MacOS ingebouwde bescherming voldoende?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.077 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 15:18
MacOS Catalina op een mac mini 2018;

Ik draaide dus Avast als antivirus, maar dat is na de recente berichtgeving daarover dus gelijk verwijderd.
Nu zit ik dus te dubben, of een andere (gratis) variant vinden, maar welke (suggesties?) of ga ik
gewoon vertrouwen op de ingebouwde bescherming ?

Wat is jullie mening, is een aparte virusscanner nodig en zinvol? Zo ja, welke raden jullie dan aan? Op mijn windows laptop gebruik ik de ingebouwde windows defender, dat schijnt tegenwoordig prima te zijn ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ingebouwde bescherming is, wat mij betreft, voldoende. Heb nog nooit third-party AV op mijn Mac gedraaid in de afgelopen 14 (ofzo) jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160587

Ik had ja gezegd, totdat ik recent hier een collega had met een mega geinfecteerde Macbook (trojans/malware). Nu is die collega in kwestie ook van het gehalte "ik klik op alles" dus daar gaat het al mis :-).

Over het algemeen als je Mac up-to-date is, je een up-to-date browser hebt, en een adblocker dan ben je best veilig. Ik zou zelf zeggen, doe malware bytes één keer in de zoveel tijd draaien. En je hebt ook een paar coole gratis tooltjes op https://www.objective-see.com/products.html ik gebruik zelf bijv. LuLu en Oversight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
MalwareBytes draai ik inderdaad van tijd tot tijd, maar voel me toch een beetje naakt zonder antivirus....
Verder draai ik uBlock origin en adblocker ...

Die site is not secure krijg ik bij objective-see en laadt niet >?

[ Voor 36% gewijzigd door -SaveMe- op 29-01-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De belangrijkste beveiligingslaag ben je zelf. Niet zomaar overal op klikken wat je tegenkomt én vooral niet zomaar je beheerderswachtwoord geven wanneer je niet iets bewust aan het installeren bent.

Ow, en je vooral niet gek laten maken door banners en pop-ups die je op internet tegenkomt met de tekst "Uw Mac is geïnfecteerd, klik hier om te scannen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
sypie schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:32:
De belangrijkste beveiligingslaag ben je zelf. Niet zomaar overal op klikken wat je tegenkomt én vooral niet zomaar je beheerderswachtwoord geven wanneer je niet iets bewust aan het installeren bent.

Ow, en je vooral niet gek laten maken door banners en pop-ups die je op internet tegenkomt met de tekst "Uw Mac is geïnfecteerd, klik hier om te scannen!"
Als een gek overal op klikken heb ik mijn hele leven nog nooit gedaan, ben best aware. En dat soort banners enzo ben ik al helemaal niet gevoelig voor. Maar persoonlijk vind ik het tegenwoordig wel zo complex en wild west out there, zoveel lekken, security risks (recent weer intel), etc, dat ik niet de illusie heb overal van gevrijwaard te blijven en dus, als dat helpt, best een antivirus wil draaien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57

BCC

ClamAv is een opensource virusscanner die er ook is voor de Mac. Moest ik bij mijn vorige baas draaien om verspreiding van evt windowsvirussen tegen te gaan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
BCC schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:36:
ClamAv is een opensource virusscanner die er ook is voor de Mac. Moest ik bij mijn vorige baas draaien om verspreiding van evt windowsvirussen tegen te gaan.
Thanks, daar ga ik eens naar kijken. Zolang die niet uit dezelfde stal als avast (avg) komt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-06 21:10
Vooral geen gekraakte software gebruiken en gatekeeper niet omzeilen, dan ben je wel veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 18:42
BCC schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:36:
Die had ik eerst, maar tijdje terug over gegaan naar Bitdefender en die voelt minder zwaar en intensief aan. Heb hem niet zo zeer voor eigen bescherming aangezien ik daar wel op let maar meer voor de rest van mijn familie omdat die allemaal nog op Windows werken en zodat ik dus geen dingen door kan geven die voor hun schadelijk zouden kunnen zijn of dat ik hun kan waarschuwen als ik iets binnen krijg van hun dat een gevaar is. Dus beetje zoals met preventief vaccineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Morres schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:37:
Vooral geen gekraakte software gebruiken en gatekeeper niet omzeilen, dan ben je wel veilig.
ik gebruik alleen officiele software, dus dat zit goed ...

Zal ook eens naar Bitdefender kijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Hmmmmm, dat clamav lijkt me wel omslachtig, scant niks uit zichzelf als ik het goed begrepen heb? Ik heb het geinstalleerd via homebrew en geconfigureerd, en een one time scan gedaan. Maar is er geen realtime protection ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 09:20
-SaveMe- schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:18:
MacOS Catalina op een mac mini 2018;

Ik draaide dus Avast als antivirus, maar dat is na de recente berichtgeving daarover dus gelijk verwijderd.
Nu zit ik dus te dubben, of een andere (gratis) variant vinden, maar welke (suggesties?) of ga ik
gewoon vertrouwen op de ingebouwde bescherming ?

Wat is jullie mening, is een aparte virusscanner nodig en zinvol? Zo ja, welke raden jullie dan aan? Op mijn windows laptop gebruik ik de ingebouwde windows defender, dat schijnt tegenwoordig prima te zijn ...
Laat Je Niet Hack Maken is een prima startpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
@Misha Thanks voor de link, leuke pagina, al helemaal voor bekenden in mijn omgeving.

Ik ga eens kijken naar die objective see apps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:48

Grin

Ride si sapis.

Passieve AV zoals KnockKnock is meer dan voldoende.
Zelf draai ik nog BlockBlock (persistence monitor) en Little Snitch (proces firewall) als extra. Omdat ik wil weten wat er op mijn systemen speelt/draait.

Alle andere (actieve) scanners blijken m.i. keer op keer mosterd na de maaltijd of zijn erger dan de kwaal.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
BlockBlock ga ik ook installeren. ClamAV gaat er weer af, veel te omslachtig ....
En voor de rest vertouw ik dus maar op de ingebouwde bescherming. Zal nog eens nadenken of ik een betaald scanner zal nemen. Volgens de pagina van @Misha heeft dat wel zin ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

KnockKnock kan ik echt aanraden, een on-demand AV is echt niet teveel vandaag de dag. BlockBlock is een goede aanvulling daarop, maar dan moet je wel bovengemiddelde computerkennis hebben. Hetzelfde geldt voor Little Snitch.

Ben je echt een beginner dan zou ik zelfs een actieve scanner aanraden. Maar zitten de echte n00bs hier op GoT? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
@Grin KnockKnock is een scan zoals MalwareBytes, right? Niet active. BlockBlock is de active variant, dan heb ik aan deze laatste toch voldoende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

BB is een persistance monitor, echt iets anders dan KK. Lees even de website goed door, daar staat het uitstekend omgeschreven en toegelicht. Van de site:
Me: "please alert me anytime, anything is persistently installed"
BlockBlock: "you got it 😇"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:11

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

De kans op malware is op MacOS een stuk kleiner en de ingebouwde bescherming helpt daar zeker bij. Echter hangt alles van je gebruik af, het is niet zo dat de kans op MacOS nul is.
Voel je niet comfortable dan gewoon een virusscanner installeren, maar kijk even goed welke je neemt.
Bitdefender aan te raden, ik heb er veel geprobeerd, maar BD heeft het minste impact.
Ik gebruik zelf een virusscanner omdat ik regelmatig malware samples download en in een lab omgeving bekijk. De kwaliteit van virusscanners is de laatste jaren op MacOS sterk verbeterd, maar sommige zijn nog steeds notoire probleem makers.

Maar de beste bescherming is nog altijd je eigen gedrag en een web-filter alla AdGuard.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
@OkselFris Liefst heb ik wel een virusscanner, al is het maar voor mijn gemoedsrust. Helaas zijn er alleen blijkbaar geen goede gratis varianten op de Mac... Ik zit te twijfelen over Bitdefender ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:11

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

-SaveMe- schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:28:
@OkselFris Liefst heb ik wel een virusscanner, al is het maar voor mijn gemoedsrust. Helaas zijn er alleen blijkbaar geen goede gratis varianten op de Mac... Ik zit te twijfelen over Bitdefender ....
Bitdefender is niet al te duur en komt altijd goed uit de testen. Probeer gewoon een 30 dagen trial...kan je heel wat virusscanners uitproberen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
-SaveMe- schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:28:
En dat is inderdaad waar ik zelf soms tegenaan loop. Ik heb volste vertrouwen in MacOS en alle beveiligingsmaatregelen die daarin getroffen zijn, maar inzicht heb je niet. Ik heb dan liever af en toe de melding dat mijn Mac wel of niet veilig is.

Zelf draai ik alleen Malwarebytes eens in de zoveel tijd.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Als je af en toe handmatig een betrouwbare en gratis scan wil draaien, dan raad ik je aan Bitdefender Virus Scanner (direct uit de MacOS app-store) te proberen.

https://apps.apple.com/nl...scanner/id500154009?mt=12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-
Om het nog even af te sluiten, ik ben toch maar voor Bitdefender gegaan, licentie voor 3 jaar. Kan ik er weer ff tegenaan en voelt toch veiliger ....

• capice1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 12:54
Beste allen, ik heb even gezocht voor een oplossing voor het volgende maar kon die niet vinden, vandaar mijn vraag in dit topic.
Ik heb High Sierra draaien 10.13.6 met daarop little snitch. Ik heb een Norton AV licentie gekocht en wilde die installeren maar dan moest ik eerst little snitch verwijderen. Ik heb contact gehad met de helpdesk van Symantec en die bevestigde dat.
Heeft iemand ervaring of deze wel naast elkaar kunnen draaien?
Alvast dank voor jullie reactie.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@capice1: het is niet echt handig om andermans topic te kapen, zeker als je vraag niet aansluit met die van de originele TS. Dit topic gaat dan ook op slot. Je mag een nieuw topic openen, maar lees dan wel eerst Het algemeen beleid nog 'ns goed door.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.