Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Apple firmware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• poweruse
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 03-02 18:14
Beste Tweakers,

Ik vraag mij af, hoe werkt Apple de firmware bij van iPhone/iPad-onderdelen als fingerprintsensor, camera en EFI, etc.?

poweruse wijzigde deze reactie 30-01-2020 09:14 (11%)

Beste antwoord (via poweruse op 03-02-2020 18:18)

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:42
Is dit een huiswerkvraag?

Bij zo'n beetje alle Apple hardware worden firmware updates via dezelfde kanalen als OS-updates en App-updates geleverd en automatisch geïnstalleerd. En om dat Apple zelf de firmware schrijft en er geen ODM of upstream vendor (IBV/ISV) tussen komt zijn er ook geen random versie upgrades ofzo. Er komen dus alleen updates om een probleem te verhelpen of nieuwe functionaliteit toe te voegen. Zo was er bijvoorbeeld een firmware update die 802.11g naar 802.11n mogelijk maakte voor AirPort kaarten die de hardware wel hadden maar nog geen firmware om dat de standaard niet af was. Om dat het RF-deel al wel bekend was konden ze dus wel hardware leveren maar de software kon pas op een onbekend tijdstip geleverd worden.

Om dat Apple het zelf maakt hebben ze dus zelf in de hand wat er qua software gebeurt, en dat is inclusief alle firmware, bootloaders enz.

Alle reacties

• Hugo!
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 23-02 13:19
Dit topic is wel erg summier, wat verwacht je van ons? En wat heb je zelf al onderzocht?

• poweruse
Hoi Hugo, bij PC's (ook Apple MAC's) zie je vaak dat er BIOS- en firmware updates voor randapparatuur verkrijgbaar zijn. Meestal zorgt dit voor verbeteringen in de functionaliteit.
Hoe zit dit bij Apple smartphones en tablets, hoeft de firmware van bijvoorbeeld de fingerprintsensor niet bijgewerkt te worden?
Ik heb wat zitten Googlen, maar ik lees enkel zaken als OS firmware bijwerken. Werkt Apple de onderdelen soms bij middels het iOS/iPad OS? Wellicht dat de mensen hier weten hoe dit werkt.

• ajaaaan
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14:56
Ik heb nog nooit meegemaakt dat je de firmware in een iPhone/iPad van b.v. de fingerprint kan updaten.

Volgens mij kun je alleen het OS updaten.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
poweruse schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:04:
Werkt Apple de onderdelen soms bij middels het iOS/iPad OS? Wellicht dat de mensen hier weten hoe dit werkt.
Ja. Update van firmware voor onderdelen in je Apple devices gaat via OS updates.

Twitter | Strava

• Razr
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Dit zal ongetwijfeld ook verlopen via de OS updates. Ik kan me indenken dat een OS update een nieuwere driver ingebakken heeft, of inderdaad een firmware update (indien nodig) kan toepassen. Het is ook een stukje gebruiksvriendelijkheid om dit in een enkele update te doen.

Met betrekkeing tot de eind consument is het veel eenvoudiger om te zeggen "Deze iOS update verbetert de camera" en dan is het niet zo belangrijk dat onder water een update wordt gedaan aan de firmware van de camerasensor oid.

• Hugo!
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 23-02 13:19
Hoe dit precies werkt weet ik niet. Zelf beschik ik over Airpods en ik weet wel dat wanneer er nieuwe firmware is de Iphone de firmware update. Waarschijnlijk geldt dit voor alle apparaten zonder Wifi.

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

Donstil

Grab them by the 🐈.

poweruse schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:04:
Hoi Hugo, bij PC's (ook Apple MAC's) zie je vaak dat er BIOS- en firmware updates voor randapparatuur verkrijgbaar zijn.
Mac's hebben geen bios maar antwoord op je vraag is. Via iOS en macOS updates.
Alles wat je nodig hebt zit daar in, met de uitzondering van randapparatuur van derde partijen op macOS.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• poweruse
Duidelijk, bedankt voor deze antwoorden. Firmware updates voor onderdelen in een iPad/iPhone liften dus mee met iOS updates. Is firmware van onderdelen wel op een manier bij te werken als je het toestel jailbreakt/root? Of is dit op hardwareniveau afgeschermd? En geldt het verkrijgen van firmware updates via het OS ook voor Android toestellen?

@Donstil iets uit de richting van mijn vraag, maar als een MAC geen BIOS/UEFI heeft, hoe werkt dit dan wel?

poweruse wijzigde deze reactie 30-01-2020 16:27 (16%)

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 25-02 16:48
poweruse schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:53:
Duidelijk, bedankt voor deze antwoorden. Firmware updates voor onderdelen in een iPad/iPhone liften dus mee met iOS updates. Is firmware van onderdelen wel op een manier bij te werken als je het toestel jailbreakt/root? Of is dit op hardwareniveau afgeschermd? En geldt het verkrijgen van firmware updates via het OS ook voor Android toestellen?

@Donstil iets uit de richting van mijn vraag, maar als een MAC geen BIOS/UEFI heeft, hoe werkt dit dan wel?
Met een nieuwe IOS update dus. Dus een nieuwe Jailbreak..

Dat geld ook voor Android..

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Een Mac heeft een EFI, alleen niet in de zin dat je er zelf als gebruiker bij kan komen. Updates daarvoor komen als update (soms als onderdeel van macOS updates, soms apart) beschikbaar.
Vroegere Macs op PPC architectuur hadden OFI (open firmware) die ook als los update pakket werd geüpdatet en gedistribueerd. Ook voor deze geldt dat je er zelf als gebruiker niet middels een GUI wat mee kan. Wel CLI, i.t.t. de Intel machines.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:42
Is dit een huiswerkvraag?

Bij zo'n beetje alle Apple hardware worden firmware updates via dezelfde kanalen als OS-updates en App-updates geleverd en automatisch geïnstalleerd. En om dat Apple zelf de firmware schrijft en er geen ODM of upstream vendor (IBV/ISV) tussen komt zijn er ook geen random versie upgrades ofzo. Er komen dus alleen updates om een probleem te verhelpen of nieuwe functionaliteit toe te voegen. Zo was er bijvoorbeeld een firmware update die 802.11g naar 802.11n mogelijk maakte voor AirPort kaarten die de hardware wel hadden maar nog geen firmware om dat de standaard niet af was. Om dat het RF-deel al wel bekend was konden ze dus wel hardware leveren maar de software kon pas op een onbekend tijdstip geleverd worden.

Om dat Apple het zelf maakt hebben ze dus zelf in de hand wat er qua software gebeurt, en dat is inclusief alle firmware, bootloaders enz.

• Volkan1984
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07:50

Klein detail: het is een Mac. MAC is iets uit de netwerkwereld.

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:48
nelizmastr schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:11:
[...]

Een Mac heeft een EFI, alleen niet in de zin dat je er zelf als gebruiker bij kan komen. Updates daarvoor komen als update (soms als onderdeel van macOS updates, soms apart) beschikbaar.
Vroegere Macs op PPC architectuur hadden OFI (open firmware) die ook als los update pakket werd geüpdatet en gedistribueerd. Ook voor deze geldt dat je er zelf als gebruiker niet middels een GUI wat mee kan. Wel CLI, i.t.t. de Intel machines.
Interessant om op te merken is dat dit enkel werkt wanneer er een Apple (gecertificeerde) SSD/HDD inzit. Dit valt terug te lezen in topics waarbij mensen hun bestaande SSD vervangen voor een grotere NVME schijf.

Verder komen bij Airpods de updates inderdaad via iOS binnen welke ze verder pusht. Dit is dan ook het grote nadeel wanneer je ze i.c.m. een android telefoon wil gebruiken bijv.

Je moet vooral kijken naar de verschillen tussen een Android/Windows en iOS/MacOS. Apple beheert haar complete eco-systeem en weet precies wat er in elk apparaat zit. Hierdoor kunnen ze deze updates gewoon laten samenhangen. Bij Android en Windows hebben de leveranciers veel minder controle over de losse onderdelen die in het systeem worden geplaatst. Hierdoor zullen ze dus ook veel meer losse updates nodig hebben om het een en ander op elkaar af te stemmen. Met vanzelfsprekend per leverancier een aparte update (al dan niet aangeleverd via bijv een Windows Update).

• poweruse
Heldere uitleg allemaal. Duidelijk dus dat Apple voor een stuk gebruiksvriendelijkheid gaat en dit kán doen doordat ze alles zelf in de hand hebben.
Haha, nee hoor, ik kan soms diep nadenken over bepaalde zaken.
Volkan1984 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:34:
Klein detail: het is een Mac. MAC is iets uit de netwerkwereld.
Je hebt gelijk, bij MAC gaat het om de Media Access Control-sublaag.
BlackMonkey schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:01:
Interessant om op te merken is dat dit enkel werkt wanneer er een Apple (gecertificeerde) SSD/HDD inzit. Dit valt terug te lezen in topics waarbij mensen hun bestaande SSD vervangen voor een grotere NVME schijf.
Dat is inderdaad wel interessant. Hier zie je weer het stukje veiligheid wat Apple implementeert.
BlackMonkey schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:01:
Verder komen bij Airpods de updates inderdaad via iOS binnen welke ze verder pusht. Dit is dan ook het grote nadeel wanneer je ze i.c.m. een android telefoon wil gebruiken bijv.
Op zich wel logisch, want het is een apparaat wat niet op zichzelf kan updaten, maar dat brengen ze vervolgens dan uit als losstaande handmatig update.

poweruse wijzigde deze reactie 03-02-2020 18:14 (9%)

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:22

Geronimous

Moderator Spielerij
MrAcid schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:16:
[...]

Ja. Update van firmware voor onderdelen in je Apple devices gaat via OS updates.
Niet perse. Vaak wel natuurlijk, want nieuwe iOS en macOS updates vereisen ook firmware updates,
Sommige firmware updates worden onzichtbaar voor de gebruiker op de achtergrond geïnstalleerd. Ik weet even niet meer om welke componentfirmwares het gaat helaas.

FT-17 FTW!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True