Toon posts:

4k Netflix versus 4k Youtube

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

wanneer ik op de apps van mijn Samsung TV (zowel bekabeld als via de wifi) 4K programma's bekijk zie ik erg grote verschillen in beeldkwaliteit. De 4k filmpjes van Youtube zijn veel "scherper" en mooier qua kleur dan de 4K Netflix series.

Hoe kan dat eigenlijk? Moet ik instellingen wijzigen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:40
Kort door de bocht gezegd: De bitrate van Netflix is lager dan die van youtube.
Het ligt wat gecompliceerder dan dat, maar grofweg gezegd comprimeert youtube zijn data anders waardoor deze mooier is dan netflix. Hoogstwaarschijnlijk gebruikt een filmpje ook meer bandbreedte bij youtube tov netflix.

edit: je hebt bij netflix wel een special abonnement voor 4k nodig overigens. Zie hier voor wat meer info

[ Voor 22% gewijzigd door Renzzie op 29-01-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aha. En daar kan ik zelf niets aan veranderen? Ik dacht altijd 4k is 4k maar daar is dus ook nog verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:23:
aha. En daar kan ik zelf niets aan veranderen? Ik dacht altijd 4k is 4k maar daar is dus ook nog verschil in.
Het is ook allebei 4k, compressie of bitrate heeft niets met de resolutie te maken.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
4K is een resolutie maar daarmee is niet alles gezegd. Wat is bijvoorbeeld de codec? Wat is de bitrate? Was is de bron van de beelden?

Bij het krijgen van de perfecte kwaliteit bij je internet filmpje/serie/film is er enorm veel wat samenspeelt. Verdiep je in een weekend eens in video, de bronnen ervan, redenderen en compressie. Dan heb je een aardig beeld ervan en wie weet wil je nooit meer iets streamen en in plaats ervan 4K Blu-Rays kopen zoals de echte pursisten. Misschien zelfs alleen naar de bioscoop gaan omdat het nagenoeg oncompressed 2K footage is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wintervacht schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Het is ook allebei 4k, compressie of bitrate heeft niets met de resolutie te maken.
(not sure if serious) Hij bedoelt dat hij dacht de kwaltieit van 4k altijd hetzelfde is. Maar nu duidelijk: Is niet zo: Kleurenpalet, HDR/Niet HDR, bitrate en type compressie (en aandacht tijdens compressie) en vast nog wel meer doen mee :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1