een contract met het bedrijf is je risico echt wel klein.

Is de boel na 2 jaar helemaal af gebroken, dan is het simpel. Je maakt een nieuwe plaatsbeschrijving, een expert er bij, en dan een offerte voor de hele zaak terug in orde te zetten.

Als dat betaald wordt, inclusief schadevergoeding voor x maanden gederfde huur, dan is je huis terug in orde. Betalen ze niet, advokaat er op, en bij dat bedrijf zal wel iets te halen zijn. Maar eerlijk, een groot bedrijf gaat geen rechtszaak aan voor 10-20k als ze vrijwel zeker zijn dat ze toch verliezen. Die betalen en case closed.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Voor iedereen die over de buren begint. Aan de ene kant een weiland en aan de andere kant een huurhuis. Dat ook door mij verhuurd wordt.

Daar verwacht ik dus geen problemen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:38
Omdat jij het huis er naast verhuurd verwacht je geen problemen? Want?
Als ze klagen zet je ze er gewoon uit ofzo?
Zie geen verband tussen het feit dat jij het verhuurd en of ze wel of niet overlast ervaren van een huis (over)vol met arbeidsmigranten.

Ik heb geen ervaring met huis verhuren aan arbeidsmigranten, wel via een client aan een groep studenten. Ik kan je zeggen dat het lang heeft geduurd (en veel geld heeft gekost) voor de buren gestopt zijn met klagen. Het is minder rooskleurig als je denkt. Zeker als je hoog verloop hebt.

Heeft dat bedrijf al gezegd hoeveel man hij daar in wil stoppen? Lijkt me sowieso een van de eerste vragen die je moet stellen. Ik weet niet welke gemeente het is maar een maximaal aantal bewoners zou zo maar eens kunnen. In Amsterdam krijg je niet eens een vergunning om te verhuren als je niet aan de eisen voldoet en die eisen zijn heel anders voor vaste bewoning door een gezin of door een wisselende (grote) groep studenten of arbeidsmigranten. Ik zou even bij de gemeente checken maar dat is hierboven al tig keer gezegd. Doe er wat mee zou ik zeggen.

[ Voor 62% gewijzigd door Arjant2 op 03-02-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:44
Arjant2 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:01:
Zie geen verband tussen het feit dat jij het verhuurd en of ze wel of niet overlast ervaren van een huis (over)vol met arbeidsmigranten.
Geweldig dit!

Om 22:00 bij SBS6: horrorhuurders en huisjesmelkers, NL editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Arjant2 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:01:

Ik heb geen ervaring met huis verhuren aan arbeidsmigranten, wel via een client aan een groep studenten. Ik kan je zeggen dat het lang heeft geduurd (en veel geld heeft gekost) voor de buren gestopt zijn met klagen. Het is minder rooskleurig als je denkt. Zeker als je hoog verloop hebt.

Heeft dat bedrijf al gezegd hoeveel man hij daar in wil stoppen? Lijkt me sowieso een van de eerste vragen die je moet stellen. Ik weet niet welke gemeente het is maar een maximaal aantal bewoners zou zo maar eens kunnen. In Amsterdam krijg je niet eens een vergunning om te verhuren als je niet aan de eisen voldoet en die eisen zijn heel anders voor vaste bewoning door een gezin of door een wisselende (grote) groep studenten of arbeidsmigranten. Ik zou even bij de gemeente checken maar dat is hierboven al tig keer gezegd. Doe er wat mee zou ik zeggen.
Volgens mij zie jij het verband erg scherp 😉.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjant2
Artbij schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:15:
[...]

Volgens mij zie jij het verband erg scherp 😉.
Waarom kom je hier voor vragen dan als je overduidelijk geen fatsoenlijke verhuurder bent en schijt aan anderen hebt? Typisch geval van huisjesmelker die wekelijks weer op de tv verschijnen... denkt alleen maar aan het geld wat je kan verdienen en verder boeit het je niet.
Ik ben klaar met advies geven.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjant2 op 03-02-2020 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Mag inderdaad een slotje op.
Kansloos !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Iedereen met goed advies over contracten, gemeentes, verguningen etc erg bedankt! Kan ik zeker wat mee.

Iedereen met zure, van aannames en jaloezie doordrenkte posts, ook erg bedankt! You made my day!

Met gestrekt been.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjant2
Artbij schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:53:
Iedereen met zure, van aannames en jaloezie doordrenkte posts, ook erg bedankt! You made my day!
Daar ben je zelf debet aan met je trol gedrag.
Maar veel succes ermee en we zien je over een tijdje wel op tv ;)
Ik zie op geen enkele wijze ook maar iets van bewustzijn of respect voor de rest van de buurt. Zelfs de buren er uitzetten als ze klagen... Als je maar geld kan verdienen. Dat blijkt al uit je openingspost. Geen enkel minpunt zien 8)7
Schoolvoorbeeld van wat er mis is met de woningmarkt.

[ Voor 42% gewijzigd door Arjant2 op 03-02-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Deze discussie heeft niet veel waarde om mee door te gaan.

Er komt weinig nieuwe informatie op tafel en de sfeer wordt er ook niet beter op. Tijd voor een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.