Synology herinrichten op Ziggo router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 19:35
Beste allen,

Ik ben onlangs verhuisd en ben ook met internet overgestapt naar Ziggo. Ik gebruik nu ook een router van Ziggo waar eerst een eigen router op glasmodem gebruikte. Ik wilde gister mijn nas herinrichten voor Ziggo. Enkele jaren geleden heeft een kennis alles ingesteld op mijn glasmodem. Deze kan mij helaas niet meer helpen, dus moet het zelf doen.

Ik heb mijn Nas een IP adres gegeven welke aansluit op de Ziggo router. Ik heb tevens de poort forwarding van mijn oude router ook in de Ziggo router gezet. Na het veranderen de standaardgateway en Voorkeur DNS server in mijn Nas kon ik via de apps op mijn telefoon weer in de Synology apps waar ik mijn mappen zie en mijn Sabnzbd app.

Toen ik een nzb bestand inlaadde zag ik deze wel in Sabnzbd staan maar deze begon niet met downloaden. Toen ik Sabnzb ging kijken zag ik bij de server staan dat de servernaam niet klopt. Ik heb de gegevens van mijn Eweka account gebruikt welke ik ook altijd met succes op het oude modem heb gebruikt. Maar Sabnzd bleef aangeven dat de servernaam ongeldig is.

Ik heb de server toen helemaal verwijderd en wilde deze opnieuw toevoegen met het resultaat dat ik opeens in de Sabnzbd Wizzard terecht kom :(

Aangezien ik echt een noob ben hoop ik dat iemand mij kan helpen met instellen, zodat alles weer werkt. Desnoods tegen betaling.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

Je vraag is voor mij teveel omvattend om dit vanaf afstand mee te bekijken. Mocht je iemand tegen betaling willen inhuren hiervoor dan is Vraag en Aanbod een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Yes ik ken de handleiding, punt is dat er alleen poorten enz staan ingesteld in mijn modem en Nas. Ik heb daar geen verstand van.... En de instellingen moeten wel overeenkomen met de instellingen in mijn router. Zo heeft mijn nas een vast ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Poorten zijn alleen van toepassing indien je diensten/services publiek beschikbaar wil maken. Kon je voorheen sabnzb buitenshuis bedienen en wil je dat nu weer? En/of kan je exact aangeven wat je (functioneel) wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Yes klopt, ik kon via de app en buiten mijn huis via een ip adres ook inloggen op sabnzbd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Dan zal je een port forward moeten maken op je router:
https://community.ziggo.n...orwarding-bij-ziggo-16111

En eventueel iets met dynamic dns:
https://www.synology.com/...minCenter/connection_ddns

Is dat het enige dat ontbreekt of wil je nog andere dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Die poort forwarding heb ik al gedaan. Als ik iets wil downloaden dan gebeurd er alleen niets. Het bestand staat wel in Sabnzbd maar gaat niet downloaden. Dat is het probleem. En ondanks de poort forwarding kan ik de nas nu niet buiten mijn eigen netwerk via een webbrowser benaderen. Hetzelfde geldt voor mijn NAS. Met het ip adres heb ik wel toegang tot de Synology apps op mijn tel maar kan beide niet benaderen in een browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

Maar Sabnzd bleef aangeven dat de servernaam ongeldig is.
Klinkt eerder als een DNS issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
nitpicker schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:31:
[...]

Klinkt eerder als een DNS issue...
De voorkeur DNS welke ik heb ingesteld in mijn Nas heb ik uit mijn Ziggo router..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt het over je eigen router, dus dan heb ik meteen een vraag:
Waarom heb je niet het Ziggo modem in bridge modus gezet en je eigen router weer aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:48:
Je hebt het over je eigen router, dus dan heb ik meteen een vraag:
Waarom heb je niet het Ziggo modem in bridge modus gezet en je eigen router weer aangesloten?
Ik wist niet dat dit mogelijk was... achteraf was dit de makkelijkste oplossing geweest. Zoals ik al aangaf, ben een noob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Het is idd een DSN issue... Ik heb nu de open Google DNS gebruikt en het werkt. Ziggo ondersteunt geen eigen DNS. Is het gevaarlijk om de open Google DNS te gebruiken met het oog op sabnzbd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Ik ben zojuist verhuisd en ben overgestapt naar internet van Ziggo. Bij het herinrichten van mijn nas, om deze te laten werken op de Ziggo router, blijkt dat Ziggo geen eigen DNS ondersteuning heeft. Met de google DNS 8.8.8.8 werkt de Ziggo router wel met mijn nas en werken programmas als sabnzbd ook goed. Nu is mijn vraag, is dit gevaarlijk? Ik gebruik sabnzbd niet zo heel vaak maar pak eens in de zoveel tijd wel wat mee. Wat zeggen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:13
Ziggo heeft ook gewoon eigen dns servers maar het staat je inderdaad vrij om iets anders te gebruiken.

Waar ben je bang voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
gastje01 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:50:
Ziggo heeft ook gewoon eigen dns servers maar het staat je inderdaad vrij om iets anders te gebruiken.

Waar ben je bang voor?
Ik heb met Ziggo gebeld en ze gaven aan dat ze geen DNS aanbieden.

Waar ik bang voor ben is dat Google een open DNS gebruikt. En we het toch over downloaden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Zeker wel. Je krijgt in je DHCP lease gewoon 2 DNS servers mee. Het kan wel dat deze verschillen per gebied. Er zijn echter meer vrij te gebruiken “open” dns diensten, bijvoorbeeld cloudfare of openDNS.

Het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal is in Nederland niet (meer) toegestaan. De pakkans is (bijzonder) klein en voor zo ver ik weet worden downloaders nog niet actief vervolgd, dat maakt t nog niet legaal.

[ Voor 12% gewijzigd door gastje01 op 30-01-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Ik gebruik geen DHCP maar static IP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In plaats van Google (want die weet al zoveel...) zou je ook die van CloudFlare kunnen pakken:1.1.1.1 en 1.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ziggo zakelijk?

Je interne instelling voor je NAS staat hier los van, die kun je inderdaad static instellen en dan bij DNS je router of een alternatieve DNS server invullen. Dit is verder niet “gevaarlijk”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
gastje01 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:35:
Ziggo zakelijk?

Je interne instelling voor je NAS staat hier los van, die kun je inderdaad static instellen en dan bij DNS je router of een alternatieve DNS server invullen. Dit is verder niet “gevaarlijk”.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

2 topics even samengevoegd :)

www.google.nl

Pagina: 1