[PS3 phat 40GB] ventilator blaast hard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
Ik heb op Marktplaats een PS3 phat 40GB gekocht. Deze zou erg hard blazen en na verloop van tijd uitvallen. In de hoop dat de ventilator en de koelribben vol met stof zouden zitten, heb ik de PS3 aangeschaft, zodat ik na reparatie een goedkope PS3 bezit.

Helaas is de ventilator volledig schoon. De koelribben lijken ook schoon te zijn (voor zover ik het kan zien, kun je er doorheen kijken). Ik heb een poging gewaagd om de koelpasta te vervangen (eerst schoonmaken met alcohol, wattenstaafjes en WC-papier en toen nieuwe mx2 er op). Behalve een paar randen die zo hard waren als kit, zat er eigenlijk niks meer op. Nadat ik de PS3 weer in elkaar had gezet en deze ter test aangezet heb, ging deze eigenlijk direct weer maximaal blazen.

Heeft iemand nog tips wat het zou kunnen zijn? Mijn voorkeur gaat uit naar de PS3 repareren, zodat ik in ieder geval GT5 met mijn G27 kan spelen. Mocht ik het probleem niet opgelost krijgen, kan ik de PS3 uiteraard altijd verkopen voor onderdelen/iemand met meer verstand van zaken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
PS3 phat 40GB CECHGxx

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals al aangegeven heb ik:
- ventilator gecontroleerd op stof
- koelribben gecontroleerd op stof
- koelpasta vervangen
- Lucht uit de PS3 is handwarm (hand tegen de luchtuitlaat gehouden. Ik voel een sterke luchtstroom die ik het beste als lauw tot handwarm kan beschrijven)

Wat ik nog wil doen als ik meer tijd heb is
- koelribben uitzuigen met een stofzuiger (voor het geval ik toch iets gemist heb)
- Koelpasta controleren. (Ik heb een grote erwt koelpasta gebruikt, dus hoe verstandig is dit, i.v.m. het opnieuw moeten vervangen en misschien slechter doen?).
-heatsink voelen terwijl de PS3 aanstaat. Hoe veilig is dit? Als deze heet wordt, weet ik dat de heatsink in ieder geval goed contact maakt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 12:50
Stofzuiger er op is een goed idee. Wel even zorgen dat je de ventilator stilhoud.

Met de koelpasta, als je het niet zeker weet gewoon iets meer doen. Tenzij je het echt overdrijft maakt met moderne koelpasta wat teveel niet uit. Te weinig wel.

Je kan gewoon veilig het koelblok aanraken als hij aan staat zolang je maar van de andere stroom componenten af blijft.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 22:03
Misschien is de fan controller gewoon defect.
Deze moet aan de hand van de temperatuur de snelheid bepalen.
Als deze niet meer functioneert is er ook niks wat de snelheid aanpast dus zal hij op volle snelheid blijven blazen of eventueel uitvallen als het niet nodig is.
Dus er is dan geen midden weg meer.
Of helemaal stil als het koel genoeg is of standje maximaal als het iets te warm word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
FQYPW schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:12:
Misschien is de fan controller gewoon defect.
Deze moet aan de hand van de temperatuur de snelheid bepalen.
Als deze niet meer functioneert is er ook niks wat de snelheid aanpast dus zal hij op volle snelheid blijven blazen of eventueel uitvallen als het niet nodig is.
Dus er is dan geen midden weg meer.
Of helemaal stil als het koel genoeg is of standje maximaal als het iets te warm word.
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Maar ik neem aan dat deze fan controller een circuitje op het moederbord is en dus slecht te vervangen is? Ik neem aan dat het ook geen zin heeft om een goedkope computerfan te kopen en deze op de 3pin header te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-09 03:00
He kan ook zijn dat je hem moet bakken in de oven. Volgens mij hadden deze het slechte nvidia Soldeermateriaal. Ik herinner me dat mijn cechh dat ook heeft en volgens mij hebben die een zelfde gpu en ander cpu (65 vs 90nm)

Ivm dit probleem heeft sony de fan curve met een update überhaupt veel hoger ingesteld. Dus die stofzuigerstand is voor deze modellen deels normaal

[ Voor 25% gewijzigd door Shizzel op 04-02-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Shizzel schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:34:
He kan ook zijn dat je hem moet bakken in de oven. Volgens mij hadden deze het slechte nvidia Soldeermateriaal. Ik herinner me dat mijn cechh dat ook heeft en volgens mij hebben die een zelfde gpu en ander cpu (65 vs 90nm)

Ivm dit probleem heeft sony de fan curve met een update überhaupt veel hoger ingesteld. Dus die stofzuigerstand is voor deze modellen deels normaal
Bakken is toch alleen om o.a. YLOD op te lossen? Wat heeft dit precies te maken met hard blazen? En met hard blazen bedoel ik echt 100% fan. Als dat normaal is lijkt me dat Sony daar toch nooit mee weggekomen is?

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 04-02-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 07:52

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Of het is gewoon een gevolg om dat hij oud is. Het is geen onbekend probleem:

https://www.gamespot.com/...-of-fan-noise-a-29335717/

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

hoi1234 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:03:
[...]

Bakken is toch alleen om o.a. YLOD op te lossen? Wat heeft dit precies te maken met hard blazen?
Niet gaan bakken, lost niks op (al helemaal geen fan problemen).

Hard blazen is het dan echt 100% fan of 'gewoon' vrij hard? Want de oude PS3 modellen konden behoorlijk blazen (heb zelf een oude 60GB en een latere 80GB, de oude 60, die qua CPU/GPU gelijk is aan de 40GB maakt behoorlijk meer geluid en blaast vrij snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nemesizz schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:07:
[...]

Niet gaan bakken, lost niks op (al helemaal geen fan problemen).

Hard blazen is het dan echt 100% fan of 'gewoon' vrij hard? Want de oude PS3 modellen konden behoorlijk blazen (heb zelf een oude 60GB en een latere 80GB, de oude 60, die qua CPU/GPU gelijk is aan de 40GB maakt behoorlijk meer geluid en blaast vrij snel).
Ja, ik denk 100%. Als de PS3 opstart, blaast die al hoorbaar. Na 1 minuut hoor je de ventilator versnellen en dan blijft het geluid constant, dus daarom denk ik 100%. Zo hard kan gewoon niet binnen de specs vallen. Je kunt de fan een verdieping lager horen blazen. Ik snap ook wel dat een PS3 gekoeld moet worden, maar niet op deze manier.

Maar als ik het goed begrijp is er waarschijnlijk weinig aan te doen? Want dan verkoop ik de PS3 toch liever. Misschien dat iemand hem kan gebruiken voor onderdelen of een MOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

hoi1234 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:17:
[...]

Ja, ik denk 100%. Als de PS3 opstart, blaast die al hoorbaar. Na 1 minuut hoor je de ventilator versnellen en dan blijft het geluid constant, dus daarom denk ik 100%. Zo hard kan gewoon niet binnen de specs vallen. Je kunt de fan een verdieping lager horen blazen. Ik snap ook wel dat een PS3 gekoeld moet worden, maar niet op deze manier.

Maar als ik het goed begrijp is er waarschijnlijk weinig aan te doen? Want dan verkoop ik de PS3 toch liever. Misschien dat iemand hem kan gebruiken voor onderdelen of een MOD.
Nee, dat is inderdaad niet normaal, ook niet voor de oude Phat's (40 en 60 varianten).

Kan verschillende oorzaken hebben, en dat is moeilijk te achterhalen hier van achter een toetsenbord :P
Kan een fout in de fancontroller zijn (zie je ook wel eens bij videokaarten in PC's), slecht contact met de heatsink (al zou die dan uitvallen na een tijdje), lek in een heatpipe (dan werkt de heatsink nog wel iets, maar verre van ideaal waardoor de boel erg warm word, hitte niet goed naar de heatsink gaat, en de ventilator als een malle gaat draaien). Enz enz.

Zal misschien ook wel de reden zijn geweest waarom die verkocht is (lawaai).

Als je nog weer een PS3 zoekt, moet je zoeken naar een Phat80 (EU model), of de latere Slim modellen.
De eerste Slim modellen hadden nog wel eens problemen met de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 12:58
hoi1234 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:17:
[...]

Koelpasta of fan vervangen is het enige wat je eigenlijk eenvoudig zelf kan doen. Weet je overigens wel zeker dat je koelpasta goed hebt aangebracht? Als er geen goed contact wordt gemaakt dan krijg je dit soort problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door NotSoSteady op 04-02-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-09 03:00
hoi1234 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:03:
[...]

Bakken is toch alleen om o.a. YLOD op te lossen? Wat heeft dit precies te maken met hard blazen? En met hard blazen bedoel ik echt 100% fan. Als dat normaal is lijkt me dat Sony daar toch nooit mee weggekomen is?
Het bakken is idd wrsl niet de oplossing. Maar om die slechte soldeer te beschermen is die fan-curve weldegelijk veel hoger ingesteld ik dacht ergens rond 2008-2009. Zowel de cech h van mij als van een vriend van me werden toen redelijke stofzuigers. We hebben toen ook de thermalpaste van beide vervangen en geëxperimenteerd met een alternatieve fan en extra controller tussen de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nemesizz schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:29:
[...]

Nee, dat is inderdaad niet normaal, ook niet voor de oude Phat's (40 en 60 varianten).

Kan verschillende oorzaken hebben, en dat is moeilijk te achterhalen hier van achter een toetsenbord :P
Kan een fout in de fancontroller zijn (zie je ook wel eens bij videokaarten in PC's), slecht contact met de heatsink (al zou die dan uitvallen na een tijdje), lek in een heatpipe (dan werkt de heatsink nog wel iets, maar verre van ideaal waardoor de boel erg warm word, hitte niet goed naar de heatsink gaat, en de ventilator als een malle gaat draaien). Enz enz.

Zal misschien ook wel de reden zijn geweest waarom die verkocht is (lawaai).

Als je nog weer een PS3 zoekt, moet je zoeken naar een Phat80 (EU model), of de latere Slim modellen.
De eerste Slim modellen hadden nog wel eens problemen met de voeding.
Klinkt als veel werk en ik heb geen reserveonderdelen. Ik ga de PS3 gewoon verkopen en hopen dat ik er nog wat voor kan vangen.
NotSoSteady schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:32:
[...]

Koelpasta of fan vervangen is het enige wat je eigenlijk eenvoudig zelf kan doen. Weet je overigens wel zeker dat je koelpasta goed hebt aangebracht? Als er geen goed contact wordt gemaakt dan krijg je dit soort problemen.
De enige manier om het 100% zeker te weten is de koeler los halen. Maar dan moet het opnieuw en weet je het niet meer zeker. Bij mijn PS4 heb ik een vergelijkbare hoeveelheid koelpasta gebruikt en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 22:03
hoi1234 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:29:
[...]

Dat zou natuurlijk ook kunnen. Maar ik neem aan dat deze fan controller een circuitje op het moederbord is en dus slecht te vervangen is? Ik neem aan dat het ook geen zin heeft om een goedkope computerfan te kopen en deze op de 3pin header te verbinden?
Ik weet niet exact waar die controller zit.
Het is een bekend probleem dat veel oudere PS3 systemen op 100% gaan blazen.
Dus ik zou PS3 systemen met dit soort issues nooit kopen met de gedachte dit makkelijk te kunnen repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beandeh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 11:09
Beetje laat maar...onder het metalen deksel van de 2 chips waar je koelpasta had vervangen, kun je ook nog de koelpasta vervangen, die droogt namelijk ook uit, als je het goed doet kun je dus op 4 plekken van de 2 chips koelpasta vervangen. De deksels loskrijgen is echter wel een nauwkeurig werkje, waar voor ik eerst uitvoerig film materiaal op bijv you tube zou bestuderen. Heet ook wel delidden.
Pagina: 1