Onderdelen voor mijn 1e PC build

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion (Mi-Tuti)
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-10-2024
Hallo,
Ik ben nog redelijk nieuw in het pc bouwen en heb ook nog geen ervaring. Ik weet best veel van de onderdelen zelf maar niet of ze goed matchen en of er eigenlijk dingen zijn die niet werken. Daarom vraag ik jullie om advies over de onderdelen van deze build.

De onderdelen die ik heb gekozen zijn:
- AMD Ryzen 5 3600
- Asus PRIME X470-PRO
- Gigabyte Geforce GTX 1660 Super Gaming OC 6G
- Cooler Master Hyper 212 Black Edition
- Corsair Vengeance RGB Pro 16 Gb 3200 Mhz
- Smasung 970 Evo Plus 250 GB (M.2 Ssd, boot Ssd)
- Samsung 860 Evo 1 Tb (Sata Ssd, Opslag)
- Corsair CX450M
- NZXT H510 Zwart/Wit
Hier heb ik nog een link naar mijn wishlist waar alle componenten ook staan:
gallery: Dion (Mi-Tuti)

Mijn budget is maximaal €1500 en ik heb geen voorkeur voor merken of iets dergelijk. Ook ben ik niet van plan te gaan overklokken aangezien dit mijn eerste build is, al zou ik dit later wel nog kunnen doen. Deze ga ik vooral gebruiken voor gaming en af en toe video editing.

Ik hoop dat dit genoeg info is (en het goede forum kopje :)) en ik ben benieuwd naar jullie op en aanmerkingen! Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEO256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 16:19
Ziet er op het eerste gezicht prima uit.

Je zou kunnen overwegen naar de 2e SSD te kijken,
ik heb deze afgezet tegen wat goedkopere varianten
https://tweakers.net/pric...;1256371;1273731;1158541/

Ik zelf ben ook enorm te spreken over de A400 van Kingston en heb nog niet veel slechts gehoord over de QVO SSD's van Samsung. Dan hak je namelijk een 45 euro af voor die uitgave.

Notitie: Eerlijkheid moet me wel bekkenen dat tijdens de bouw van mijn eigen main rig ik ook voor deze combie heb gekozen (M.2 snelle SSD van Samsung en een SATA SSD van 1 TB) met nog een 10TB helium schijf er bij en ben er nog niet van terug gekomen. Dus de hoofd reden om hier boven de komen met goedkopere alternatieve is vooral dat ik merk dat het onderlinge verschil in SATA SDD's minder duidelijk merkzaam is. In de praktijk mis je die paar % in performance niet.

Die zou je dan op de Ryzen 3600x kunnen zetten, let wel...
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1390250;1390254/
Prijs verschil is rond de ~30 euro
https://cpu.userbenchmark...D-Ryzen-5-3600/4041vs4040
Voor die 200mhz betere base en boost speed krijg je maar 3% netto meer performance.

Voeding is wat karig zou ik zeggen als je wilt uitbreiden, volgens deze calculater zou het makkelijk moeten passen
https://outervision.com/power-supply-calculator
maar omdat je ook een bronze voeding hebt gekozen
https://tweakers.net/pricewatch/compare/486667;742631/
kijk daar eens naar voor 15 euro meer.

[ Voor 18% gewijzigd door NEO256 op 29-01-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:52
Waar ga je de built voor gebruiken, als je gaat gamen: welke games verwacht je op welke resolutie? Waarom twee SSD's, je kunt voor de prijs van een Samsung met SATA ook een M.2 van Kingston of Intel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het is 2020, de tijd van aparte disks voor booten en opslag is al lang weer voorbij :p
Gewoon 1 m.2 ssd is meer dan voldoende en het is gewoon bijna zonde om nog geld te stoppen in SATA ssds.

De cpu koeler is in principe niet nodig, de Ryzen koelers kunnen de load prima aan en als het geluid toch te veel blijkt kun je die altijd nog vervangen en de boxed cooler op V&A zetten :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEO256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 16:19
martyw schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:30:
Waarom twee SSD's, je kunt voor de prijs van een Samsung met SATA ook een M.2 van Kingston of Intel krijgen.
Wel bijbhorend verschil in performance, maar daar onderstreep je wel een ding waar ik ook al een tijdje mee speel. De snelste SSD's met een goeie naam zijn de Samsungs (voor mijn gevoel en wat ik links en rechts mee krijg), maar zelfs al haal je 25% van alle prestaties van de 970 EVO Plus weg, dan nog is je SSD zo gigantisch snel dat je in heel veel gevallen maar secondes afschraapt van de meeste workloads, als in game in laden.

Ik ben maar in een paar spellen consistent sneller dan andere die hardschijven gebruiken en 1 daarvan is Killing Floor 2
Een spel als GTA 5 profiteert er weer nauwelijks van.

Als je hier wat meer hardere voorbeelden van wilt er zijn nu op Youtube side-by-side video's van verschillende spellen met laad scenario op HDD, SATA SSD en NVME SSD's als je hier specefiek in wilt duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion (Mi-Tuti)
Bedankt voor deze 1e responses!
Neo, ik zal eens kijken naar die andere psu en de andere ssd's em je hebt idd wel n punt met de psu. Ik wist namelijk niet zo goed wat n goed wattage is voor de 350 watt die ik nodig heb.
Marty en Winter over de ssd's, Ik heb idd niet echt goed gekeken naar de verschillende mogelijk heden. In eerste instantie dacht ik aan een ssd en een hdd omdat ik nogal onbekend ben met m.2. De aparte drives is vooral omdat ik nog na zat te denken om eventueel een hdd te doen voor games omdat de loadtimes meestal niet heel veel toegevoegde waarde hebben, maar gezien de prijs van een 1Tb m.2 ga ik hier ook zeker over nadenken.
En over de koeler, heel eerlijk heb ik dit vooral gedaan om het zicht, ik vind persoonlijk de koelers van AMD niet heel mooi en aangezien ik voor de NZXT H510 ga en toch n beetje een wow effect wou ging ik voor deze koeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:16
Dat X470 bord gaat eerst een bios update moeten krijgen voordat hij een 3rd gen ryzen kan gebruiken (en je kan hem niet updaten zonder een 1st/2nd gen ryzen). Tenzij deze reeds met een recente bios geleverd word (wat ik niet direct terug vind).

Het verschil tussen een gewone Sata SSD en een NVME exemplaar voor gewoon gebruik en games is nagenoeg nihil. Dus buiten het feit dat ik een enkele 1-2Tb Sata SSD zou aanraden, zou ik ook de gewone 970 Evo aanraden boven de plus versie (een 1Tb exemplaar kost 'amper' €20 meer dan die 860 Evo).
Een Crucial MX500 kost slechts €125, dat is €100 minder dan wat jij voorstelt...

[ Voor 16% gewijzigd door DenHond op 29-01-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-09 14:41
Ik zou mss kijken voor deze voeding: pricewatch: Gigabyte B700H, 5-10 euro duurder maar meer fututr proof en consistente reviews. Mss als behuizing niet vast staat deze? pricewatch: Corsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart, scheelt je beetje budget voor die RGB fans die dan overbodig worden. Cpu cooler goeie keuze. Evt voor 40 euro de Scythe mugen 5 voor als je zou willen. Heb je een bepaalde reden voor je moederbord keuze? Aangezien je met een b450 bordje van 40 euro minder ook heel goed uit de weg zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion (Mi-Tuti)
DenHond, het idee van een enkele 2 tb ssd is inderdaad wel slim ja, hier ga ik zeker naar kijken!
Wat betreft het moederbord had ik begrepen dat die nu wel word geshiped met n bios update maar het kan inderdaad zijn dat dit niet klopt, zal ik even naar moeten kijken, thx for the heads up!
Anoniem, die case is inderdaad wel tof en dan zou ik inderdaad wat geld sparen op fans. Voor de voeding ga ik denk ik kijken naar de gold psu die neo aanraade. De chipset ban een moerderbord vind ik altijd lastig maar ik begreep dat x570 voor de 3e gen ryzen was gemaakt, en dat de x470 ook werkt hier mee. Als dit fout is verbeter me graag want chipsets op moederbord zijn voor mij nog n beetje vaag.

Edit: ik heb mijn onderdelen wat aangepast, voor de nieuwe onderdelen verwijs ik je naar mijn wenslijst: gallery: Dion (Mi-Tuti)

[ Voor 12% gewijzigd door Dion (Mi-Tuti) op 31-01-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Je kast wordt al geleverd met 3 fans, dat is in principe voldoende (2 iintake in de voorkant, 1 outtake achterin.

Verder: pak een B450Max moederbordje van MSI, daar heb je zat aan en is ca. 100 euro goedkoper. Dan kun je je videokaart vervangen voor een snellere 5600XT.

Ik weet niet of je voor full-HD of 1440p gaming gaat? In geval van het laatste: laat die cablemod lekker zitten en stop wat geld in een 5700XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:36

ScSi

Belg.

Ik zou ook lekker bij dat Asus MB blijven (of een goedkopere B450 variant - vb
pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX of pricewatch: ASRock B450M Pro4 als het mATX mag zijn) ipv de duurder X570 die je nu hebt;

Tevens zou ik voor de videokaart inderdaad voor een 5600XT (of gewoon een 5700 gaan, die heb je al van 325 euro) en de cablemod laten vallen.

[ Voor 38% gewijzigd door ScSi op 31-01-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion (Mi-Tuti)
Stel dat ik dat moederbord dan zou veranderen naar de Asus X470-Pro, dan zou ik ook een RTX 2060 van gigabyte, pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G, kunnen nemen of raden jullie dat niet aan? En is de X570 beter voor de toekomst of is dat fictie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:36

ScSi

Belg.

Die X570 ondersteunt PCI 4.0, de rest niet. Ik meen dat PCI 3.0 nog zeker niet aan zijn limieten zat, maar misschien binnen 6 à 7 jaar wel. (maar daar ben ik geen expert in)

Maar dan hebben we misschien al wéér iets nieuws. Persoonlijk heb ik X570 laten liggen (geen nut, en mogelijks klein lawaaierige fan), maar dat moet je zelf beslissen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 16:31
Dion (Mi-Tuti) schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:34:
Stel dat ik dat moederbord dan zou veranderen naar de Asus X470-Pro, dan zou ik ook een RTX 2060 van gigabyte, pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G, kunnen nemen of raden jullie dat niet aan? En is de X570 beter voor de toekomst of is dat fictie?
Deze gigabyte raad ik ten strengste af. Heb deze week de kaart na 6 dagen retour gestuurd! Blaast als een malle en onder heaven benchmark werd de kaart 86 graden. Deze is dan beter en stiller:

pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 Gaming OC Pro 6G (rev. 1.0)

Of toch de 5600xt Pulse van Sapphire. Houdt dan wel rekening met eventueel onstabiele drivers.

[ Voor 8% gewijzigd door RetroHead op 31-01-2020 16:59 ]

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion (Mi-Tuti)
RetroHead schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:56:
[...]

Deze gigabyte raad ik ten strengste af. Heb deze week de kaart na 6 dagen retour gestuurd! Blaast als een malle en onder heaven benchmark werd de kaart 86 graden. Deze is dan beter en stiller:

pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 Gaming OC Pro 6G (rev. 1.0)

Of toch de 5600xt Pulse van Sapphire. Houdt dan wel rekening met eventueel onstabiele drivers.
Ah okey, dat wist ik niet, Thx fvoor de heads up! De reden van onstabiele drivers is waarom ik ook liever voor Nvidia ga ipv AMD.
Pagina: 1