Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlenderRender
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-04 00:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zPCTZxRS1wfGgudAS3JIb9Nd/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AtE2bmLpNltwKawJZ6PjpaUe/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vj0YqZSSXPTY0WBYirBTSCrk/thumb.jpg
We nemen je in dit topic mee tijdens het ontwerp en de uitvoering van een compacte, draagbare mini-ITX case met erin een systeem voor VR en rendering toepassingen. Daarom maakt een NVIDIA GPU ook onderdeel uit van de build.

De topicstarter heeft de specifieke behoefte voor een draagbaar desktop systeem ipv een laptop om op locatie demo's te geven.

De thermals van de build vormen waarschijnlijk een uitdaging. De prangende vraag is daarom: zullen we moeten underclocken voor we met dit gevaarte op pad gaan?

Zie dit topic graag als aanleiding voor een gezellige discussie waarin jouw on-topic ervaringen, ideeën en anekdotes van harte welkom zijn. We kunnen van elkaar leren terwijl we lol hebben, zeg maar :)

Rekenkracht maakt me blij... niet teveel, maar wel ruim voldoende voor leuke projecten zoals:
  • 3D modeling en rendering (Blender)
  • VR
  • 3D scannen
  • compileren
Des te leuker is het om in die categorieën dingen uit te proberen. Liefst met open source software en open hardware. Dus de gangbare of meest efficiënte werkvorm interesseert me niet zo. Flexibiteit & connectiviteit des te meer en sinds kort ook portabiliteit, want ik wil ter plekke dingen demonstreren dan wel testen of programmeren. Dan kan je voor een aantal zaken naar de cloud met een lichte en draagbare client, maar tja: hardware is te leuk om uit te besteden!
Met een laptop wordt het me daarentegen benauwd: extra storage, meer poorten, upgraden, extra GPU, stiller maken... allemaal troeven uit de desktopwereld die plots ingewikkeld en duur worden met een laptop. Bovendien ontstaat er om mijn laptop snel een "gathering" van apparaatjes met eigen voeding en bijbehorende rattenstaart.

Draagbaar, licht en krachtig: dankzij mini-ITX en 7 nm zeker mogelijk. De verlokking van een nieuwe build is een feit!

Er zijn redelijk wat cases bedacht ( b.v. Geeek, Dr Zaber Sentry), maar er is moeilijk aan te komen, zijn lelijk of te duur (boven 100 EUR). Het lijkt me daarom beter zelf een behuizing te bouwen. Zo ga ik waarschijnlijk alsnog eindigen met een dure en lelijke case, maar dan wel zelf gemaakt en nieuwe ervaringen rijker :+

Eisen:
  • GPU: lengte 280 mm, 200W
  • CPU: 8 of meer cores, mininmaal 3 GHz, luchtgekoeld (volume & gewicht!)
  • draagbaar = compact, licht, handvat.
  • Scherm: 1080p, 19" tot 22", eentje met externe adapter zodat die mooi plat is en dan de stroom aansluiten met een mod op 12V van PSU voor ruimte- en gewichtsbesparing.
  • Case: ga uit van een goedkoop (ca. 60 EUR) ontwerp, want duur wordt het meestal vanzelf wel. Liefst niet teveel kopen door sllim (her)gebruik van materialen.
  • Thermals: ondergeschikt aan compactheid. Desnoods underclocken.
Afgelopen week kon ik al onderstaand systeempje overnemen van een medetweaker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zPCTZxRS1wfGgudAS3JIb9Nd/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4tQh9rT1hYD0pZTZysufgCuf/full.jpg

De koeler kan nog wat aandacht gebruiken: 120x120x15mm fan ontbreekt en alternatieve brackets ontbreken waardoor nu 1 geheugenbank slechts low profile RAM kan bevatten.

Verder heb ik nog een GTX 970 liggen. Dit is een goede testkandidaat: 28cm lang, 150W en heeft een backplate, dus kan lekker aanrommelen tijdens het ontwerpen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vSwwrxEiW5v91U9Lx8uA7i4f/full.jpg

componentartikel2e hands prijs (EUR)verbruik (W)
moederbordGigabyte AB350N-Gaming WiFi5575
CPURyzen 7 17009065
GPUASUS STRIX GTX 97090150
CPU koelerNoctua nh l12 cpu koeler, geen fans250
CPU koelerfanntbntb(bij MB)
RAMDDR4 Corsair 16gb cl16 3000mhz, 1 strip55(bij MB)
SSDCrucial MX300 2,5" 500GB80(bij MB)
TOTAAL395290

De eerste stresstest vrijstaand op de tafel ging goed: rendering met Blender cycles simultaan op CPU en GPU.

referentiepunt thermals stresstest Blender cycles
ambient14C
CPU48C (delta_T = 34C)
GPU GTX 97065C, fan_max < 30%

Volgende keer in de update: ontwerp bedenken en de overige hardware uitzoeken: PSU, PCIe riser, materialen case.

Op zoek naar de juiste vorm, eeven bestaande mini-ITX cases bekeken. Conclusie: als je het volume wil beperken zijn er 2 opties: je legt de basiscomponenten in 1 vlak of je gaat de hoogte in met aan 1 kant de GPU en moederbord met PSU aan de andere zijde.
Verder is de vraag welke formfactor voor de PSU het beste uitkomt: SFX of TFX ?
Heb daarom in blender de basiscomponenten geschetst waaronder zowel SFX als TFX afmetingen voor de PSU. Hieronder mijn 4 favoriete opties voor de rangschikking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BIgEwGJnxMyrFPj3xkFIB5kV/full.png
Qua materialen zag ik in een aantal bestaande modellen gebruik van aluminium 1515 extrusion profiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lG1mR5fFplbmKoWArwbAD8ak/full.png
Dit 1515 profiel is gewoon geweldig:
  • Zeer stevig in vergelijking met een L-profiel
  • In de groeven kan je plaatmateriaal fixeren of boutjes plaatsen om erop haaks moeren vast te zetten
  • In kopse kant is 3mm schroefdraad te frezen
  • niet al te duur in detailhandel: 6 a 10 EUR incl. BTW voor een meter.
Voorlopig hou ik het erop dat de case verder uit plexiglas en hout zal bestaan.

Ontwerp komt er aan. Tot de volgende update.

Van de 4 ontwerpschetsen hierboven is de 2e aantrekkelijk: minste volume als je er een balk omheen tekent (ca. 11 liter) en tevens minste materiaaloppervlak, waardoor de case minder zwaar is en goedkoper. Ook compact wat goed is voor de stevigheid. Echter wel de hete GPU en CPU chips vlakbij elkaar! Met een case uit aluminium en plexiglas, geeft dat bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5zbk5b950w9wXvWnDvxm8Ug2/full.gif

Dank voor de input over de profielen! Een L-profiel is waar de eersten meteen aan denken en terecht.
Toch heb ik voor 1515 gekozen vanwege de vele mogelijkheden zoals hierboven beschreven, zoals bijvoorbeeld moeren aanbrengen in de groeven: deze kunnen vrij glijden tot je ze aanschroeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/APzCRU45O6RExT36vO4Jojfe/full.jpg
Het verliep echter niet zoals verwacht! In het ontwerp zou op de kopse kant van het profiel een M3 moer komen. Daartoe moest de reeds aanwezige centrale opening gefreesd. Maar ik ben geen goede freezer, blijkt. Helaas heb ik op het moment geen elementaire hulpmiddelen zoals een bankschroef en dergelijke, dus tot twee maal toe brak de freeskop af. :( Anderzijds stonden in het ontwerp 6 stuks profielen en terwijl ik met de materialen aan de slag was, bekroop met het gevoel dat het zou volstaan slechts een stevig frame in het midden te maken en eromheen een "kast" bestaande uit 2 U-vormige delen zoals in dit ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AtE2bmLpNltwKawJZ6PjpaUe/full.png
Zo gezegd zo gedaan. Ook een handigheid bedacht: de groef is 5mm, met een klemrand van ca. 4mm. De plexiplaat is ook 5mm dik. Vervolgens de plaat "bevestigd" door deze vanaf de kopse kant rustig door de groef heen tikken met een hamer. Zit stevig. Beide boven- en onderpofiel vervolgens met extra een dwarsprofiel aan elkaar bevestigd. Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vj0YqZSSXPTY0WBYirBTSCrk/full.jpg

Case materialen en kostprijs (tot op heden)
MaterialenHerkomstkostprijs
alu extrusieprofiel 1515www.123-3d.nl10
alu L-profiel 1515bouwmarkt1.4
plexiplaat 5mm dikbouwmarkt8
moerenbouwmarkt3
boutenbouwmarkt3
riser PCIe 16x, 20 cmAmazon26
header frontside pins (DIY)Amazon0
aan/uitknopAmazon.5
12V plugAmazon1
JBL speakerskringloop laptop5
handvat"afval"0
TOTAAL58

De kostprijs bestaat vooral uit de noodzakelijke PCIe riser (bij de meeste "verkrijgbare" superkleine mini-ITX kasten zit die erbij). Kwaliteitsverschillen tussen risers zijn groot. Voor dit project is belangrijk dat ze lekker buigen, ook dichtbij de contacten.

By the way: deze mensen kunnen het veel beter dan OP:

[ Voor 131% gewijzigd door BlenderRender op 10-02-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ben benieuwd.
Mocht je inspiratie nodig hebben dan zou ik je aanraden om te kijken naar de velkase velka 3, nog wel een interessant ontwerp om na te apen kwa layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlenderRender
Oh ja, die heb ik gezien op LTT: https://youtu.be/tFmb5h1lN-w
Heerlijk hoe Linus dat ding in elkaar propt!

De Silverstone PSU lijkt me erg interessant, want heb zeker 350W nodig als het scherm (40W) ook op de PSU is aangesloten. Twijfel nog tussen SFX en TFX formfactor. TFX is best lang. Het gaat erom de ruimte optimaal te gebruiken. Voor de velka 3 case werkt TFX blijkbaar prima.

De Noctua L9a AM4 Cooler is natuurlijk nog kleiner dan de L12 die ik heb, maar ja: het geld is al besteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
BlenderRender schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:35:
[Afbeelding]
We nemen je in dit topic mee tijdens het ontwerp en de uitvoering van een compacte, draagbare mini-ITX case met erin een systeem voor VR en rendering toepassingen. Daarom maakt een NVIDIA GPU ook onderdeel uit van de build.

De topicstarter heeft de specifieke behoefte voor een draagbaar desktop systeem ipv een laptop om op locatie demo's te geven.

De thermals van de build vormen waarschijnlijk een uitdaging. De prangende vraag is daarom: zullen we moeten underclocken voor we met dit gevaarte op pad gaan?

Zie dit topic graag als aanleiding voor een gezellige discussie waarin jouw on-topic ervaringen, ideeën en anekdotes van harte welkom zijn. We kunnen van elkaar leren terwijl we lol hebben, zeg maar :)

Rekenkracht maakt me blij... niet teveel, maar wel ruim voldoende voor leuke projecten zoals:
  • 3D modeling en rendering (Blender)
  • VR
  • 3D scannen
  • compileren
Des te leuker is het om in die categorieën dingen uit te proberen. Liefst met open source software en open hardware. Dus de gangbare of meest efficiënte werkvorm interesseert me niet zo. Flexibiteit & connectiviteit des te meer en sinds kort ook portabiliteit, want ik wil ter plekke dingen demonstreren dan wel testen of programmeren. Dan kan je voor een aantal zaken naar de cloud met een lichte en draagbare client, maar tja: hardware is te leuk om uit te besteden!
Met een laptop wordt het me daarentegen benauwd: extra storage, meer poorten, upgraden, extra GPU, stiller maken... allemaal troeven uit de desktopwereld die plots ingewikkeld en duur worden met een laptop. Bovendien ontstaat er om mijn laptop snel een "gathering" van apparaatjes met eigen voeding en bijbehorende rattenstaart.

Draagbaar, licht en krachtig: dankzij mini-ITX en 7 nm zeker mogelijk. De verlokking van een nieuwe build is een feit!

Er zijn redelijk wat cases bedacht ( b.v. Geeek, Dr Zaber Sentry), maar er is moeilijk aan te komen, zijn lelijk of te duur (boven 100 EUR). Het lijkt me daarom beter zelf een behuizing te bouwen. Zo ga ik waarschijnlijk alsnog eindigen met een dure en lelijke case, maar dan wel zelf gemaakt en nieuwe ervaringen rijker :+

Eisen:
  • GPU: lengte 280 mm, 200W
  • CPU: 8 of meer cores, mininmaal 3 GHz, luchtgekoeld (volume & gewicht!)
  • draagbaar = compact, licht, handvat.
  • Scherm: 1080p, 19" tot 22", eentje met externe adapter zodat die mooi plat is en dan de stroom aansluiten met een mod op 12V van PSU voor ruimte- en gewichtsbesparing.
  • Case: ga uit van een goedkoop (ca. 60 EUR) ontwerp, want duur wordt het meestal vanzelf wel. Liefst niet teveel kopen door sllim (her)gebruik van materialen.
  • Thermals: ondergeschikt aan compactheid. Desnoods underclocken.
Afgelopen week kon ik al onderstaand systeempje overnemen van een medetweaker:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

De koeler kan nog wat aandacht gebruiken: 120x120x15mm fan ontbreekt en alternatieve brackets ontbreken waardoor nu 1 geheugenbank slechts low profile RAM kan bevatten.

Verder heb ik nog een GTX 970 liggen. Dit is een goede testkandidaat: 28cm lang, 150W en heeft een backplate, dus kan lekker aanrommelen tijdens het ontwerpen :P

[Afbeelding]

moederbordGigabyte AB350N-Gaming WiFi
CPURyzen 7 1700
koelerNoctua nh l12 cpu koeler, geen fans
RAMDDR4 Corsair 16gb cl16 3000mhz, 1 strip
GPUASUS STRIX GTX 970

De eerste stresstest ging goed: rendering met Blender cycles simultaan op CPU en GPU vrijstaand op de tafel.

referentiepunt thermals stresstest Blender cycles
ambient14C
CPU48C (delta_T = 34C)
GPU GTX 97065C, fan_max < 30%

Volgende keer in de update: ontwerp bedenken en de overige hardware uitzoeken: PSU, PCIe riser, materialen case.

Op zoek naar de juiste vorm, eeven bestaande mini-ITX cases bekeken. Conclusie: als je het volume wil beperken zijn er 2 opties: je legt de basiscomponenten in 1 vlak of je gaat de hoogte in met aan 1 kant de GPU en moederbord met PSU aan de andere zijde.
Verder is de vraag welke formfactor voor de PSU het beste uitkomt: SFX of TFX ?
Heb daarom in blender de basiscomponenten geschetst waaronder zowel SFX als TFX afmetingen voor de PSU. Hieronder mijn 4 favoriete opties voor de rangschikking:
[Afbeelding]
Qua materialen zag ik in een aantal bestaande modellen gebruik van aluminium 1515 extrusion profiel.
[Afbeelding]
Dit 1515 profiel is gewoon geweldig:
  • Zeer stevig in vergelijking met een L-profiel
  • In de groeven kan je plaatmateriaal fixeren of boutjes plaatsen om erop haaks moeren vast te zetten
  • In kopse kant is 3mm schroefdraad te frezen
  • niet al te duur in detailhandel: 6 a 10 EUR incl. BTW voor een meter.
Voorlopig hou ik het erop dat de case verder uit plexiglas en hout zal bestaan.

Ontwerp komt er aan. Tot de volgende update.

Kijk voor die profielen even op aliexpres daar heb je veel meer keus ook in kleinere profielen en verbindingspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
Casejunky schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:10:
[...]

Kijk voor die profielen even op aliexpres daar heb je veel meer keus ook in kleinere profielen en verbindingspunten.
Profiel is op Ali lang niet altijd goedkoper dan hier in NL bij een goede handelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Tadango schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:11:
[...]

Profiel is op Ali lang niet altijd goedkoper dan hier in NL bij een goede handelaar :)
Ware het niet dat de meeste goedkope handelaren hier punt 1 niet aan particulieren verkopen en punt 2 geen kleine oplages doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Casejunky schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:05:
[...]

Ware het niet dat de meeste goedkope handelaren hier punt 1 niet aan particulieren verkopen en punt 2 geen kleine oplages doen.
15x15 zie je niet veel maar 20x20 koop ik goedkoper hier als particulier, netjes op maat gezaagd, dan bij ome Ali of Banggood oid. Ook T-slot moeren zijn prima betaalbaar. Voordeel is dat je het sneller hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb je de HP mini systemen gezien? Een i5 in een kasje van 17,7 x 17,5 x 3,4 cm

https://store.hp.com/Neth...UNDLE_0003074_4KW05EA_ABH

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Lijkt mij dat als je een pc behuizing wilt maken dat het wellicht beter is om L of hoek profielen te gebruiken, driehoekje eruit zagen en buigen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Casejunky schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:05:
[...]

De meeste bouwmarkten hebben alu profielen en zelfs platen. Ik zelf koop regelmatig bij https://www.aluminiumopmaat.nl/ waar je prima ook op maat gezaagd en in kleine stukken kunt kopen. Alleen een tientje verzendkosten.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
memphis schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:05:
[...]

De meeste bouwmarkten hebben alu profielen en zelfs platen. Ik zelf koop regelmatig bij https://www.aluminiumopmaat.nl/ waar je prima ook op maat gezaagd en in kleine stukken kunt kopen. Alleen een tientje verzendkosten.....
Dat zijn niet de profielen die OP bedoeld, die extrusion profielen zijn naar verhouding best duur in NL

Op alie koop je 3 a 4 meter in stukken van 500mm voor 35 euro inclusief verzenden, dat ga je in NL niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Casejunky schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:03:
[...]

Dat zijn niet de profielen die OP bedoeld, die extrusion profielen zijn naar verhouding best duur in NL

Op alie koop je 3 a 4 meter in stukken van 500mm voor 35 euro inclusief verzenden, dat ga je in NL niet lukken.
Sorry, maar 8 stuks 500mm 2020 alu profiel kost 14,48 euro inclusief btw in NL..... komst dan 9.95 euro verzendkosten bij........ Mooi op de lengtes gezaagd en al. Duur is ali he :)

Edit: Linkje: https://www.aluxprofiel.n...tructieprofiel-2020/a3663 (dus €3,62 per meter)

[ Voor 9% gewijzigd door Tadango op 05-02-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Tadango schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:25:
[...]

Sorry, maar 8 stuks 500mm 2020 alu profiel kost 14,48 euro inclusief btw in NL..... komst dan 9.95 euro verzendkosten bij........ Mooi op de lengtes gezaagd en al. Duur is ali he :)

Edit: Linkje: https://www.aluxprofiel.n...tructieprofiel-2020/a3663 (dus €3,62 per meter)
Hier heb ik ook goede ervaringen mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlenderRender
Dank voor de input over de profielen! Een L-profiel is waar de eersten meteen aan denken en terecht.
Toch heb ik voor 1515 gekozen vanwege de vele mogelijkheden zoals hierboven beschreven, zoals bijvoorbeeld moeren aanbrengen in de groeven: deze kunnen vrij glijden tot je ze aanschroeft.
Kosten: 9.5 EUR voor 1 meter bij een Nederlandse shop (=snelle levering *O*), plus 4 EUR verzendingskosten (dus we hebben gelijk meer geshopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Bedenk mij nu dat er ook iets bestaat als makerbeams, die zijn geloof ik 1010.
Maar goed 1515 is ook een mooie maat en iets steviger wat mij wel belangrijk lijkt in jouw situatie.
Pagina: 1