Overbrugging van stereoversterker naar mono

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Studio 63
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik kocht een tweedehands hifi versterker Cairn Aria Face Nord. Deze speelde uitsluitend in mono. De 2 luidspreker uitgangen bleken inwendig overbrugd te zijn met een kabeltje, dus - aan - en + aan +, alsook elke cinch ingang en uitgang, links aan rechts gesoldeerd.Ik heb deze overbruggingen ongedaan gemaakt en de versterker werkt terug in stereo.
Mijn vraag: waarom wordt zoiets gedaan. Hiermee heb je toch geen vermogenswinst? Of vergis ik me?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:04
Sommige versterkers kun je bridgen, zie https://en.m.wikipedia.or...and_paralleled_amplifiers, je krijgt dan meer vermogen, maar ik betwijfel of dat bij jou versterker het geval is. Een andere optie is dat jou versterker van een mono purist geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het stukje paralleled beschrijft wat er in dit geval gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Studio 63
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-06-2024
Het zal een raadsel blijven waarom de versterker geparralleld werd. Je kunt dit niet zomaar met een draadje doen. Normaal moet er ook een weerstand tussen zitten dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Studio 63 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:11:
Het zal een raadsel blijven waarom de versterker geparralleld werd. Je kunt dit niet zomaar met een draadje doen. Normaal moet er ook een weerstand tussen zitten dacht ik.
Er hoeft geen weerstand tussen, maar het effect zal voor de meeste mensen echt overkill zijn...