Heeft iemand ooit geprobeerd of het mogelijk is om win10 to go op te booten op de usb poort van een rtx kaart,van bijvoorbeeld een externe nvme ssd?
Die USBpoorten zullen zijn om een monitor op aan te sluiten over USB.
Ervan booten gaat je niet lukken. Je videokaart heeft niet echt de optie om zelfstandig een OS te draaien. Niet zelf geprobeerd, maar ik zie al tig dingen waardoor het niet gaat lukken.
Ervan booten gaat je niet lukken. Je videokaart heeft niet echt de optie om zelfstandig een OS te draaien. Niet zelf geprobeerd, maar ik zie al tig dingen waardoor het niet gaat lukken.
Ik weet niet of je op de hoogte bent van wat die poort allemaal kan, hier is een link, wat er niet is geprobeerd is of je win10 er op kan booten, vroeg me af of het mogelijk is.
https://www.eurogamer.net...cs-cards-isnt-just-for-vr
https://www.eurogamer.net...cs-cards-isnt-just-for-vr
Heb je misschien win10 to go en een rtx kaart met usb-c poort in je bezit?TERW_DAN schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:56:
Die USBpoorten zullen zijn om een monitor op aan te sluiten over USB.
Met een bootable usb drive zou je het al kunnen proberen, als het boot zou win10 erop werkend al een grote kans hebben.
Wat wil je nou precies bereiken, verhaal is me niet helemaal duidelijk? Windows10 draaien op je videokaart?Dat kun je vergeten, dat gaat niet werken, want je GPU mist heel die instructieset.
@TERW_DAN Windows draaien op de videokaart, daar is geen sprake van, of je een windows to go opslagmedium in de usb poort van de rtx kaart kan stoppen dat is de vraag.TERW_DAN schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:01:
Wat wil je nou precies bereiken, verhaal is me niet helemaal duidelijk? Windows10 draaien op je videokaart?Dat kun je vergeten, dat gaat niet werken, want je GPU mist heel die instructieset.
Het is dus een veel eenvoudigere vraagstuk dan wat jij in gedachten hebt.
[ Voor 44% gewijzigd door memtest512 op 01-02-2020 12:04 ]
@memtest512 waarom blijft je speculeren als je ook gewoon kunt opzoeken waarvoor die poort bedoeld is?
https://www.nvidia.com/nl...aphics-cards/rtx-2080-ti/
En als je daar wat naar beneden scrollt:

Zo'n poort is dus bedoeld om een VR headset op aan te sluiten. Waarschijnlijk dat een gewoon beeldscherm ook wel werkt, maar veel meer dan voeding, beeld en misschien wat bewegingsdata voor VR gaat er niet overheen kunnen.

Zo'n poort is dus bedoeld om een VR headset op aan te sluiten. Waarschijnlijk dat een gewoon beeldscherm ook wel werkt, maar veel meer dan voeding, beeld en misschien wat bewegingsdata voor VR gaat er niet overheen kunnen.
Als je zijn eerdere link leest dan weet je ook dat er veel meer apparaten over die poort gebruikt kunnen worden. Zijn vraag is, gegeven dat je er opslagmedia aan kunt aansluiten, kun je er dan ook van booten?MadMarky schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:19:
@memtest512 waarom blijft je speculeren als je ook gewoon kunt opzoeken waarvoor die poort bedoeld is?
[Afbeelding]
overbodig... niet doorgelezenPatriot schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:23:
[...]
Als je zijn eerdere link leest dan weet je ook dat er veel meer apparaten over die poort gebruikt kunnen worden. Zijn vraag is, gegeven dat je er opslagmedia aan kunt aansluiten, kun je er dan ook van booten?
[ Voor 20% gewijzigd door De Nelis op 30-01-2020 16:28 ]
time is infinite, but each week is ten hours short..
Booten kan pas als je moederbord het opslagmedium herkent tijdens opstarten. Een moederbord heeft hiervoor een beperkte set aan bronnen, vaak alleen de onboard SATA en USB controllers. Om de USB controller van de videokaart te kunnen gebruiken zal deze eerst geïnitialiseerd moeten worden en dit gebeurt waarschijnlijk pas onder Windows.
Zijn hiermee alle vragen beantwoord?
[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 30-01-2020 16:38 ]
[quote]MadMarky schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:31:
Booten kan pas als je moederbord het opslagmedium herkent tijdens opstarten. Een moederbord heeft hiervoor een beperkte set aan bronnen, vaak alleen de onboard SATA en USB controllers. Om de USB controller van de videokaart te kunnen gebruiken zal deze eerst geïnitialiseerd moeten worden en dit gebeurt pas onder Windows.
[/quote]
Ben je hier zeker van? Hoe boot je anders van een USB stick als je windows wil installeren oid?
Edit: Over gelezen dat je wel onboard USB controllers vermeld. Dat zou betekenen dat je ook niet van een USB hub kan booten. Op mijn Macbook heb ik dit volgens mij wel gedaan (hubje met 2 USB poorten en een ethernet poort dat via Thunderbolt aangesloten is. Maar dat is Thunderbolt dus ook weer niet echt USB-C).
Puur theoretisch zou ik zeggen van wel. Bij de POST wordt de hardware geïnitialiseerd, pas dan kan je software (OS) laden. Alleen is het USB-C VirtualLink, een alternate mode voor USB.
[q]An Alternate Mode dedicates some of the physical wires in a USB-C 3.1 cable for direct device-to-host transmission of alternate data protocols. The four high-speed lanes, two side-band pins, and (for dock, detachable device and permanent cable applications only) two USB 2.0 data pins and one configuration pin can be used for alternate mode transmission. The modes are configured using vendor-defined messages (VDM) through the configuration channel.[/q]
Ik vraag me dus af of het VirtualLink deel wel geïnitaliseerd wordt. Zo niet is het waarschijnlijk een standaard USB2.0 poort (maar net zo goed bootable als een andere USB2 poort).
Als het werkt, is het ook slechts 10Gbit USB3 waar in de praktijk 750MBps over kan. Niet veel sneller dan een SATA poort dus.
(Vermoed ik, ik vermoed dat de rest er anders over denkt en dat we het pas zeker weten als iemand het test).
Ik zal wel fout zijn
Booten kan pas als je moederbord het opslagmedium herkent tijdens opstarten. Een moederbord heeft hiervoor een beperkte set aan bronnen, vaak alleen de onboard SATA en USB controllers. Om de USB controller van de videokaart te kunnen gebruiken zal deze eerst geïnitialiseerd moeten worden en dit gebeurt pas onder Windows.
[/quote]
Ben je hier zeker van? Hoe boot je anders van een USB stick als je windows wil installeren oid?
Edit: Over gelezen dat je wel onboard USB controllers vermeld. Dat zou betekenen dat je ook niet van een USB hub kan booten. Op mijn Macbook heb ik dit volgens mij wel gedaan (hubje met 2 USB poorten en een ethernet poort dat via Thunderbolt aangesloten is. Maar dat is Thunderbolt dus ook weer niet echt USB-C).
Puur theoretisch zou ik zeggen van wel. Bij de POST wordt de hardware geïnitialiseerd, pas dan kan je software (OS) laden. Alleen is het USB-C VirtualLink, een alternate mode voor USB.
[q]An Alternate Mode dedicates some of the physical wires in a USB-C 3.1 cable for direct device-to-host transmission of alternate data protocols. The four high-speed lanes, two side-band pins, and (for dock, detachable device and permanent cable applications only) two USB 2.0 data pins and one configuration pin can be used for alternate mode transmission. The modes are configured using vendor-defined messages (VDM) through the configuration channel.[/q]
Ik vraag me dus af of het VirtualLink deel wel geïnitaliseerd wordt. Zo niet is het waarschijnlijk een standaard USB2.0 poort (maar net zo goed bootable als een andere USB2 poort).
Als het werkt, is het ook slechts 10Gbit USB3 waar in de praktijk 750MBps over kan. Niet veel sneller dan een SATA poort dus.
(Vermoed ik, ik vermoed dat de rest er anders over denkt en dat we het pas zeker weten als iemand het test).
Ik zal wel fout zijn
[ Voor 8% gewijzigd door Malantur op 30-01-2020 17:04 ]
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Wat @MadMarky aangeeft is dat over het algemeen alleen de USB poorten die direct op het moederbord zijn aagesloten door het BIOS/UEFI worden herkend tijdens het opstarten en initialiseren van de hardware. Daardoor kan veelal alleen van deze uSB poorten ookdaadwerkelijk geboot worden en niet van USB poorten op een externe controler.Malantur schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:39:
[...]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Is dit een theoretische conclusie of spreek je ook vanuit praktijk ervaring, betekend dit dan ook dat bijvoorbeeld pcie insteekkaarten met sata poorten niet geschikt zijn om mee te booten?MadMarky schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:31:
Ik spreek theoretisch want ik ben op het moment niet in het bezit van hiervoor genoemde hardware.
Je gebruik van het woord "vaak" geeft me echter hoop dat het mogelijk is.
Tuurlijk heb ik het niet geprobeerd, ik staat dat er?memtest512 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:43:
[...]
Is dit een theoretische conclusie of spreek je ook vanuit praktijk ervaring, betekend dit dan ook dat bijvoorbeeld pcie insteekkaarten met sata poorten niet geschikt zijn om mee te booten?
Ik spreek theoretisch want ik ben op het moment niet in het bezit van hiervoor genoemde hardware.
Ik weet daarentegen wel het één en ander van moederborden en ook hoeveel gedoe het geeft als je wil booten van opslag controllers, zoals een RAID controllerkaart of een aparte PCI-E USB controller. Dat laatste is kennelijk ook ongeveer de rol van de videokaart in deze setup.
Totdat iemand het geprobeerd heeft weet je het nooit zeker, maar ik durf zelfs te stellen dat het afhankelijk gaat zijn van het specifieke type moederbord en de gebruikte BIOS versie. Misschien dat het werkt, maar grote kans van niet.
@Malantur een hub is geen controller, enkel een 'dom' doorgeefluik
Dat hangt van de PCI-e kaart af, als deze er support voor heeft wel anders niet, de meeste goedkope PCI(-e) kaartjes doen dit niet. Een kaart die het ondersteund heeft veelal een eigen BIOS of extentie, wat de kaart ook weer duurder maakt.memtest512 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:43:
[...]
Is dit een theoretische conclusie of spreek je ook vanuit praktijk ervaring, betekend dit dan ook dat bijvoorbeeld pcie insteekkaarten met sata poorten niet geschikt zijn om mee te booten?
Zoals @MadMarky al aangeeft hangt het sterk af of men hier rekening mee heeft gehouden. Wat geef tNvidia aan bij de specificaties van deze kaarten? Als het er niet bij staat dan zou ik er in ieder geval niet vanuit gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 30-01-2020 16:55 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ok, het is dus afwachten tot iemand een bootable device in zo een kaart steekt.
@Malantur , jammer dat je niet ook een setup met deze soort kaarten hebt (je hebt een betere) want jouw soort praktijk feitjes is wat meer duidelijkheid geeft over dit onderwerp.
@Malantur , jammer dat je niet ook een setup met deze soort kaarten hebt (je hebt een betere) want jouw soort praktijk feitjes is wat meer duidelijkheid geeft over dit onderwerp.
[ Voor 13% gewijzigd door memtest512 op 30-01-2020 17:35 ]
@memtest512 Net getest, Kan gewoon. Clonezilla gestart via de USB poort op m'n 2070. Bij de Action zo'n cheap usb-c -> usb3 hubje, deze in de USB poort gestoken met een USB2 stick met clonezilla erop. F8 rammen (Asus Z390-E) en ja hoor, zichtbaar als boot device. Enteren en door. VGA is een Asus RTX2070.
[ Voor 62% gewijzigd door xAn52 op 30-01-2020 17:35 . Reden: typoos ]
Held! Dan was ik toch niet gek aan het wordenxAn52 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:30:
@memtest512 Net getest, Kan gewoon. Clonezilla gestart via de USB poort op m'n 2070. Bij de Action zo'n cheap usb-c -> usb3 hubje, deze in de USB poort gestoken met een USB2 stick met clonezilla erop. F8 rammen (Asus Z390-E) en ja hoor, zichtbaar als boot device. Enteren en door. VGA is een Asus RTX2070.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Niemand heeft gezegd dat wij jou voor gek verklaardenMalantur schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:50:
[...]
Held! Dan was ik toch niet gek aan het worden
Ah bedankt, de waarschijnlijkheid dat windows to go ermee werkt is dan heel hoog.xAn52 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:30:
De stand tot nu is: 100% wel en 0% niet.
Heb de tool WinToUSB free geinstalleerd. Nu een stick aan het inspoelen... ben benieuwd!
https://www.techspot.com/downloads/6475-wintousb.html
==> Dat gaat niet zo vlotjes. De vhd metode gekozen met Windows 10 Home, maar die klapt er uit met een error op SgrmAgent.sys. Iets voor de experts. De stick is ook een langzame usb3 stick van 32GB, dat helpt ook niet mee.
==> Dat gaat niet zo vlotjes. De vhd metode gekozen met Windows 10 Home, maar die klapt er uit met een error op SgrmAgent.sys. Iets voor de experts. De stick is ook een langzame usb3 stick van 32GB, dat helpt ook niet mee.
[ Voor 44% gewijzigd door xAn52 op 30-01-2020 21:24 ]
Was net bezig met WinToUSB site te lezen, probeer rufus, het kan wel een volle win10 installeren.xAn52 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:05:
Heb de tool WinToUSB free geinstalleerd. Nu een stick aan het inspoelen... ben benieuwd!
In Legacy mode geprobeerd en dan wil het wel. Niet vooruit te branden alleen. Dus als er bij iBood weer eens zo'n supersnelle usb drive langskomt, ga ik dit zeker verder testen. Ook handig voor, jaja, on the go.
Inspoelen? Heb je een USB reel-to-reel tapedrive?xAn52 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:05:
Legacy mode, is dat een w10 home modus?
Maarre anyway, voordeligste manier om het maximale uit usb-c te halen op het moment is een usb-c nvme enclosure met een low range nvme ssd.
1terabyte plus een enclosure kost je op het moment ongeveer €130,-
Ik denk dat een high end nvme een verspilling is in een usb gen2 enclosure omdat je niet veel boven de 1000MB/s uit kan komen maar ik kan verkeerd zitten, misschien dat je veel hogere random read en writes kan halen met high end exemplaren, ook al wordt het gebruikt in een gen2 enclosure.
Maarre anyway, voordeligste manier om het maximale uit usb-c te halen op het moment is een usb-c nvme enclosure met een low range nvme ssd.
1terabyte plus een enclosure kost je op het moment ongeveer €130,-
Ik denk dat een high end nvme een verspilling is in een usb gen2 enclosure omdat je niet veel boven de 1000MB/s uit kan komen maar ik kan verkeerd zitten, misschien dat je veel hogere random read en writes kan halen met high end exemplaren, ook al wordt het gebruikt in een gen2 enclosure.
Als je het in een moederbord poort stopt, is het dan even traag, heb je diskmark cijfers van je usb3 drive?xAn52 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:11:
In Legacy mode geprobeerd en dan wil het wel. Niet vooruit te branden alleen. Dus als er bij iBood weer eens zo'n supersnelle usb drive langskomt, ga ik dit zeker verder testen. Ook handig voor, jaja, on the go.
Hardcore. Gewoon DDS2USB.johnkeates schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:19:
[...]
Inspoelen? Heb je een USB reel-to-reel tapedrive?
Nee, niet geprobeerd. M'n mainboard heeft ook zo'n usb-c poort maar voordat ik er verder mee ga, eerst een wat rappere stick.memtest512 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:19:
[...]
Als je het in een moederbord poort stopt, is het dan even traag, heb je diskmark cijfers van je usb3 drive?
Misschien dat er andere complicaties zijn met windows over die poort want usb3 sticks zijn over het algemeen niet rap maar ook niet supertraag, vandaar.xAn52 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:34:
[...]
Nee, niet geprobeerd. M'n mainboard heeft ook zo'n usb-c poort maar voordat ik er verder mee ga, eerst een wat rappere stick.
Heb je trouwens mijn tip meegekregen?
Voordeligst is op het moment een nvme usb gen2 behuizing met een goedkope m.2 nvme ssd.
Voor als je geduld hebt en als je het een paar weken eerder wil hebben voor iets meer dan een tientje meer bij een webshop dat binnen 24 uur kan leveren.
https://nl.hardware.info/...1-nvme-enclosure-van-e-17
https://nl.hardware.info/...1-nvme-enclosure-van-e-17
Ze hebben bij hardware.info ook een video over de behuizing gemaakt, wat ik me afvraag is, waarom laten ze alleen de sequentiele snelheden zien en niet de random read en writes, wat zou de achter liggende reden zijn om niet de volledige testresultaten te tonen?
@_Dune_ Zal het voortaan compacter houden, misschien kan je mijn voorgaande 4 reacties bijeenvoegen tot 1 reactie? Dan kunnen deze 2 ook weg._Dune_ schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:10:
[modbreak] LET OP! Is de laatste reactie in het topic van jou, er is nog geen 24 uur voorbij en je wilt weer reageren. Gebruik dan de edit knop om jouw laatste reactie te wijzigen of aan te vullen.[/modbreak]
[ Voor 15% gewijzigd door memtest512 op 01-02-2020 15:09 ]
Verwijderd
Hou rekening met import kosten als je koopt bij AliExpres bij bedragen hoger dan €24.
Dit kan aardig in de papieren lopen zoals BTW, invoerrechten, enzovoort.
Men controleert bij bedragen lager dan €24 steekproefgewijs, mij ook een keer overkomen en zo toch tegen de lamp gelopen, het is dus niet waterdicht als de douane controleert bij AlieExpress en zo erachter komt dat iets €70 kost aldaar maar voor €10 verscheept wordt - dan kan je te maken krijgen met een boete of retour sturen - ik heb voor dat laatste gekozen want ik had hier ook niet op gerekend, daar ik de betreffende factuur kon tonen waar die waarde van €70 vermeld stond.
Oppassen dus.
Hier zijn ook al kamervragen over gesteld vorig jaar, de politiek is hier dus ook mee bezig.
Wie weet komen hier passende maatregelen op.
Ronald
Men controleert bij bedragen lager dan €24 steekproefgewijs, mij ook een keer overkomen en zo toch tegen de lamp gelopen, het is dus niet waterdicht als de douane controleert bij AlieExpress en zo erachter komt dat iets €70 kost aldaar maar voor €10 verscheept wordt - dan kan je te maken krijgen met een boete of retour sturen - ik heb voor dat laatste gekozen want ik had hier ook niet op gerekend, daar ik de betreffende factuur kon tonen waar die waarde van €70 vermeld stond.
Oppassen dus.
Hier zijn ook al kamervragen over gesteld vorig jaar, de politiek is hier dus ook mee bezig.
Ronald
Ik denk dat de meesten terughoudend zullen zijn wanneer het gaat om grotere bedragen, ook in de video noemden ze enkele redenen.Verwijderd schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:46:
Hou rekening met import kosten als je koopt bij AliExpres bij bedragen hoger dan €24.
Oppassen dus.
Ronald
Wat ik me blijf afvragen is waarom ze de kijker/lezer zo magertjes informeren (onvolledige testresultaten), produkt en vaktechnisch kan ik geen enkele reden bedenken, (heeft iemand) enig idee?
Pagina: 1