[TP-Link Archer T6E AC1300] Geen 5ghz netwerk zichtbaar.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Gebruik sinds een tijdje de TP-Link Archer T6E AC1300 WiFi kaart, maar heb regelmatig dat ik niet kan verbinden met het 5Ghz netwerk thuis. iPhone, Chromecast en laptop hebben geen problemen, alleen deze kaart.

Als ik mijn router reset staat het netwerk er ineens wél tussen en kan ik gewoon verbinden zonder problemen.
Het 2.4Ghz netwerk is wel altijd zichtbaar en werkt probleemloos.
Het lijkt me geen router issue, want andere apparaten werken gewoon goed.

Heb de nieuwste drivers van de TP-Link site gebruikt en draai Win10 64bit.
Router: Asus AC-68U

Wat kan hier aan de hand zijn?

Soundcloud

Beste antwoord (via rens-br op 11-02-2020 11:58)

• kaos001
Hoi TP-Link, bedankt voor je reactie!

Ik heb vorige week even wat dingen aangepast en het lijkt tot dusver goed te gaan.
Ik moet het nog even goed testen, maar anders gebruik ik de instellingen die je hebt gegeven.

Laat het weten! :)

Soundcloud

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
Kan het niet zijn dat je buiten bereik zit? 5Ghz is gekend voor zijn slechte verbinding als het aankomt op afstand en door muren te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Nee want als ik de router reset heb ik volledig bereik en maximale snelheid. Ook mijn telefoon kan zonder problemen verbinden. De kamer zit direct boven de router, dus geen problemen wat dat betreft.

Het probleem zit hem in het feit dat als ik mijn computer aanzet, hij soms niet kan verbinden met het 5Ghz netwerk (terwijl mijn telefoon en laptop dat bijvoorbeeld wel kunnen). Het netwerk staat dan gewoon niet in de lijst. De 2.4Ghz variant wel. Geen enkel device in het huis heeft een probleem met het 5Ghz netwerk behalve deze kaart :/

[ Voor 47% gewijzigd door kaos001 op 29-01-2020 13:38 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaos001 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:55:
Heb de nieuwste drivers van de TP-Link site gebruikt en draai Win10 64bit.
Van wanneer dateren de laatste drivers en wat is het versienummer?

Heb je ook al gezocht op het forum en KB van TP-link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 17:06
kaos001 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:36:
De kamer zit direct boven de router, dus geen problemen wat dat betreft.
Voor 5GHz is dat in verreweg de meeste gevallen *wel* een probleem. Dergelijke netwerken door 1 muur of vloer zijn vaak langzamer/onbetrouwbaarder dan een "gewoon" 2.4GHz netwerk.

De officiele laatste drivers op de TP-link site van jouw kaart zijn van 2015. Dat geeft weinig goede hoop.

Als het 5GHz netwerk niet in het lijstje verschijnt, duidt dat meestal op het feit dat zogenoemde beacon frames niet (goed) worden ontvangen.

Aangezien de antennes van jouw wifi-kaart achter jouw computer verstopt zitten, zou dat best eens een probleem kunnen zijn.

Wat je zou kunnen doen is controleren of je antennes uberhaupt wel goed gemonteerd zitten, want zonder die antennes ontvang je hoogstwaarschijnlijk uberhaupt geen 5GHz, tenzij je de router echt naast je computer zet.

Verder, doe eens een speedtest op je telefoon verbonden met 5GHz en dan met je computer op 2.4GHz, terwijl je achter je computer zit (bij beide tests). Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:16:
[...]

Van wanneer dateren de laatste drivers en wat is het versienummer?

Heb je ook al gezocht op het forum en KB van TP-link?
2015 laatste drivers. Gezocht op forum, maar niemand die mijn probleem heeft.
EnigmA-X schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:28:
[...]

Wat je zou kunnen doen is controleren of je antennes uberhaupt wel goed gemonteerd zitten, want zonder die antennes ontvang je hoogstwaarschijnlijk uberhaupt geen 5GHz, tenzij je de router echt naast je computer zet.
Het grappige is. Als ik mijn router reset kan ik prima verbinding maken met het 5Ghz netwerk. Sterker nog, ik haal gewoon de maximale snelheid zowel up als down (160mbit in mijn geval met een 150mbit glas abo).
Verder, doe eens een speedtest op je telefoon verbonden met 5GHz en dan met je computer op 2.4GHz, terwijl je achter je computer zit (bij beide tests). Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Speedtests:

2.4Ghz
Telefoon: 90 mbit up/down
Computer: 90 mbit up/down

5Ghz
Telefoon: 160mbit up/down
Computer: 160mbit up/down

-

Als het zooitje eenmaal draait, draait het stabiel en snel, maar hij heeft moeite met verbinden met het 5Ghz netwerk zo nu en dan (ook niet altijd namelijk), terwijl andere devices in huis dat dus niet hebben.
Het ligt ook niet aan de range, want ik haal in het hele huis goede snelheden, het is puur het niet zien van het netwerk op de TP-Link kaart.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

lier

MikroTik nerd

Wat bedoel je precies met "Als ik mijn router reset"? Gaat dan de spanning eraf, of doe je een (hardware) reset van je apparaat?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Ik log in via web-admin op de router en laat hem dan opnieuw opstarten.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 13:16

De Nelis

en anders maar niet...

Heb je ook al een firmware update van je router geprobeerd?

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

kaos001 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:22:
Ik log in via web-admin op de router en laat hem dan opnieuw opstarten.
Het zou natuurlijk kunnen dat de router is geswitcht naar een kanaal wat de tp-link niet ondersteunt.
Als je 'm dan restart begint-ie op een kanaal wat de tp-link wel ondersteunt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
DeNelis schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:28:
Heb je ook al een firmware update van je router geprobeerd?
Nog niet, ga ik even doen!
Brahiewahiewa schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:29:
[...]

Het zou natuurlijk kunnen dat de router is geswitcht naar een kanaal wat de tp-link niet ondersteunt.
Als je 'm dan restart begint-ie op een kanaal wat de tp-link wel ondersteunt.
Dit is nog niet eens zo'n rare gedachte. Ik ga eens even proberen of ik kan achterhalen wat de poorten zijn die de TP-Link ondersteunt en hem daarop vastzetten :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

kaos001 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Nog niet, ga ik even doen!

[...]

Dit is nog niet eens zo'n rare gedachte. Ik ga eens even proberen of ik kan achterhalen wat de poorten zijn die de TP-Link ondersteunt en hem daarop vastzetten :)
Hoi Kaos001,

Heb je het probleem al kunnen verhelpen? Zo niet, kan je dan het volgende testen? Zet in de router de kanaalbreedte op 40Mhz en stel hem in op kanaal 48. Ervaar je het probleem dan nogsteeds?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Hoi TP-Link, bedankt voor je reactie!

Ik heb vorige week even wat dingen aangepast en het lijkt tot dusver goed te gaan.
Ik moet het nog even goed testen, maar anders gebruik ik de instellingen die je hebt gegeven.

Laat het weten! :)

Soundcloud

• kaos001
Alles werkt naar behoren nu, het zat em toch in de 40Mhz band.
Bedankt voor de reactie!

Soundcloud

Pagina: 1