Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 08:21
Beste mede-tweakers. Ik heb een vraag over het vanuit de werkgever verplichten van bepaalde vakantieweken.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Zou gewoon even nadenken of je een kritische functie hebt, buitenplaats personeel in de bouw stopt tegelijk omdat het onhandig is wanneer er maar een half team staat. Dat is ook de achterliggende gedachte van de bouwvak natuurlijk. Heb je een functie op kantoor waarbij andere collega's je werk kunnen opvangen, zou ik me geen zorgen maken, de meeste bedrijven zijn hier flexibel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:31

snmght

imho dan he

Alleen je cao is niet per se leidend. Bestaat er nog een separate verlofregeling of een personeelshandboek of iets dergelijks?

Helaas mag een werkgever je wel min of meer verplichten in een specifieke periode verlof te nemen (of juist in een andere periode niet). Maar min of meer: de vraag is of hij het zwaarwegend bedrijfsbelang dat hiervoor nodig is hard kan maken en of het binnen redelijke grenzen valt. In het uiterste waarin de werkgever dicteert dat jij in week 28 en 29 verlof opneemt zonder dat je hierin een stem hebt is dat onredelijk. Over de vraag hoe ruim een tijd vak zou moeten zijn kun je misschien wat jurisprudentie opduikelen.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier werkzaam in de infra (cao bouw &infra). Ook hier al jaren 2 weken "verplicht" vrij in de bouwvak. Ik ben staff (kantoor personeel) en kan dus gewoon op het hoofdkantoor gaan werken als de projecten gesloten zijn. Nooit problemen mee gehad.
Ben je uitvoerend personeel, dan is het anders. Vaak werken de meeste in vaste teams. Om als werkgever tochbzorg te dragen dat iedereen zijn/haar rust neemt, worden alle teams mst verlof gestuurd. Immera, de teams zijn vaak goed op elkaar ingespeeld en onderling uitruilen binnen teams is vaak niet wenselijk. Uiteraard zijn er tegenwoordig genoeg projecten die in de bouwvak doorgaan. De soep wordt over het algemeen niet zo heet gegeten.

Wel zijn er een paar bedrijven, die okk het hoofdkantoor 1 of 2 weken dicht doen. Ook dot mag gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 08:21
Robberto schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:48:
Zou gewoon even nadenken of je een kritische functie hebt, buitenplaats personeel in de bouw stopt tegelijk omdat het onhandig is wanneer er maar een half team staat. Dat is ook de achterliggende gedachte van de bouwvak natuurlijk. Heb je een functie op kantoor waarbij andere collega's je werk kunnen opvangen, zou ik me geen zorgen maken, de meeste bedrijven zijn hier flexibel in.
snmght schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:50:
Alleen je cao is niet per se leidend. Bestaat er nog een separate verlofregeling of een personeelshandboek of iets dergelijks?

Helaas mag een werkgever je wel min of meer verplichten in een specifieke periode verlof te nemen (of juist in een andere periode niet). Maar min of meer: de vraag is of hij het zwaarwegend bedrijfsbelang dat hiervoor nodig is hard kan maken en of het binnen redelijke grenzen valt. In het uiterste waarin de werkgever dicteert dat jij in week 28 en 29 verlof opneemt zonder dat je hierin een stem hebt is dat onredelijk. Over de vraag hoe ruim een tijd vak zou moeten zijn kun je misschien wat jurisprudentie opduikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:56
Members only:
Pagina: 1