Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
Ik heb dit vrij intensief nagezocht hier en op o.a. reddit, maar blijf het toch vreemd vinden, vandaar toch maar even een check-up hier als dat mag. Mijn systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 106,90€ 106,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC€ 450,34€ 450,34
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 60,72€ 60,72
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 75,90€ 75,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 131,89€ 131,89
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.056,75

Ik gebruik de stock cooler met een normale dot koelpasta. De 2 casefans in de kast staan uiteraard aan. Desondanks wordt de temperatuur van de CPU erg hoog. Het internet dicteert dat ik alleen Ryzen Master mag gebruiken ter monitoring, dus dat doe ik dan ook. Als powerplan heb ik Ryzen Balanced, zonder aanpassing van die 99% resp. 100%, aangezien een AMD meneer op reddit zei dat je dat niet moet wijzigen aangezien je je CPU dan tekort doet. Ik gebruik de laatste bios voor het moederbord. PBO staat trouwens op automatic. Dan de temperaturen:

Bij webbrowsing etc. zit hij op zo'n 50-60 graden.
Als ik een tijdje de Witcher 3 speel, is de temp 78 (!) graden.
Als ik met de Witcher 3 op de achtergrond vervolgens met CPU-Z een stresstest uitvoer, wordt hij 93 (!!) graden.

Ik las ergens dat het prima is om je cooler in het bios op bijv. 40% te zetten tot 80 graden en vanaf 80 graden op 100%. Dat is dan ook wat ik gedaan heb. Echter, komende van een 2200g, dan is dit wel echt een vrij aanzienlijk verschil (daar was hij idle zo'n 35 en load tot 65 o.i.d.). Op reddit las ik dat rond de 80 graden load nog prima zou zijn.

Maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Dus de vraag is, zijn deze temperaturen nog normaal te noemen? Ik zou overigens graag mijn stock cooler blijven gebruiken i.p.v. een aftermarket unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Stockkoeler koelt niet super

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Niet super, maar wel voldoende. 90+ C is wel erg hoog, ook voor de stock cooler.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

c-nan schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:57:
[...]

Niet super, maar wel voldoende. 90+ C is wel erg hoog, ook voor de stock cooler.
met de Witcher 3 op de achtergrond vervolgens met CPU-Z een stresstest uitvoer, wordt hij 93

Koeler kan ook niet geheel goed gemonteerd zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Kan goed zijn dat je luchtverplaatsing niet optimaal is. Die 1070 dumpt ook ruim 150 watt in je kast. Test eens met je zijpaneel eraf. Anders zou ik idd zoals hierboven al word aangegeven de montage van je koeler bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:36
Het zou mij niet verbazen als de koeler niet goed gemonteerd zou zitten, maar even zoeken op "ryzen 5 3600 boxed temperature" en je krijgt al een hoop te lezen over het feit dat deze processor met stock koeler sowieso niet heel koel draait. Je kan trouwens ook proberen je BIOS bij te werken, hier kan ik ook het een en ander over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiedelDiedel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 20:08

FiedelDiedel

Paranoïde Piet

Ik las ergens dat het prima is om je cooler in het bios op bijv. 40% te zetten tot 80 graden en vanaf 80 graden op 100%. Dat is dan ook wat ik gedaan heb. Echter, komende van een 2200g, dan is dit wel echt een vrij aanzienlijk verschil (daar was hij idle zo'n 35 en load tot 65 o.i.d.). Op reddit las ik dat rond de 80 graden load nog prima zou zijn.
Dit raad ik je wel af met de stock koeler. Dat ding koelt al niet super en om hem dan tot 80 graden Celcius met 40% te laten koelen, dat verklaart wel waarom je temperaturen snel oplopen. Zeker met PBO aan, die boost clocks zorgen namelijk voor pieken in je temperaturen. Daarnaast zijn het op zich geen gekke temperaturen, die chips kunnen dat prima aan. Hij sluit zichzelf af als hij te warm wordt. Mijn tip: zet je fan curve wat aggresiever in je BIOS of gooi er voor vijf tientjes een groot luchtkoelblok tegenaan. Bij optie twee kun je de fan curve in ieder geval tweaken voor stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

Is dat 8gb ram voor 131 euro? Dat klopt niet echt

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:15
Voel aan je koeler of die ook echt zo heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:53
Fordox schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:33:
Is dat 8gb ram voor 131 euro? Dat klopt niet echt
Dat is gewoon omdat het uit een ouder systeem komt waarschijnlijk... Een 850 evo voor 0€ is namelijk ook raar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:21
FiedelDiedel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:35:
[...]
Hij sluit zichzelf af als hij te warm wordt. Mijn tip: zet je fan curve wat aggresiever in je BIOS of gooi er voor vijf tientjes een groot luchtkoelblok tegenaan. Bij optie twee kun je de fan curve in ieder geval tweaken voor stilte.
Blijft mooi als n systeem letterlijk zo iets heeft van "Fuck you user"
zetje01 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:09:
Voel aan je koeler of die ook echt zo heet wordt.
DIT. dan weet je direct of die wel of niet goed hitte overdraagt en dus goed gemonteerd zit.
Is dat t geval, en wil je bij je stock coolertje blijven zal je echt n agressievere curve moeten hebben zoals fiedel al zei.
Zou ik zelf tog al snel voor n tower coolertje gaan...
Daalt de temp direct in als je het zij paneel afneemt, dan komt t door airflow /+ extra hitte van gpu en kan een extra intake fan of agressievere curve op je casefans helpen die lucht iets sneller weg te duwen.

Wil je t stil houden zonder geld uit te geven na t eerdere geprobeerd te hebben, PBO disablen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Wat bedoel je met een normale dot koelpasta? Onder de stock koeler zit namelijk al koelpasta, daar hoef je zelf niets aan toe te voegen. Heb je dat verwijderd? Anders zou ik het daar zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Bedankt voor de reacties.

- stockkoeler koelt niet super; klopt, maar ik vind deze temperaturen dan weer een beetje aan de heftige kant. Dus wil eerst kijken of ik de temps op een andere manier naar beneden kan krijgen.
- niet goed gemonteerd; ik had de 3600 eerst op een andere plank, na de plankwissel de koelpasta verwijderd en een nieuw dot(je) op de processor gedaan. Toen de heatsink erop, 4 schroefjes aangedraaid en klaar. Dat kan toch niet verkeerd gemonteerd worden verder?
- bios bijwerken; zie OP.
- ik heb de fan curve nu op 50% gezet, lijkt niet veel effect te hebben tot nu toe.
- ik heb PBO uitgezet, lijkt ook niet veel effect te hebben tot nu toe.
- zal aan mijn koeler voelen, maar in principe meet Ryzen Master toch gewoon de goede temp?
- zal nog kijken hoe het is met mijn zijpaneel eraf, alhoewel die kast toch een goede airflow zou moeten hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 31-01-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
koop gewoon een fatsoenlijke koeler steld natuurlijk niks voor dit, ben je gelijk fan al je problemen af geluid en temperaturen case solved?
je kan koeler er eens aftrekken om tekijken of hij wel hellemaal bedekt is met koelpasta, als je eigenwijs die
schreewkoeler wil houden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Druk er eens een casefan (of twee) bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
WizZie- schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:21:
Bedankt voor de reacties.

- stockkoeler koelt niet super; klopt, maar ik vind deze temperaturen dan weer een beetje aan de heftige kant. Dus wil eerst kijken of ik de temps op een andere manier naar beneden kan krijgen.
- niet goed gemonteerd; ik had de 3600 eerst op een andere plank, na de plankwissel de koelpasta verwijderd en een nieuw dot(je) op de processor gedaan. Toen de heatsink erop, 4 schroefjes aangedraaid en klaar. Dat kan toch niet verkeerd gemonteerd worden verder?
- bios bijwerken; zie OP.
- ik heb de fan curve nu op 50% gezet, lijkt niet veel effect te hebben tot nu toe.
- ik heb PBO uitgezet, lijkt ook niet veel effect te hebben tot nu toe.
- zal aan mijn koeler voelen, maar in principe meet Ryzen Master toch gewoon de goede temp?
- zal nog kijken hoe het is met mijn zijpaneel eraf, alhoewel die kast toch een goede airflow zou moeten hebben.
Eens over de tempratuur.
Maar t zal je verbazen hoe vaak een mount mis gaat, ook bij de mensen die vaker n systeempje in elkaar draaien. ene kant te veel of te weinig druk, en je hebt gewoon geen lekker contact, gevolg is dat je fan wel spint, maar je koelblok geen (of iig niet optimaal) warmte overdraagt daarom aan de heatsink van de cooler voelen. (misschien slim om dit in idle te doen, en dan te laten opwarmen :+ )
Ryzen Master meet de cpu temp, niet die van je koelblok, dat moet je echt voelen. Ryzen master word daarnaast door de techtubers liever niet gebruikt, alleen als de rest nog niet werkt is dat een noodgreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Hmm:

- heb mijn case openstaan
- The Witcher 3 + CPU-Z stress test aanstaan, CPU fan op max (2400 RPM - wat een herrie)
- RM blijft stabiel op 83-84 graden
- vervolgens heb ik het koelblok aangeraakt...

En deze is gewoon "lekker warm". Verbrande vingers? No way. Ik kan er rustig een uur aanzitten. Het koelblok zit goed vast -> de schroeven kunnen niet vaster gedraaid worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Atomius op 31-01-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
WizZie- schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:16:
Hmm:

- heb mijn case openstaan
- The Witcher 3 + CPU-Z stress test aanstaan, CPU fan op max (2400 RPM - wat een herrie)
- RM blijft stabiel op 83-84 graden
- vervolgens heb ik het koelblok aangeraakt...

En deze is gewoon "lekker warm". Verbrande vingers? No way. Ik kan er rustig een uur aanzitten. Het koelblok zit goed vast -> de schroeven kunnen niet vaster gedraaid worden.
Ja, eehhmm..
Als je software aangeeft dat je CPU 80 graden is, en je koeler voelt als 40 graden...

Wat denk je dan zelf???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcetin1994
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-05 12:37
Heeft de 3600 geen offset temperatuur van ~15c? Met welke programa lees je de temps uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@WizZie- Post eens foto's hier van welke waarde je afleest.
Verder kun je voor paar tientjes al goed koelers kopen voor 65w R3600.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
pricewatch: Gelid Solutions Tornado
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
Voelt ie als 40 graden? Dat zou ik koud noemen in verhouding, gezien de idle temps en zou wel een probleem wezen.

Maar nu toch 9 graden winst, en lijkt meer in lijn te zijn met wat ik onder langdurige load of stresstest kan vinden.
https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/
PBO zou zon 4 graden moeten schelen..

Maar is dit nou met kast open, de fan op 100% of beide?
zij paneel r op scheelt weer in de herrie :P maar meer lucht werkt dus.

Wil je beter / veel stiller, zal je tog naar n andere cooler moeten kijken.
Je kan n beetje met je fan curve spelen voor t geluid, en je oren de tijd te geven om te wennen aan t geluid tijdens langere load ipv in een keer naar 100% te gaan wanneer die al loei heet is, dus bijv 80c 100%, 70c 70%, 60c 50% oid.
Op maar 40% heb t coolertje gewoon te veel moeite om de hitte kwijt te kunnen onder n beetje load en liep t langzaam op.

en natuurlijk niet onnodig lopen stresstesten maar genieten van je games, dan draaid je cpu over algemeen al n heel stuk rustiger, alleen nog steeds warm als die niet voldoende lucht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 10:18
Mijn 3600 deed precies hetzelfde op de stock koeler. Zelfs nadat ik alle ventilatoren in de kast had aangepast, en de koeler een paar keer opnieuw heb gemonteerd. (betere koeler had ik toen ook al, maar was benieuwd wat hij zou doen met stock.) Wat ik ook deed, het werd niet beter. Het is gewoon geen goede koeler.

Ik heb er nu een Gelid Phantom op zitten, veel stiller en komt niet boven de 70 uit. (en daar bij klokt de processor nu ook wat hoger)

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 31-01-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oke, ik denk dat zo'n aftermarket koelertje dan toch de enige en beste oplossing is.

Helaas, want zo'n stock koeler zou het toch redelijk moeten doen qua cooling (geluidsproductie daargelaten). Snap niet echt goed waarom AMD een koeler bij hun processors doet die zo slecht koelt en ook geeneens goed contact lijkt te maken met de processor (aangezien het feit dat ik het koelblok langdurig aan kan raken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
WizZie- schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:18:
Oke, ik denk dat zo'n aftermarket koelertje dan toch de enige en beste oplossing is.

Helaas, want zo'n stock koeler zou het toch redelijk moeten doen qua cooling (geluidsproductie daargelaten). Snap niet echt goed waarom AMD een koeler bij hun processors doet die zo slecht koelt en ook geeneens goed contact lijkt te maken met de processor (aangezien het feit dat ik het koelblok langdurig aan kan raken).
contact is gewoon goed denk ik hoor cpu's hebben nu eenmaal wat kleinere dies tegenwoordig, de tijd dat een koeler 20 graden kouder werd als een cpu is al een tijdje voorbij ;) stock koelers zijn nu eenmaal niet gemaakt om 100% load van een test of benchmark binnen de perken tehouden met gamen zal het nog wel moeten voldoen.
ter verduidelijking ik bedoel dat de warmte dus minder goed in je koelblok komt in vehouding met cpu's van zeg 10 jaar geleden :)

[ Voor 17% gewijzigd door maks11223344 op 01-02-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:31
WizZie- schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:18:

Das simpel de product positionering, deze processoren doen het prima met de geleverde koeler zoals dat voor intel stock coolers in retail verpakkingen ook het geval was.

Een tweaker kijkt hier over het algemeen gewoon anders naar. We willen het maximale uit onze setup halen en passen daarmee vaak ook irreel zware tests toe om de prestaties te toetsen ondanks het feit dat dit in de praktijk zo goed als nooit het geval zal zijn.

De beste koeler maakt de combinatie nu eenmaal veel duurder met mogelijk maar een aantal procenten verbeteren in geen enkel risico voor de fabrikant. De processors doen namelijk vanzelf een tandje terug als het te gek word.

Ik bedoel wees eerlijk, wie zou de 3600 gebruiken als je de hoogste prestaties zou willen ? Dan neem je de 3950X als je voor AM4 gekozen hebt en daar zit dan weer geen koeler bij zodat de OEM / bouwer zelf een geschikte koel oplossing kan voorzien met de overige gekozen componenten.

[ Voor 10% gewijzigd door mash_man02 op 01-02-2020 13:27 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justjordyl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-01 18:17
Voor mijn Ryzen 7 3700X gebruik ik de standaard bijgeleverde AMD Wraith Prism RGB koeler.
Deze heeft een Low en High switch, en RGB verlichting.
(Of hij netzoals bij mij ook voorzien is van standaard koelpasta weet ik niet.)

Mijn temperatuur van de processor loopt 35 graden idle. Mede door mijn 4x120mm Case fans.
De instelling van mijn koeler staan op Low en dan draait die fan tot maximaal 2700RPM.

Tijdens het intensief gebruiken van mijn computer loopt de CPU temperatuur zo rond de maximaal 75 graden.

Een nadeel vind ik wel dat deze CPU koeler best lawaaierig is op de laagste stand.
Deze kost 30 euro.

Of je stopt er 2 case fans bij, als je 120mm case fans hebt en van RGB houd, is de Corsair LL120 RGB echt een aanrader. Zo rond de 35 euro per stuk of 93 euro voor 3 stuks, wat ik er voor heb betaald in november 2019.

[ Voor 14% gewijzigd door justjordyl op 01-02-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik heb er bij mij 4 van deze in gezet, plus een standaard 120mm. Scheelde letterlijk 1c met de stock koeler.

pricewatch: Fractal Design Venturi HP-14 PWM, 140mm
Hele mooie aanbieding bij informatique op het moment.

Mijn punt is, met ventilatoren ga je dit probleem niet oplossen.

En ik zou ook nooit iemand aanraden om een AMD koeler te kopen, voor 30 euro heb je veel betere koelers.
mash_man02 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:24:

Een tweaker kijkt hier over het algemeen gewoon anders naar. We willen het maximale uit onze setup halen en passen daarmee vaak ook irreel zware tests toe om de prestaties te toetsen ondanks het feit dat dit in de praktijk zo goed als nooit het geval zal zijn.
Dat is inderdaad een goed punt. Er is wel een tijd geweest dat die stock koelers gewoon goed genoeg koelden, als het geluid je niets uit maakte. (ook bij de meest zware benchmarks) Maar tegenwoordig hebben ze ook zo veel cores, dat dat natuurlijk niet echt meer te doen is.

Tijdens gamen kwam hij bij mij niet boven de 65-70 uit. Dat is natuurlijk helemaal niet zo slecht. Maar ga je alle cores echt aan het werk zetten, kan dat koelertje het gewoon niet bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
WEBGAMING schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:35:
Tijdens gamen kwam hij bij mij niet boven de 65-70 uit. Dat is natuurlijk helemaal niet zo slecht. Maar ga je alle cores echt aan het werk zetten, kan dat koelertje het gewoon niet bijbenen.
Klopt en de enige consequentie is dat die vanzelf iets langzamer gaat lopen om de temeratuur onder controle te houden dus ook niet zo slecht voor die ene keer dat je alle cores aan het werk zet.

Dan kost het een paar procenten meer tijd, thats all !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Kom op jongens!
Jullie gaan toch niet beweren dat de stock koeler niet goed genoeg is voor de processor?!
De TS zegt zelf dat de koeler handwarm wordt onder load.
Dan is de koeler dus super!

Of of of hij is niet goed gemonteerd, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
zetje01 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:50:
Kom op jongens!
Jullie gaan toch niet beweren dat de stock koeler niet goed genoeg is voor de processor?!

Toch wel hoor, een koeler is niet de enige variabele waar je mee werkt, als deze in relatief gesloten kast zit kan deze zijn warmte veel minder kwijt dan in een open kast.

Daarnaast is er altijd nog enig verschil van processor tot processor, ze zijn niet allemaal even goed.

Daarnaast heeft de kleine die op 7nm tot gevolg dat er veel warmte op een relatief klein oppervlakte vrijkomt. Deze is veel lastiger over te brengen naar de massa van de koeler, vandaar dat deze niet heet wordt. Dit is echt iets wat je bij Ryzen 3000 series vaak hoort. Check het Ryzen topic maar eens in processor, moederbord en geheugen.

Voorheen moest een koeler ruim zijn omdat de CPU anders defect zou raken of vast zou lopen, dat is vandaag de dag niet meer zo en kunnen koelers dus met veel minder over cappacitiet geleverd worden.

Dit vind je met name terug in heel veel laptops, er zijn simpelweg niet veel laptops met een high-end CPU die onder permanente belasting niet terug klokken.

Dat noemt men dat geen defect, maar een product eigenschap :-)

Bij een foute montage verwacht ik veel meer problemen, de koelers van AMD zijn ok, maar gewoon niet geweldig. Dat zou ook niet kunnen voor een dergelijk prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door mash_man02 op 01-02-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user549890
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat zijn je temperaturen op stock auto fan speed in het bios? Begin daar eerst eens mee.

Ter vergelijking; ik heb een 1600 die idle 30° draait en load 70° met een aftermarket koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
mash_man02 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:15:
[...]

Toch wel hoor, een koeler is niet de enige variabele waar je mee werkt, als deze in relatief gesloten kast zit kan deze zijn warmte veel minder kwijt dan in een open kast.
Als de TS de koeler voelt, is het een open kast
Daarnaast is er altijd nog enig verschil van processor tot processor, ze zijn niet allemaal even goed.
Mee eens: hij kan een 'warm exemplaar' hebben.
De koeler zelf kan ook nog eens krom zijn en geen goed contact maken
Daarnaast heeft de kleine die op 7nm tot gevolg dat er veel warmte op een relatief klein oppervlakte vrijkomt. Deze is veel lastiger over te brengen naar de massa van de koeler, vandaar dat deze niet heet wordt. Dit is echt iets wat je bij Ryzen 3000 series vaak hoort.
Ik heb voor de gein eens even wat die-sizes van AMD van de afgelopen 20 jaar opgezocht.
Grofweg is de die size tussen 100 en 200 mm2
De Ryzen die is 213 mm2. dus zeker niet ongewoon klein
Check het Ryzen topic maar eens in processor, moederbord en geheugen.
Dat heb ik de afgelopen maanden af en toe al gedaan.
Het topic staat helemaal vol met OC/Bench resultaten. Totaal oninteressant voor mij.
Voorheen moest een koeler ruim zijn omdat de CPU anders defect zou raken of vast zou lopen, dat is vandaag de dag niet meer zo en kunnen koelers dus met veel minder over cappacitiet geleverd worden.
Het zal wel, ik heb geen idee wat je bedoelt, maar laat het alsjeblieft zitten.
Dit vind je met name terug in heel veel laptops, er zijn simpelweg niet veel laptops met een high-end CPU die onder permanente belasting niet terug klokken.
Ik ben ermee bekend dat veel laptops terugklokken als ze warmer worden. Daardoor levert de laptop niet de prestaties die je had mogen verwachten als je de producteigenschappen had bekeken en daarop de laptop had uitgekozen. Slechte zaak, maar wel een beetje offtopic
Dat noemt men dat geen defect, maar een product eigenschap :-)
Overigens: al vanaf dat mensen massaal computers en laptops hebben (zeg ruim 20 jaar) klagen mensen over hete laptops
Bij een foute montage verwacht ik veel meer problemen, de koelers van AMD zijn ok, maar gewoon niet geweldig. Dat zou ook niet kunnen voor een dergelijk prijs.
De koeler zijn niet geweldig, maar gewoon okay.
Dat lijkt mij ook. De bijgeleverde koeler is goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
zetje01 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:50:
Kom op jongens!

Ja, bij zware benchmarks (of gewoon heel zware belasting natuurlijk) wel ja. Bij zware benchmarks is de stock koeler van Intel tegenwoordig ook niet meer genoeg hoor.

Aha, dus als de koeler handwarm is, maar de processor 80+, vind jij dat een super koeler? Bijzonder. Ik zou het juist een slechte koeler noemen die de warmte niet goed overbrengt.
Het is ook gewoon een aluminium blok, zonder iets speciaals er in. Dat gaat niet zo hard bij puur
aluminium.

Neem mezelf maar weer als voorbeeld, want mijn situatie was precies hetzelfde, je kan het gewoon zien als hij geen goed contact maakt. Dat zie je vrij duidelijk aan de afdruk.
Die van mij maakte 100% zeker goed contact.

En als hij dan zo slecht contact maakt, waarom blijft hij dan wel rond de 90 hangen, en word hij dan niet meer warmer?
Als hij slecht contact maakt blijft het gewoon heter worden.

Het is een heel simpel, vrij dun aluminium blokje, geen heatpipes, geen koperen core, bij een 65W tdp. (en dat tdp is volgens mij vrij optimistisch)
Dat word gewoon heet, en daar doe je niets aan.
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/products_1920x1080/448249/2/amd-wraith-stealth.jpg

Later punt, ja voor normale gebruikers is zo'n koeler ook gewoon genoeg, die zullen de processor nooit zo hard belasten. Als je dat wel wil, is de stock koeler gewoon NIET goed genoeg.

Of je moet het prima vinden dat hij 95c loopt, en omlaag klokt, en daar zullen de meeste "normale" mensen ook geen probleem mee hebben, sterker nog waarschijnlijk merken ze het niet eens.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 02-02-2020 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Bedankt voor de informatie en tips. Ik vind het naast geluidsproductie ook wel belangrijk om geen te hete CPU te hebben. Op antwoord van een vraag; in de bios is hij steady 38 graden na een tijdje afgekoeld te zijn. Maar in Windows springt ie op en neer qua temperatuur bij gebruik, maar dat is logisch natuurlijk aangezien ie in gebruik voltage en frequency boost.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dKdG8Sx/1.jpg

Edit: ik heb een oplossing gevonden. Heb "core boost" uitgezet in de bios en nu draait ie in Windows op 40 graden idle zonder boosts in frequency, voltage of temperatuur. Onder load wordt hij maximaal zo'n 64 graden nu. Trekt continu iets van 1 volt in HWinfo. De CPU blijft dan op de stock frequency steken van 3,6 GHz. Uiteraard wel wat performance loss maar dat afgezet tegen een hoop warmte en lawaai vind ik niet heel erg als ik het niet merk in dagelijks gebruik. Blijf het wel een raar zaakje vinden.

[ Voor 84% gewijzigd door Atomius op 05-02-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Mag ik dit/mijn topic omhoog gooien? Ik heb namelijk nieuws en het gaat precies hierover.

Heb op aanraden van menigeen in dit topic/dit forum een Gelid Tranquillo 4 rev b aangeschaft en gemonteerd. Core boost staat nu wel aan (m.a.w. de 3600 kan tot 4,2 ghz upscalen qua frequency). In vergelijking met stock zijn de temperaturen wel wat beter. Vooral echter is het een stuk stiller.

Echter, vind ik de temperaturen nog steeds vrij hoog als ik Cinebench R20 draai.

Stock (met core boost aan):
Gem idle: 50-55.
Min temp idle: 44.
Max temp bij 65W: 76-82.

Gelid:
Gem idle: +/- 42-43.
Min temp idle: 38.
Max temp bij 65W: 70-74
Max temp bij 79-80W (zoveel watt haalt ie blijkbaar tijdens Cinebench R20): 90-91 en heb zelfs de 95 aangetikt.

Is die 90+ normaal met een aftermarket cooler? Of zijn de temperaturen tijdens Cinebench gewoon niet echt iets om je druk over te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 12:44
Het is een AMD cpu en die worden nu eenmaal warm.

3600X icm Noctua towerkoeler: idle 35-40, load 65-75 en met een cpu stress tikt die makkelijk de 95 aan.

Niks aan de hand en een eigenschap van AMD cpu's.

Anders even zoeken op tweakers naar amd hoge temperaturen, de topics vliegen je om de oren maar er is nog nooit iemand geweest die z'n cpu frituurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
WizZie- schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:48:
Mag ik dit/mijn topic omhoog gooien? Ik heb namelijk nieuws en het gaat precies hierover.

Heb op aanraden van menigeen in dit topic/dit forum een Gelid Tranquillo 4 rev b aangeschaft en gemonteerd. Core boost staat nu wel aan (m.a.w. de 3600 kan tot 4,2 ghz upscalen qua frequency). In vergelijking met stock zijn de temperaturen wel wat beter. Vooral echter is het een stuk stiller.

Echter, vind ik de temperaturen nog steeds vrij hoog als ik Cinebench R20 draai.

Stock (met core boost aan):
Gem idle: 50-55.
Min temp idle: 44.
Max temp bij 65W: 76-82.

Gelid:
Gem idle: +/- 42-43.
Min temp idle: 38.
Max temp bij 65W: 70-74
Max temp bij 79-80W (zoveel watt haalt ie blijkbaar tijdens Cinebench R20): 90-91 en heb zelfs de 95 aangetikt.

Is die 90+ normaal met een aftermarket cooler? Of zijn de temperaturen tijdens Cinebench gewoon niet echt iets om je druk over te maken?
Een benchmark is natuurlijk ook heel wat anders dan 'm in het dagelijks leven gebruiken. Als je 'm gewoon gebruikt, wat voor temperaturen zie je dan?

En wat voor koelpasta gebruik je en hoe heb je dat op toegepast?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Gummiebeer schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:02:
Het is een AMD cpu en die worden nu eenmaal warm.

3600X icm Noctua towerkoeler: idle 35-40, load 65-75 en met een cpu stress tikt die makkelijk de 95 aan.

Niks aan de hand en een eigenschap van AMD cpu's.

Anders even zoeken op tweakers naar amd hoge temperaturen, de topics vliegen je om de oren maar er is nog nooit iemand geweest die z'n cpu frituurde.
Oh jij hebt ongeveer dezelfde waardes. En ik had inderdaad wel gezocht online, maar kwam toch niet echt die 95 tegen. Die leek me wat extreem.
Hahn schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:05:
[...]

Een benchmark is natuurlijk ook heel wat anders dan 'm in het dagelijks leven gebruiken. Als je 'm gewoon gebruikt, wat voor temperaturen zie je dan?

En wat voor koelpasta gebruik je en hoe heb je dat op toegepast?
Bij gewoon gebruik dus zo'n 40-45 graden idle en 50-60 load.

Verder de koelpasta die bij de koeler zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
WizZie- schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Bij gewoon gebruik dus zo'n 40-45 graden idle en 50-60 load.
Niks aan de hand dus ;)
Verder de koelpasta die bij de koeler zat.
En hoe heb je die toegepast? Koelpasta hoeft er niet dik op, dus meer dan een korrel rijst kan al overdadig zijn en dan wordt de warmte ook minder goed overgegeven aan de koeler.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:06

M2M

medicijnman

Elke moderne intel of AMD cpu heeft dermate veel boost technologien dat de CPU altijd tegen een max aan probeert te lopen, waaronder;

- temperatuur CPU sensoren
- temperatuur mosfet / stroomvoorziening
- maximale belasting stroomvoorziening
- maximaal voltage voor CPU
- specifieke frequentie / voltage curves

Dit wordt met een flinke batch sensoren, meerdere keren per seconde in de gaten gehouden. Hoe meer koeling je toepast, hoe hoger / langer de CPU zijn hoge frequentie vasthoudt. Heb je overkill aan koeling, dan zit er altijd nog een frequentielimiet aan, een vermogenslimiet van de stroomvoorziening, of de temperatuur van de stroomvoorziening (zeker het geval bij AIO koelers zonder airflow over de stroomvoorziening)

Dat maakt het wel lastiger troubleshooten als je een te hoge temperatuur verdenkt. Derhalve kun je het beste een standaard benchmark pakken (cinebench R20 bijvoorbeeld) en je scores vergelijken met een review-score. Zit je binnen 10%, dan wordt er dus weinig gethrottled. Zit je op de helft, dan is het tijd voor een troubleshooting sessie.

De eerste stap is eenvoudig, wordt het koelblok heet bij belasting. Ja? Dan heb je een groter koelblok nodig / meer airflow nodig, testen met tafelventilator. Nee? Remount / slecht contact.

Is de temperatuur van de verschillende cores bij identieke belasting flink verschillend? Probeer een remount

De verwachting is dat de levensduur van de CPU niet significant vermindert bij een hogere temperatuur, voordat de CPU zijn end-of-life status bereikt heeft. Bovendien draait een moderne processor 95% idle, in veel use-cases. Bij moderne games heeft de 32 thread cpu in deze machine moeite om boven de 25% usage uit te komen. Een stresstest op 100% is derhalve geen realistisch scenario voor allerdaags gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 29-06-2020 21:42 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Hahn schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:33:
[...]
Niks aan de hand dus ;)

[...]

En hoe heb je die toegepast? Koelpasta hoeft er niet dik op, dus meer dan een korrel rijst kan al overdadig zijn en dan wordt de warmte ook minder goed overgegeven aan de koeler.
Ik had gelezen tussen een rijstkorrel en een boon dus dat heb ik gedaan. Een dotje in 't midden.
M2M schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:41:
Elke moderne intel of AMD cpu heeft dermate veel boost technologien dat de CPU altijd tegen een max aan probeert te lopen, waaronder;

- temperatuur CPU sensoren
- temperatuur mosfet / stroomvoorziening
- maximale belasting stroomvoorziening
- maximaal voltage voor CPU
- specifieke frequentie / voltage curves

Dit wordt met een flinke batch sensoren, meerdere keren per seconde in de gaten gehouden. Hoe meer koeling je toepast, hoe hoger / langer de CPU zijn hoge frequentie vasthoudt. Heb je overkill aan koeling, dan zit er altijd nog een frequentielimiet aan, een vermogenslimiet van de stroomvoorziening, of de temperatuur van de stroomvoorziening (zeker het geval bij AIO koelers zonder airflow over de stroomvoorziening)

Dat maakt het wel lastiger troubleshooten als je een te hoge temperatuur verdenkt. Derhalve kun je het beste een standaard benchmark pakken (cinebench R20 bijvoorbeeld) en je scores vergelijken met een review-score. Zit je binnen 10%, dan wordt er dus weinig gethrottled. Zit je op de helft, dan is het tijd voor een troubleshooting sessie.

De eerste stap is eenvoudig, wordt het koelblok heet bij belasting. Ja? Dan heb je een groter koelblok nodig / meer airflow nodig, testen met tafelventilator. Nee? Remount / slecht contact.

Is de temperatuur van de verschillende cores bij identieke belasting flink verschillend? Probeer een remount

De verwachting is dat de levensduur van de CPU niet significant vermindert bij een hogere temperatuur, voordat de CPU zijn end-of-life status bereikt heeft. Bovendien draait een moderne processor 95% idle, in veel use-cases. Bij moderne games heeft de 32 thread cpu in deze machine moeite om boven de 25% usage uit te komen. Een stresstest op 100% is derhalve geen realistisch scenario voor allerdaags gebruik.
Bedankt, goed om te lezen/te weten!
Pagina: 1