Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Auto op buitenlands kenteken stallen in Nederland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jld1
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 05-02 17:36
Ik woon in Nederland en heb een auto op buitenlands kenteken. Deze wil ik graag in Nederland in mijn garage zetten. Deze zal ik vervolgens nauwelijks gebruiken in Nederland, maar met name name als goede, comfortabele "grand tourer" als ik (op vakantie) naar het buitenland ga. De auto zal dus bijna de hele tijd dat deze zich in Nederland bevindt in de garage staan en verder alleen gebruikt worden om vanaf mijn garage tot aan de grens te rijden. Ook dit zal slechts een aantal keer per jaar zijn.
Mijn vraag is of ik hier dan (een vorm) van belasting over moet betalen in Nederland en zo ja welke?

Ik heb uiteraard de site van de belastingdienst al goed bestudeerd. Hierin staat als een van de voorwaarden voor vrijstelling van bpm en mrb: "Het motorrijtuig wordt maximaal 2 weken in Nederland gebruikt".
Ik vind het woord "gebruikt" hier onduidelijkheid veroorzaken. Als de auto 351 dagen in mijn garage in Nederland staat of in het buitenland verblijft en ik er enkel, verdeeld over het jaar, 14 dagen mee rijdt in Nederland (Dus bijvoorbeeld 2 dagen in Januari,, 4 in april en 4 in juni en 4 in augustus), kom ik dan in aanmerking voor deze vrijstelling?

Ik hoop dat deze vraag aansluit op dit forum. Reacties worden in ieder geval erg gewaardeerd.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Nee, dit kan niet: https://www.belastingdien...b_bij_kortstondig_gebruik

Er staat duidelijk: Een gebruiker mag voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 keer per jaar 2 weken vrijstelling melden

Fiat 500e - 7250Wp solar - R&M Nevo Nuvinci

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een gebruiker mag voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 keer per jaar 2 weken vrijstelling melden.
bron

Dus nee, dat mag niet. Alleen voor één aaneengesloten periode van 2 weken per jaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• jld1
Bedankt voor de snelle reacties.

Waar staat dat dit een aaneengesloten periode moet zijn? Er staat inderdaad wel "en gebruiker mag voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 keer per jaar 2 weken vrijstelling melden.", maar ik zie nergens expliciet staan dat dit een aaneengesloten periode moet zijn. Misschien dat ik er volledig overheen lees hoor.

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Omdat (maar dat is een gok) je niet in 1 aanvraag 2 perioden kan opnemen, 1 aanvraag is voor een begin en een eind datum die maximaal 2 weken uit elkaar liggen, of je krijgt gewoon twee weken als ze slim zijn geweest. En je mag maar 1 keer per jaar een aanvraag doen.
De vrijstelling gaat in op de begindatum die u in het formulier vermeldt. Als begindatum vult u op de aanvraag van de vrijstelling in: de datum waarop u voor het eerst met de auto of motor op de Nederlandse weg komt.
Als TS iemand anders laat rijden kan het dus wel. Hij kan twee weken aanvragen, en iemand anders ook.
De vrijstelling wordt verleend aan degene die het motorrijtuig tot zijn beschikking heeft (de gebruiker). Of, als het een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, dit lichaam.

[Voor 20% gewijzigd door jeanj op 29-01-2020 22:39]

Everything is better with Bluetooth

• guido66
  • Nu online
Er staat ook: De vrijstelling gaat in op de begindatum die u in het formulier vermeldt. Als begindatum vult u op de aanvraag van de vrijstelling in: de datum waarop u voor het eerst met de auto of motor op de Nederlandse weg komt

Volgens mij betekent dit dat 14 dagen na de begindatum de vrijstelling vervalt.

• matk89
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11:32
jld1 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:35:
Bedankt voor de snelle reacties.

Waar staat dat dit een aaneengesloten periode moet zijn? Er staat inderdaad wel "en gebruiker mag voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 keer per jaar 2 weken vrijstelling melden.", maar ik zie nergens expliciet staan dat dit een aaneengesloten periode moet zijn. Misschien dat ik er volledig overheen lees hoor.
  • Een gebruiker mag voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 keer per jaar 2 weken vrijstelling melden.
  • De vrijstelling gaat in op de begindatum die u in het formulier vermeldt. Als begindatum vult u op de aanvraag van de vrijstelling in: de datum waarop u voor het eerst met de auto of motor op de Nederlandse weg komt.
Of anders verwoord: Je mag voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 keer per jaar vrijstelling melden. Deze eenmalige vrijstelling duurt maximaal 2 weken.

Overigens staat er ook:
Let op!

Blijft het motorrijtuig na de vrijgestelde periode van 2 weken in Nederland? Dan moet u (veelal de bestuurder) aangifte doen voor de bpm en de mrb. Die aangifte moet u doen voordat de vrijgestelde periode van 2 weken voorbij is. U kunt Aangifte doen. U moet dan bpm en mrb betalen vanaf de eerste dag dat de auto, bestelauto of motor in Nederland is gebruikt.
Dus jouw doel, ook al stal je hem in de garage, verplicht jou wel mrb te betalen.
Als je het dus volgens de regels wilt doen moet je de auto stallen in het buitenland, al dan niet in een garagebox direct over de grens..

[Voor 4% gewijzigd door matk89 op 29-01-2020 22:47]

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:38

Tomatoman

Fulltime prutser

jld1 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:09:
Ik woon in Nederland en heb een auto op buitenlands kenteken. [...] Deze zal ik vervolgens nauwelijks gebruiken in Nederland, [...]
Als Nederlander (= in deze context iemand die in Nederland woont) mag je een auto uitsluitend op de Nederlandse openbare weg gebruiken als je hem op Nederlands kenteken zet en motorrijtuigenbelasting betaalt. Het is daarbij niet relevant of je hem nauwelijks gebruikt, iedere dag of maar 1x per jaar.

Als je de auto op Nederlands kenteken zet, moet je eenmalig rest-BPM betalen. Dat komt erop neer dat als de auto op het moment van import nog de helft van zijn nieuwwaarde heeft, je de helft van de oorspronkelijke BPM moet betalen. En als de auto van buiten de EU komt, moet je ook nog BTW betalen.

Overigens kun je een auto op buitenlands kenteken ook niet verzekeren bij Nederlandse verzekeraars. En je bent verplicht om je te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid (je moet een WA-verzekering afsluiten).

Voor de motorrijtuigenbelasting geldt dat je de auto alleen op de Nederlandse openbare weg mag gebruiken in de periodes waarover je motorrijtuigenbelasting betaalt. Als je een auto lange periodes niet gebruikt, is het mogelijk om het kenteken tijdelijk te schorsen. Dan betaal je tijdelijk geen motorrijtuigenbelasting.

Een belangrijke reden dat de regels zo strikt in elkaar zitten is om het onmogelijk te maken dat mensen de regels omzeilen via trucs zoals jij nu overweegt. Je kunt van alles verzinnen, maar kort gezegd komt het erop neer dat je als Nederlander gewoon BPM en motorrijtuigenbelasting moet betalen. Omdat het om heel veel belastinginkomsten gaat, zijn inmiddels ongeveer alle mazen in de wet- en regelgeving wel gedicht.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• jld1
Nogmaals bedankt voor de reacties.

De auto is verzekerd in het land waarop deze op kenteken staat.
Het is niet mijn doel om een truc uit te halen. Ik vroeg mij enkel af of de vrijstelling ging over een aaneengesloten periode van twee weken of dat deze 14 dagen ook verspreidt mogen worden over het jaar. Uiteindelijk zou men kunnen stellen dat dit eigenlijk niet uitmaakt, ook al doet het dat volgens de wet dus wel.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:23

AlexanderB

7800 rpm

Een garagebox is geen openbare weg, daar hoef je ook geen wegenbelasting te betalen.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15:12
@jld1 de reden waarom ze niet verspreid mogen worden is omdat je 2x per jaar een formulier kan "activeren". en er 7 dagen na activatie "vrij" gereden mag worden in NL.
Daar komen die 14 dagen vandaan, niet van het feit dat je 14 kalenderdagen kan aanvinken.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Professionele amateur

Ik zie het probleem niet zolang het voertuig in je garage (lees: op eigen grond) staat. Dan heb je geen vrijstelling of iets nodig lijkt me. In principe heeft dit voertuig dan namelijk niets met Nederland van doen, het is immers geen Nederlands voertuig.

Ik zou me eerder afvragen of het land waar dit voertuig geregistreerd staat het wel OK vind om een voertuig daar te verzekering/belast te hebben terwijl deze in een buitenlandse garage geparkeerd staat. En kun je als buitenlander dat voertuig wel laten verzekeren? Ik heb dat namelijk andersom willen doen (een NL voertuig in het buitenland gebruiken), maar zolang ik geen inwoner van Nederland was kon ik deze niet op NL kenteken houden en verzekeren, dus dat feestje ging niet door.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:33
LankHoar schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 00:41:
Ik zie het probleem niet zolang het voertuig in je garage (lees: op eigen grond) staat. Dan heb je geen vrijstelling of iets nodig lijkt me. In principe heeft dit voertuig dan namelijk niets met Nederland van doen, het is immers geen Nederlands voertuig.
Nee, maar TS geeft aan dat hij er ook in Nederland naar de grens mee rijdt. Hij gebruikt de auto dus wel degelijk in Nederland en zal deze ook moeten voorzien van een NL kenteken.

Gijs

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

jld1 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:14:

Op wiens naam loopt die verzekering? De meeste verzekeringen hebben in hun polis staan dat je niet langer dan x maanden (6 bijv.) in het buitenland mag wonen. Ook moet de auto afhankelijk van het land regelmatig de lokale variant van de APK krijgen.

DUT Racing

• Venraiden4K
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10:44
Ik verwacht dat dit gaat om een auto met kenteken van een land waarbij je ook de nationaliteit bezit?
Als in dubbel paspoort? Volgens mij mag je maximaal zoveel maanden achter elkaar in Nederland rijden met een auto op buitenlands kenteken. Volgens mij is dit 3 maanden achter elkaar voordat de auto ook in Nederland geregistreerd moet gaan worden. Ik denk dat als je deze dus in de garagebox houd en incidenteel eruit haalt, dat het dan wel meevalt.

Omdat je (waarschijnlijk, let op aannames) een dubbele nationaliteit hebt is de situatie dus anders.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

• Naafkap
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 14:16
Officieel mag het niet helaas. De schandalige belastingen op auto’s in dit land, in vergelijking met andere landen, vind ik schandalig en buitensporig. Voor de rechter houdt het echter geen stand, maar ik zou het op zijn plaats vinden, onder het mom van gelijke behandeling van Europeanen, dat er eens kritisch gekeken wordt naar de belastingheffing op auto’s in Nederland. Maar dat is een andere discussie.

[Voor 44% gewijzigd door Naafkap op 30-01-2020 10:46]

• Leeghoofd21
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:20

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Steven.w schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:37:
Officieel mag het niet helaas. De schandalige belastingen op auto’s in dit land, in vergelijking met andere landen, vind ik schandalig en buitensporig. Voor de rechter houdt het echter geen stand, maar ik zou het op zijn plaats vinden, onder het mom van gelijke behandeling van Europeanen, dat er eens kritisch gekeken wordt naar de belastingheffing op auto’s in Nederland. Maar dat is een andere discussie.
Barking up the wrong tree ... Maar je hebt volledig gelijk.
Succes in het EU Parlement de aankomende decennia :)

HANDTEKENING!!!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Schandalig lage belasting op auto's in veel andere landen, gigantische vervuiling, (verkeers)doden, klimaat opwarming, plaats op straat die het in neemt etc. De wegenbelasting & accijns betalen daar als of niet voor.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Venraiden4K schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:23:
Ik verwacht dat dit gaat om een auto met kenteken van een land waarbij je ook de nationaliteit bezit?
Als in dubbel paspoort? Volgens mij mag je maximaal zoveel maanden achter elkaar in Nederland rijden met een auto op buitenlands kenteken. Volgens mij is dit 3 maanden achter elkaar voordat de auto ook in Nederland geregistreerd moet gaan worden. Ik denk dat als je deze dus in de garagebox houd en incidenteel eruit haalt, dat het dan wel meevalt.

Omdat je (waarschijnlijk, let op aannames) een dubbele nationaliteit hebt is de situatie dus anders.
Helaas foutieve informatie, nationaliteit heeft er niets mee te maken. De vraag is of je ingeschreven staat in Nederland. Dan mag je geen buitenlands kenteken voeren.

DUT Racing

• Naafkap
GoldenSample schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:56:
[...]

Schandalig lage belasting op auto's in veel andere landen, gigantische vervuiling, (verkeers)doden, klimaat opwarming, plaats op straat die het in neemt etc. De wegenbelasting & accijns betalen daar als of niet voor.
Oh ja, dus als we gewoon flink belasting heffen dan is die vervuiling er niet inderdaad. Nee, die is er nog steeds, want mensen moeten van A naar B en hebben vaak geen serieus alternatief.

Het is ordinair geldklopperij.

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
Ik kom veelvuldig in België en zojuist via Duitsland naar Oostenrijk geweest. Het verschil in kwaliteit van de wegen is dermate groot dat ik tot bepaalde hoogte de extra belasting die we in NL betalen kan verdragen, aangezien ons wegennet in veel betere staat is.

• guido66
  • Nu online
Inderdaad, al dat geklaag hier. Ieder land heeft zijn voor en nadelen qua belasting. Wil je geen belasting betalen: verkoop je auto. Voor 2 weken per jaar kun je net zo goed huren.

In Duitsland betaal je kerkbelasting als je ouders je hebben laten dopen, niet alles is slechter in Nederland....

• hintham
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 14:25
Als je een werknemer bent van een bedrijf dat in het buitenland gevestigd is, dan zou je en Vergunning vrijstelling bpm werknemer kunnen aanvragen. Zie https://www.belastingdien...rijstelling_bpm_werknemer voor details. Ik heb dit zelf ook gedaan voor een auto met Belgisch kenteken (ik woon in Nederland).

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01-04 16:49
AlexanderB schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 00:34:
Een garagebox is geen openbare weg, daar hoef je ook geen wegenbelasting te betalen.
Dat doet er echter niet toe. Als jij hier staat ingeschreven en de auto ook hier heb aangegeven bij de RDW (wat verplicht is), dan moet je wegenbelasting betalen. Ook al zet je hem voor de sier in de tuin.

Zo werkt het nu eenmaal. Als je die belasting wil vermijden, zou je, als ik dit goed lees, je de auto in het buitenland kunnen stallen. De vrijstelling kun je krijgen als het voertuig zich max 2 weken in Nederland bevind.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Venraiden4K
fsfikke schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Helaas foutieve informatie, nationaliteit heeft er niets mee te maken. De vraag is of je ingeschreven staat in Nederland. Dan mag je geen buitenlands kenteken voeren.
Moet je dan dubbel belasting betalen? Dat is wel heel krom ja :?

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
In Nederland krijg je er ook wat voor terug (goede/veilige wegen vergeleken met andere landen). Wat wil jij dan? Dat iedereen zijn auto registreert in een of andere bananenrepubliek waar je geen wegenbelasting betaalt? En dan wel op onze wegen rijden die onderhouden moeten worden van belastinggeld? Gelukkig werkt het niet zo. Ik vind het ook terecht dat je een dikke boete krijgt (ter hoogte van de bpm) als je als inwoner van Nederland in Nederland met een auto met buitenlands kenteken rijdt.

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 31-03 21:04
Brent schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Dat doet er echter niet toe. Als jij hier staat ingeschreven en de auto ook hier heb aangegeven bij de RDW (wat verplicht is), dan moet je wegenbelasting betalen. Ook al zet je hem voor de sier in de tuin.

Zo werkt het nu eenmaal. Als je die belasting wil vermijden, zou je, als ik dit goed lees, je de auto in het buitenland kunnen stallen. De vrijstelling kun je krijgen als het voertuig zich max 2 weken in Nederland bevind.
Motorrijtuigenbelasting, niet wegenbelasting. De naam is niet voor niets veranderd.

• _gibeon_
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-03 14:03
[...]
Tenzij je het voertuig schorst, dan mag je 'm gerust voor de sier in de tuin zetten. En vervalt de plicht tot verzekeren, APK en motorrijtuigenbelasting.

Mocht OP er voor kiezen om de auto in te voeren, dan kan dat (afhankelijk van de leeftijd v/h voertuig) best interessant zijn.

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:49
Wat ik mij afvraag, de auto op buitenlands kenteken moet toch ook ergens geregistreerd staan op iemand zijn naam in het betreffende land, of is dat niet in alle landen het geval?

[Voor 10% gewijzigd door Jumpman op 30-01-2020 13:27]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:10
Jumpman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:25:
Wat ik mij afvraag, die auto op buitenlands kenteken moet toch ook ergens geregistreerd staan op een anders in dat land, of is dat niet in alle landen het geval?
Om dat soort vragen eenvoudig te beantwoorden - ik heb ook een huis in Polen en daar een auto. Nu woon ik in Finland en zou die auto dus hier kunnen hebben - maar dat mag maar heel beperkt. Dan moet je toch overgaan op een lokaal geregistreerde auto, en dat zal voor TS ook moeten want het klinkt alsof zijn permanente verblijfplaats Nederland is.

Dan moet de auto ook in NL geregistreerd staan. Anders gaan we allemaal auto's in goedkope landen registreren.

Woont in Helsinki

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:27
Venraiden4K schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:23:

Zie je jezelf al staan bij het belastingmannetje bij een 100% verkeerscontrole.

"Jaaa hij staat dan wel het hele jaar in Nederland maar ik rij er niet in dus ik dacht die 3 maandenregeling slaat vast niet op mij"

:+

• Naafkap
Palomar schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:08:
[...]

In Nederland krijg je er ook wat voor terug (goede/veilige wegen vergeleken met andere landen).
Zeker, maar aangezien er een klein gedeelte van de belastingopbrengst naar de wegen toegaat, is dat geen argument voor deze hoge belastingen.
Wat wil jij dan?
Ik wil een eerlijke en evenredige bijdrage leveren. Nu is dat niet het geval. Een groot deel van de belastinginkomsten van automobilisten wordt gebruikt om gaten in de begroting te dichten. De automobilist draait daar dus voor op. Daar zit simpelweg mijn bezwaar.
Dat iedereen zijn auto registreert in een of andere bananenrepubliek waar je geen wegenbelasting betaalt? En dan wel op onze wegen rijden die onderhouden moeten worden van belastinggeld? Gelukkig werkt het niet zo. Ik vind het ook terecht dat je een dikke boete krijgt (ter hoogte van de bpm) als je als inwoner van Nederland in Nederland met een auto met buitenlands kenteken rijdt.
Dit betoog zou hout snijden als de belastinginkomsten volledig ten goede zou komen aan het wegennet. Daar zit precies het probleem.

• Venraiden4K
Rmg schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:41:
[...]

Zie je jezelf al staan bij het belastingmannetje bij een 100% verkeerscontrole.

"Jaaa hij staat dan wel het hele jaar in Nederland maar ik rij er niet in dus ik dacht die 3 maandenregeling slaat vast niet op mij"

:+
Maar hij staat dus in een garagebox, dus als hij kan aantonen dat ie naar het buitenland is geweest dan gaan de 3 maanden opnieuw in toch? :P

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14:17
Ik zou het gewoon laten zoals het is en die paar keer per jaar het erop wagen. De kans dat je gecontroleerd wordt is 1%. Bij een controle blijft het daarnaast bij een eerste keer bij een waarschuwing. En vervolgens vul je het kortstondig gebruik auto gewoon in. Blijft er nog 2x over en haal je hetzelfde uit in het volgende jaar.

• TgR_KILLER
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:23

TgR_KILLER

PSN: Recklezz84

Mensen adviseren te frauderen is ook een optie xD.

Als je in NL woont en met je auto in NL rijd moet je belasting betalen, veel simpeler of moeilijker dan dat is het niet.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
OverlandingNL Twitter | OverlandingNL Instagram

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TgR_KILLER schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:36:
Mensen adviseren te frauderen is ook een optie xD.

Als je in NL woont en met je auto in NL rijd moet je belasting betalen, veel simpeler of moeilijker dan dat is het niet.
Nou ja, er zijn altijd uitzonderingen. Ik rij met een Nederlands kenteken in Nederland en betaal bijv. geen BPM of MRB. Dus dat de TS vraagt wat zijn opties zijn is niet zo gek.

DUT Racing

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je mag een auto die je meegenomen hebt uit het buitenland een half jaar op buitenlands kenteken blijven rijden. Hierna zou je die moeten 'invoeren'. Als hij altijd in je garage staat zal het geen probleem staat, maar als je er ook mee op de openbare weg komt kan dit dus niet.
Boinkie schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:20:
Ik zou het gewoon laten zoals het is en die paar keer per jaar het erop wagen. De kans dat je gecontroleerd wordt is 1%. Bij een controle blijft het daarnaast bij een eerste keer bij een waarschuwing. En vervolgens vul je het kortstondig gebruik auto gewoon in. Blijft er nog 2x over en haal je hetzelfde uit in het volgende jaar.
Vroeger misschien, maar met al die ANPR camera's is die kans nu ongeveer 100 procent. En die camera's waarschuwen ook niet eerst :p

[Voor 51% gewijzigd door Marzman op 30-01-2020 15:45]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:44
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar je kan de auto toch laten schorsen?

https://www.rdw.nl/partic.../tijdelijk-niet-gebruiken

U kunt een schorsing ook eerder beëindigen als u weer met uw voertuig gebruikt wilt maken van de openbare weg. U krijgt dan geen geld terug.

[Voor 33% gewijzigd door CuBras op 30-01-2020 15:49]

• Boinkie
Marzman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:44:
Je mag een auto die je meegenomen hebt uit het buitenland een half jaar op buitenlands kenteken blijven rijden. Hierna zou je die moeten 'invoeren'. Als hij altijd in je garage staat zal het geen probleem staat, maar als je er ook mee op de openbare weg komt kan dit dus niet.

[...]

Vroeger misschien, maar met al die ANPR camera's is die kans nu ongeveer 100 procent. En die camera's waarschuwen ook niet eerst :p
Die schrijven geen boetes uit. Ik rij vaker met auto's met buitenlandse kentekens (werkgerelateerde) en de enige die je dan willen spreken zijn de douane. ANPR doet er natuurlijk niets mee want zouden alle buitenlanders dan een boete krijgen? Men weet immers niet wie er rijdt. (hopen we dan ;-) )

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Boinkie schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:20:
Denk niet dat je na die waarschuwing nog een vrijwaarding kan aanvragen voor kortstondig gebruik.

• Boinkie
Z___Z schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:53:
[...]

Denk niet dat je na die waarschuwing nog een vrijwaarding kan aanvragen voor kortstondig gebruik.
Geen enkel probleem. Vaak ook het advies van een beambte.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Marzman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:44:
Ben benieuwd waar je die info vandaan hebt? Zo werkt het namelijk niet ;)
[...]

Die zoeken alleen kentekens die actief geregistreerd staan als gezocht. Buiten dat kunnen die ook niet ruiken of jij in Nederland woont of in het buitenland.
CuBras schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:49:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar je kan de auto toch laten schorsen?

https://www.rdw.nl/partic.../tijdelijk-niet-gebruiken

U kunt een schorsing ook eerder beëindigen als u weer met uw voertuig gebruikt wilt maken van de openbare weg. U krijgt dan geen geld terug.
Dat scheelt MRB, maar je moet alsnog de rest BPM betalen. Afhankelijk van de leeftijd van de auto zou dat een aardig bedrag kunnen zijn of niet.

[Voor 26% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2020 19:53]

DUT Racing

• Marzman
  • Niet online

Marzman

fsfikke schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:52:
[...]

Ben benieuwd waar je die info vandaan hebt? Zo werkt het namelijk niet ;)
Ik ben zelf van Nederland naar België verhuisd. Zowel de Nederlandse als de Belgische politie heeft me daar op geattendeerd en dat is ook wat ik online vond.
https://europa.eu/youreur...ation-abroad/index_nl.htm

/▌

• guido66
  • Nu online
Nee, dat staat er niet: je mag met het buitenlands kenteken blijven rijden als je niet langer dan een half jaar blijft. Hoe snel je de auto moet laten registreren verschilt per land, staat er toch vrij duidelijk. Verder klikken (onderaan: kies een Land) maakt duidelijk dat het max. 8 weken is in Nederland

[Voor 17% gewijzigd door guido66 op 30-01-2020 20:03]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

guido66 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:58:
Nee, dat staat er niet: je mag met het buitenlands kenteken blijven rijden als je niet langer dan een half jaar blijft. Hoe snel je de auto moet laten registreren verschilt per land, staat er toch vrij duidelijk. Verder klikken (onderaan: kies een Land) maakt duidelijk dat het max. 8 weken is in Nederland
Dat weten ze toch pas na een half jaar of je langer of korter dan zes maanden bleef? Ik heb er zelf geen problemen mee gehad behalve dat ik er op aangesproken ben dat die zes maanden liepen. Ik heb dik vijf maanden een Nederlands kenteken gehad.

/▌

• guido66
  • Nu online
Als je langer dan een half jaar in NL blijft en je hebt je auto nog niet op Nederlands kenteken staan kun je voor de voorgaande maanden dus nog met terugwerkende kracht aangeslagen worden.

En in België is het voor een half jaar inderdaad legaal, maar niet in Nederland

[Voor 18% gewijzigd door guido66 op 30-01-2020 20:42]

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:09
jld1 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:14:

Het is niet mijn doel om een truc uit te halen. Ik vroeg mij enkel af of de vrijstelling ging over een aaneengesloten periode van twee weken of dat deze 14 dagen ook verspreidt mogen worden over het jaar. Uiteindelijk zou men kunnen stellen dat dit eigenlijk niet uitmaakt, ook al doet het dat volgens de wet dus wel.
Je wilt geen truc uithalen, dan importeren die auto, zelfs al staat het er niet letterlijk die 14 dagen zijn er niet om geen belasting te hoeven betalen voor een auto die hier het hele jaar staat, of je hem nu gebruikt of niet.

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_gibeon_ schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:17:
[...]

Tenzij je het voertuig schorst, dan mag je 'm gerust voor de sier in de tuin zetten. En vervalt de plicht tot verzekeren, APK en motorrijtuigenbelasting.

Mocht OP er voor kiezen om de auto in te voeren, dan kan dat (afhankelijk van de leeftijd v/h voertuig) best interessant zijn.
Dan mag ie niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg! Parkeer m dus niet in je voortuin ;)

Een auto op buitenlands kenteken mag je gewoon in je box zetten of op je oprit. Net als een op papier geexporteerd voertuig (dit wordt vaak met circuit auto's en motoren gedaan, om zo het kenteken te laten slapen) of op papier gesloopt voertuig. Je mag er niet mee op de openbare weg rijden, tenzij natuurlijk op een trailer of auto-ambulance.
[...]

Je bent helemaal niet verplicht de auto aan te geven bij de RDW en de belasting erover te betalen. Dat ben je alleen als je ermee wil rijden in Nederland (buiten de 2 weken BPM vrijstelling). Stallen in je garage (bijv omdat het een klassieker is met verzamelwaarde) mag gewoon, daar heeft de staat niks over te zeggen.

Als je de auto alleen in de zomer bijv wil gebruiken, kan je ervoor kiezen hem te importeren (dat is niet zo moeilijk, even langs RDW) en daarna te schorsen. Haal m in het voorjaar uit schorsing en schors hem weer in de winter. Houd er rekening mee dat er een minimale termijn aan de schorsing zit.

Als je gaat importeren, ga dan langs een BPM taxateur, die kunnen je helpen met de BPM aangifte en dat kan heel veel schelen. Het kost wat, maar ze verdienen zich meestal wel terug.

MarcelGo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:43:
[...]

Je wilt geen truc uithalen, dan importeren die auto, zelfs al staat het er niet letterlijk die 14 dagen zijn er niet om geen belasting te hoeven betalen voor een auto die hier het hele jaar staat, of je hem nu gebruikt of niet.
Wat je in die 2 weken met die auto doet mag je helemaal zelf weten (binnen de grenzen van de wet natuurlijk), en waar hij in de overige 11,5 maand geparkeerd staat zal de staat ook niks interesseren: als je er maar niet mee op de openbare weg komt.

Lees meer op de belastingdienst site

[Voor 15% gewijzigd door noes op 30-01-2020 21:58]

BMW K46/S1000RR (te koop!), K26/R1200RT, E61/550i

• wowly
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14:23
Wagen in een duitse box stallen, van het gezeik af. Geen gedoe met een DE wagen in NL rondrijden en risico op boete.

Wat ik wel bijzonder vind, hoe kun je NL-er een wagen op duits kenteken hebben staan?

• zwerfkater
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:36
wowly schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:30:
Wagen in een duitse box stallen, van het gezeik af. Geen gedoe met een DE wagen in NL rondrijden en risico op boete.

Wat ik wel bijzonder vind, hoe kun je NL-er een wagen op duits kenteken hebben staan?
Waar lees jij dat het een duits kenteken betreft ?

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Op zich zelf een interessante discussie, maar volgens mij is de vraag van de TS beantwoord

TS kan 1x per jaar voor een periode van maximaal 14 dagen met zijn auto met buitenlands kenteken rond rijden zonder bpm en mrb te betalen

Wil de TS vaker legaal in zijn auto met buitenlands kenteken in NL rond rijden/naar de grens rijden, buiten die ene periode van maximaal 2 weken per (kalender?) jaar, dan zijn dit zijn opties
1. Importeer de auto, betaal bpm en mbr
2. Laat de auto besturen door een andere ingezetene van Nederland (ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP)), die ook een vrijstelling aanvraagt. Die persoon kan dat ook maar 1x per jaar doen (totaal over alle autos)
3. Laat de auto besturen door een NIET ingezetene van Nederland (= niet ingeschreven BRP). Dit kan overigens iemand met een NL paspoort zijn.

In theorie is er nog een andere optie, je zou je nog kunnen uitschrijven uit de BRP elke keer als je weggaat met de auto, maar daar zitten een aantal haken en ogen aan, en mogelijk kosten.....

Everything is better with Bluetooth

• _gibeon_
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-03 14:03
noes schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:45:
[...]

Dan mag ie niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg! Parkeer m dus niet in je voortuin ;)
Hij mag wel zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, maar hij mag niet op een "openbaar toegankelijke" plek staan. Zoals in de berm, op de stoep of in een openbaar toegankelijke parkeergarage.
Er zijn ook mensen die 'm op een aanhanger zetten, die vervolgens op de openbare weg staat. Livin' on the edge, maar volgens mij mag het.
Als je de auto alleen in de zomer bijv wil gebruiken, kan je ervoor kiezen hem te importeren (dat is niet zo moeilijk, even langs RDW) en daarna te schorsen. Haal m in het voorjaar uit schorsing en schors hem weer in de winter. Houd er rekening mee dat er een minimale termijn aan de schorsing zit.
Importeren is inderdaad peanuts, en de kosten vallen ook mee. Schorsen doe je minimaal voor een maand, maar kost wel €73,10 per keer (uitgaande van een auto jonger dan 15 jaar). De rekensom is vrij eenvoudig.

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_gibeon_ schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Hij mag wel zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, maar hij mag niet op een "openbaar toegankelijke" plek staan. Zoals in de berm, op de stoep of in een openbaar toegankelijke parkeergarage.
Er zijn ook mensen die 'm op een aanhanger zetten, die vervolgens op de openbare weg staat. Livin' on the edge, maar volgens mij mag het.
Goede nuance, ik ben niet zo op de hoogte van de schorsingsregels. Zelf rijd ik liever met de auto of motor dan dat ik m schors :9

Importeren is inderdaad peanuts, en de kosten vallen ook mee. Schorsen doe je minimaal voor een maand, maar kost wel €73,10 per keer (uitgaande van een auto jonger dan 15 jaar). De rekensom is vrij eenvoudig.
Dat heb je snel terugverdiend als het een zware auto is, en/of duur om te verzekeren :Y

Oh bij schorsen, denk er wel aan dat je wellicht wel je brand en diefstal verzekeringen door wil laten lopen. Een motorvoertuig valt meestal niet onder inboedel, ondanks dat deze binnen staat.

BMW K46/S1000RR (te koop!), K26/R1200RT, E61/550i

• wowly
zwerfkater schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:03:
[...]

Waar lees jij dat het een duits kenteken betreft ?
Nergens, hij heeft het idd over “buitenlands” kenteken. I Stand corrected

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 15:05
wowly schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Nergens, hij heeft het idd over “buitenlands” kenteken. I Stand corrected
Die Duitsland-constructie wordt voor bijvoorbeeld campers zelfs door bedrijven aangeboden:

https://camperpunt.nl/camper-op-duits-kenteken/

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• wowly
precies, ik dacht dat een dergelijke constructie zou zijn

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:30

t_captain

Moderator General Chat
Jij bent NL ingezetene, de auto staat op buitenlands kenteken.

Je hebt de (kortstondige) vrijstelling nodig om de auto te rijden, niet om hem op eigen terrein op te slaan.

• zwerfkater
[...]

[...]
En waarom zou dat niet mogen, ik mag toch ook een auto vervoeren die geschorst is of wat dan ook, zie ook wel eens crossauto's vervoerd worden met een aanhanger (met oprij mogelijkheid)

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
zwerfkater schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:47:
[...]

En waarom zou dat niet mogen, ik mag toch ook een auto vervoeren die geschorst is of wat dan ook, zie ook wel eens crossauto's vervoerd worden met een aanhanger (met oprij mogelijkheid)
die persoon die jij quote geeft aan dat hij denkt dat het mag.

ik verwacht trouwens niet dat het mag.

1 dag, van huis naar de cross en terug daar zit geen probleem.
3 dagen. misschien mits de apv het goedvind.

maar even als voorbeeld, 4 weken lang een aanhanger in een parkeervak met daarop een auto die niet op de openbare weg mag staan.. ik verwacht als een boa er zin en tijd voor heeft dat of de belastingdienst iets mag uitleggen, of een boete kan betalen..

het zou toch een beetje raar zijn dat als je je auto op 4 blokken in een parkeervak zet, je dan geen wegenbelasting hoeft te betalen omdat je wielen de grond niet raken?

let wel, ik denk dit. ik kan geen enkele juridische uitspraak vinden die mijn gedachte bevestigd, of ontkracht. ik zou het alleen erg raar vinden als dit een werkende loop-hole zou zijn..

• zwerfkater
Emielvanputten schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:49:
[...]

die persoon die jij quote geeft aan dat hij denkt dat het mag.

ik verwacht trouwens niet dat het mag.

1 dag, van huis naar de cross en terug daar zit geen probleem.
3 dagen. misschien mits de apv het goedvind.

maar even als voorbeeld, 4 weken lang een aanhanger in een parkeervak met daarop een auto die niet op de openbare weg mag staan.. ik verwacht als een boa er zin en tijd voor heeft dat of de belastingdienst iets mag uitleggen, of een boete kan betalen..

het zou toch een beetje raar zijn dat als je je auto op 4 blokken in een parkeervak zet, je dan geen wegenbelasting hoeft te betalen omdat je wielen de grond niet raken?

let wel, ik denk dit. ik kan geen enkele juridische uitspraak vinden die mijn gedachte bevestigd, of ontkracht. ik zou het alleen erg raar vinden als dit een werkende loop-hole zou zijn..
kwam dit tegen.

Met een geschorst voertuig mag je geen gebruik maken van de weg, en dat doe je niet als hij op een auto-ambulance staat. Het is dan gewoon een aanhangwagen met lading.

De APV regelt dat die aanhangwagen er niet te lang mag staan.

Zou dit namelijk niet mogen, dan mag je ook niet met het ding op een aanhangwagen over de weg rijden. En dat mag ook gewoon.

Er wordt dus geen overtreding m.b.t. het geschorste voertuig gepleegd omdat het element 'gebruik van de weg' ontbreekt.

een dag of 3 las ik zonder te verplaatsen

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
als je apv idd 3 dagen als max heeft moet je hem verplaatsen. hoe dan ook.

maar ik kan me niet voorstellen dat je er geen problemen mee krijgt als je dit een jaar doet met een geschorste auto er of als voorbeeld.

aan de andere kan, zolang het niet wettelijk is geregeld kan niemand er iets aan veranderen.
kleine kant tekening,, als de belastingdienst een aanslag in de brievenbus stopt. moet je zelf bewijzen dat de auto niet op de openbare weg stond. dus elke dag fotos maken van de aanhanger en auto..
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True