ING: to app or not to app

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021
Vanmorgen begroette Mijn ING me met de boodschap dat ik binnenkort geen SMS meer kan gebruiken als 2FA.
Tot zo ver geen verrassing, ik kom regelmatig even onder mijn steen vandaan en ik had al meegekregen dat het anders ging worden ;)

Wat me echter verbaasde was dat ik moet kiezen tussen de app op mijn telefoon / tablet OF de ING Scanner, allebei kan niet.

Ik heb al heel lang de gewoonte om bij elke app die me aangeboden wordt me af te vragen welk probleem het oplost, waarom het goed zou zijn voor mij en waarom voor de aanbieder.
Daar achteraan komen dan nog vragen over security en privacy, per saldo heb ik dus maar heel weinig apps op mijn telefoon 8)

Mijn standaard vragen loslatend op het ING app voorstel was het al snel duidelijk dat ik zou kiezen voor de scanner.

Maar terug naar de keuze.
Allebei (app en scanner) kan niet?

Stel ik kies voor app.
Stel ik laat mijn telefoon vallen, scherm stuk, kan er niets meer mee.
Dan wil ik misschien wel een nieuwe telefoon kopen via internet.
Maar om die te betalen heb ik mijn telefoon nodig….. 8)7
Welk genie heeft dit bedacht?
Of mis ik nu iets?

Dat het anders kan laat bijvoorbeeld ASN zien.
Daar kun je hun digipas en de app allebei gebruiken.
Sterker nog: om de app te activeren heb je de digipas nodig.
Overigens gebruik ik die app niet, dit voorbeeld dient slechts als illustratie.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Nederland? Bij ING in Belgie kun je bij het inloggen kiezen voor hun reader of voor een app (Itsme, is een derdenapp, maar wel ontwikkeld door de gezamelijke banken).

Als je de telefoon laat vallen heb je nog een tablet en visa versa lees ik? Dus dat is niet zo'n probleem dan toch?

Overigens doe ik tegenwoordig bijna alles met de app dus ik heb die ook niet echt nodig om in te loggen op de pc. Ik was er altijd tegen (omdat ik op de pc mijn pc en telefoon nodig had voor inloggen en dat leek me veiliger), maar het is eigenlijk veel gemakkelijker en sneller tegenwoordig om gewoon alles op de GSM te doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Marzman op 30-01-2020 14:07 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Afgelopen week kreeg ik van ASN het bericht dat de Digipas binnenkort gaat verdwijnen ten faveure van..... de app...

Voor ING heb ik de app op mijn telefoon en op m’n tablet staan. Telefoon kapot dan pak ik m’n tablet.

Overigens snap ik je probleem niet. Als je telefoon nu kapot gaat ben je net zo goed de sjaak; SMS ontvangen zonder telefoon is lichtelijk lastig. Wil je dan een nieuwe telefoon kopen dan heb je daar, rara politiepet, je telefoon voor nodig....

Het is erg jammer. De ING code methode was verreweg de meest veilige. Sinds de overgang van papier naar SMS al een stuk minder veilig maar alsnog een stuk veiliger dan een algorithme. Dat is nu dus voorbij; die scanner gebruikt een algorithme en is daarmee kwetsbaar. Wat dat betreft zou de app een betere optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 20:13
Gelukkig heb je dan altijd nog je pinpas om te betalen in een winkel :+

Stel je bent je ING Scanner kwijt moet je ook naar de winkel voor een nieuwe. Kortom voor beide valt wat te zeggen. Als je de app op je telefoon en tablet installeert kan je er al op twee manieren in.

Mocht je de bank al niet vertrouwen met hun app, waarom dan wel met je geld? Die app zal niet meer doen als de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:47

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mooie boel is het. Mijn ouders zaten in Portugal en de tablet overleed. Op dat moment was het voor hun onmogelijk om bankzaken te doen. Het was namelijk niet mogelijk om in te loggen op de computer omdat daar verplicht die app voor gebruikt moest worden. Om het om te laten zetten moesten ze langs een ING kantoor. Nou, de beschikbaarheid daarvan in zuid portugal kan een ieder wel invullen...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb gekozen voor de reader, de app vind ik veel te onveilig. Met die app kan je namelijk ook je hele saldo overschrijven naar een ander en dat heb ik liever niet.
Ik zie graag dat de opdracht en de verificatie op 2 verschillende apparaten gebeurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Janoz schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:26:
Mooie boel is het. Mijn ouders zaten in Portugal en de tablet overleed. Op dat moment was het voor hun onmogelijk om bankzaken te doen. Het was namelijk niet mogelijk om in te loggen op de computer omdat daar verplicht die app voor gebruikt moest worden. Om het om te laten zetten moesten ze langs een ING kantoor. Nou, de beschikbaarheid daarvan in zuid portugal kan een ieder wel invullen...
Zo kan je voor elke situatie wel een geval vinden waar een oplossing niet voor werkt. Het is niet de schuld van de ING dat je ouders in portugal zitten of hun tablet overleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tja dat is altijd. Ik woon in Belgie en moet voor sommige zaken ook terug naar Nederland. Bankzaken heb ik wel een beetje gescheiden om deze reden. Ik heb een rekening voor mezelf, mijn vrouw heeft een rekening, en we hebben samen een rekening. Dus als er wat kapot gaat kunnen we nog wel een maandje voort.

Mijn ouders zitten nu ook de helft van het jaar in spanje. Als er in Nederland wat moet gebeuren kunnen ze mijn zus sturen en als ze geld nodig hebben zullen ze mij bellen :) Die readers zijn trouwens uitwisselbaar voor de meeste banken, dus waarschijnlijk kunnen ze ook wel een reader lenen van iemand en die hoeft dan niet eens bij ING in Nederland te zitten.
Ernemmer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:38:
Ik heb gekozen voor de reader, de app vind ik veel te onveilig. Met die app kan je namelijk ook je hele saldo overschrijven naar een ander en dat heb ik liever niet.
Ik zie graag dat de opdracht en de verificatie op 2 verschillende apparaten gebeurd.
Gewoon niet te veel geld op je betaalrekening zetten. Dan kost het al een dag extra om het over te maken.

De app van mijn bank moet ik inloggen met een vingerafdruk en bij betalingen ook nog een wachtwoord ingeven. Als ik mijn vinger als apparaat zie dan zijn dan is dat eigenlijk ook al twee-weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 30-01-2020 14:45 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:43:
[...]

Tja dat is altijd. Ik woon in Belgie en moet voor sommige zaken ook terug naar Nederland. Bankzaken heb ik wel een beetje gescheiden om deze reden. Ik heb een rekening voor mezelf, mijn vrouw heeft een rekening, en we hebben samen een rekening. Dus als er wat kapot gaat kunnen we nog wel een maandje voort.

Mijn ouders zitten nu ook de helft van het jaar in spanje. Als er in Nederland wat moet gebeuren kunnen ze mijn zus sturen en als ze geld nodig hebben zullen ze mij bellen :) Die readers zijn trouwens uitwisselbaar voor de meeste banken, dus waarschijnlijk kunnen ze ook wel een reader lenen van iemand en die hoeft dan niet eens bij ING in Nederland te zitten.
Bij de ING heeft iedereen een unieke reader.

Overmaken van spaar naar betaalrekening gaat instant bij de ING

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 30-01-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ernemmer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:45:
[...]
Dat is jammer, bij ING Belgie niet. Ik heb twee readers liggen, maar een reader van een andere bank met hetzelfde systeem zal het ook gewoon doen. Het is net zoiets als Google Authenticator die je ook bij Microsoft of Amazon kan gebruiken.
[...]

Of je zet het op een andere bank, waar je de app niet van installeert.

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 30-01-2020 14:49 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 23:59
Stel ik kies voor app.
Stel ik laat mijn telefoon vallen, scherm stuk, kan er niets meer mee.
Dan wil ik misschien wel een nieuwe telefoon kopen via internet.
Maar om die te betalen heb ik mijn telefoon nodig…..
Ik maakte gebruik van papieren TAN code lijsten voor zowel een privé als een zakelijke rekening. Hiervoor automatisch 2x een ING scanner binnen gekregen. Om te activeren moest ik een telefoonnummer koppelen. Afijn, ik moest naar een regiokantoor want dat gaat hem bij mij niet worden. De 3 wachtende voor me hadden allemaal een gestolen of kapotgevallen telefoon. Dat zegt genoeg over wat voor een geniën dit soort dingen bedenken.

Overigens gaf het bij mij heel veel problemen. 2x ING rekening, privé geen mobiele en/of vaste telefoon. Zakelijk een telefoonnummer. Kon geen 2 rekeningen op verschillende namen op 1 telefoonnummer registreren. Koppelen, activeren, onkoppelen, koppelen, activeren, ontkoppelen. Voor elke verplichte wachtwoordwijziging moet ik naar het regiokantoor. Mijn boekhouder kan nu niet meer inloggen op mijn account, kost weer diverse euro's per maand extra omdat hij nu voor elke klant een extra account moet hebben met elk zijn eigen ING scanner.

Andere banken hebben het inderdaad beter voor elkaar.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:59
[...]

Wat een brak concept. Ik snap het moeten kiezen ook totaal niet. Bij de Rabobank is de scanner uitwisselbaar, en wordt in principe gebruikt om apparaten te registreren en afwijkende betalingen te verrichten. De rest kan je een geregistreerd apparaat voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Montaner schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Wat een brak concept. Ik snap het moeten kiezen ook totaal niet. Bij de Rabobank is de scanner uitwisselbaar, en wordt in principe gebruikt om apparaten te registreren en afwijkende betalingen te verrichten. De rest kan je een geregistreerd apparaat voor gebruiken.
Hoe slechter de reader werkt hoe meer mensen de app gaan gebruiken, wat ze bij de ING uiteindelijk willen natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:24

Brons

Fail!

Het concept van de app is brak. Met het systeem waarmee je de transacties initieert accordeer je ze ook. Je kan een daglimiet van 0 euro instellen maar deze kan je met dezelfde app ook weer verwijderen met het zelfde accorderingsmechanisme.

Met het oude systeem kon je tenminste je SMS op een ander apparaat ontvangen dan waarmee je ingelogd was op Mijn ING.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:04
Brons schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:03:
Het concept van de app is brak. Met het systeem waarmee je de transacties initieert accordeer je ze ook. Je kan een daglimiet van 0 euro instellen maar deze kan je met dezelfde app ook weer verwijderen met het zelfde accorderingsmechanisme.
Als je op de PC wilt inloggen is de app helemaal brak. Eerst moet je inloggen met je code en daarna moet het bevestigen met wederom dezelfde code. Je moet dus 2x dezelfde code achter elkaar in te vullen om op de website te kunnen inloggen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-04 20:20
Marzman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:04: Als je de telefoon laat vallen heb je nog een tablet en visa versa lees ik? Dus dat is niet zo'n probleem dan toch?
Wat nou als je geen Tablet hebt en het is er niet op in gesteld?
ro3lie schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:05: Gelukkig heb je dan altijd nog je pinpas om te betalen in een winkel :+
Stel je bent je ING Scanner kwijt moet je ook naar de winkel voor een nieuwe. Kortom voor beide valt wat te zeggen. Als je de app op je telefoon en tablet installeert kan je er al op twee manieren in.
Mocht je de bank al niet vertrouwen met hun app, waarom dan wel met je geld? Die app zal niet meer doen als de website.
Dat hangt er van af hoeveel geld je op je pinpas hebt staan. Ik heb ieder geval geen pin pas van mijn betaal rekening. Hierbij maak ik geld over naar me Rabo en daar pin ik mee. Omslachtig ja maar zo kan ik geen groot geld verliezen als er mogelijk wat gebeurt. Want ik heb nooit meer dan 200 op mijn pin pas staan behalve als ik zeker weet dat ik meer nodig heb.
RodeStabilo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:41:
[...] Zo kan je voor elke situatie wel een geval vinden waar een oplossing niet voor werkt. Het is niet de schuld van de ING dat je ouders in portugal zitten of hun tablet overleed.
Ook wel lekker makkelijk, je klanten “dwingen” om iets te gebruiken voor het grote gemak, maar geen makkelijke oplossing aanbieden voor het wat als scenario.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RodeStabilo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:41:
[...]

Zo kan je voor elke situatie wel een geval vinden waar een oplossing niet voor werkt. Het is niet de schuld van de ING dat je ouders in portugal zitten of hun tablet overleed.
Maar het is wel 'de schuld' van de ING dat er niet meer ingelogd kan worden op internetbankieren wanneer je de app ook wilt gebruiken en je telefoon vervolgens onklaar is. Als mijn telefoon kapot is kan ik als alternatief ook gewoon nog inloggen met mijn Knab token of mijn RaboScanner met beide bijbehorende passen. ING daarentegen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Erazher schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:16:
[...]

Wat nou als je geen Tablet hebt en het is er niet op in gesteld?
Dan stel je die in?
Je kunt je op 2 manieren aanmelden: (1) als je de app nog actief hebt op een ander toestel kun je een QR code scannen met je actieve toestel. Indien je geen actief toestel meer hebt, kun je je aanmelden met je betaalpas en Mijn ING. Volg voor beide manieren de vragen en instructies in de app.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• regilioo
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-01-2023
Om privacy-, gezondheids- en principiële redenen ben ik ben niet langer in het bezit van een smartphone.

Moest dus bellen naar de klantenservice (10 minuten), naar een regiokantoor (15 minuten reizen) en daar wachten (30 minuten), om mijn telefoonnummer te registreren. Dan kan ik TAN-codes via SMS ontvangen. Dan pas kom ik in aanmerking voor een reader, later dit jaar. Erg omslachtig, normaal weinig problemen met ING maar mijn kritische oog hebben ze nu wel te pakken.

[ Voor 11% gewijzigd door regilioo op 30-01-2020 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:43
En ze hadden geen telefoon :?
regilioo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:38:
Om privacy-, gezondheids- en principiële redenen ben ik ben niet langer in het bezit van een smartphone.

Moest dus bellen naar de klantenservice (10 minuten), naar een regiokantoor (15 minuten reizen) en daar wachten (30 minuten), om mijn telefoonnummer te registreren. Dan kan ik TAN-codes via SMS ontvangen. Dan pas kom ik in aanmerking voor een reader, later dit jaar. Erg omslachtig, normaal weinig problemen met ING maar mijn kritische oog hebben ze nu wel te pakken.
Het zijn jouw principele redenen. Dus die omslachtigheid heb je grotendeels aanjezelf te danken.

* Cardinal heeft mogelijk de topic warning: let op alleen voor alu-hoedjes gemist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• regilioo
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-01-2023
Cardinal schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:48:
[...]

[...]

Het zijn jouw principele redenen. Dus die omslachtigheid heb je grotendeels aanjezelf te danken.

* Cardinal heeft mogelijk de topic warning: let op alleen voor alu-hoedjes gemist
Tuurlijk, altijd schuld van de klant. Foute mentaliteit heb jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
Cardinal schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:48:
[...]

[...]

Ja, sommige mensen hebben geen smartphone, waarom weet niet moet je aan dat soort mensen vragen.
Ik ben genoeg mensen tegen gekomen die nog geen eens een eigen computer/laptop hebben, en die mensen werken voor een IT bedrijf....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, maar de vriendelijke mevrouw van de helpdesk gaf aan dat ze dit toch echt even op het kantoor zouden moeten ontkoppelen. Wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:26

Wokschotel

Op 6 wielen

regilioo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:52:
[...]

Tuurlijk, altijd schuld van de klant. Foute mentaliteit heb jij.
Hoezo, jij kiest er toch voor om die app niet te gebruiken? Dan is het logisch dat je daar de consequenties van ondervindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erazher
Wokschotel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:35:
[...]

Hoezo, jij kiest er toch voor om die app niet te gebruiken? Dan is het logisch dat je daar de consequenties van ondervindt.
Als ze het makkelijk kunnen maken via een app, waarom is er dan geen andere optie waarmee het ook makkelijk kan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:10

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wokschotel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:35:
Dat vind ik te makkelijk, dat is alsof ik zeg dat jij maar had moeten bukken toen ik met mijn honkbalknuppel zwaaide. ING is de partij die verandering doorvoert en het daarmee lastig maakt voor sommige mensen.
Ik snap dat het nodig is om de veiligheid te verbeteren en op zich vind ik dat een uitstekend idee, maar hoe ze omgaan met mensen die de app niet kunnen of willen gebruiken voelt bijna als pesterij.

Ik wil die app ook niet gebruiken omdat ik het enerzijds niet veilig vind (alles is beveiligd met dezelfde vijf-cijferige pincode), en anderzijds omdat het bijzonder lastig wordt als je telefoon niet kan gebruiken (bv na diefstal of defect).

Banken zijn dusdanig belangrijk in deze wereld dat ze meer dan gemiddeld rekening moeten houden met hun klanten.

[ Voor 6% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30-01-2020 17:29 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:26

Wokschotel

Op 6 wielen

Het ging mij om de privacy, gezondsheids maar vooral principiële redenen. Los van het feit dat ik benieuwd ben naar die principiële redenen is de logische consequentie van je eigen keuze dan toch dat je van een alternatief gebruik moet maken? Ik gebruik zowel de ing app als de Rabo app al jaren en zie geen enkele reden om ze niet te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Wokschotel op 30-01-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
Croga schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:05:
Afgelopen week kreeg ik van ASN het bericht dat de Digipas binnenkort gaat verdwijnen ten faveure van..... de app...
Merkwaardig.
Ik kreeg van ASN het bericht dat inloggen met naam en password gaat verdwijnen ten faveure van digipas of app.
Hebben we het wel over dezelfde bank?
Voor ING heb ik de app op mijn telefoon en op m’n tablet staan. Telefoon kapot dan pak ik m’n tablet.

Overigens snap ik je probleem niet. Als je telefoon nu kapot gaat ben je net zo goed de sjaak; SMS ontvangen zonder telefoon is lichtelijk lastig.
Mijn tablet is een Microsoft Surface. ING ondersteunt die niet.
Als mijn telefoon stuk gaat EN als SMS de 2 FA is dan pak ik mijn reserve telefoon en doe daar de SIM kaart in. Geen probleem, bankieren nog gewoon mogelijk.
Die reserve telefoon is wel een Lumia, ING ondersteunt die niet meer.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Conclusie: vroeger was alles beter??

Ook al is sms verificatie onveilig.
Ook al was je vroeger dagen kwijt omdat je om de haverklap naar een ING kantoor moest.
Ook al was het papieren TAN systeem extreem onpraktisch.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 19:47

Metro2002

Memento mori

Inderdaad, ik vind het ook knap waardeloos dat je tegenwoordig ook voor inloggen op de website een smartphone met hun app nodig hebt. NIet alleen zeer irritant (telefoon ligt niet altijd bij de hand) omdat het inloggen langer duurt maar ook nog eens vervelend als je telefoon zoek raakt of kapot gaat inderdaad.

Zit er ook over te denken om maar zo'n reader te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

kamerplant schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:23:
Conclusie: vroeger was alles beter??

Ook al is sms verificatie onveilig.
Ook al was je vroeger dagen kwijt omdat je om de haverklap naar een ING kantoor moest.
Ook al was het papieren TAN systeem extreem onpraktisch.
Omslachtig is niet gelijk aan onpraktisch. Onpraktisch is maar op welke manier je er naar kijkt. Mensen vinden de scanner van Rabo 'onpraktisch', maar het is de meest 'praktische' oplossing als het gaat om alternatief van je telefoon/app. Die scanners kan je vrij van iedereen lenen, ding is nergens gekoppeld, probeer dat eens met een telefoon van een ander als die van jou <insert iets waardoor hij niet meer werkt>?

Simpel, praktisch, snel en veilig gaan amper tot niet samen, ergens zit een compromis van veiligheid.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:18
Ik zit ook bij ING, heb geen smartphone en heb dus een scanner aangevraagd.

Zelfs al zou ik een smartphone hebben, dan zou ik toch voor de scanner hebben gekozen. De kans dat je die verliest, kapot laat vallen of wordt gestolen, is een stuk kleiner omdat die altijd thuis bij de PC blijft liggen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Jammer ook dat zodra je bij ING zit je niet meer weg kan daar. Hopelijk maken ze het in de toekomst mogelijk om van bank te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
JukeboxBill schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:47:
[...]
Zelfs al zou ik een smartphone hebben, dan zou ik toch voor de scanner hebben gekozen. De kans dat je die verliest, kapot laat vallen of wordt gestolen, is een stuk kleiner omdat die altijd thuis bij de PC blijft liggen.
Precies de reden dat ik nu met Yubikeys aan het stoeien ben om de auhenticator app van mijn telefoon te vervangen. Die keys laat ik ook gewoon thuis liggen naast de ING scanner en ASN digipas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:31
Droefsnoet schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:59:
Jammer ook dat zodra je bij ING zit je niet meer weg kan daar. Hopelijk maken ze het in de toekomst mogelijk om van bank te wisselen.
Hoezo zou dat niet mogelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:32

kodak

FP ProMod
Droefsnoet schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:59:
Dit klinkt als off-topic trollen. Je kan namelijk prima van bank wisselen door je rekening op te zeggen, net als bij andere banken in Nederland. Vroeger was er nog koppelverkoop mogelijk met een hypotheek, maar dat is ook al een paar jaar niet meer toegestaan. Als een bank je niet bevalt kan je dus gewoon overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:12
Ik vind het vreemder dat TAN zogenaamd uitgefaseerd is, maar ik nog steeds bij iDEAL betaling een TAN-code in moet voeren, ondanks de app e.d. Heb de app wel op 0 euro staan, zodat alleen via mijn ing geld overgemaakt kan worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:54
Señor Sjon schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:07:
Ik vind het vreemder dat TAN zogenaamd uitgefaseerd is, maar ik nog steeds bij iDEAL betaling een TAN-code in moet voeren, ondanks de app e.d.
De overgang is inderdaad wat gaar. Heb wel het idee dat er steeds minder om TAN codes gevraagd wordt. Laatste iDeal bevestiging met SMS TAN was 4 aug. Laatste CC bevestiging met SMS TAN was 24 dec.
Heb de app wel op 0 euro staan, zodat alleen via mijn ing geld overgemaakt kan worden.
Je gebruikt de app dus de facto alleen als tweede factor en leesrechten op je bankzaken? (Gebruik de app zelf geheel niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:12
Jup. Je moet wel inloggen op desktop via 2FA met de app. Eerst inloggen op desktop, dan op app en dan nog eens valideren. 8)7 ) eigenlijk 3FA. Maar goed, ik zie geen noodzaak om de app single point of failure voor betalingen te maken, dus daar staat een limiet op.

Mijn vrouw gebruikt een ING reader, maar die heb ik al met ABN en ik wil geen collectie plastic. Overigens heb ik bij ABN wel een limiet staan, maar die rekening is vaak vrij leeg. Daar kan men niet zoveel mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 20:37
ING was altijd een heel gesodemieter. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Ik kreeg ook bevestigingen per sms op mijn gsm. Die gsm ben ik een keer verloren. Ik heb een nieuwe gekocht. Nu wilde ik die nieuwe gsm met nummer aan mijn rekening koppelen. Kon niet. Ik kreeg namelijk een sms op mijn oude nummer. Ja, die had ik dus niet meer. Ik moest dus bij een ING kantoor langs om dat te fixen. Het leuke is dat ING bijna gene kantoren meer heeft waar dit kan. Ik kon naar Groningen of Leeuwarden (ik woon globaal tussen beide steden in). Gelukkig werkte ik in Leeuwarden en kon ik in de pauze zo even langs gaan, maar stel nu dat een ouder iemand (die niet zo mobiel is) dit overkomt?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

rimave schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:59:
ING was altijd een heel gesodemieter. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Ik kreeg ook bevestigingen per sms op mijn gsm. Die gsm ben ik een keer verloren. Ik heb een nieuwe gekocht. Nu wilde ik die nieuwe gsm met nummer aan mijn rekening koppelen. Kon niet. Ik kreeg namelijk een sms op mijn oude nummer. Ja, die had ik dus niet meer. Ik moest dus bij een ING kantoor langs om dat te fixen. Het leuke is dat ING bijna gene kantoren meer heeft waar dit kan. Ik kon naar Groningen of Leeuwarden (ik woon globaal tussen beide steden in). Gelukkig werkte ik in Leeuwarden en kon ik in de pauze zo even langs gaan, maar stel nu dat een ouder iemand (die niet zo mobiel is) dit overkomt?
Voor de niet mobiele mensen zal de scanner wellicht sowieso al de eerste keuze zijn.

Ben het er wel helemaal mee eens dat een app + scanner combinatie gewoon mogelijk moet zijn. Dat is momenteel niet mogelijk. Je mag dus (nog steeds) naar de bank langs gaan als je je telefoon of tablet kwijt bent en geen 2e smartphone / tablet ingesteld hebt met de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:52
Het lijkt me juist de veiligheid in de hand werken dat je niet 'zomaar' je telefoonnummer kan veranderen. Het gaat in veel gevallen om veel geld en dan moet het niet zo makkelijk zijn om zomaar van device te kunnen veranderen.

Oplossing is dus (als je toegang tot de app op 2 devices hebt) om beide te autenticeren. Mocht er 1 stuk gaan heb je dus nog een backup. Of anders de korste weg naar het ING kantoor te weten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Señor Sjon schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:39:
Jup. Je moet wel inloggen op desktop via 2FA met de app. Eerst inloggen op desktop, dan op app en dan nog eens valideren. 8)7 ) eigenlijk 3FA. Maar goed, ik zie geen noodzaak om de app single point of failure voor betalingen te maken, dus daar staat een limiet op.
Zo werkte het ook altijd al als je via de app iDeal betalingen moest bevestigen. Knettergek. De ING helpdesk mompelde nog iets van 'ja maar je kan ook je vingerafdruk gebruiken om in te loggen'.

Eigenlijk had ik ook wel verwacht dat dit vrij snel zou veranderen na klachten van gebruikers. Maar aangezien het al een tijdje zo is begin ik daar toch aan te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:04
Of gewoon zoals elk andere Nederlander een vervangende simkaart aanvragen bij je mobiele provider. Beetje drastisch om als je je telefoon kwijt bent een heel nieuw nummer te nemen. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• rimave
LordSinclair schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:29:
[...]

Of gewoon zoals elk andere Nederlander een vervangende simkaart aanvragen bij je mobiele provider. Beetje drastisch om als je je telefoon kwijt bent een heel nieuw nummer te nemen. ;)
True, maar dit verhaal speelde in de pre-smartphone tijd. Toen hopte ik van prepaid naar prepaid pakket om zo steeds een goedkope nieuwe telefoon te krijgen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

rimave schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:51:
[...]

True, maar dit verhaal speelde in de pre-smartphone tijd. Toen hopte ik van prepaid naar prepaid pakket om zo steeds een goedkope nieuwe telefoon te krijgen.
Bedankt voor het delen van je tien jaar oude ervaring :p

• rimave
eamelink schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:58:
[...]

Bedankt voor het delen van je tien jaar oude ervaring :p
You're welcome. 8)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dit kan bijna overal. Ik heb dit pas nog laten doen in een kantoorwinkel (Bruna ofzo) in Baarle Nassau (ik woon zelf net over de grens namelijk). Echte bankgebouwen zou ik niet weten of en waar ze die nog hebben. Het is een beetje hetzelfde als de post. Toen ik klant werd was dat ook nog één bedrijf ;) Maar nu heb ik de bank opgezegd (ik hield het alleen aan voor iDeal voor Nederlandse webshops maar meestal zijn daar toch wel alternatieven voor)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:39
Nou het is mooi Klot, bij de ING

Ik maak dus al jaren gebruik van de ING app ( de mobielste bank van Nederland) |:(

Maar ik heb schijnbaar een keer een Rabo rekening gekopieerd en geplakt en iedere keer als ik via de ING app geld wilde overschreven kwam de melding of ik naar die RABO rekening wilde overmaken , nee dus

Maar bij iedere overboeking die melding, ik heb toen eerst cache , maar helaas stom ik ook ben de gebruiksgegevens verwijder.

Maar ja ik dacht even opnieuw aanmelden moet toch wel kunnen , alles ingevuld wat ze hebben gevraagd en na het aanmaken van een pincode de melding oeps er gaat wat verkeerd, u moet uw telefoon laten registreren op een ING kantoor (hoezo ik heb jaren zelfde telefoonnummer , gebruik al jaren de app en met deze telefoon al 2 jaar).

Maar goed dan maar naar de website en dan inloggen, en tja krijg ik de melding bevestig via de app en tja die werkt dus niet.

Dan maar code laten versturen via sms, en nee dat kan niet , want ik gebruik volgens de ING de app.

Bellen na 21.00 en op zondag kan voor zoiets niet en tja kan maandag naar een service punt van de ING en hopen dat die op 4 mei open is.

Nou dit noemt zich de mobielste bank van Nederland, maar die slogan moet toch echt de debielste bank van Nederland worden :(
Pagina: 1