We nemen je in dit topic mee tijdens het ontwerp en de uitvoering van een compacte, draagbare mini-ITX case met erin een systeem voor VR en rendering toepassingen. Daarom maakt een NVIDIA GPU ook onderdeel uit van de build.
De topicstarter heeft de specifieke behoefte voor een draagbaar desktop systeem ipv een laptop om op locatie demo's te geven.
De thermals van de build vormen waarschijnlijk een uitdaging. De prangende vraag is daarom: zullen we moeten underclocken voor we met dit gevaarte op pad gaan?
Zie dit topic graag als aanleiding voor een gezellige discussie waarin jouw on-topic ervaringen, ideeën en anekdotes van harte welkom zijn. We kunnen van elkaar leren terwijl we lol hebben, zeg maar
Rekenkracht maakt me blij... niet teveel, maar wel ruim voldoende voor leuke projecten zoals:
- 3D modeling en rendering (Blender)
- VR
- 3D scannen
- compileren
Met een laptop wordt het me daarentegen benauwd: extra storage, meer poorten, upgraden, extra GPU, stiller maken... allemaal troeven uit de desktopwereld die plots ingewikkeld en duur worden met een laptop. Bovendien ontstaat er om mijn laptop snel een "gathering" van apparaatjes met eigen voeding en bijbehorende rattenstaart.
Draagbaar, licht en krachtig: dankzij mini-ITX en 7 nm zeker mogelijk. De verlokking van een nieuwe build is een feit!
Er zijn redelijk wat cases bedacht ( b.v. Geeek, Dr Zaber Sentry), maar er is moeilijk aan te komen, zijn lelijk of te duur (boven 100 EUR). Het lijkt me daarom beter zelf een behuizing te bouwen. Zo ga ik waarschijnlijk alsnog eindigen met een dure en lelijke case, maar dan wel zelf gemaakt en nieuwe ervaringen rijker
Eisen:
- GPU: lengte 280 mm, 200W
- CPU: 8 of meer cores, mininmaal 3 GHz, luchtgekoeld (volume & gewicht!)
- draagbaar = compact, licht, handvat.
- Scherm: 1080p, 19" tot 22", eentje met externe adapter zodat die mooi plat is en dan de stroom aansluiten met een mod op 12V van PSU voor ruimte- en gewichtsbesparing.
- Case: ga uit van een goedkoop (ca. 60 EUR) ontwerp, want duur wordt het meestal vanzelf wel. Liefst niet teveel kopen door sllim (her)gebruik van materialen.
- Thermals: ondergeschikt aan compactheid. Desnoods underclocken.

De koeler kan nog wat aandacht gebruiken: 120x120x15mm fan ontbreekt en alternatieve brackets ontbreken waardoor nu 1 geheugenbank slechts low profile RAM kan bevatten.
Verder heb ik nog een GTX 970 liggen. Dit is een goede testkandidaat: 28cm lang, 150W en heeft een backplate, dus kan lekker aanrommelen tijdens het ontwerpen

component | artikel | 2e hands prijs (EUR) | verbruik (W) |
moederbord | Gigabyte AB350N-Gaming WiFi | 55 | 75 |
CPU | Ryzen 7 1700 | 90 | 65 |
GPU | ASUS STRIX GTX 970 | 90 | 150 |
CPU koeler | Noctua nh l12 cpu koeler, geen fans | 25 | 0 |
CPU koelerfan | ntb | ntb | (bij MB) |
RAM | DDR4 Corsair 16gb cl16 3000mhz, 1 strip | 55 | (bij MB) |
SSD | Crucial MX300 2,5" 500GB | 80 | (bij MB) |
TOTAAL | 395 | 290 |
De eerste stresstest vrijstaand op de tafel ging goed: rendering met Blender cycles simultaan op CPU en GPU.
referentiepunt thermals stresstest Blender cycles
ambient | 14C |
CPU | 48C (delta_T = 34C) |
GPU GTX 970 | 65C, fan_max < 30% |
Volgende keer in de update: ontwerp bedenken en de overige hardware uitzoeken: PSU, PCIe riser, materialen case.
Op zoek naar de juiste vorm, eeven bestaande mini-ITX cases bekeken. Conclusie: als je het volume wil beperken zijn er 2 opties: je legt de basiscomponenten in 1 vlak of je gaat de hoogte in met aan 1 kant de GPU en moederbord met PSU aan de andere zijde.
Verder is de vraag welke formfactor voor de PSU het beste uitkomt: SFX of TFX ?
Heb daarom in blender de basiscomponenten geschetst waaronder zowel SFX als TFX afmetingen voor de PSU. Hieronder mijn 4 favoriete opties voor de rangschikking:

Qua materialen zag ik in een aantal bestaande modellen gebruik van aluminium 1515 extrusion profiel.

Dit 1515 profiel is gewoon geweldig:
- Zeer stevig in vergelijking met een L-profiel
- In de groeven kan je plaatmateriaal fixeren of boutjes plaatsen om erop haaks moeren vast te zetten
- In kopse kant is 3mm schroefdraad te frezen
- niet al te duur in detailhandel: 6 a 10 EUR incl. BTW voor een meter.
Ontwerp komt er aan. Tot de volgende update.
Van de 4 ontwerpschetsen hierboven is de 2e aantrekkelijk: minste volume als je er een balk omheen tekent (ca. 11 liter) en tevens minste materiaaloppervlak, waardoor de case minder zwaar is en goedkoper. Ook compact wat goed is voor de stevigheid. Echter wel de hete GPU en CPU chips vlakbij elkaar! Met een case uit aluminium en plexiglas, geeft dat bijvoorbeeld:

Dank voor de input over de profielen! Een L-profiel is waar de eersten meteen aan denken en terecht.
Toch heb ik voor 1515 gekozen vanwege de vele mogelijkheden zoals hierboven beschreven, zoals bijvoorbeeld moeren aanbrengen in de groeven: deze kunnen vrij glijden tot je ze aanschroeft.

Het verliep echter niet zoals verwacht! In het ontwerp zou op de kopse kant van het profiel een M3 moer komen. Daartoe moest de reeds aanwezige centrale opening gefreesd. Maar ik ben geen goede freezer, blijkt. Helaas heb ik op het moment geen elementaire hulpmiddelen zoals een bankschroef en dergelijke, dus tot twee maal toe brak de freeskop af.

Zo gezegd zo gedaan. Ook een handigheid bedacht: de groef is 5mm, met een klemrand van ca. 4mm. De plexiplaat is ook 5mm dik. Vervolgens de plaat "bevestigd" door deze vanaf de kopse kant rustig door de groef heen tikken met een hamer. Zit stevig. Beide boven- en onderpofiel vervolgens met extra een dwarsprofiel aan elkaar bevestigd. Resultaat:

Case materialen en kostprijs (tot op heden)
Materialen | Herkomst | kostprijs |
alu extrusieprofiel 1515 | www.123-3d.nl | 10 |
alu L-profiel 1515 | bouwmarkt | 1.4 |
plexiplaat 5mm dik | bouwmarkt | 8 |
moeren | bouwmarkt | 3 |
bouten | bouwmarkt | 3 |
riser PCIe 16x, 20 cm | Amazon | 26 |
header frontside pins (DIY) | Amazon | 0 |
aan/uitknop | Amazon | .5 |
12V plug | Amazon | 1 |
JBL speakers | kringloop laptop | 5 |
handvat | "afval" | 0 |
TOTAAL | 58 |
De kostprijs bestaat vooral uit de noodzakelijke PCIe riser (bij de meeste "verkrijgbare" superkleine mini-ITX kasten zit die erbij). Kwaliteitsverschillen tussen risers zijn groot. Voor dit project is belangrijk dat ze lekker buigen, ook dichtbij de contacten.
By the way: deze mensen kunnen het veel beter dan OP:
- BooTec Youtube kanaal, DIY Computer Case for Mini ITX PC
- Not From Concentrate Youtube kanaal, Project Density: 2080ti Xeon ITX under 6.4L
[ Voor 131% gewijzigd door BlenderRender op 10-02-2020 17:23 ]