Glasvezel internet/tv over 180+/- meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09-2022
hey, wij hebben een aansluiting nodig van ongeveer 180meter van de schuur bij ons naar 't huis zodat, we daar ook internet en tv hebben.

ik dacht al gouw aan glassvezel omdat, dat verre afstanden kan over bruggen maar weet niet precies wat ik daar voor nodig heb, aan bijde kanten zou een ethernet naar glasvezel adapter tussen moeten komen.

budget is een dikke 500 euro hiervoor.

en ik moet een oplossing hebben voor tv want op de schuur 180m veder is geen coax voor tv, zou dit over ethernet kunnen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 20:30
nee, ethernet max 100m.. (of 2x 90m als je ergens "exact" halverwege een switch met voeding kan zetten)

fiber is de way to go...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04
https://www.fs.com/de-en/products/35333.html 2*28 = 56€
https://www.fs.com/de-en/products/74192.html 200M = 49€
https://www.fs.com/de-en/products/29848.html 2*12 = 24€
https://www.fs.com/de-en/products/39721.html = 62€
In totaal komt dit op 190€

Wat betreft de tv ligt dit aan je provider. Coax kan niet, maar de Mediabox Extra van Ziggo kan ethernet.

Glasvezel is dus makkelijk haalbaar binnen budget, moet je alleen wel de kabel wegwerken. Als je dit zelf doet kost dat weinig, laat je iemand met een graafmachine komen dan... tja

[ Voor 6% gewijzigd door I_IBlackI_I op 30-01-2020 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:04
Kan nog goedkoper.
Gewoon met Ethernet en een Mikrotik GPeR er tussen.
Dit is een 7 dollar kostende waterdichte Power over Ethernet switch.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcT00t-KuHNLNqxT2ZQzxdYdQLFr9HnLCaIgbyH4PbE-BGIC131R

Klik hier voor de site
The Gigabit Passive Ethernet Repeater (GPeR) is part of our new GPEN (Gigabit Passive Ethernet

Network) concept, which aims to replace GPON installations with lower cost and more easy to

deploy Ethernet alternative.
The GPeR unit allows to extend Ethernet cable by additional hop (< 100 - 150 m to regular
network devices, and up to 210 m to another GPeR unit) up to 1,500 m. Handy for highrise
buildings, multi-apartment buildings, with many floors and sections, where very long Ethernet
cables might be a problem.
Maximium allowed length of CAT6 Ethernet cable between GPeR and power source/router is up
to 100 m (depending on cable quality, high quality - up to 150 m).
Maximium allowed distance of CAT6 Ethernet cable between two GPeR devices is up to 210 m
(depending on cable quality).
Een wimoodshop bied hem aan voor €15,00.

[ Voor 50% gewijzigd door Xtremer op 30-01-2020 19:24 . Reden: Info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:13

Nox

Noxiuz

Xtremer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:21:
Kan nog goedkoper.
Gewoon met Ethernet en een Mikrotik GPeR er tussen.
Dit is een 7 dollar kostende waterdichte Power over Ethernet switch.

[Afbeelding]

Klik hier voor de site

[...]

Een wimoodshop bied hem aan voor €15,00.
Heb jij ervaring met ethernet onder de grond? Ik wel en na een paar jaar is dat matig, ook als het in een mantelpijp ligt. Dat is gewoon cat6 en ik heb enorm veel errors, link speed van gigabit naar 100 half duplex enz.

Glas degradeert niet onder dergelijke vochtige omstandigheden of je moet uitwijken naar een grondkabel.

Glas is in de lengte erg sterk, toch kan ik aanbevelen een trekoog aan de kabel te (laten) monteren zodat je die makkelijker door een buisje kan trekken.

Multimode fiber kan je ook nemen als je niet per se voorbij de gigabit wil, 10GE over MM is een tikje duurder qua sfp's geloof ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Nox op 30-01-2020 20:03 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
10G kost ook weinig meer als je tenminste 'compatible' optics neemt
(1Gbit is het prijsverschil tussen SM en MM zo'n 3 euro, bij 10Gbit is dat een eurotje of 8-9)

Multimode zou ik anno 2020 niet meer leggen.Single mode is net zo duur en wat breder inzetbaar.

TV: als dat IPTV is dan is het makkelijk: Gewoon over de glasvezel. Als het coax TV is wordt het iets ingewikkelder, je moet dan de coax op glas zetten, en aan de andere kant weer terug.

Kost je, bij de Chinees, zo'n 125 euro aan hardware en dan kun je gewoon je Ziggo coax kijken in de schuur.
Maar in hoeverre is dat nodig? Een chromecastje + Ziggo go doet het ook prima..

Glasvezel prefab is niet mijn voorkeur. Dat is (zeker de gelinkte kabel) niet echt outdoor geschikt en met 200m ook een PITA om te trekken. En duur, want er moet ook nog een mantelbuis oid omheen.

DB (DirectBurried) glaskabel is een stuk makkelijker. Dat is helemaal hufterproof en gooi je gewoon in de grond. En op eigen terrein hoeft dat ook niet perse op 60cm diep.
Is ook een stuk goedkoper, een 2-voudige DB kabel kost 40-60cent per meter.

SFPtjes kosten (1Gbit) 10-15 euro per stuk, mediaconverter (TPLink MC220L) 18 euro

Al met al kun je dan voor <200 euro klaar, zeg 325 euro als je ook coax TV wilt.

De glaskabel even netjes in een wanddoosje aan beide kanten is t mooiste, dat kost je nog eens een eurotje of 50 ofzo aan kleinmateriaal en kabeltjes

Alleen
- Moet je ff wat scheppen om die kabel erin te krijgen
- Moet je iemand regelen die even die vezeltjes wil afmonteren.

Maar hoe krijgt die schuur z'n stroom? Eventueel zou je powerline kunnen proberen. Een goed setje wat MIMO is (en ook de aarde gebruikt) kan misschien ook prima werken.

Overigens zou die Mikrotik GPER oplossing ook prima zijn. Maar dat blijft koper, dus wat gevoeliger voor blikseminslag/inductie enz. En onderaan de streep niet veel goedkoper.
Outdoor UTP kabel of een mantelbuis tikt ook leuk aan, en dan is DB glaskabel gewoon goedkoper dan een UTPtje.

Als je LOS hebt en aan IP voldoende: Mikrotik Wireless Wire. Dan heb je voor 200 euro ofzo een prima straalverbinding

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 31-01-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

lier

MikroTik nerd

Ook een PtP verbinding overwogen? Mikrotik biedt op dit gebied hele mooie oplossingen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Heb je een line-of-sight vanaf die schuur naar je huis? Of kun je die maken, bijvoorbeeld door een paal ergens neer te zetten/op te hangen?

Zo ja dan zou ik niet moeilijk doen maar gewoon een point-to-point verbinding maken met 2 nanostations of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04
Een ptp zou makkelijk zijn, maar ik denk dat je qua stabiliteit liever glas hebt. Zeker aangezien dit binnen budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
ubiquiti heeft hele product-series om draadloos gebouwen met elkaar te verbinden. Ik ben geen kenner, maar ik zou er even naar kijken als ik jouw was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
I_IBlackI_I schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:56:
https://www.fs.com/de-en/products/35333.html 2*28 = 56€
https://www.fs.com/de-en/products/74192.html 200M = 49€
https://www.fs.com/de-en/products/29848.html 2*12 = 24€
https://www.fs.com/de-en/products/39721.html = 62€
In totaal komt dit op 190€

Wat betreft de tv ligt dit aan je provider. Coax kan niet, maar de Mediabox Extra van Ziggo kan ethernet.

Glasvezel is dus makkelijk haalbaar binnen budget, moet je alleen wel de kabel wegwerken. Als je dit zelf doet kost dat weinig, laat je iemand met een graafmachine komen dan... tja
ik neem aan dat dit allemaal compatibel is.
en als ik 't goed begrijp moet ik
-2 converters voor elke kant.
-2 van die gekke adapters/switches
-de kabel
-en z'on cleaner.
-dan kan ik met die media box van ziggo tv kijken met ethernet (ziggo is trouwens ook onze provider)
-en dan moet er nog een router tussen voor een wifi signaal voor mobile devices

en ik ga hem zelf in graven dus dat scheelt al heel wat, maar moeten dr ook kleine bochtjes in om de zoveel meter voor wat speling met grond verschuivingen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:40:
Een ptp zou makkelijk zijn, maar ik denk dat je qua stabiliteit liever glas hebt. Zeker aangezien dit binnen budget valt.
Neuh, maakt weinig verschil. Zolang er maar een (ruime) zichtlijn is tussen de antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
ik heb hier eerder een topic over gestart.
mcDavid in "Glasvezel internet/tv over 180+/- meter"
maar, daar reageerde niemand meer op en ik heb nog geen andwoord.
dus ik hoop door een nieuwe te starten de topic weer een beetje levendig is
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/646008660388216862/673832137413099539/Knipsel.PNG

tot nu toe was dit het beste andwoord:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/646008660388216862/673832133751472138/Knipsel2.PNG

en ik heb nog geen andwoord over de ziggo mediabox waar hij t over had
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/646008660388216862/673832137413099539/Knipsel.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 15:38
Switch in je schuur met een SFP+ poort en 1 aan de kant van je modem/huis met ook een SFP+ poort. Hier je glas met LC-LC op aansluiten en gaan met die banaan. Wel ff zorgen dat alle VLANS gewoon op default blijven staan. Want vaak heb je een managed switch als je SFP poorten ga gebruiken.

Andere optie is een glas naar ethernet converter. Dan ga je met een cat5e (of hoger) kabel naar de omzetter. Die gaat vervolgens naar je schuur met glas en daar zit de volgende converter die weer van glas naar Cat5e (of hoger) gaat.

Optie 2 lijkt mij de makkelijkste. Moet je alleen even kijken of je 2e kastje wel via ethernet kan.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
Joenino schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:30:
Switch in je schuur met een SFP+ poort en 1 aan de kant van je modem/huis met ook een SFP+ poort. Hier je glas met LC-LC op aansluiten en gaan met die banaan. Wel ff zorgen dat alle VLANS gewoon op default blijven staan. Want vaak heb je een managed switch als je SFP poorten ga gebruiken.

Andere optie is een glas naar ethernet converter. Dan ga je met een cat5e (of hoger) kabel naar de omzetter. Die gaat vervolgens naar je schuur met glas en daar zit de volgende converter die weer van glas naar Cat5e (of hoger) gaat.

Optie 2 lijkt mij de makkelijkste. Moet je alleen even kijken of je 2e kastje wel via ethernet kan.
ehm ja ik ben niet zo bekend met netwerking dus ik ken zeg maar niet alle afkortingen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Patjeduhde Ik heb je beide topic's weer samengevoegd. Afkortingen kun je prima door Google halen om erachter te komen wat het betekent.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
maar kan ik tv kijken door midel van een mediabox via ethernet (zonder coax of andere tv aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29
Patjeduhde schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:03:
maar kan ik tv kijken door midel van een mediabox via ethernet (zonder coax of andere tv aansluiting)
Nee, ethernet zit er alleen op voor de streaming diensten, Live TV kijken kan nog steeds alleen via COAX
In theorie zou je een programma 5-10 minuten nadat het op "live TV" is gestart kunnen "terugkijken" via de Mediabox maar dan is het geen live TV en vaak lagere resolutie.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 15:38
Als het gaat om tv kijken alleen, dan zorgen dat je er wifi hebt of ethernet en een chromecast of appletv met zigogogo doen. Heb je niet altijd de beste kwaliteit maar het is prima te bekijken. Zo heb ik op me slaapkamer een appletv hangen aan de tv en stream ik vanaf me tablet naar de appletv en kan ik daar toch tv kijken ipv helemaal coax door me huis te hoeven trekken.

Moet je alleen wel eerst regelen dat je er internet hebt. Dus weer terug naar me eerste post en voor die converters kijken denk dat dat de goedkoopste oplossing is.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Pagina: 1