Nieuwe stadsfiets voor woon-/werkverkeer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:35
Dagelijks fiets ik - op een fiets die ik van mijn werk heb gekregen - naar kantoor. Dit is zo'n 4-5 kilometer. Nu mogen we iedere 3 jaar voor €750 een nieuwe fiets uitzoeken. Uiteraard mag duurder ook, alleen moet je dan zelf bijleggen. Op zich zou ik niet meer dan €100 bij willen leggen. Daarnaast heb ik via ING rentepunten nog een kortingsbon van €100 als de fiets bij Fietsenstunt gekocht kan worden.

Nou, wat wil ik?
  • Fiets moet er goed uitzien: Harde eis, sorry. ;) Subjectief natuurlijk, maar iets in de trant van transportfiets, hippe fiets (retro etc.), modern. Vooral niet zo'n tourfiets en een omafiets ben ik ook wel op uitgekeken na mijn studententijd. ;)
  • Niet te hoog: Met 1.67-1.68 ben ik een dwerg en het viel me op dat er fietsen zijn waarvan ze niet eens een geschikt herenmodel voor mij hebben... :o
  • [li[b]Versnellingen:[/b] Minimaal 7 versnellingen![/li]
  • Weinig onderhoud: Ik dacht dus aan een riemaandrijving (geen harde eis) en geen derailleur (wel een harde eis).
  • Niet te duur: Maximaal €850, of €950 bij Fietsenstunt.
  • Voor- of achterdrager: Geen hele harde eis als ik me besef dat ik de afgelopen jaren alleen de voordrager heb gebruikt voor mijn sporttas en dat kan ook in een rugzak.
Nou, en wat heb ik dan gevonden?
  • Sparta Pick-Up DeLuxe Riem N7: Is de kwaliteit wel voldoende (voor mijn gebruik)? Ook met name de riem (andere riemaangedreven fietsen zijn vaak een stuk duurder).
  • VanMoof X: Helaas is de S te groot (vind ik mooier) en is de fiets met 8 versnellingen meteen €200 duurder.
  • Veloretti: Erg mooi, maar ik lees op meerdere plekken dat ze van mindere kwaliteit zijn. Daarnaast komt het als een bouwpakket, waar ik niet echt fan van ben. Ook ben ik bang dat ze te groot zijn... Oh, en ik zie nu pas dat ze maar 3 versnellingen hebben. Stijl is dus goedgekeurd. ;)
  • Cortina Common N7 Belt 2020 Heren: aan de dure kant en helaas dus te hoog.
Als ik naar mijn wensenlijstje kijk dan heeft die Sparta de meeste punten. Alleen weet ik dus niet wat voor kwaliteit dat is (kan geen reviews vinden) én gaat mijn voorkeur qua design naar de VanMoof of iets in de trant van Veloretti. Iets aparter vind ik wel cool.

Heeft iemand nog alternatieven?

Alle reacties

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ieder jaar een fiets uitzoeken? Dan hoef je je ook totaal niet druk te maken over onderhoud ;)

• barrymossel
Hippocampus schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:26:
Ieder jaar een fiets uitzoeken? Dan hoef je je ook totaal niet druk te maken over onderhoud ;)
Even een ninja edit gedaan ;)
barrymossel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:40:
Nu mogen we iedere 3 jaar voor €750 een nieuwe fiets uitzoeken.
:+

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-11 13:02
Ik zou denk ik gewoon voor die Sparta gaan. Ik zou misschien als ik jou was ook zeker even kijken bij een lokale fietsenmaker dat is toch wat handiger met garantie en service ed dan zo'n online dozenschuiver zoals fietsenstunt.

• barrymossel
Verona27 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:35:
Ik zou denk ik gewoon voor die Sparta gaan. Ik zou misschien als ik jou was ook zeker even kijken bij een lokale fietsenmaker dat is toch wat handiger met garantie en service ed dan zo'n online dozenschuiver zoals fietsenstunt.
Lokale fietsenmaker ga ik niet doen. Afgelopen jaar erg goede ervaring met garantie gehad bij een online dozenschuiver, dus dat durf ik nog wel een keer aan. Daarnaast is het verschil in prijs toch best wel groot (en het aanbod bij onze echt lokale fietsenwinkels erg beperkt).

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik lees even mee, ik ben ook in de 'race' voor een nieuwe stadsfiets.

Echter heb ik (en mijn partner ook maar meteen) de keuze laten vallen op de Batavus Dinsdag, model 2020.

Kost zo'n 759,- euro bij Fietsenstunt.nl en met ING een bon van 100,- korting gekocht voor 5.000 punten. Leuke prijs uiteindelijk, aan de telefoon keurig geholpen door de webshop.

Voordelen van deze fiets: zeer licht, goed merk, voor- en achterverlichting op naafdynamo, hydraulische velgremmen. En voor mij toch prettiger: geen vering voor of onder zadel.

Wellicht ook iets voor jou. Mocht je toch liever belt/riem hebben, dan zou je voor de Batavus Dinsdag Belt kunnen kiezen, deze is zo'n 989,- euro.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• barrymossel
THE_BASE schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:29:
Ik lees even mee, ik ben ook in de 'race' voor een nieuwe stadsfiets.

Echter heb ik (en mijn partner ook maar meteen) de keuze laten vallen op de Batavus Dinsdag, model 2020.

Kost zo'n 759,- euro bij Fietsenstunt.nl en met ING een bon van 100,- korting gekocht voor 5.000 punten. Leuke prijs uiteindelijk, aan de telefoon keurig geholpen door de webshop.

Voordelen van deze fiets: zeer licht, goed merk, voor- en achterverlichting op naafdynamo, hydraulische velgremmen. En voor mij toch prettiger: geen vering voor of onder zadel.

Wellicht ook iets voor jou. Mocht je toch liever belt/riem hebben, dan zou je voor de Batavus Dinsdag Belt kunnen kiezen, deze is zo'n 989,- euro.
Thanks, Uiteindelijk ben ik voor de Sparta gegaan, maar de Dinsdag stond zeker ook op mijn lijstje. Helaas wat minder "hip" en weer een stukje duurder... Maar volgens mij een erg goede fiets inderdaad (wat ik zo lees, o.a. op het betweterige forum van de Fietsersbond ;)).

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:42:
[...]

Thanks, Uiteindelijk ben ik voor de Sparta gegaan, maar de Dinsdag stond zeker ook op mijn lijstje. Helaas wat minder "hip" en weer een stukje duurder... Maar volgens mij een erg goede fiets inderdaad (wat ik zo lees, o.a. op het betweterige forum van de Fietsersbond ;)).
Mag ik vragen welke Sparta het geworden is en waarom specifiek die?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• barrymossel
THE_BASE schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:36:
[...]

Mag ik vragen welke Sparta het geworden is en waarom specifiek die?
Voor de Sparta Pick-Up DeLuxe Riem N7, omdat deze riemaandrijving heeft (met een CDX achtertandwiel) en ik dat toch eens wil proberen. Weinig onderhoud en redelijk schoon. Verder ziet de fiets er prima uit en ligt hij prima binnen budget van mijn werkgever. 7 versnellingen natuurlijk en volgens mij is Sparta wel een ok merk.

Hij wordt vrijdag geleverd. Ben erg benieuwd. Heb nog een drie jaar oude Gazelle Puur NL met 7 versnellingen staan, mocht je interesse hebben ;)

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:19
Wat ik wel heb gemerkt met de 3 versnelling variant en normale ketting is dat je alle onderdelen héél goed moet aandraaien. Met name de voorwielbouten, achterwielbouten en de schroef van de standaard.

Anders fiets je na 1.5 maand met een voorwiel die van links naar rechts gaat, een slappe ketting omdat het achterwiel naar voren wordt getrokken en een rammelende standaard.
Pagina: 1