gashaard en tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelThissen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-06-2022
Beste mede tweakers,

Wij zijn in ons huis bezig met het plaatsen van een gashaard. We willen naast (dus niet boven) de gashaard onze tv plaatsen. Mijn vraag is of iemand weet/ervaring mee heeft of de hitte van de gashaard de tv kan beschadigen. De verkoper van de gashaard raadde een afstand van 75 cm aan. Echter met een google zoekopdracht vind ik weinig informatie.

De situatie gaat er ongeveer als volgt uitzien:

https://www.inrichting-hu...open-haard-naast-tv-2.jpg

De gashaard is:

https://kalfire.com/nl/haarden/product/gp85-55s

De tv is:

pricewatch: LG OLED65C8PLA Zwart

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Op 75 centimeter komt er nog een hoop warmte van een gashaard af. Oled kan al niet tegen direkt zonlicht, lijkt me allemaal wel een risico.

Geeft de verkoper van de gashaard ook garantie op de tv ?

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:57

sjaool

Every life should have 9 cats

De zoekopdracht "TV next to fireplace" geeft anders meer dan genoeg hits. De televisie naast de gashaard moet volgens mij geen enkel probleem zijn. De foto's die je post laten ook zo'n opstelling zien. Ook de verschillende posts op internet zien hier ook geen probleem in. Zolang de warmte maar van de televisie af straalt.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483913

Even off-topic.

Wij zijn ook van plan om een gelijkaardige gashaard in huis te nemen.
Mag ik vragen wat die u zal kosten? Gashaard + plaatsing ?
Lag er reeds een gasleiding waar u de haard wou plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Thuis heb ik een gashaard. Je moet met de warmte serieus rekening houden. De haard straalt behoorlijk wat hitte uit.

Ik heb de haard in een opbouw met de onderkant op ongeveer 60 cm hoogte. Ik heb hiernaast op de grond een (goedkope) TV staan. De hitte straalt naar voren en omhoog. Het gaat dus boven de TV langs. De TV wordt wel warmer. Het gaat goed, maar ik zou het met een dure, of grotere TV niet doen.

Zo had ik een hocker op 20 cm voor de gashaard gezet (zag er gezellig uit). Die heb ik maar heel snel weggehaald. Ik verwachtte geen brand- of schroeivlekken. Maar het leek wel of de hocker uit de kookwas kwam. Daar kan een meubelstuk natuurlijk niet tegen.

Overigens word ik wel heel blij van de gashaard. Geweldig om naar de vlammen te kijken, lekkere warmte en een mooi onderdeel van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Als je de stralingswarmte kan tegenhouden, zal de tv geen warmte merken. Dus in je voorbeeldfoto de verticale muur tussen tv en haard, als die niet warm wordt aan de buitenkant is er niets aan de hand.
Kan je verzekeren door de muur isolerend genoeg te nemen, of ventilatie te voorzien (vb gipswand, onderaan en bovenaan kleine spleet openlaten, door warmte zal vanzelf luchtstroom ontstaan die buitenkant koel zal houden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
RoelThissen schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 00:03:
Beste mede tweakers,

Wij zijn in ons huis bezig met het plaatsen van een gashaard. We willen naast (dus niet boven) de gashaard onze tv plaatsen. Mijn vraag is of iemand weet/ervaring mee heeft of de hitte van de gashaard de tv kan beschadigen. De verkoper van de gashaard raadde een afstand van 75 cm aan. Echter met een google zoekopdracht vind ik weinig informatie.

De situatie gaat er ongeveer als volgt uitzien:

https://www.inrichting-hu...open-haard-naast-tv-2.jpg

De gashaard is:

https://kalfire.com/nl/haarden/product/gp85-55s

De tv is:

pricewatch: LG OLED65C8PLA Zwart

Alvast bedankt voor de hulp.
toon volledige bericht
Onze ervaring met een houtkachel (veel heter dan een gas haard)

We hebben onze koelkast er redelijk direct naast gehad waarbij de zijkant toch best warm werd 30-40 graden. (niet heet) afstand was max 50cm. Een simpele plaat hout er tussen loste het probleem voor de koelkast helemaal op en het duurde extreem lang voordat de achterkant van de houten plaat en ook de koelkast weer een beetje warmer werd. Dus als je de opstelling doet zoals de eerste foto (die met een dikke muur blok tussen haard en tv) denk dat het grootste issue wel opgelost is. Natuurlijk is de omgeving van de TV een stuk warmer dan de rest van de kamer maar ik denk zelf niet veel meer dan 30-40 graden. (was onze koelkast zijkant temp met een houtkachel goed gevuld met hout) De meeste apparaten kunnen tot die temp gewoon prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:57
Wij hebben een soortgelijke setup; echter hangt de TV strak tegen de wand en de haard 'steekt" een beetje naar voren; oftewel de tv wordt absoluut niet warm terwijl de haard lekker brand.

75cm is prima in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:01
Ik heb exact dezelfde opstelling als jij hebt. Alleen wel met een pricewatch: Samsung UE55KS7000 Zilver, Zwart

Geeft hier geen enkel probleem. Gashaard is de https://www.google.com/se...iew+Bell+Medium+3&ie=&oe=

afstand tussen beide is 40cm, werkt nu 4jr zonder problemen en de haard staat van november tot maart aan savonds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Laatst online: 12-05 12:11
Heb je echt een gashaard nodig voor de warmte?
Een elektrische haard is net zo sfeervol en geeft geen warmte af. (is wel te activeren mocht hier behoefte aan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:05

IkWilbert

Het is mij!

Moet geen problemen geven, wij hebben een losse haard in de kamer staan en de tv op ongeveer dezelfde afstaand staan, misschien heel iets verder.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelThissen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-06-2022
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, kan met een gerust hart de gashaard nu laten plaatsen. De kosten zijn wel hoog, we hebben net een offerte gekregen (met plaatsen) van €7700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als het fout gaat koop je gewoon een nieuwe 65 " Oled , zo duur zijn die nou ook niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben dezelfde kalfire, maar dan met hout. Haard staat ca 10cm van de muur af, tv zo'n 75cm ernaast en geen probleem met de warmte. Warmte straalt met name naar voren, niet naar de zijkant.

Offerte lijkt me redelijk ok, onze kostte 7.800 incl plaatsen , haard zelf 5.200.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 31-01-2020 18:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Laatst online: 18:57
RoelThissen schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:28:
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, kan met een gerust hart de gashaard nu laten plaatsen. De kosten zijn wel hoog, we hebben net een offerte gekregen (met plaatsen) van €7700.
Prijs lijkt mij aan de hoge kant maar hangt wel af van je afwerking;

wij hebben dezelfde haard met hybride functie, NSG inclusief montage en het maken van de ombouw en het stuccen van deze schouw totale kosten : 6.796,-

Hierbij kwam een haardmeubel die via een interieurbouwer is gemaakt. waardoor de voorkant niet afgewerkt hoefde te worden door de haardleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanbaar
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-09-2021
Mag ik vragen waar je geslaagd ben?
Voor de kallfire met kast en ombouw en alle opties van de gp85 kwamen wij op 12.000..

Of is het alleen de ombouw en geen kast?
Pagina: 1