Extraction van Shared mailboxes...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdlaccount
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-09-2021
Hallo allen,

Ik heb een vraag misschien een simpele voor jullie maar voor mij een stuk moeilijker.

Ik probeer een summery, overview van shared mailboxes te krijgen.
Maar kan niks in Exchange Admin Center vinden betreft dat.

En op google staan er helemaal geen onderwerpen, of ik zoek erg verkeerd?

Ik zou graag een extraction willen met bijvoorbeeld hoeveel emails er binnen komen etc, hoeveel emails er uit gaan etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik durf niet te zeggen of MS op dit niveau rapportage bijhoud, maar je zou natuurlijk vrij simpel zelf iets kunnen bouwen. Met iets als
code:
1
Get-Mailbox -RecipientTypeDetails SharedMailbox | get-mailboxstatistics

Krijg je al een overzicht van shared mailboxen en het aantal items in de mailbox. Als je dit scheduled dagelijks draait kun je de output redelijk verwerken tot de door jou gewenste rapportage.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:04
Je kunt in het reporting deel van Office 365 kijken (en eventueel nog in het security en compliance center).
Mocht je daar niet vinden wat je zoekt zul je dit via Powershell of Graph op moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdlaccount
ik ben helaas geen powershell persoon, meer de GUI.

enige wat ik kon vinden was ''message tracking'' maar dat is per sender, receiver volgens mij.
Maar dit zou onder Mail flow settings moeten staan, maar staat er niet tussen bij ons. Maar bij settings staat het wel aan dus moet even nakijen waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 16:37
Gebruik je Office365 of On-premise Exchange?
Wat voor gegevens per shared mailbox zou je willen zien?

Je kan immers in de Exchange Admin Center een lijst opvragen van alle shared mailboxen. Daarnaast kan je meerdere kolommen toevoegen als je bepaalde gegevens wilt zien.
Afbeeldingslocatie: https://blog.edbmails.com/wp-content/uploads/2017/03/shared-mailbox-1.jpg
offtopic:
Uiteraard niet het plus icoontje (voor het aanmaken van een mailbox), maar de puntjes helemaal rechts in het menu.

Bovendien kan je altijd met powershell aan de slag om je gegevens bovenwater te krijgen. Je hoeft geen powershellguru te zijn om dit te kunnen, zolang je maar get- commando’s gebruikt. :)

[ Voor 10% gewijzigd door SparTi op 01-02-2020 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
tdlaccount schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:45:
ik ben helaas geen powershell persoon, meer de GUI.
Ik vrees dat je het dan moeilijk gaat krijgen. Steeds meer wordt met Powershell geregeld en het is goud om in ieder geval de basiscommando's te kennen, zodat Googlen naar de volledige oplossing een eitje wordt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdlaccount
SparTi schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:16:
Gebruik je Office365 of On-premise Exchange?
Wat voor gegevens per shared mailbox zou je willen zien?

Je kan immers in de Exchange Admin Center een lijst opvragen van alle shared mailboxen. Daarnaast kan je meerdere kolommen toevoegen als je bepaalde gegevens wilt zien.
[Afbeelding]
offtopic:
Uiteraard niet het plus icoontje (voor het aanmaken van een mailbox), maar de puntjes helemaal rechts in het menu.

Bovendien kan je altijd met powershell aan de slag om je gegevens bovenwater te krijgen. Je hoeft geen powershellguru te zijn om dit te kunnen, zolang je maar get- commando’s gebruikt. :)
We gebruiken op dit moment de on-premise exchange.
We willen eigenlijk alleen weten per mailbox hoeveel emails er zijn verstuurd in een jaar bijvoorbeeld.
En hoeveel ontvangen meer niet. Ik dacht dat het een makkelijke opgave zou zijn, helaas niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kun je met het 'Get-MailboxFolderStatistics' commando in PowerShell niet iets?

https://www.oxfordsbsguy....deleted-items-junk-email/

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Message tracking gaat per mailbox

Dus mijn advies zou zijn om alle shared mailboxen in een CSV bestand te exporteren

Dan een powershell scriptje maken met message tracking om het CSV bestand uit te lezen en dan deze per mailbox een uit te lezen gefilteren op EVENTID. Dan een Count erop los laten en dan weet je grofweg hoeveel er ontvangen en verstuurd is.

Afhankelijk van hoeveel shared mailboxen en hoeveel logging er is kan het wel even duren voordat het script klaar is.

[ Voor 34% gewijzigd door Quadradial op 02-02-2020 11:33 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:04
Quadradial schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:31:
Message tracking gaat per mailbox

Dus mijn advies zou zijn om alle shared mailboxen in een CSV bestand te exporteren

Dan een powershell scriptje maken met message tracking om het CSV bestand uit te lezen en dan deze per mailbox een uit te lezen gefilteren op EVENTID. Dan een Count erop los laten en dan weet je grofweg hoeveel er ontvangen en verstuurd is.

Afhankelijk van hoeveel shared mailboxen en hoeveel logging er is kan het wel even duren voordat het script klaar is.
Waarom eerst exporteren naar CSV en daarna importeren terwijl dit gewoon direct in memory gedaan kan worden?
-RecipientTypeDetails SharedMailbox in een variabele gooien en daar een foreach overheen.

Maar Message Tracking gebruikt volgens mij de standaard Exchange logs, de retentie van deze logs staat standaard niet zo hoog dus tenzij dit is verhoogd is een jaar terugkijken geen optie (meestal kom je maar op 1 maand uit ofzo).
Ook zijn dit tekst logs dus doorzoeken duurt lang (helemaal als je per mailbox de logs door moet gaan zoeken) waardoor je weer allemaal zaken moet gaan bedenken om dit te versnellen. Dan komt er ook weer bij dat er binnen een messagetrace er bv een expand van een distributiegroep plaats kan vinden waar je rekening mee moet houden met tellen.

Al met al is dit niet echt te doen voor een "GUI" persoon. Mijn tip aan de TS: investeer in je Powershell kennis, helemaal als je beheer moet doen over Exchange. Exchange is bij mij ooit de reden geweest om mij te verdiepen in Powershell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tijd om Powershell te leren. Zonder powershell zal je steeds meer tegen dit soort zaken aan lopen. Ik weet niet hoe lang je nog moet tot je pensioen, maar zonder scripten en powershell kunnen dat hele lange jaren worden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1