3G Verbinding meer stabiel via VPN?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19
Mijn vraag
Ik werk in Uganda en gebruik op kantoor een 3G verbinding voor internet. De snelheid is oké (2 tot 6mbps) maar niet erg stabiel. Met niet stabiel bedoel ik dat mijn 3G verbinding niet verbroken wordt, maar vaak websites pas na één of twee keer refreshen écht laden. Vaak komen foutmeldingen als host niet gevonden, host niet bereikbaar voor. Ook zie ik vaak bijvoobeeld op instagram dat de pagina wel laad, maar de afbeeldingen pas na flink refreshen.

Nu lijkt het er op dat als ik mijn VPN start (VPS gehost bij TransIP) mijn verbinding veel stabieler lijkt. Uiteraard lever ik iets snelheid en latency in (maar dit is vrij weinig) maar ik krijg naar mijn idee vrijwel geen of in ieder geval minder foutmeldingen waardoor ik moet refreshen. Ook wordt mijn VPN verbinding eigenlijk niet verbroken.

Het probleem is dat de onstabiele verbinding ook weer niet 24/7 het geval is en ik dus niet goed weet of ik tijdens het gebruik van VPN gewoon "geluk" heb.

Mijn concrete vraag is dan ook of een enkele (VPN) verbinding wanneer eenmaal gestart wel degelijk stabieler kan zijn dan talloze losse verbindingen naar verschillende hosts (a.k.a. surfen)? En hoe zou ik dit objectief kunnen vaststellen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • 3G verbinding (Huawei USB Modem)
  • USB modem geknoopt aan Asus RT-AC87U
  • Laptop via WiFi verbonden. Windows 10 / Ubuntu, Chrome / Firefox
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google vertelt mij aan de ene kant dat een VPN verbinding je internet verbinding niet magisch "beter" maakt, en dat begrijp ik ook, maar ik vind ook resultaten die zeggen dat stabiliteit wel kan toenemen. Er wordt toch vooral gericht op snelheid wat mijn vraag niet is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DNS traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
Ik heb een tijdje alternatieve DNS gebruikt (8.8.8.8, 1.1.1.1) maar naar mijn (subjectieve) idee was dat weinig verschil.

Ook zou chrome/firefox toch een DNS cache houden en niet voor elk verzoek naar dezelfde host opnieuw de DNS opvragen? Zo heb ik bijvoorbeeld vaak dat een pagina goed laad, ik vervolgens POST naar dezelfde server en dan een "This page could not be found" (van Chrome, niet de host) krijgt. F5 en het gaat wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarschijnlijk bezoek je vooral websites in Nederland en niet in Uganda? Kan best dat een VPN naar Transip en dan verder dan als veel sneller ervaren wordt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
Marzman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:11:
Waarschijnlijk bezoek je vooral websites in Nederland en niet in Uganda? Kan best dat een VPN naar Transip en dan verder dan als veel sneller ervaren wordt.
Niet overwegend Nederland, toch vooral overwegend Engelstalig en niet lokaal in Uganda.

Provider is MTN Uganda en voor zo ver ik kan zien gaat mijn verkeer via MTN Zuid-Afrika.