Aanschaf nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:35
Aangezien Caiway binnenkort de snelheid verhoogt en m'n huidige router (V4) eigenlijk het 250/250Mbit wat ik nu binnen krijg al niet fatsoenlijk bij kan benen (direct aan het modem gewoon braaf 265Mb/s, achter de router nog geen 220Mb/s) is het tijd voor wat nieuws.

Echter heb ik geen flauw benul van de huidige router markt.

Ik zoek een?
(WiFi) Router

Wat is je budget?
Niet (veel) meer dan €75

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, al zou het prettig zijn als er brede ondersteuning is voor DD-WRT/OpenWRT mocht ik daar aan toe komen.
Aangezien het apparaat zichtbaar in een kast word opgesteld heb ik geen interesse in een lelijke spin :+ (even als extreem voorbeeld)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Bekabeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/df8d64d7e492d257b5b6913b1699b833.png

Draadloos:
3 devices enkel op 2.4Ghz
6 devices op zowel 2.4 als 5Ghz

WiFi dekking is met de huidige setup is in principe prima, al zou een apparaat met betere antennes niet misstaan, dekking achter het huis is wat schimmig soms maar niet slecht genoeg om een extra AP te verantwoorden. Hell, de huidige router kan daar mooi voor worden ingezet.

Eigenlijk de enige router waar ik niet compleet bang van word gebaseerd op reviews (van de V5):
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 -...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:52
Waarvoor heb je een eigen router nodig; zijn er bepaalde noodzakelijke dingen die de standaard modemrouter van de provider niet kan leveren?

• D4NG3R
dennisdennis12 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:34:
Waarvoor heb je een eigen router nodig; zijn er bepaalde noodzakelijke dingen die de standaard modemrouter van de provider niet kan leveren?
Wat is er onduidelijk aan de reden in de TS? Er is geen modemrouter combi.

• dennisdennis12
Enige vriendelijkheid zou ook wel gepast zijn.

De mooiste betaalbare oplossing voor wifi is naar mijn mening Unifi, bijvoorbeeld met de uap-ac-lite. Als de modem van de provider ook een ingebouwde router heeft, dan zou ik kiezen om die ingebouwde router te gebruiken met zo'n unifi acess point,

Wanneer dit niet het geval is, dan zijn er 3 mogelijkheden:
1. aan de provider vragen of er een nieuwe modemrouter geleverd kan worden (eventueel met ingebouwde wifi)
2. het budget verhogen en een échte router aanschaffen i.c.m. unifi access points (bijvoorbeeld mikrotik, een unifi router of een edgerouter)
3. kiezen voor een router+wifi apparaat, dus zo'n soort apparaat als je nu hebt.

Van zo'n router+wifi apparaten, is dit een goede actuele test: https://nl.hardware.info/...getrouters-op-de-testbank

• D4NG3R
dennisdennis12 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:55:
Enige vriendelijkheid zou ook wel gepast zijn.
Geen onvriendelijkheid mee bedoeld, maar er staat vrij duidelijk in de TS dat de huidige router de WAN snelheid niet bij kan benen. ;)
De mooiste betaalbare oplossing voor wifi is naar mijn mening Unifi, bijvoorbeeld met de uap-ac-lite. Als de modem van de provider ook een ingebouwde router heeft, dan zou ik kiezen om die ingebouwde router te gebruiken met zo'n unifi acess point,
Het is puur een glasvezelmodem, zoals gebruikelijk is bij glasvezel.
Wanneer dit niet het geval is, dan zijn er 3 mogelijkheden:
1. aan de provider vragen of er een nieuwe modemrouter geleverd kan worden (eventueel met ingebouwde wifi)
Caiway bied enkel de pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 aan voor een hogere prijs dan dat deze los te kopen is.
2. het budget verhogen en een échte router aanschaffen i.c.m. unifi access points (bijvoorbeeld mikrotik, een unifi router of een edgerouter)
Je lijkt het probleem nogal mis te lopen, het hele punt is dat de huidige router vooral stokt aan de WAN kant, WiFi (dekking) is niet problematisch.
3. kiezen voor een router+wifi apparaat, dus zo'n soort apparaat als je nu hebt.

Van zo'n router+wifi apparaten, is dit een goede actuele test: https://nl.hardware.info/...getrouters-op-de-testbank
Deze ga ik even doornemen.

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:04
Ik zou persoonlijk even wachten met het kopen van een nieuw router/modem/wat dan ook. 3 jaar geleden is besloten dat er een vrije routerkeuze MOET zijn, en het lijkt er op dat dit binnen de kortste keren bij KPN zal gebeuren.
Hoe dat bij Caiway zit weet ik niet, maar als KPN gaat, zal de rest spoedig volgen lijkt mij.

• D4NG3R
MusicMaikel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:36:
Ik zou persoonlijk even wachten met het kopen van een nieuw router/modem/wat dan ook. 3 jaar geleden is besloten dat er een vrije routerkeuze MOET zijn, en het lijkt er op dat dit binnen de kortste keren bij KPN zal gebeuren.
Hoe dat bij Caiway zit weet ik niet, maar als KPN gaat, zal de rest spoedig volgen lijkt mij.
Ik heb gewoon vrije routerkeuze, het huidige model is bij de overgang van Ziggo naar Caiway ook zelf aangeschaft gezien de Sitecom welke ze zelf aanboden bekend stond om bar slechte stabiliteit qua WiFi.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 31-01-2020 14:43 ]

• MusicMaikel
D4NG3R schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Ik heb gewoon vrije routerkeuze, het huidige model is bij de overgang van Ziggo naar Caiway ook zelf aangeschaft gezien de Sitecom welke ze zelf aanboden bekend stond om bar slechte stabiliteit qua WiFi.
Hebben we het hier over een modem of een router?

Ik weet dat bij KPN het over de Experia Box gaat, die dus vervangbaar moet zijn. Dat is op dit moment niet het geval aangezien men IGMPv3 Snooping gebruikt voor IPTV.

• D4NG3R
Router, het modem is niet (?) vervangbaar - maar als consument is dat in principe ook irrelevant.

• MusicMaikel
D4NG3R schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:58:
Router, het modem is niet (?) vervangbaar - maar als consument is dat in principe ook irrelevant.
Het modem zou wel vervangbaar moeten zijn/worden. Dat staat in deze wet vastgelegd. Nogmaals, ik zou even geduld hebben voordat je geld in een apparaat stopt wat je vervolgens weer vervangt met iets anders.

Beetje geld weggooien als je het mij vraagt.

• D4NG3R
MusicMaikel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:03:
[...]

Het modem zou wel vervangbaar moeten zijn/worden. Dat staat in deze wet vastgelegd. Nogmaals, ik zou even geduld hebben voordat je geld in een apparaat stopt wat je vervolgens weer vervangt met iets anders.

Beetje geld weggooien als je het mij vraagt.
Vanwaar denk je dat ik geld weg zit te gooien door de router te vervangen? Het modem is prima, doet puur wat een modem hoort te doen (Glasvezel <> Ethernet) en voert verder niks uit. Ook na een eventuele wetswijziging is er geen behoefte om dat ding te vervangen.

Ik zit met een bottleneck in de router (WAN snelheid), vandaar dat dat ding aan vervanging toe is. :)

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 31-01-2020 15:06 ]

• MusicMaikel
D4NG3R schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:05:
[...]

Vanwaar denk je dat ik geld weg zit te gooien door de router te vervangen? Het modem is prima, doet puur wat een modem hoort te doen (Glasvezel <> Ethernet) en voert verder niks uit.

Ik zit met een bottleneck in de router (WAN snelheid), vandaar dat dat ding aan vervanging toe is. :)
Hoe komt je internet binnen? Glasvezel word meestal omgezet door een NTU, om vervolgens via Ethernet door te gaan naar het modem. Hier achter zitten vervolgens alle clients en hosts.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-01 23:32
MusicMaikel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:08:
[...]

Hoe komt je internet binnen? Glasvezel word meestal omgezet door een NTU, om vervolgens via Ethernet door te gaan naar het modem. Hier achter zitten vervolgens alle clients en hosts.
En daarom heeft hij een router nodig, modem geeft geen DHCP...

• MusicMaikel
Fore! schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:14:
[...]

En daarom heeft hij een router nodig, modem geeft geen DHCP...
Een modemrouter, zoals de Experiabox van KPN, doet dit wel.

• D4NG3R
MusicMaikel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:08:
[...]

Glas/FTU > NTU/Modem > CAT6a kabel > Router

Gaat om een Genexis Live! Titanium-22, voordat je denkt dat het hier om een router/modem gaat, nee - het is het modem-only model waar bar weinig over te vinden is online. Het enige wat dr uit komt is het externe IP address en het apparaat is verder ook niet te benaderen.

Voor de volledigheid, de WNDR3700 krijgt vanuit de Genexis enkel het externe IP. https://tweakers.net/ext/f/LKd9FMxorsbbR9IUmmLoKVq7/full.png
MusicMaikel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:16:
[...]

Het router gedeelte doet dat ja, een modem vertaalt enkel het signaal van A naar B en andersom.

Maar goed, dit begint meer op een discussie dan aankoopadvies te lijken, nee er is geen behoefte om het modem te vervangen (en dus te wachten op de nieuwe wetgeving) en ik heb vrije keuze m.b.t. routers. :)

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 31-01-2020 15:28 ]

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-01 23:32
MusicMaikel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:16:
[...]

Wat heeft dit te maken met D4NG3R zijn situatie?
Zit op de KPN Experiabox een glasvezel aansluiting?

• MusicMaikel
D4NG3R schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:17:
[...]

Glas/FTU > NTU/Modem > CAT6a kabel > Router

Gaat om een Genexis Live! Titanium-22, voordat je denkt dat het hier om een router/modem gaat, nee - het is het modem-only model waar bar weinig over te vinden is online.

[...]

Het router gedeelte doet dat ja, een modem vertaalt enkel het signaal van A naar B en andersom.
Juist, mijn excuses. Netwerktekening is niet helemaal duidelijk, dat is het nu wel :).

Over de router, ik denk dat je met die Archer inderdaad niet verkeerd zit. Mocht het kunnen, is de Edgerouter van Unifi ook nog wel een mooie, ben zelf fan hier van.
Fore! schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:18:
[...]

Wat heeft dit te maken met D4NG3R zijn situatie?
Zit op de KPN Experiabox een glasvezel aansluiting?
Opzich niets met zijn situatie te maken, het was me alleen even niet duidelijk hoe het internet nou eigenlijk binnen kwam. Bij Caiway is het niet wat anders opgesteld dan bij KPN zo te merken.

Op de Experiabox zit geen glasvezel aansluiting maar word doorgelinkt vanuit de NTU.

Glas > NTU > Experiabox (modemrouter) > netwerk

[ Voor 28% gewijzigd door MusicMaikel op 31-01-2020 15:29 ]

• dennisdennis12
Misschien is het voor de toekomst duidelijker om een wat betere omschrijving te geven in de TS van de huidige situatie; zoals dat je nu glasvezel hebt en dat jouw provider alleen een modem levert (bijna elke provider levert namelijk een modem+router+wifi apparaat, waardoor ik daar ook vanuit ging).

Gegeven jouw wens dat vooral het router gedeelte belangrijk is, zou je ook kunnen kijken naar een fabrikant als microtik. Bijvoorbeeld de HAP AC2; daarbij is echter wel veel meer kennis van netwerken noodzakelijk dan voor simpele consumenten apparaten, maar het geeft ook veel meer mogelijkheden.

Anders kun je natuurlijk altijd kiezen voor een van de winnaars uit de review (zie mijn vorige post). Dan heb je een eenvoudig te gebruiken router, met goede performance, maar wel wat minder mogelijkheden dan zo'n mikrotik.

• D4NG3R
dennisdennis12 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:39:
Misschien is het voor de toekomst duidelijker om een wat betere omschrijving te geven in de TS van de huidige situatie; zoals dat je nu glasvezel hebt en dat jouw provider alleen een modem levert (bijna elke provider levert namelijk een modem+router+wifi apparaat, waardoor ik daar ook vanuit ging).
offtopic:
Of beter lezen en geen aannames doen. :>

Maar goed, ik ben er ondertussen al achter dat er weinig veranderd is op het gebied van goedkopere WiFi routers en dat de verschillen (tussen de bekende merken) klein zijn. Ik ga de test van HWi welke je eerder linkte morgen even doornemen voordat ik een besluit maak. :)

Duurdere routers voegen voor mijn usecase simpelweg niks toe, en als ik toe ben aan meer (management) functionaliteiten flash ik DD/Open WRT er wel weer op zoals bij de huidige ook gedaan is.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 31-01-2020 19:15 ]

• dennisdennis12
offtopic: wie is degene die gratis antwoord wil hebben op zijn vraag/probleem? Enige vriendelijkheid en het geven van duidelijke informatie in de ts is daarbij wel op zijn plaats. Wanneer zulke informatie ontbreekt, dan ga ik (en vele anderen) automatisch aannames doen.
Pagina: 1