Een maat van mij heeft gevraagd of ik 'm wilde helpen een goede 'portable' pc in elkaar te zetten voor het produceren van muziek. Het pc in elkaar zetten gedeelte moet me prima afgaan, maar de combinatie van muziekproductie en portable ITX vind ik wat lastiger, dus even hier gesteld. Alvast dank voor de respons!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De hoofdjob, en eigenlijk enige job is muziekproductie. Geen gaming, geen video-productie. Wel portable om naar andere locaties mee te nemen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifiek budget, het mag wat kosten zolang dit daadwerkelijk bijdraagt aan het hoofddoel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten beschikbaar, behalve de randapparatuur. Het gaat dus enkel om de build.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Er is behoorlijk wat snelle opslag nodig, dus het liefste 2 NVME-disks van minimaal 2TB. Verder hoge single-core snelheid, dus vermoedelijk een 9900K, 64GB RAM, en om mee te kunnen nemen een zo klein mogelijke case (maar, en nu wordt het interessant, zo stil mogelijk). Dus in de kern; klein, stil, zo veel mogelijk single core power. Normaal gesproken kom ik een heel end, maar dit vereist even iets meer planning dan de andere builds die ik heb gedaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren niet, maar de gevraagde eisen sturen wel naar Intel. De cores van de Ryzen zijn simpelweg niet nodig.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Meeste onderdelen reeds benoemd. Enkel energieverbruik nog niet; hiervoor in principe geen eisen, maar het moet wel te koelen zijn natuurlijk, zeker in een ITX-formaat. Zelf zou ik ook denken liever geen watercooler erop te zetten ivm veel onderweg met de case.
Ga je overklokken?
Mag, maar hoeft zeker niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag comments op de gekozen componenten, zie ik iets over het hoofd? Houdt een ITX-build als deze uberhaupt een 9900K in toom, of zal ie direct throttelen? Zijn twee NVME-drives op een ITX-board acceptabel? Deze werden toch ook al vrij heet?
En uiteraard voor de mensen die met muziekproductie bezig zijn; wat zou je zelf anders doen en waarom? Dit doel is voor mij nieuw, dus benieuwd naar alle input! Uiteraard alvast dank!
Build zelf:
Case/PSU (nog niet over uit, input ook welkom):
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De hoofdjob, en eigenlijk enige job is muziekproductie. Geen gaming, geen video-productie. Wel portable om naar andere locaties mee te nemen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifiek budget, het mag wat kosten zolang dit daadwerkelijk bijdraagt aan het hoofddoel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten beschikbaar, behalve de randapparatuur. Het gaat dus enkel om de build.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Er is behoorlijk wat snelle opslag nodig, dus het liefste 2 NVME-disks van minimaal 2TB. Verder hoge single-core snelheid, dus vermoedelijk een 9900K, 64GB RAM, en om mee te kunnen nemen een zo klein mogelijke case (maar, en nu wordt het interessant, zo stil mogelijk). Dus in de kern; klein, stil, zo veel mogelijk single core power. Normaal gesproken kom ik een heel end, maar dit vereist even iets meer planning dan de andere builds die ik heb gedaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren niet, maar de gevraagde eisen sturen wel naar Intel. De cores van de Ryzen zijn simpelweg niet nodig.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Meeste onderdelen reeds benoemd. Enkel energieverbruik nog niet; hiervoor in principe geen eisen, maar het moet wel te koelen zijn natuurlijk, zeker in een ITX-formaat. Zelf zou ik ook denken liever geen watercooler erop te zetten ivm veel onderweg met de case.
Ga je overklokken?
Mag, maar hoeft zeker niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag comments op de gekozen componenten, zie ik iets over het hoofd? Houdt een ITX-build als deze uberhaupt een 9900K in toom, of zal ie direct throttelen? Zijn twee NVME-drives op een ITX-board acceptabel? Deze werden toch ook al vrij heet?
En uiteraard voor de mensen die met muziekproductie bezig zijn; wat zou je zelf anders doen en waarom? Dit doel is voor mij nieuw, dus benieuwd naar alle input! Uiteraard alvast dank!
Build zelf:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i9-9900K Boxed | € 535,05 | € 535,05 |
| 1 | Moederborden | ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/AC | € 194,50 | € 194,50 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i Bruin | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3000C16 | € 324,- | € 324,- |
| 2 | Solid state drives | Intel 660p 2TB | € 241,05 | € 482,10 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.574,65 | ||
Case/PSU (nog niet over uit, input ook welkom):
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Behuizingen | Dan A4-SFX v4 | € 211,50 | € 211,50 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Behuizingen | Kolink Rocket | € 180,57 | € 180,57 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF450 | € 84,90 | € 84,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 606,87 | ||