Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamBrans
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-09-2024
Hallo, ik heb een vraag ik heb laatst een ram upgrade gedaan van 16 GB naar 32 GB alleen nu is het probleem als ik me nieuwe ram aansluit dan gaat me computer wel aan alleen ik krijg geen beeld te zien en als ik dan me oude weer aansluit zie ik wel weer beeld. Dus ik dacht ik doe eerst 1 stickje van me nieuwe ram erin en dan paar minuten later de 2de maar dan start me computer de heletijd opnieuw op (om de seconde) Dus mijn vraag is weten jullie misschien wat het probleem kan zijn?

Moedebord: Aus Prime x570-PRO
Videokaart: MSI Geforce RTX 2060S Gamingx
Processor: AMD Ryzen 7 2700x
Oude ram: Corsair Dominator Platinum RGB 16 GB DDR4 3200 MHz
Nieuwe ram: Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600

Hopelijk kunnen jullie me hier meehelpen! Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Sam Brans

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56
Staat het nieuwe ram wel op de QVL lijst van je moederbord? Of staat dat moederbord wel op de lijst van Corsair voor dat ram?

Als ik even snel kijk, namelijk niet. Wat is precies de reden dat je op deze sticks bent gekomen?
AMD is vrij moeilijk met wat wel en niet werkt heb ik gemerkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Arunia op 29-01-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34

Rannasha

Does not compute.

Test de reepjes 1 voor 1. Telkens maar 1 reepje gebruiken. Gebruik een RAM-slot waarvan je weet dat deze goed werkt. Is er 1 reepje waarbij de boel niet meer werkt? Dan is die (waarschijnlijk) stuk.

Werken ze allemaal goed in deze test? Doe dan dezelfde test maar met andere RAM-slots op je moederbord om te achterhalen of er mogelijk een defect RAM-slot is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:19
Doe eerst ff het bios van het moederbord resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00
Arunia schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:00:
Staat het nieuwe ram wel op de QVL lijst van je moederbord? Of staat dat moederbord wel op de lijst van Corsair voor dat ram?

Als ik even snel kijk, namelijk niet. Wat is precies de reden dat je op deze sticks bent gekomen?
AMD is vrij moeilijk met wat wel en niet werkt heb ik gemerkt.
Dit dus, aangevuld met:
3600 MHz is bijzonder snel voor een Ryzen 2000-processor.

3200 MHz is al lastig, dan moet je al echt het juiste geheugen voor hebben. De geheugencontroller kan duidelijk minder hoge snelheden aan dan Ryzen 3000 en is veel kieskeuriger

En vanwaar de combi X570 moederbord en Ryzen 2000?

Het selling-point van deze borden zijn toch wel de pci-e 4.0-ondersteuning en de VRM’s. Beide in jouw geval niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamBrans
Dankjulliewel voor jullie hulp! Ik heb nog een vraag, wat is het beste (en het goedkoopste) optie wat ik nu kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:30
SamBrans schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:56:
Hallo, ik heb een vraag ik heb laatst een ram upgrade gedaan van 16 GB naar 32 GB alleen nu is het probleem als ik me nieuwe ram aansluit dan gaat me computer wel aan alleen ik krijg geen beeld te zien en als ik dan me oude weer aansluit zie ik wel weer beeld. Dus ik dacht ik doe eerst 1 stickje van me nieuwe ram erin en dan paar minuten later de 2de maar dan start me computer de heletijd opnieuw op (om de seconde) Dus mijn vraag is weten jullie misschien wat het probleem kan zijn?

Moedebord: Aus Prime x570-PRO
Videokaart: MSI Geforce RTX 2060S Gamingx
Processor: AMD Ryzen 7 2700x
Oude ram: Corsair Dominator Platinum RGB 16 GB DDR4 3200 MHz
Nieuwe ram: Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600

Hopelijk kunnen jullie me hier meehelpen! Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Sam Brans
Ik ben toevallig 2 weken terug van 16 naar 32 gb gegaan bij mijn 8700K en ondanks dat ik alle valkuilen ooit wel een keer heb meegemaakt was ik toch een minuut of 10 bezig.

Mogelijke 'problemen'
-slechte initialisatie door fast boot
-moeilijker geheugen doordat het eerst mogelijk 2 x 8 gb single rank was en nu 2x 16 dual rank
-hoger voltage nodig (niet alleen dram voltage maar ook van de memory controller)
-geen QVL/VQL module

Ik weet niet hoe letterlijk ik je moet nemen maar wat in ieder geval niet kan is een tweede module installeren in een computer die aan staat. De boel wordt in de eerste bios checks geïnitialiseerd. Ik raad de volgende stappen aan

-fast boost uitschakelen in de bios
-opstarten met 1 ram module
-XMP inschakelen in de bios en daarna rebooten
Bij langer dan normale boottijd: zoek ander geheugen
Bij normale boottijd:
-zet de Mhz vast op iets laags, bijvoorbeeld 2800 Mhz
-zet de pc uit en installeer het tweede reepje
-kijk of de boel stabiel is
-schroef daarna de mhzen op

Het kan zijn dat je wat voltages moet aanpassen daar kan iemand anders je vast meer over vertellen kuch @ECP0WERS .

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 29-01-2020 22:01 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@SamBrans RAM in de grijze bankjes goed aandrukken, niet in andere bankjes.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamBrans
sdk1985 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:59:
[...]

Ik ben toevallig 2 weken terug van 16 naar 32 gb gegaan bij mijn 8700K en ondanks dat ik alle valkuilen ooit wel een keer heb meegemaakt was ik toch een minuut of 10 bezig.

Mogelijke 'problemen'
-slechte initialisatie door fast boot
-moeilijker geheugen doordat het eerst mogelijk 2 x 8 gb single rank was en nu 2x 16 dual rank
-hoger voltage nodig (niet alleen dram voltage maar ook van de memory controller)
-geen QVL/VQL module

Ik weet niet hoe letterlijk ik je moet nemen maar wat in ieder geval niet kan is een tweede module installeren in een computer die aan staat. De boel wordt in de eerste bios checks geïnitialiseerd. Ik raad de volgende stappen aan

-fast boost uitschakelen in de bios
-opstarten met 1 ram module
-XMP inschakelen in de bios en daarna rebooten
Bij langer dan normale boottijd: zoek ander geheugen
Bij normale boottijd:
-zet de Mhz vast op iets laags, bijvoorbeeld 2800 Mhz
-zet de pc uit en installeer het tweede reepje
-kijk of de boel stabiel is
-schroef daarna de mhzen op

Het kan zijn dat je wat voltages moet aanpassen daar kan iemand anders je vast meer over vertellen kuch @ECP0WERS .
Ik heb me ram geinstalleerd toen ik me pc uit had en de stroom eraf had. Maar thanks voor de tip! Ik ga even je tips proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Reset even je bios en probeer dan de grijze bankjes (ik ga er even vanuit dat dat de bankjes zijn die de manual voorschrijft. Ryzen heeft wel eens onverwachte voorkeuren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
SamBrans schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:05:
[...]

Ik heb me ram geinstalleerd toen ik me pc uit had en de stroom eraf had. Maar thanks voor de tip! Ik ga even je tips proberen!
Oh en nog een toevoeging: de bedoeling is dat je geheugen slot 2 en 4 gebruikt. Vermoedelijk de grijze waar @Hackus het over heeft. Ik heb namelijk ook weleens gezien dat 2x 8 GB in slot 1/3 meteen werkte terwijl 2x 16GB alleen in 2/4 wilde booten. Dus mogelijk werkt je originele geheugen in de 'foute' opstelling.

Zie ook pagina 1-5 van de user manual: https://www.asus.com/Moth...X570-PRO/HelpDesk_Manual/

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 30-01-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamBrans
Goeienavond, ik wil jullie harstikke bedanken voor jullie hulp! Het is uiteindelijk zo goed als gelukt! De computer pakt me RAM nu, alleen me PC heeft nu wel een defect geeft hij regelmatig aan, ik heb me pc getest via verschillende apps laten testen en er is uitgekomen dat er een defect in me processor zit helaas,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@SamBrans Hoe heb jij geconstareerd dat de CPU defect is? Dat is namelijk vrij uitzonderlijk, tenzij je pinnen verbogen hebt bij het installeren van de CPU. Heb je eventueel een foutmelding of code?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamBrans
_Dune_ schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:43:
@SamBrans Hoe heb jij geconstareerd dat de CPU defect is? Dat is namelijk vrij uitzonderlijk, tenzij je pinnen verbogen hebt bij het installeren van de CPU. Heb je eventueel een foutmelding of code?
De error kan ik helaas niet meer vinden want hij doet het nu weer gelukkig, ik had me processor ontkoppeld en weer aangesloten en toen gaf hij geen errors niks meer. Alleen nu heb ik het probleem dat me computer niet meer de beste presentaties geeft. Dat is ook te zien uit een benchmark test. https://www.userbenchmark.com/UserRun/24200820

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Hulde voor je zelfredzaamheid, maar het klinkt bijna alsof je aan computers net zo knutselt als aan brommers.
Gelukkig werkt het nog, en komt het waarschijnlijk allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SamBrans schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:35:
Goeienavond, ik wil jullie harstikke bedanken voor jullie hulp! Het is uiteindelijk zo goed als gelukt! De computer pakt me RAM nu, alleen me PC heeft nu wel een defect geeft hij regelmatig aan, ik heb me pc getest via verschillende apps laten testen en er is uitgekomen dat er een defect in me processor zit helaas,
Je RAM zal nog op 2133 MT/s draaien. je kunt dat in de BIOS handmatig hoger instellen. (zie je manual)

[ Voor 50% gewijzigd door Hackus op 02-02-2020 16:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Als je die bench bekijkt, dan is score van de cpu prima. Ssd en gpu zijn below expectations.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 02-02-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamBrans
Hackus schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:20:
[...]

Je RAM zal nog op 2133 MT/s draaien. je kunt dat in de BIOS handmatig hoger instellen. (zie je manual)
Als ik dat doe krijg ik bluescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SamBrans schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:41:
[...]

zie mijn 1e bericht. en stapsgewijs. zet eerst eens op 2933

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamBrans
Oke ehm nog grotere probleem.. Ik probeerde net weer bij BIOS de MHZ aan te passen en me PC viel meteen uit 6x opnieuw opgestart achter elkaar (automatisch) en hij werkt niet meer. Dus ik heb nu even me oude ram aangesloten (16GB 3200MHz) alleen nu geeft hij weer aan dat ik 8GB 2666MHz heb, dus hoe kan dat? Ik heb niks vekeerds gedaan heb me ram even afgekoppeld en weer aangesloten maar dat werkt ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamBrans
Hackus schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:44:
[...]

zie mijn 1e bericht. en stapsgewijs. zet eerst eens op 2933
Ook geprobeerd maar dat werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Even zo wat observaties.

- een 2000 serie ryzen op een 500 serie bord. Waarom dan?
- hoge snelheid reepjes icm 2000 serie ryzen: gaat ook niet werken
- met het vele klooien lijkt nu 1 geheugenslot stuk.

Tijd om eens terug naar de tekentafel te gaan en je keuzes zorgvuldig te herzien. Op dit moment is er geen 'goedkope oplossing. Eerst maar eens troubleshooten:

- Doe een volledige bios reset (optimized defaults en daarna hele pc van stroom af en je bios batterij eruit om er zeker van te zijn.

- Test daarna met het werkende reepje alle geheugen slots op werking: memtest 86

- Test daarna alle reepjes die je hebt 1 voor 1 op jdec specificaties (geen xmp)

- Kom je geen probleem tegen. Stop dan de 2 oude reepjes samen erin en test dit op werking. (Jdec wederom )

- Daarna oude reepjes op XMP (heeft dat altijd op xmp gewerkt?)

- Daarna nieuwe reepjes (die je eerst 1 voor 1 hebt getest) samen testen op jdec.

- als het tot hier goed Is gegaan; dan stel je nu XMP voor je nieuwe reepjes in, maar voor je je bios saved en afsluit zet je de ram multiplier eerst eens op 2666, daarna XMP ->2933 en daarna XMP ->3200. Zo test je elke keer goed met memtest.

Je komt er op deze wijze vast en zeker achter waar het probleem zit.

Succes

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
SamBrans schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:41:
[...]

Je had 3200, hebt nu 3600 gekocht en draait nu op 2133? Die asus borden hebben bij 'ai tweaker' de optie om zelf je geheugen snelheid te kiezen. Zie ook mijn tip om met 2800 Mhz te starten: sdk1985 in "Ram upgrade van 16GB naar 32GB"

Pagina: 1