Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Over het volgende ben ik heel benieuwd naar jullie mening (alvast dank):

Op het moment ben ik een MBO niveau 4 student in de richting ICT beheer. Over een halfjaar ben ik klaar met school. Naast school heb ik een leuke bijbaan waar ik 600 - 1.000 € per maand mee binnenhaal (afhankelijk van hoeveel ik werk).

Op dit moment lease ik een Volkswagen UP! voor €225 per maand, exclusief brandstof. Nu ben ik een tijdje terug tegen de Nissan Leaf (40kWh) aan gelopen, en vind dit eigenlijk wel een mooie EV waar ik mezelf wel in zie rijden. Nissan biedt deze te lease aan voor €440 per maand. Dit is voor 36 maanden en 13.333 km / jaar. In mijn UP! rijdt ik ongeveer 12.500 km/jr.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening. Is het handig om een 3 jarig leasecontract aan te gaan? Het is veel geld.. maar het is ook erg gaaf. (Heb ook al een proefrit gemaakt :o )

Er zijn een aantal dingen die spelen in mijn hoofd:
- Hoe groot is de kans dat je als MBO 4 starter een lease auto aangeboden krijgt (binnen 2 jaar) ?

- Ga ik over een paar jaar spijt krijgen omdat ik geen woning kan krijgen? (Toch bijna 16K 'weg' in 3 jaar tijd).

- Moet ik juist nu genieten, nu ik nog geen vaste lasten heb als thuiswonende?

- Wordt elektrisch rijden in de toekomst niet veel duurder? (wegenbelasting, stroomkosten omhoog want iedereen rijd electrisch etc. Icm met bovengenoemde)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 20:34 . Reden: Mod ]

Alle reacties

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ja je krijgt spijt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je bent nog maar een student en hebt nu al een lease auto.. en wil die inwisselen voor een electrische auto die 2x zoveel per maand gaat kosten?

Ehh ja, dat klinkt als iets waar je spijt van gaat hebben.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Oprechte vraag, geen kritiek; wat moet je in godsnaam met een leaseauto als thuiswonende student die in het beste geval €1.000 per maand verdient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
Het antwoord op de vraag is heel makkelijk: Heb je op dit moment €16.000,- om uit te geven? Antwoord is nee? Dan niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:04
In jouw situatie kan er in 3 jaar heel veel veranderen m.b.t. werken, wonen, relatie etc.. Om je dan vast te leggen aan een 3-jarig contract kan slecht uitpakken. Een lease-contract gaat i.i.g. worden meegewogen bij een hypotheek.
Weeg ook mee, wat het je gaat kosten als je van het contract af wil.

En wat de overheid gaat doen is helemaal koffiedik kijken. De enige zekerheid die je hebt: als subsidieregelingen te veel geld gaan kosten, dan worden ze afgeschaft.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het een beetje onzinnig voor een MBO student. Die Up vind ik al onzinnig. Ik had toen ook een auto, een 15 jaar oude Starlet die betaald was.

De enige reden dat je die auto kunt leasen is omdat je thuis woont en zo weinig kosten hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Dus een derde tot een kwart van je inkomsten gaat op aan een auto, nog voordat je een kilometer hebt gereden...

Als je als starter bij een detacheerder gaat werken is de kans op een auto wel groot.
Ja, je krijgt spijt, want 16.000 is echt een bak met geld die je nooit meer ergens anders aan kunt uitgeven. Zoals inderdaad een huis.

Genieten is leuk, maar doe het wel verstandig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:19:
- Hoe groot is de kans dat je als MBO 4 starter een lease auto aangeboden krijgt (binnen 2 jaar) ?
Da's natuurlijk helemaal afhankelijk van waar je gaat werken, maar als je bij een detacheringsclub terecht komt heb je grote kans dat je inderdaad een leaseauto aangeboden krijgt. Dat zal dan dan hoogstwaarschijnlijk alsnog vergelijkbaar met die Up zijn, reken de komende jaren echt nog niet op een EV in een startersfunctie.

Verder gaat de vrijstelling op wegenbelasting op EV vanaf 2025 inderdaad verdwijnen, dus dan gaan de maandlasten flink omhoog.

Als ik jou was, zou ik dat contract voor die Up opzeggen, zo snel als dat boetevrij kan. Daarna koop je voor ~1000 euro een vijfdehandsje zoals iedere student doet en het geld dat je overhoudt zet je apart om een beetje spaarsaldo op te bouwen voor als je straks je eerste stapjes in de echte wereld gaat zetten.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:44
Over 1 jaar een nieuw topic: "Help ik kan geen woning huren/kopen omdat ik een duur leasecontract heb, hoe kom ik daar boetevrij vanaf?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Wat is de reden dat je de Leaf wil? Het kost 215eu per maand meer, maar wat heb je daar aan? Behalve dat het gaaf is mis ik de redenering die er achter zit.

Daarnaast, als je gaat werken veranderd er veel. Je kan dat nu moeilijk overzien dus om je voor drie jaar vast te leggen aan een contract zou ik echt niet doen. Wie weet krijg je een leuke kans in het buitenland, dan zit je met een auto hier.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Je zo in de schulden willen steken voor een Nissan Leaf :F

Zoals de rest al zegt; di's een extreem slecht idee. Zo'n auto is hoogstens de eerste paar kilometer 'gaaf', daarna is het gewoon een auto, waar je wel 3 jaar behoorlijk krom voor moet liggen.

Daarnaast vraag ik me af of je je realiseert dat dit soort leaseconstructies als leningen gelden en als zodanig geregistreerd worden. Daarna nog een hypotheek of krediet krijgen, gaat erg lastig worden.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:13
Niet doen. Waarom niet een tweedehands Fiat Punto, Ford Ka, Ford Fiësta, Toyota Aygo, Seat Ibiza, Peugeot 108, enz.
Spaar een paar duizend euro en je rijdt jarenlang goedkoop met een auto die al is afbetaald. Véél slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Blijf je nog 4 jaar bij je ouders wonen met eigen oprit en laadmogelijkheid?

De kans dat je binnen afzienbare tijd als starter een woning met eigen oprit regelt is namelijk behoorlijk klein, tenzij je ver buiten de grote steden blijft.
Een EV zonder eigen laadmogelijkheid thuis, zou ik niet aandurven. Een keertje een ICE of andere EV op de publieke laadpaal in je buurt, en je geraakt niet meer op werk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je vergeet 1 ding in het verhaal. Over een half jaar ben je klaar met school, best grote kans dat je dan meer kilometers gaat maken en dus niet uitkomt met je huidige "budget" aan kilometers.
Dus, ookal wil je gaan voor de onverstandige beslissing, wacht sowieso tot je klaar bent met school en meer duidelijkheid hebt in je te maken kilometers op jaarbasis.

(nog los van het feit dat ik het ook niet verstandig vind...)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
nee, niet doen. ik zou nog een stapje verder gaan eigenlijk. Dit is je kans om later een woning te financieren. Je gaat nu 3 jaar zonder auto verder. Je gaat een paar jaar niet de stoere bink uithangen in een mooie vette auto B-) B-) B-)

Je gaat ook niet verder in de up! :P
maar reizen met het openbaar vervoer. Even een paar jaar doorbijten het is best leuk en leerzaam om een tijdje gedaan te hebben

Van al dat geld dat je niet aan een leasecontract uitgeeft, 440 euro op zijn minst, alles ga je oppotten. Dan heb je na 3 jaar bij mammie al 15800 euro in je spaarvarkentje. Het is nog net niet genoeg om je kosten koper te hebben, maar als je dat bij elkaar hebt gespaard heb je tenminste de kans om iets te gaan kopen en je bent al een mooi eind in de richting om wat te gaan kopen en uit te vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20
Ga eerst eens een echte baan zoeken en een huis huren. Daarna heb je een beter idee van wat wel of niet mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
NotSoSteady schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:37:
Ga eerst eens een echte baan zoeken en een huis huren. Daarna heb je een beter idee van wat wel of niet mogelijk is.
een huis huren met een eigen oprit natuurlijk zodat je hier de elektrische Nissan kan opladen. Liefst nog met een paar zonnepannelen op het dak. Veel succes voor TS om in dit segment iets betaalbaars te vinden. Je mag tegenwoordig blij zijn met een krakkemikkig tochtig, studiootje bij een huisjesmelker.

Dat wordt 3 jaar lang elke dag een half uur bij de laadpaal van fastned voor de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:00:
[...]
Dat wordt 3 jaar lang elke dag een half uur bij de laadpaal van fastned voor de hoofdprijs.
Je kunt gratis opladen bij o.a Lidl, dus als ts dicht in de buurt van zo'n Lidl woont kan hij natuurlijk ook de auto daar eventjes naartoe duwen :+ Maar ik vind het idee van ts nogal gestoord 8)7

Hij heeft nog niet eens een baan en denk al aan een leaseauto en heeft zelfs al eentje :X Voor hetzelfde geld wilt geen bedrijf hem in dienst nemen en dan zit hij dus, met een leaseauto die hij eigenlijk niet kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:15
Wat is er mis met je UP? Financieel gezien is upgraden naar de Nissan Leaf natuurlijk dom. Je kan beter daarmee wachten tot je een fulltime baan/financiele zekerheid hebt. Dannog is het verstandiger om eerst je geld aan een woonruimte te besteden maargoed.

Genieten is goed maar ik denk niet dat dit de juiste manier is in jou situatie, zijn er geen andere dingen die je leuk vind ipv 16000 euro over de balk smijten om een net wat fijnere auto te rijden?

[ Voor 28% gewijzigd door Jampot007 op 30-01-2020 20:08 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:29
In de eerste instantie dacht ik, ja man, je leeft maar 1x en je weet nooit of je er morgen nog bent. Als die auto jou blij maakt moet je het doen!

Echter, toe zag ik dat een leaf ongeveer 37K kost. En dat slaat natuurlijk nergens op! een 20e jarige met een auto van die waarde. Als je straks aan het werk gaat, en je het geluk hebt dat je een auto mag leasen, zal je starten in de categorie peugeot 208 a 19/20k. En dat is een stuk passender. Ter vergelijking, ik ben 39, een goed inkomen, maar vind dat mijn leaseauto max rond de 40K mag kosten.

Maar ja, je moet doen wat je gelukkig maakt! En anders bijt je 3 jaar op een houtje en blijf je bij je ouders wonen. Overleef je ook wel weer!

Het bezit van de zaak.....

[ Voor 10% gewijzigd door Lumics op 30-01-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:48
Niet doen.

Met een mbo diploma kun je bij de grotere detacheerders wel aan de slag en krijg je (overigens niet altijd) een auto á la Aygo, UP, 108, etc. Een dikkere bak ga je echt niet krijgen. Wil je dat wel, dan moet je verder studeren.

Daarnaast gaat de bank moeilijk doen voor een hypotheek. Je kan dan namelijk minder lenen omdat je altijd xx bedrag kwijt bent voor die auto.

Genieten is prima, maar dat kan ook in een tweedehandsje van 3/4000 euro.

Mijn advies: eerst een goede baan zoeken, die auto kan later ook nog wel. En jezelf de vraag stellen "Waar zie je jezelf over 5 jaar?".

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Dat een 20-jarige domme ideeën heeft verbaast me niet zo. Dat een 20-jarige het gaaf vind om in een Leaf te rijden wel...

Ik vind het echt zo'n bak voor vaders die matig verdienen en thuis de broek niet aan hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21

mwa

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening. Is het handig om een 3 jarig leasecontract aan te gaan? Het is veel geld.. maar het is ook erg gaaf.
Ben je serieus? 8)7

Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
off topic, maar bij welke club heb je als MBO-er met een bijbaantje een leasecontract gekregen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je in dat contract enig middel om er vanaf te komen na minimaal 12 maanden?
Zie https://www.keurmerkpriva...contract/eerder-inleveren

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:25:
off topic, maar bij welke club heb je als MBO-er met een bijbaantje een leasecontract gekregen?
Heeft ie niet, hij betaalt de lease auto zelf, aka private lease.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:49
Wees verstandig en doe het niet !

Ga sparen en zorg voor een leuke spaarpot Die 16K heb je straks hard nodig als je je eerste huis koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20
aljooge schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:00:
[...]

een huis huren met een eigen oprit natuurlijk zodat je hier de elektrische Nissan kan opladen. Liefst nog met een paar zonnepannelen op het dak. Veel succes voor TS om in dit segment iets betaalbaars te vinden. Je mag tegenwoordig blij zijn met een krakkemikkig tochtig, studiootje bij een huisjesmelker.

Precies, daar komt hij dus snel genoeg achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:08
krakendmodem schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:18:
Niet doen.

Met een mbo diploma kun je bij de grotere detacheerders wel aan de slag en krijg je (overigens niet altijd) een auto á la Aygo, UP, 108, etc. Een dikkere bak ga je echt niet krijgen. Wil je dat wel, dan moet je verder studeren.

Daarnaast gaat de bank moeilijk doen voor een hypotheek. Je kan dan namelijk minder lenen omdat je altijd xx bedrag kwijt bent voor die auto.

Genieten is prima, maar dat kan ook in een tweedehandsje van 3/4000 euro.

Mijn advies: eerst een goede baan zoeken, die auto kan later ook nog wel. En jezelf de vraag stellen "Waar zie je jezelf over 5 jaar?".
En al zou je een dikkere bak kunnen krijgen, met een MBO starters bruto loon van nog geen 2000 euro wil je echt geen auto van 30k+ rijden want dan hou je nog maar 1000-1200 bruto over oftewel nog geen 1000 euro netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33
redfoxert schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:28:
[...]

Heeft ie niet, hij betaalt de lease auto zelf, aka private lease.
Maar ook Private Lease aanbieders doen een kredietcheck. Verrast me ook wel dat je daar met zo'n bijbaantje doorheen komt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou je prioriteiten eerst maar eens bij een woning leggen ipv een auto. Wonen kost geld, dat heb je harder nodig dan een dure auto.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:41:
[...]

Maar ook Private Lease aanbieders doen een kredietcheck. Verrast me ook wel dat je daar met zo'n bijbaantje doorheen komt.
Ik las het ook even verkeerd zie ik nu, ik las "bij welke club heb je een bijbaantje met een leasecontract gekregen" ... ipv met een bijbaantje een leasecontract :) zelfde woorden, compleet andere context.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:49
Xander schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:41:
[...]

Er zit weinig risico aan voor ze. Als je het niet meer kan betalen nemen ze de auto terug en moet je een grote afkoopsom betalen.
En daarna gaat die auto de 2e hands lease in of wordt hij verkocht.. Verdienen ze nog meer aan dan dat het contract gewoon netjes afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Koop lekker een ouwe Lexus IS200, kost een habbekrats , afschrijven doet ie niet meer, reparaties zullen wel meevallen want Toyota. Rijdt leuker dan een Up! maar da's niet moeilijk.
Deukjes en krassen maken niet uit, bij een leaseauto wel en je leert autorijden door de achterwielaandrijving.

Ik zie eigenlijk alleen maar pluspunten :P

Alleen verzekering kan een dingetje worden.
Vraag mij sowieso af of je als student zijnde een auto kunt leasen met zo'n laag inkomen, maar dat terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
De helft van je inkomen aan autolease besteden, lijkt je dat niet een beetje veel?

Om te illustreren:
Het gaat om een auto ter waarde van drie bruto jaarsalarissen. Vergelijk het met een loodgieter in een S-klasse of een senior software developer in een Bentley.
Meestal rijden mensen een auto met een cataloguswaarde van 0.5-1 bruto jaarinkomen.

[ Voor 62% gewijzigd door t_captain op 31-01-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
celshof schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:30:

Als je als starter bij een detacheerder gaat werken is de kans op een auto wel groot.
Waarschijnlijk een Up of een Aygo. Peak IT levert geen Leaf aan een starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
t_captain schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:06:
[...]

Waarschijnlijk een Up of een Aygo. Peak IT levert geen Leaf aan een starter.
Inderdaad, dat zal het tegenwoordig maximaal wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:21
Zonde van het geld. Je kan voor een paar 100 euro een auto kopen die je ook van A naar B brengt, zeker aan het begin van je carrière.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:45

Cas

celshof schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:10:
[...]
Inderdaad, dat zal het tegenwoordig maximaal wel zijn.
Ligt geheel aan de detacheerder, maar meestal begin je inderdaad met een zeer klein budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MC_Sparkles schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:23:
Zonde van het geld. Je kan voor een paar 100 euro een auto kopen die je ook van A naar B brengt, zeker aan het begin van je carrière.
Dat hoop je..... anders kan ts weer een nieuw topic openen: Auto van een paar honderd euro heeft gebreken :( Je kunt nog beter met het OV gaan, dan in een onbetrouwbare auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-09 15:10
In een slechte maand heb je 600 euro en kost de auto 440. Als je iets hebt met een eigen risico van bv 250 euro ben je die maand failliet? Buiten dat ik de kans klein acht dat je de lening krijgt (er zijn normen voor, staat bv bij Keurmerk Private Lease hoe ze de draagkracht berekenen). Maar dat is bij mijn weten nooit 50% van het inkomen.

Daarbuiten, wil Villa Mama je blijven sponsoren in woonruimte of gaan ze ook kostgeld vragen/je met zachte hand het huis uit werken?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC_Sparkles
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:26:
[...]

Dat hoop je..... anders kan ts weer een nieuw topic openen: Auto van een paar honderd euro heeft gebreken :( Je kunt nog beter met het OV gaan, dan in een onbetrouwbare auto rijden.
Ja, alsof je geen pech kan hebben bij een auto van €25.000 euro die 10 jaar oud is. In het begin van je loopbaan is een dure auto gewoon een blok aan je been naar mijn mening ivm de vaste kosten, helemaal bij een private lease contact.

Naar mijn idee is een goedkope auto van een paar 100 euro niet gelijk onbetrouwbaar. Er zijn voldoende goedkope auto's waar nog jaren rijplezier inzit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Vuistregel om te kijken of je een te dure auto hebt: max 6x je maandsalaris en in principe nooit leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MC_Sparkles schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:34:
[...]

Ja, alsof je geen pech kan hebben bij een auto van €25.000 euro die 10 jaar oud is. In het begin van je loopbaan is een dure auto gewoon een blok aan je been naar mijn mening ivm de vaste kosten, helemaal bij een private lease contact.

Naar mijn idee is een goedkope auto van een paar 100 euro niet gelijk onbetrouwbaar. Er zijn voldoende goedkope auto's waar nog jaren rijplezier inzit.
Iemand die een auto van € 25.000 koopt zal vast ook nog wel geld voor pechhulp hebben.... mensen een barrel aanraden, vind ik nooit verstandig. Die auto's kosten voor een reden een paar honderd euro.

Of is € 1000 ook nog een paar honderd euro? Want je moet echt wel wat meer, dan een paar honderd euro uitgeven voor een beetje betrouwbare auto. En Japanse auto's zijn niet automatisch betrouwbaar hoor, nadat ze door hun vorige eigenaren verwaarloosd zijn geweest....

Een leaseauto zoals een up, is opzicht nog geen slecht idee. Behalve dat ts geen vaste baan heeft....

Voor € 25.000 koop je trouwens ook een hele leuke nieuwe auto, weleens waar niet electrische. Maar er veel keuze voor dat bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:40:
[...]

Iemand die een auto van € 25.000 koopt zal vast ook nog wel geld voor pechhulp hebben.... mensen een barrel aanraden, vind ik nooit verstandig. Die auto's kosten voor een reden een paar honderd euro.

Of is € 1000 ook nog een paar honderd euro? Want je moet echt wel wat meer, dan een paar honderd euro uitgeven voor een beetje betrouwbare auto. En Japanse auto's zijn niet automatisch betrouwbaar hoor, nadat ze door hun vorige eigenaren verwaarloosd zijn geweest....

Een leaseauto zoals een up, is opzicht nog geen slecht idee. Behalve dat ts geen vaste baan heeft....

Voor € 25.000 koop je trouwens ook een hele leuke nieuwe auto, weleens waar niet electrische. Maar er veel keuze voor dat bedrag.
Of je koopt een prima auto voor 1000 euro en hebt 24000 euro over aan onderhoud, wegenbelasting, verzekering, benzine en pechhulp. Daar kan je minimaal 5 jaar mee vooruit als je 98 tankt en onzuinig rijdt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:11
Of je dit nog even wil doornemen: Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics

[ Voor 90% gewijzigd door Outerspace op 31-01-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Koop een goedkope auto en rag dat ding helemaal af. Bij je werkgever krijg je als het goed is km vergoeding. Als je een kleine auto hebt, pak je daar zelfs een beetje geld mee.

Ga sparen en spaar voor je hypotheek / huur want dat wordt almaar duurder. Geloof me, krijg je geen spijt van.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DataGhost schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Of je koopt een prima auto voor 1000 euro en hebt 24000 euro over aan onderhoud, benzine en pechhulp. Daar kan je minimaal 5 jaar mee vooruit als je 98 tankt en onzuinig rijdt.
Dat is geen paar honderd euro hè ;) Voor duizend euro kun je zeker een goede auto krijgen, alleen dan is het verstandig om nog eens € 1000 opzij te leggen. Maar de grootste kostenpost is uiteindelijk brandstof, dus dan is het helemaal niet verstandig om in een oude auto te rijden.

Afhankelijk van hoeveel km's je ermee rijdt, is het uiteindelijk duurder om in een oude auto te rijden. Want naast hogere brandstofkosten, heb je ook nog onverwacht onderhoud. Bij sommige merken meer dan andere, maar Japanse auto's ontspringen de dans ook niet hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:40:
[...]

Ik hoop dat iedereen die een auto rijd geld heeft voor pechhulp, anders is autobezit wellicht niet heel handig.

Ik heb het over auto's van €600-800. In de VW's en Seat's van die prijsklasse heb ik zelf nooit issues gehad, maar dat wilt niet zeggen dat ze allemaal goed zijn. Ik heb wellicht het geluk dat ik in mijn omgeving mensen heb die veel van auto's weten en ik dus weet wat ik ongeveer koop voor een laag bedrag.

Ik kan niet plaatsen waarom het idee bestaat dat alleen duurdere auto's betrouwbaar zijn. Zijn alleen goedkope auto's door hun vorige eigenaren verwaarloosd?

Een private leaseauto als een up is, naar mijn idee, een heel slecht idee. Je betaald €225 per maand voor 3 jaar lang. Dat is €8100 over 3 jaar tijd, zonder maar 1 kilometer te hebben gereden en na 3 jaar heb je niks behalve een auto die je weer teruggeeft.

Er is voor een student geen reden om een nieuwe auto te rijden in mijn beleving. OV is misschien wel de beste optie, maar als je graag een auto wilt, zou ik een goedkoop barrel kopen. Ik ben begonnen in een VW Scirroco uit '82 en die koste mij over 3 jaar maar €500 euro aan onderhoud ongeveer. Dat was voor mij als student prima te dragen qua lasten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het klinkt allemaal weer iets te veel als een test van een scenario of aandachtsvraag ipv een echte kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MC_Sparkles schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Ik hoop dat iedereen die een auto rijd geld heeft voor pechhulp, anders is autobezit wellicht niet heel handig.

Ik heb het over auto's van €600-800. In de VW's en Seat's van die prijsklasse heb ik zelf nooit issues gehad, maar dat wilt niet zeggen dat ze allemaal goed zijn. Ik heb wellicht het geluk dat ik in mijn omgeving mensen heb die veel van auto's weten en ik dus weet wat ik ongeveer koop voor een laag bedrag.

Ik kan niet plaatsen waarom het idee bestaat dat alleen duurdere auto's betrouwbaar zijn. Zijn alleen goedkope auto's door hun vorige eigenaren verwaarloosd?

Een private leaseauto als een up is, naar mijn idee, een heel slecht idee. Je betaald €225 per maand voor 3 jaar lang. Dat is €8100 over 3 jaar tijd, zonder maar 1 kilometer te hebben gereden en na 3 jaar heb je niks behalve een auto die je weer teruggeeft.

Er is voor een student geen reden om een nieuwe auto te rijden in mijn beleving. OV is misschien wel de beste optie, maar als je graag een auto wilt, zou ik een goedkoop barrel kopen. Ik ben begonnen in een VW Scirroco uit '82 en die koste mij over 3 jaar maar €500 euro aan onderhoud ongeveer. Dat was voor mij als student prima te dragen qua lasten.
Die vergelijkingen gaan altijd mank: ts is een student en die betalen zich blauw aan een autoverzekering. Een private leaseauto hoeft dan niet perse veel duurder te zijn. En onderhoud..... je hebt onderhoud en reparaties.

Een reparatie is geen onderhoud en onderhoud is geen reparatie. Onderhoud doe je juist, om de auto in goede staat te houden. Maar de meeste die in zo'n goedkope auto rijden, denken dat APK gelijk staat aan onderhoud :X

Ik ben ook begonnen met een Peugeot 106 die best betrouwbaar gebleken is, alleen toen ik hem aan mijn ouders gaf: wilde die er zo weinig geld insteken, dat hij geen onderhoud kreeg..... en dus alleen reparaties gedaan werden.

Daarna heb ik een Peugeot 205 gehad en daar had ik minder geluk mee, maar het was wel de leukere auto om in te rijden. Die auto heb ik weggedaan toen koppakking, koppeling en startmotor kapot bleken te zijn. Toen heb ik er een berekening op losgelaten, hoeveel het zou kosten als ik het wit liet repareren.

Want voorheen liet ik het zwart doen, maar die persoon wilde het liefste alles maken. Onderdelen waren trouwens wel spotgoedkoop, maar arbeidsuren zijn alsnog duur. Al helemaal wit. Want zwart wilde ik niet meer doen, omdat ik daar ook niet helemaal een goed gevoel bij overgehouden heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:22:
Want voorheen liet ik het zwart doen, maar die persoon wilde het liefste alles maken. Onderdelen waren trouwens wel spotgoedkoop, maar arbeidsuren zijn alsnog duur. Al helemaal wit. Want zwart wilde ik niet meer doen, omdat ik daar ook niet helemaal een goed gevoel bij overgehouden heb.
Dat soort autos kan je dan ook vooral heel lang op de weg houden als je zelf handig bent en eraan kan knutselen. Een koppakking vervangen heb ik 2x gedaan, een remklauw vervangen kent weinig geheimen, een aandrijfas wisselen is veel werk, maar krijg ik ook gedaan. Zelfde voor een draagarm, dynamo o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:33:
[...]
Dat soort autos kan je dan ook vooral heel lang op de weg houden als je zelf handig bent en eraan kan knutselen. Een koppakking vervangen heb ik 2x gedaan, een remklauw vervangen kent weinig geheimen, een aandrijfas wisselen is veel werk, maar krijg ik ook gedaan. Zelfde voor een draagarm, dynamo o.i.d.
Daar heb je helemaal gelijk in, vandaar dat ik het ook zwart liet doen en eigenlijk meer liet repareren dan noodzakelijk was. Wat is € 25 per uur, als je het zelf niet kan doen? Maar die persoon waar ik het deed, had eerst nog zelf een garage met brug en dergelijke.

Echter toen hij die garage niet meer had, moest hij ook een brug huren en dan krijg je het uurtarief van. € 25 en de huur van de brug. Ik wilde er echter geen geld meer induwen, omdat ik het idee had dat het dweilen met de kraan open was.

Maar het was wel leuk om dingen zelf te doen: ik heb toen meerdere malen, het dashboard losgehaald om lampjes te vervangen. Dat gaf wel een voldoening, dat ik toch dingen zelf kon doen. En zodoende vervang ik ook bij mijn huidige auto, onderdelen die ik makkelijk zelf kan vervangen. O.a lucht en interieurfilter. Het gaat echter ook wel eens mis en dat is leergeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 19:35
Een familielid van me die is gaan werken na de opleiding heeft ook een lease auto. Maar dat was een hoop tubben. Dat doe je niet zomaar, is toen voor de goedkoopste citybug gegaan. En het rijdt nog enigzins goedkoop en er wordt veel voor je gedaan maar mijn auto uit 97 kost veel minder. Daar kan geen lease contract tegenop. Weliswaar ben ik niet voor werk afhankelijk van de auto, zij wel.

Misschien moet je maar verliefd worden op een oudere gave auto en die zelf dan onderhouden. Zet een deel van dat lease bedraf opzij iedere maand en je kunt alles eraan doen wat je wel en nog op een verantwoordelijke manier wat geld opzij zetten.

Want das pas gaaf als je straks een hypotheek gaat aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:33
Vraag je zelf af of je het echt nodig hebt. Wat kom je nu te kort dat je nu een andere auto nodig hebt?
Eerlijk gezegd zou ik lekker gaan afstuderen, een baan zoeken en dan kijken hoe veel je verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:19
Het is gewoon een slecht plan.

Wil je een huis kopen? Dan hier de cijfers:

Een nissan leaf kost 440 euro per maand. Wanneer je 420 euro p/m betaald scheelt dit je
€ 73.339 op je max. hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Basilange schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:11:
Een familielid van me die is gaan werken na de opleiding heeft ook een lease auto. Maar dat was een hoop tubben. Dat doe je niet zomaar, is toen voor de goedkoopste citybug gegaan. En het rijdt nog enigzins goedkoop en er wordt veel voor je gedaan maar mijn auto uit 97 kost veel minder. Daar kan geen lease contract tegenop. Weliswaar ben ik niet voor werk afhankelijk van de auto, zij wel.

Misschien moet je maar verliefd worden op een oudere gave auto en die zelf dan onderhouden. Zet een deel van dat lease bedraf opzij iedere maand en je kunt alles eraan doen wat je wel en nog op een verantwoordelijke manier wat geld opzij zetten.

Want das pas gaaf als je straks een hypotheek gaat aanvragen.
Mag hopen dat een auto van 23 jaar oud goedkoper is, afschrijving is nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Volgens mij vind niemand het hier een goed idee of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
Ik val in herhaling, maar leasen als student? Why?
Beter is een tweedehands autootje te kopen voor een duizend/ 1500 euro en daar lekker een paar jaar in rond te tuffen. Dat is zoveel leuker dan een leaseauto die nooit van jezelf zal worden. Ik vond het geweldig om van mijn eerste centen een eigen autootje te kopen. Dat was een Citroën AX. Heerlijk. Lekker rondtuffen op de zondag. Iedereen het ding laten zien. Er zat niet veel luxe op of aan, maar dat was ook helemaal niet nodig.

Ik snap überhaupt niet dat iemand als de TS een auto MAG leasen. Schijnbaar zit er geen check op bij de leasemaatschappij om studenten als de TS eens te adviseren nu nog geen auto te gaan leasen. Feit dat dit zomaar kan kan sommige mensen ernstig in problemen gaan brengen. En als leasen zo makkelijk gaat is de overstap naar lenen voor een dikke auto ook makkelijker.

Maar de leasemaatschappij ziet alleen maar eurotekens.... jammer...

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rimave schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:28:
Ik snap überhaupt niet dat iemand als de TS een auto MAG leasen.
Misschien is het hele verhaal wel verzonnen? Niet alles wat je op internet leest is waar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Misschien is het hele verhaal wel verzonnen? Niet alles wat je op internet leest is waar :X
NIET?!
Dus de Arabische prins bestaat misschien ook niet?
Dat zou wel verklaren waarom ik al weken niets meer van hem heb gehoord. :+

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Moet ik juist nu genieten, nu ik nog geen vaste lasten heb als thuiswonende?
Is 16k betalen om ipv van een Up een Leaf te rijden nou echt de definite van genieten? :?

Goed, dat er mensen intens kunnen genieten van belachelijk luxe auto's, ok, prima, niet mijn ding. Maar dat je overtuigd bent dat je kwaliteit van leven significant omhoog gaan van een Leaf vind ik dan weer uiterst naïef.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
We hebben het toch niet over de Brexit hier? Denk dat je een Leaf bedoelt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Duik na je MBO de detachering in dan heb je al snel een leaseauto te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

rimave schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:28:
Ik val in herhaling, maar leasen als student? Why?
Beter is een tweedehands autootje te kopen voor een duizend/ 1500 euro en daar lekker een paar jaar in rond te tuffen. Dat is zoveel leuker dan een leaseauto die nooit van jezelf zal worden. Ik vond het geweldig om van mijn eerste centen een eigen autootje te kopen. Dat was een Citroën AX. Heerlijk. Lekker rondtuffen op de zondag. Iedereen het ding laten zien. Er zat niet veel luxe op of aan, maar dat was ook helemaal niet nodig.

Ik snap überhaupt niet dat iemand als de TS een auto MAG leasen. Schijnbaar zit er geen check op bij de leasemaatschappij om studenten als de TS eens te adviseren nu nog geen auto te gaan leasen. Feit dat dit zomaar kan kan sommige mensen ernstig in problemen gaan brengen. En als leasen zo makkelijk gaat is de overstap naar lenen voor een dikke auto ook makkelijker.

Maar de leasemaatschappij ziet alleen maar eurotekens.... jammer...
Hoe de TS een auto heeft kunnen leasen is eigenlijk de enige vraag die ik heb in dit topic. Ik verdien meer dan TS (bijbaan naast studie, ofja.. Ik werk gewoon 20 uur per week), heb reeds een HBO diploma in de pocket, maar zou het echt niet in mijn hoofd halen om me jaren aan zo'n contract te binden, vooral op deze leeftijd. Je weet nooit wat er over 5 jaar is, maar de kans dat je in deze leeftijdscategorie gekke dingen meemaakt op financieel gebied is een stuk groter dan iemand van 35/40 die al 10 jaar een vast contract heeft...

En daarnaast, wees blij dat je die Up! al hebt, dat is al zo veel meer dan een gemiddelde 20 jarige heeft. Er zijn sowieso nog hele volksstammen zonder rijbewijs op die leeftijd, en laat staan mensen van 20 die 500+,- binnen trekken per maand (naast een studie). Dat geld wat je verdiend is leuk, maar beter spaar je er een hoop van zodat je meteen een huis kan kopen wat niet van de allergrootste ellende in elkaar stort.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:08
Kapteynn schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:02:
Duik na je MBO de detachering in dan heb je al snel een leaseauto te pakken.
Als je enige doel het krijgen van een leaseauto is, ben je imo ook al heel erg verkeerd bezig. Leuk die leaseauto, om vervolgens 40 uur per week met tegenzin mee naar je werk te rijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Scrtz schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:13:
[...]

Als je enige doel het krijgen van een leaseauto is, ben je imo ook al heel erg verkeerd bezig. Leuk die leaseauto, om vervolgens 40 uur per week met tegenzin mee naar je werk te rijden ;)
Och, zo zijn er velen. Ik heb een paar jaar in de detachering gezeten en had genoeg collega's die een stammetje in de broek kregen als ze weer een nieuwe auto mochten uitzoeken.

Ik vindt auto's ook leuk, maar niet op die manier. Heb liever een wagen die van mijzelf is. Die ik zelf bij elkaar heb gesprokkeld met mijn eigen zuurverdiende centen van die leuke 36-uurige baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 19:35
Señor Sjon schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:25:
[...]

Mag hopen dat een auto van 23 jaar oud goedkoper is, afschrijving is nul.
Ja maar dat kreeg ik er niet in omdat zij 400 km per week minstens rijdt voor werk alleen.
Daarnaast vind k het comfort die mijn auto biedt een stuk beter dan wat een citibug kan bieden.

Maar onder mijn auto heeft weleens een plasje olie gelegen of dat iets APK afkeur was.
Die van haar wordt opgehaald.

Ik denk als we de kosten auto naast elkaar zouden leggen over de 3 jaar leaseperiode dan ben ik de financiele winnaar (deels emotioneel ook omdat het me ook helpt met de inburgering hier omdat er nog meer mensen rondrijden die in mijn soort auto rondrijden dat schept een band, iets met gedeelde smart geloof ik).

Echter moest ik ook haar kilometers draaien dan is de zekerheid van de lease met vervangende auto (zelfs bij een beurt) wel erg te waarderen.

Ikzelf wil nooit lenen voor een auto of leasen. Daarnaast heb ik er gelukkig ook lol in om met een oudere bak te rijden.

Laatst bij een bedrijf gewerkt waar flink met de handen wordt gewerkt (helaas geen hoog loon). Collega van me had zijn V8 mercedes bak ingeruild voor de kleinste mercedes lease telg. En daarop alle opties gezet.

Fijn dat hij nog bij zijn ouders woont (30 jaar oud). Ik snap niet dat je dat doet. Je woont op loopafstand van je werk en fietsafstand van de sportschool. Je hebt dat niet nodig. Je kunt beter een paar keer per jaar een tesla huren of een tweedehands auto aan de gang houden dan zoiets op je oprit te hebben staan voor honderden euro's iedere maand. Kon er geenzins fatsoenlijk achterin zitten.... En hij kon geen hypotheek krijgen.... Als hij als mijn kind nog in huis woonde dan zou ik het niet pikken als ouder zijnde.

Maar ieder zijn eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Ik weet niet waarom iedereen het heeft over de 16k, maar als hij nu €225,- kwijt is per maand, dan is de opstap naar €440,- geen 16k in die 3 jaar (extra), maar €7740,- extra. Hij ruilt het ene in voor het andere, het is niet zo dat hij die €225,- (incl. verzekering, onderhoud, wegenbelasting), moet blijven betalen.

Wat betreft de vaste kosten, is het koffiedik kijken, wat de stroomkosten zullen worden, maar het is ook een optie om na je huidige lease contract voor een 2e hands auto te gaan. Je moet dan echter wel 2000-3000 op de bank hebben staan om 1 op 1 over te gaan. Kun je het nog even volhouden met de UP of eindigt dat contract binnenkort?

Je bent met een lease contract uiteraard wel verplicht om deze kosten hoe dan hoe dan ook te blijven betalen. Als je kijkt naar Short-lease, dan kun je kortere contracten afsluiten, waardoor je minder risico loopt, maar vermoedelijk ~20% extra zal betalen voor een auto.

Een auto van €1000,- kan leuk zijn, maar als je naast de wegenbelasting, dure verzekering (je bent een beginnend bestuurder met vermoedelijk een risico leeftijd), vermoedelijk regelmatig onderhoud/vervanging van onderdelen, hoger brandstofverbruik vanwege de oudere auto en pechhulp, dan ben je op jaarbasis ook een hoop geld kwijt. Naast de onderhoudskosten van €300-1000,- per jaar, moet je ook rekening houden met de verzekering van zo'n €480,- per jaar (12*40) en wegenbelasting van zo'n €500,- per jaar.

De Up kost nu €2700,- per jaar. Een Nissan Leaf kost ongeveer €2230,- per jaar extra in vergelijking met de Up + stroomkosten, maar incl. onderhoud, wegenbelasting, verzekering en wegenwacht. .

In vergelijk met een 2e hands auto ligt het net wat anders. Je kunt geluk of pech hebben maar voor een auto die je koopt voor €1000,- zal je €1500,- tot €2000,- per jaar kwijt zijn excl. brandstofkosten en wegenwacht. Je hebt daarbij wel het geluk dat je eigenlijk altijd geld terug krijgt bij de verkoop van je auto (in onderdelen). Tevens zit je nergens aan vast en kun je direct handelen als je een lease-auto van de zaak krijgt.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Hankie0412 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:28:
Volgens mij vind niemand het hier een goed idee of wel?
Hoezo niet? Met die lease auto is hij straks natuurlijk de bink, en windt hij elke vrouw om zijn vinger.
Gewoon even de juiste vinden, en dan zorgen dat je huisman kan worden. Kan je overdag lekker langs de boulevard cruisen en een uitsmijtertje eten terwijl je naar je glanzende Nissan Leaf kijkt.

Dat je hier feitelijk een jarenlange lening voor afsluit met alle gevolgen van dien doet er toch niet toe?

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Kiswum schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:50:
Ik weet niet waarom iedereen het heeft over de 16k, maar als hij nu €225,- kwijt is per maand, dan is de opstap naar €440,- geen 16k in die 3 jaar (extra), maar €7740,- extra. Hij ruilt het ene in voor het andere, het is niet zo dat hij die €225,- (incl. verzekering, onderhoud, wegenbelasting), moet blijven betalen.
Ik neem aan dat zijn contract nu afloopt en hij dan een nieuw contract aangaat. Hij geeft die 16k ook zelf aan. Als hij dus nu stopt met deze moneydrain, dan scheelt hem dat 16k ten opzichte van het contract met de Leaf.

Het is èn 16k door de drain en de komende 3 jaar geen huis kunnen kopen omdat je een leasecontract hebt, waarbij de hypotheek bijna 80k (eerder genoemd in dit topic) minder hoog kan zijn.

De huizenprijzen gaan op dit moment harder omhoog dan je kunt bijsparen.

Als een huis 250k is en de stijging in 1 jaar is 6%, dan moet je het jaar er op 265k hypotheek nemen. En aangezien je maar 100% van je woning mag financieren (nu nog, loopt af zodat je nog meer eigen geld zult moeten meebrengen) zul je de overige kosten zelf moeten betalen en ook nog geld overhebben om te verhuizen en de zooi een beetje in te richten/op te knappen.

Dan wens ik je verdomd veel succes met een MBO-opleiding en het daarbij behorende (starters-)inkomen.
kevlar01 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:59:
[...]

Hoezo niet? Met die lease auto is hij straks natuurlijk de bink, en windt hij elke vrouw om zijn vinger.
Gewoon even de juiste vinden, en dan zorgen dat je huisman kan worden. Kan je overdag lekker langs de boulevard cruisen en een uitsmijtertje eten terwijl je naar je glanzende Nissan Leaf kijkt.

Dat je hier feitelijk een jarenlange lening voor afsluit met alle gevolgen van dien doet er toch niet toe?

:F
En daardoor de rest van je leven nog verder achterloopt in de mogelijkheid om een huis te kunnen kopen, waardoor je de rest van je leven extra mag schokken voor huur versus een eigen huis. En geen eigen vermogen kunt opbouwen.

De huizenprijzen gaan op dit moment harder omhoog dan je kunt bijsparen.

Als een huis 250k is en de stijging in 1 jaar is 6%, dan moet je het jaar er op 265k hypotheek nemen. En aangezien je maar 100% van je woning mag financieren zul je de overige kosten zelf moeten betalen en ook nog geld overhebben om te verhuizen en de zooi een beetje in te richten/op te knappen.

Opa vertelt later vanuit zijn 1-kamerappartement 3 hoog achter "Maar toen ik jong was, was ik "The man" en maakte ik de blits."

[ Voor 50% gewijzigd door White Feather op 31-01-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Kiswum schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:50:

Een auto van €1000,- kan leuk zijn, maar als je naast de wegenbelasting, dure verzekering (je bent een beginnend bestuurder met vermoedelijk een risico leeftijd), vermoedelijk regelmatig onderhoud/vervanging van onderdelen, hoger brandstofverbruik vanwege de oudere auto en pechhulp, dan ben je op jaarbasis ook een hoop geld kwijt. Naast de onderhoudskosten van €300-1000,- per jaar, moet je ook rekening houden met de verzekering van zo'n €480,- per jaar (12*40) en wegenbelasting van zo'n €500,- per jaar.
Die duurdere verzekering heb je bij een leasecontract ook als beginnend bestuurder. Alleen dan gaat gewoon het leasebedrag omhoog ;)

Computer says no

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

We zijn 1 dag en 70 71 eensluidende posts verder, de TS heeft verder ook niet meer gereageerd.

Volgens mij is het zo wel duidelijk toch? Valt weinig meer aan toe te voegen of te discussiëren ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Meekoh schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:11:
[...]

Die duurdere verzekering heb je bij een leasecontract ook als beginnend bestuurder. Alleen dan gaat gewoon het leasebedrag omhoog ;)
Die zijn al verwerkt is de prijzen van de TS'er. Althans de prijs van de Up is benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Kiswum schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:12:
[...]

Die zijn al verwerkt is de prijzen van de TS'er. Althans de prijs van de Up is benoemd.
Dus is het geen reden om lease boven koop te verkiezen. ;) De kosten komen toch uiteindelijk wel bij TS terecht.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Scrtz schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:13:
[...]

Dat is een tweede inderdaad. TS zijn initiële vraag was hoe groot de kans is om met MBO4 een leaseauto te krijgen. In de detachering is die kans erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:31

snmght

imho dan he

@Verwijderd volgens mij is de heersende mening dat je het beter niet kunt doen. Ik sluit me daarbij aan! Je zit in een relatief gunstige situatie zo, thuiswonend en wel. Maar er zijn talloze legitieme redenen om niet voor een duur en langlopend leasecontract te gaan. Ik ga ze niet allemaal nog een keer opnoemen.

Maar toch ook even met jou mee denkend; je wilt kennelijk wel een iets 'dikkere' auto. Als de elektrische aandrijflijn geen must is dan zou je ook eens kunnen kijken naar aanbieders waar je een occasion kunt leasen. Let op dat dit vaak geen all-in tarief is: verzekering en belasting moet je zelf regelen. Maar om zonder veel eigen geld toch een ruimere auto te kunnen rijden is het wel een optie.

Zie bijvoorbeeld Activa Lease.

Succes met je beslissing en eventuele zoektocht!

[ Voor 15% gewijzigd door snmght op 31-01-2020 13:29 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hee @Verwijderd , speciaal voor dit topic geregistreerd met zo'n belangrijke vraag, en dan reageren er zoveel mensen, en dan kom je niet eens even kijken? Als ik een vraag neerzet op tweakers, dan kijk ik steeds eventjes of iemand al gereageerd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

In een notendop:

Up: €2700,- per jaar (als dit contract verlengt mag worden)
Eigen auto kopen voor €1000,-: ongeveer €2500 - 3500 voor het eerste jaar, daarna €1500 - 2000 per jaar
Leaf: €4930,- per jaar, verschil tussen benzine en elektra ligt op ongeveer €703,- in het voordeel van elektrisch rijden.

Brandstofkosten volgens http://berekenbrandstofkosten.nl/ bij een auto dat 1:18 rijdt en waarbij je Euro 98 betaald: ~€1215,- per jaar en 12500km.
Stroomkosten = ~€512,- per jaar volgens: http://www.changemagazine...-van-een-elektrische-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 20:32
Zou het ook niet doen, al weet ik natuurlijk niet waar je woont. Als je op het platteland woont, met slechte OV-verbindingen, kan ik het al iets beter begrijpen dat je een auto wilt. Maar ook in dat geval zou ik niet voor een leaseauto gaan. Als je in de Randstad woont is eigenlijk alles wel met het OV te bereiken, en zou ik geen eens een auto kopen.

Je bent waarschijnlijk jonger dan 25. Dat is helemaal geen leeftijd waarop je met een dure auto hoeft te rijden. Als starter is het compleet te begrijpen dat je weinig bezittingen hebt, niemand verwacht dat je dan een dure auto rijdt.

Je zit zelfs in een hele gunstige situatie. Je woont bij je ouders, waardoor je amper vaste lasten hebt. Je hoeft niet te betalen voor de huur/hypotheek, water, elektriciteit, gas, boodschappen, enzovoort. Ik zou zoveel mogelijk proberen te sparen, en een deel van dat spaargeld gebruiken om solide investeringen te doen. Het deel spaargeld kan je dan gebruiken voor bijv. een aanbetaling voor een huis.

Ik zie een dure leaseauto nemen terwijl je dat eigenlijk amper kan betalen, niet als genieten. Ik zou een deel van die ruim 5k per jaar gebruiken om te genieten, en dingen mee te doen die je leuk vindt. En het overgrote deel opzij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Of, om een urgent probleem van starters op te lossen toegang tot de woningmarkt. Spaar een eenbetaling op een eigen woning bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MadMarky schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:11:
We zijn 1 dag en 70 71 eensluidende posts verder, de TS heeft verder ook niet meer gereageerd.

Volgens mij is het zo wel duidelijk toch? Valt weinig meer aan toe te voegen of te discussiëren ;)
Dan wordt het dus tijd voor een ander geluid ;)

De postings hier gaan veelal in op objectieve zaken (kosten, mogelijkheden huis kopen, et cetera) en dan voornamelijk de negatieve kant daarvan. Er zijn uiteraard ook positieve zaken te noemen. En die liggen voor de TS duidelijk meer in het emotionele domein. Als iemand een auto heel graag wil en er een aantal 'nadelige' consequenties' voor over heeft, dan zou ik zeggen: ga er voor. Er is meer in het leven dan alleen maar doen wat financieel/feitelijk het verstandigste is. Wat de TS wel zou kunnen doen is inventariseren welke positieve en negatieve aspecten er aan die beslissing hangen. Uiteindelijk is de keus aan de TS uiteraard.
...- Ga ik over een paar jaar spijt krijgen omdat ik geen woning kan krijgen? (Toch bijna 16K 'weg' in 3 jaar tijd)...
Het probleem is alleen wel dat je vragen stelt waar geen 'juist' antwoord op te geven is. Spijt is een heel persoonlijk gevoel. De een leeft er op los en geniet daar intens van, de ander wordt ongelukkig als hij/zij geen huis heeft met een goed gevulde spaarrekening. Wat voor type ben jij?
...- Moet ik juist nu genieten, nu ik nog geen vaste lasten heb als thuiswonende?...
Alleen jij kunt deze vraag beantwoorden, zie ook mijn reactie op je vorige vraag. Daarnaast is het niet het een of het ander. Je kunt ook een deel sparen en een deel van je geld verbrassen. Maar goed, dat ligt aan jouw persoonlijkheid en wat je belangrijk vindt in het leven.

Mijn advies in dit geval: bedenk wat jouw achterliggende (emotionele) motieven zijn om in die 'Lease-Leaf' te willen rijden (imago, plezier, mobiliteit, gevoel klimaatbewust bezig te zijn, et cetera). Zet dat vervolgens samen met alle gevolgen/zaken in dit topic genoemd op een rijtje en weeg dat tegen elkaar af.

Wij kunnen je uiteraard helpen om die lijst te vullen, maar alleen jij kunt die beslissing nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Goed, het aantal offtopic reacties kan ik ondertussen niet meer op 2 handen tellen. Misschien met voeten erbij dat het nog wel lukt, maar dan houdt het wel op.

Gezien de hoeveel aantal reacties lijkt mij het beste antwoord er wel tussen te zitten. Zoals je weet zijn kloontjes ook niet toegestaan en daar heb je al contact over met mijn collega.

Succes met het uitzoeken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.