MrAelon schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:02:
[...]
Zeker, bij ons in de groep zit enorme diversiteit aan ervaring en IT-vakgebied. Van nieuwbakken support medewerkers van een interne ICT afdeling van b.v. een school tot die-hard programmeurs van de overheid welke op zoek zijn naar een vervolgstap in hun carrière. Juist die diversiteit zorgt voor een toffe dynamiek.
Ik werk al langere tijd binnen verschillende functies voor de organisatie (middelgrote niet-IT organisatie) en heb toen ik de vacature voor applicatiebeheerder voorbij zag komen de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd. Uiteindelijk op mijn enthousiasme aangenomen alhoewel er andere kandidaten waren met aantoonbare IT-ervaring. Soms moet je net geluk hebben met wat voor type ze zoeken.
Als ik je iets mag aanraden zou ik enerzijds een gesprek houden met iemand binnen je organisatie en je ambitie richting IT bekend maken. Als ze je steunen zijn er vast mogelijkheden, als ze je niet (kunnen) steunen heb je ook een antwoord. Anderzijds kan je in contact komen met de opleidingsinstantie, ik heb voordat ik de studie gestart ben ook een aantal gesprekken gehad met iemand van de opleiding waarin ik mijn situatie (en onervarenheid) besproken heb.
EDIT: Mocht je toch nog interesse in de Hanze hebben kan ik je ook wel in contact brengen met iemand van de opleiding, dat dan wel even via persoonlijk bericht.
Dit is wel een mooi voorbeeld van hoe ik het eigenlijk ook zal zou willen zien.
Ik ga inderdaad eerst contact opnemen met Windesheim om te kijken of ze wat flexibel kunnen zijn op bepaalde plekken. daarnaast kan ik ook gaan kijken of ik een leuk bedrijf kan vinden die me graag op weg helpt. mocht ik miss op Hanze uitkomen, dan laat ik het je zeker weten!
Furion2000 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:24:
Denk dat je wat lange termijn visie moet bewerkstelligen hiervoor en minimaal de volgende punten duidelijk moet hebben:
- 1. Wat doe je de komende 2 tot 4 jaar? Wil je een huis kopen, kinderen in de pijpleiding, sport je op hoog niveau wat je nog 4 jaar blijft doen en ga zo maar door. Alles wat ingrijpend factor tijd beïnvloed of kan beïnvloeden moet je meenemen.
- 2.Hoe ben je als persoon? Een doorzetter of heb je al vaker iets 'wegens omstandigheden' niet doorgezet? Wil daar je gestopte HBO niet mee bagatelliseren, weet alleen dat voor de een al snel iets een excuus is en de ander dat een extra challenge is. Kijk kritisch naar jezelf.
- 3. Kijk naar het financiële plaatje. Starten in de IT kan betekenen dat je eerst minder gaat verdienen, maar misschien kun je ook voor de langere weg kiezen en via verkoop stof naar verkoop IT, naar management IT, naar ontwikkeling IT met behoud van salaris.
- 4. Kun je goed leren en doorzie je dingen snel? Zo ja, dan kun de opmerking van @
Jeebus van 40 uur misschien relativeren naar jezelf, want voor mij was het geen 40 uur in de week. Eerder de helft en dan op de manier van het ene vak kun je halen door het alleen maar goed te volgen en het andere vak zijn de lessen ruk en kun je beter zelf aan de slag gaan.
Je alle soorten en maten IT-deeltijdopleidingen: deeltijd met contacturen, zonder contacturen, 2 jaar, 4 jaar, Nederlands, Engels.... University of Liverpool biedt 2 jarige opleidingen aan bijvoorbeeld.
Ik weet dat het voor lange termijn is, maar dat is ook het idee. Normaal gesproken heb ik nog een lang leven te gaan waarvan ik een groot gedeelte nog moet werken. mijn idee is hoe eerder ik verander, hoe langer ik kan genieten van die keuze. echter kan ik je punten best afgaan.
1. Wat ik de komende 4 jaar ga doen is nou niet echt te voorspellen maar ook zeker niet enorm spannend. ben 25 jaar, wil binnenkort wel wat huren (Woon nog thuis

) geen vriendin dus geen kinderen en sport is 2 avonden en een zondag middag bezig, dat is te overzien.
2. snap wat je bedoelt met wat ben je voor een persoon. heeft geen zin mijn levens verhaal hier neer te zetten. maar zat destijds met enorme onzekerheid. dat is er nog wel, maar ben bezig om me te laten onderzoeken of ik last heb van ADD / Lichte vorm van autisme... deze vormen beide geen hinderlijk probleem maar bij daadwerkelijke diagnose kan dit voor handvaten zorgen waardoor ik zeker weet dat een HBO opleiding gewoon gaat lukken.
3. Ik verdien bij mijn huidige baan ook niet bepaald veel

denk dat een startende IT'er meer verdient dus daar ga ik niet op achteruit. enige zou zijn de kosten die in de 4 jaar gemaakt worden maar daar valt wel iets voor te vinden.
4. Leren is soms een dingetje, dingen die ik leuk vind motiveren me en dat gaat super. dingen die me niet interesseren kan ik me moeilijk tot zetten ( Ja ik weet dat je zulke vakken etc veel tegen gaat komen) toch weet ik vaak alles wel voldoende af (havo diploma op minimale inspanning). met de juiste mindset gaat dit dus wel goed komen, ik wil het echt dus.
de duur maakt me eigenlijk ook niet uit, ik wil zo volledig mogelijk leren, gewoon dat HBO papiertje en kunnen beginnen met waar ik echt plezier uit haal. persoonlijk vind ik zonder contacturen het makkelijkst, al denk ik dat contact uren op de zaterdag bijvoorbeeld ook een mooie optie zouden zijn.