VDSL over RJ45

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste forummers,

Sorry als deze vraag reeds gesteld is geweest maar kon het antwoord niet meteen vinden.

Momenteel staat mijn bbox3 modem / router onder de trap (gewapend beton) waar mijn telefoonaansluiting toekomt. Hier zijn ook 4 cat 6e ethernetaansluitingen voorzien. Wat ik graag zou doen is van mijn outlet vertrekken met een omvormer rj11 naar rj45 om dan het vdsl signaal over de cat 6 kabel naar een andere outlet te sturen om vervolgens een andere rj45 naar rj11 kabel aan te sluiten en te verbinden met mijn modem. Wat ik echter niet goed weet is hoe de pinout van beide kabels zouden moeten zijn. Iemand enig idee? De reden dat ik dit wil doen is omdat ik toch snel 60kwh aan elektriciteit per jaar kan besparen door dit te doen omdat ik een ap minder dien te draaien.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom dan niet direct 2 rj11 stekertjes aan één kabel knijpen ?
Techniek/materiaal is dezelfde.
Pak 4 van de 8aders, en knijp op dezelfde kleurtjes aan de andere kant een connector.

( mijn oude VDSL+ aansluiting kwam in de woonkamer binnen, en loopt onder de vloer met een cat5 kabel naar de zolder, altijd volledige train gekregen van KPN )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:47

The Zep Man

🏴‍☠️

Zie deze post, waar ik CAT6 gebruikt heb om een telefoonlijn te verlengen om het IS/RA punt (abonneeovernamepunt) te verplaatsen. Er is geen officiële pinout, maar ik doe een voorstel gebaseerd op wat gebruikt wordt binnen DSL apparatuur.

[ Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 30-01-2020 09:29 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
FreshMaker schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:21:
Waarom dan niet direct 2 rj11 stekertjes aan één kabel knijpen ?
Techniek/materiaal is dezelfde.
Pak 4 van de 8aders, en knijp op dezelfde kleurtjes aan de andere kant een connector.

( mijn oude VDSL+ aansluiting kwam in de woonkamer binnen, en loopt onder de vloer met een cat5 kabel naar de zolder, altijd volledige train gekregen van KPN )
Een rj11 past toch niet in een rj45? De bekabeling ligt reeds en is afgemonteerd met outlets daarom werk ik liever met een aparte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Alles past, als de hamer maar groot genoeg is !

Ik ik begreep niet dat er alleen outlets zouden zijn
Dan kan je inderdaad 2 omvormers gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
FreshMaker schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:40:
Alles past, als de hamer maar groot genoeg is !

Ik ik begreep niet dat er alleen outlets zouden zijn
Dan kan je inderdaad 2 omvormers gebruiken
Geen probleem. Mijn uitleg was niet zo duidelijk. Ik had de situatie beter kunnen schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
The Zep Man schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:24:
Zie deze post, waar ik CAT6 gebruikt heb om een telefoonlijn te verlengen om het IS/RA punt (abonneeovernamepunt) te verplaatsen. Er is geen officiële pinout, maar ik doe een voorstel gebaseerd op wat gebruikt wordt binnen DSL apparatuur.
Ok bedankt deze had ik inderdaad nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10 18:31
Ik zou je modem altijd zo dicht mogelijk bij het ISRA punt houden, dat is het beste/meest stabiel.
Als je vervolgens slecht WiFi ontvangst hebt extra acces points kopen en hiermee je bereik vergroten. Er komen hier dagelijks topics voorbij over hoe dat het beste kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Het doel van @tinyme is stroom besparen. Extra apparatuur is in dat scenario geen optie. Met DSL heb je sowieso een modem. Als je dan efficiënter gebruik kan maken van het ingebouwde access point in plaats van extra apparatuur te plaatsen, dan is dat winst.

Naar mijn ervaring is verlengen van de telefoonlijn over goede bekabeling voor zoveel meter geen probleem. Testen is overigens makkelijk en niet destructief, dus als het niet bevalt dan is alles zo weer in de oude staat te herstellen.

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 30-01-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
FoxLenny schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:45:
Ik zou je modem altijd zo dicht mogelijk bij het ISRA punt houden, dat is het beste/meest stabiel.
Als je vervolgens slecht WiFi ontvangst hebt extra acces points kopen en hiermee je bereik vergroten. Er komen hier dagelijks topics voorbij over hoe dat het beste kan.
Er staat momenteel een mikrotik router achter de bbox3. Het is puur om minder elektriciteit te verbruiken. Later zal de bbox3 vervangen worden door een fritzbox 7530. Dit zal me uiteindelijk een besparing opleveren van rond de 100 kwh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
FoxLenny schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:45:
Zoalng je gewoon prima koperkabel gebruikt, gaat dat zonder probleem.
Mijn ISRA is uit 1975, de KPN monteur heeft op de binnenkomende kabeltjes de cat5 kabel vastgemaakt met en klemmetje/kroonsteentje ( wat op zich al bedenkelijk zou zijn )
In de 5 jaar VDSL nooit een slechte verbinding gehad, en de Experiabox stond op zolder ( 15m kabel met opgerold einde )
tinyme schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Er staat momenteel een mikrotik router achter de bbox3. Het is puur om minder elektriciteit te verbruiken. Later zal de bbox3 vervangen worden door een fritzbox 7530. Dit zal me uiteindelijk een besparing opleveren van rond de 100 kwh per jaar.
ik kom voor beide apparaten ruim gerekend op 22W
( zelf even je stroomprijs invullen natuurlijk ) - http://stroomkosten.michaelplaza.nl/
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tx79LML/image.png

( 10W voor de mikrotik, en 12 W voor de BBox )

[ Voor 30% gewijzigd door FreshMaker op 30-01-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@ tinyme
Dat kan inderdaad prima .
Maak wel kabeltjes met goede kwaliteit kabel.
De pinout die veel gebruikt wordt is van beide connectors de middelste 2 aders.
Dus voor rj11/12 pin 3 en 4 (loopt van 1-6) en RJ45 pin 4 en 5 .
Voor een fritzbox kun je dan ook gewoon een netwerk kabeltje gebruiken fritzbox heeft RJ45 als dsl ingang (en verloop die meegeleverd wordt zou je aan de andere kant kunnen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

theuser schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:56:
@ tinyme
Voor een fritzbox kun je dan ook gewoon een netwerk kabeltje gebruiken fritzbox heeft RJ45 als dsl ingang (en verloop die meegeleverd wordt zou je aan de andere kant kunnen gebruiken).
Dat ligt aan het model Fritz!Box. Zo heeft deze bijvoorbeeld een RJ11 ingang (de grijze). Zie ook deze afbeelding.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 30-01-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Maar de hamvraag, kan je zomaar een Fritzbox aansluiten ?
Geeft Telenet/proximus de logingegevens vrij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
theuser schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:56:
@ tinyme
Dat kan inderdaad prima .
Maak wel kabeltjes met goede kwaliteit kabel.
De pinout die veel gebruikt wordt is van beide connectors de middelste 2 aders.
Dus voor rj11/12 pin 3 en 4 (loopt van 1-6) en RJ45 pin 4 en 5 .
Ok als het gewoon de twee middelste aders zijn dan kan ik niets misdoen. Het laatste wat ik wil is mijn modem om zeep krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinyme
FreshMaker schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:02:
Is reeds gevraagd aan scarlet (proximus dus) en deze zeiden dat dit werkt. Je krijgt dan enkel geen support. Als ze een lijntest moeten doen kan je nog altijd de bbox terugplaatsen. (hoop ik toch)

Edit:
Bij telenet had ik een modem only. Hierbij kon je dan een switch plaatsen indien je gebruik wou maken van meerdere IP's of je kon er rechtstreeks je router achter hangen. Een login had je niet nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door tinyme op 30-01-2020 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:32

Blokker_1999

Full steam ahead

FreshMaker schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:02:
EDPnet is de drijvende kracht geweest aan het toestaan van meerdere modem-routers. Zij hebben bij Proximus een hele resem Fritzboxen goedgekeurd gekregen om op het Proximus netwerk te kunnen gebruiken. Login gegevens die ga je gewoon even opzoeken in je oude modem als Proximus ze niet wenst te geven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
FreshMaker schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Zoalng je gewoon prima koperkabel gebruikt, gaat dat zonder probleem.
Mijn ISRA is uit 1975, de KPN monteur heeft op de binnenkomende kabeltjes de cat5 kabel vastgemaakt met en klemmetje/kroonsteentje ( wat op zich al bedenkelijk zou zijn )
In de 5 jaar VDSL nooit een slechte verbinding gehad, en de Experiabox stond op zolder ( 15m kabel met opgerold einde )

[...]

ik kom voor beide apparaten ruim gerekend op 22W
( zelf even je stroomprijs invullen natuurlijk ) - http://stroomkosten.michaelplaza.nl/
[Afbeelding]

( 10W voor de mikrotik, en 12 W voor de BBox )
Ik had cijfers gevonden van 11 watt voor een bbox3 en 6 watt voor men mikrotik. Een 7530 zou ook rond de 6 watt zitten. Maar als die 22W klopt dan bespaar ik zelfs 140 kwh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:58
Pak een kabel met RJ11 aan beide zijden en knip deze door.
Knijp aan beide eindes een RJ45 stekker die je in het patch paneel stopt.

Doe de ene RJ11 in het modem.
Doe de andere RJ11 in een RJ11 koppelbus en sluit deze aan op de RJ11 aan de ISRA zijde.

Weet niet of het zo werkt i.v.m. twist in de UTP kabel, maar volgens onderstaand schema zou het moeten lukken:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/proxy/AdU6XPPdPuWS8vlS0XmdM67ta0iHAmTkMTYUOzWtDnJBuIUiw8mj_ySBf10DikqUhaIIIpB26CEHgXsl0poGndhuQE8mVkuRCA

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Toch zeker 25€ per jaar ;) ( er van uitgaande op 25ct/kWh )

Hele bak inderdaad :)
Ik zou het eerder op gemak gooien ( alles in een apparaat ) - geen idee of de 6W van de fritzbox under load is, je zal naar de peak-vraag moeten kijken, en niet naar de minimale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
Rensjuh schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:18:
Pak een kabel met RJ11 aan beide zijden en knip deze door.
Knijp aan beide eindes een RJ45 stekker die je in het patch paneel stopt.

Doe de ene RJ11 in het modem.
Doe de andere RJ11 in een RJ11 koppelbus en sluit deze aan op de RJ11 aan de ISRA zijde.

Weet niet of het zo werkt i.v.m. twist in de UTP kabel, maar volgens onderstaand schema zou het moeten lukken:
[Afbeelding]
Als het de twee middelste kabels zijn zoals hierboven vermeld dan zal de twist er niets toe doen. De twee middelste kabels zijn immers bij zowel de a als de b standaard hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
FreshMaker schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:19:
Toch zeker 25€ per jaar ;) ( er van uitgaande op 25ct/kWh )

Hele bak inderdaad :)
Ik zou het eerder op gemak gooien ( alles in een apparaat ) - geen idee of de 6W van de fritzbox under load is, je zal naar de peak-vraag moeten kijken, en niet naar de minimale.
De fritzbox 7530 is tot nu toe de zuinigste combi dat ik al gevonden heb. Een draytek 130 en 160 verbruiken dit ook en dan dien je er nog een router en eventueel een ap achter te plaatsen.
Men droomcombi was immers een ubiquiti ap met een pfsense sg-1100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:58
tinyme schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:21:
[...]

Als het de twee middelste kabels zijn zoals hierboven vermeld dan zal de twist er niets toe doen. De twee middelste kabels zijn immers bij zowel de a als de b standaard hetzelfde.
Bedoel je dan van de CAT6?
Die zitten niet zoals op de afbeelding standaard afgemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://content.spiceworksstatic.com/service.community/p/post_images/0000007902/5328c49b/attached_image/Capture1.JPG

Maar als je ze uittelt kun je ze wel op de juiste PINs zetten zodat t alsnog zou moeten kloppen :)

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
Rensjuh schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Bedoel je dan van de CAT6?
Die zitten niet zoals op de afbeelding standaard afgemonteerd.
[Afbeelding]

Maar als je ze uittelt kun je ze wel op de juiste PINs zetten zodat t alsnog zou moeten kloppen :)
Die bedoel ik inderdaad. Zie reply theuser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
60kwh besparen en met je andere vervanging verwachting je nog eens 100 kwh te besparen wow, wat van exotische kastje heb je daar wel niet, Een PC zou dat kunnnen maar een AP/Router/Switch is dat wel heel erg hoog van de toren gegrepen.
De waarde op de voeding is niet de daadwerkelijke stroomverbruik, deze is vrijwel altijd fors lager.

Maar op je vraag terug te komen.
Gezien je patchpanelen/walloutlets hebt die je liever niet wil mollen kan je het zelf maken of adapters kopen.

Kant A 1x RJ45 en kant B 2x RJ12.
Kant A RJ12 gebruik je Oranje+wit oranje & bruin en wit bruin, Kant B RJ45 gewoon de netwerkstandaard volgens T568B kleurstandaard wat hier al getoond is in dit topic.

Je maakt 2 identieke kabels voor beide kanten en klaar ben je.
Ga geen RJ11 stekkers gebruiken dat is drama met eraan zetten, pak RJ12.

Is het verstandig de VDSL modem te verplaatsen? Nee niet echt hou rekening met eventueel verslechtering van de verbinding(afhankelijk hoeveel rek je lijn nog over had)

2x Rj12 is alleen nodig wanneer je pair bonding hebt anders kan je het wel af met 1x RJ12, je hebt ook deze Zie je dit allemaal niet zitten, ze zijn ook te koop > https://www.amazon.com/Co...ne-Ethernet/dp/B07H4BZBPW

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2020 11:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
mr_evil08 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:52:
60kwh besparen en met je andere vervanging verwachting je nog eens 100 kwh te besparen wow, wat van exotische kastje heb je daar wel niet, Een PC zou dat kunnnen maar een AP/Router/Switch is dat wel heel erg hoog van de toren gegrepen.
De waarde op de voeding is niet de daadwerkelijke stroomverbruik, deze is vrijwel altijd fors lager.
Verbruik BBOX3 = tussen 10 en 13 watt
Verbruik huidige router = 6 watt
Modem combi fritz is volgens cijfers tweakers een 6 tal watt
Mijn gigabit switch zit op een 2-tal watt dus deze valt ook nog eruit te halen

Dus neem dan 10 watt verbruik voor de bbox3.
(10 x 24 x 365) / 1000 = 87,6kwh

Bij 13 watt
(13 x 24 x 365) / 1000 = 113,88kwh
Je maakt 2 stukken netwerkkabel voor beide kanten gezien je patchpanelen/walloutlets hebt die je liever niet wil mollen.

Kant A RJ12 gebruik je Oranje+wit oranje & bruin en wit bruin, Kant B RJ45 gewoon de netwerkstandaard aanhouden volgens T568B kleurstandaard wat hier al wordt getoond in dit topic.

Is het verstandig de VDSL modem te verplaatsen? Nee niet echt hou rekening met eventueel verslechtering van de verbinding(afhankelijk hoeveel rek je lijn nog over had)

2x Rj12 is alleen nodig wanneer je pair bonding hebt anders kan je het wel af met 1x RJ12, je hebt ook deze stekkers als je het niet ziet zitten om het zelf in elkaar te knutselen met een tang > https://www.amazon.com/Co...ne-Ethernet/dp/B07H4BZBPW
Ok bedankt voor de nuttige info. Het valt altijd te proberen en indien niet goed bevonden kan ik nog steeds alles naar het oude zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Laatst online: 03-01 19:20
mr_evil08 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:52:

Gezien je patchpanelen/walloutlets hebt die je liever niet wil mollen kan je het zelf maken of adapters kopen.

Kant A RJ12 gebruik je Oranje+wit oranje & bruin en wit bruin, Kant B RJ45 gewoon de netwerkstandaard volgens T568B kleurstandaard wat hier al getoond is in dit topic.

2x Rj12 is alleen nodig wanneer je pair bonding hebt anders kan je het wel af met 1x RJ12, je hebt ook deze Zie je dit allemaal niet zitten, ze zijn ook te koop > https://www.amazon.com/Co...ne-Ethernet/dp/B07H4BZBPW
Het verschil tussen RJ11 en RJ12 is dat RJ11 4 contacten heeft en RJ12 de volledige 6 Contacten , het maakt niet uit voor het aanzetten van de connector, behalve dan dat sommige tangen maar 4 pinnen naar beneden drukken. Er is wel veel verschil tussen tangen, met een goede gaat het gemakkelijker.

Die verloop van amazon wil je liever niet , je wilt zoveel mogelijk de twist in de kabel behouden, dus geen platte snoertjes (zijn kort dus zal vermoedelijk wel werken, maar wil je liever niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinyme
theuser schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Het verschil tussen RJ11 en RJ12 is dat RJ11 4 contacten heeft en RJ12 de volledige 6 Contacten , het maakt niet uit voor het aanzetten van de connector, behalve dan dat sommige tangen maar 4 pinnen naar beneden drukken. Er is wel veel verschil tussen tangen, met een goede gaat het gemakkelijker.

Die verloop van amazon wil je liever niet , je wilt zoveel mogelijk de twist in de kabel behouden, dus geen platte snoertjes (zijn kort dus zal vermoedelijk wel werken, maar wil je liever niet.)
Ik ga gewoon uw oplossing proberen deze lijkt mij het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Laatst online: 12-10 20:21
Ik heb letterlijk 2x RJ45-naar-RJ11 en 2x RJ45 koppelstukjes gekocht voor het verlengen van de telefoonlijn voor het aansluiten van het DSL-modem. Tussen modem en telefoonpunt(ISRA) een CAT 5E kabel van 10m geplaatst. Resultaat, modem op een bereikbare plaats met stroompunt en een schone verbinding van 111/33Mbit. Met een uptime van 2 maanden een foutaantal van 912(FEC) en 5(CRC).

Bij een andere aansluiting wel 2x rj11 aan beide kanten gemaakt aan een UTP CAT 5E, dit betreft een aansluiting bij een gezamelijke ingang waarbij het appartement zich op 3e etage bevindt. Daar gaat nu ruim 220/64Mbit (VDSL2 met vectoring en pair bonding) overheen, voor zover ik gehoord heb geen enkel probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door timmie1 op 30-01-2020 21:37 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Pagina: 1