Windows 2000 HDD Groter dan 137gb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 23:56
Ik ben een oude retro pc aan het bouwen met Windows 2000 pro erop.

Asus p4b moederbord
300GB Maxtor hdd
1024mb geheugen
XFX Geforce 7900GS AGP 512mb

Nu heb ik het volgende probleem dat hij in de setup maar 137GB ziet van de 300GB. Ik lees op Internet dat dit probleem met sp3 is opgelost moet zijn. Ik heb een cd waar sp 4 al in zit en ik hou dit probleem. Ik heb Windows 2000 op een partitie van 60 gb geïnstalleerd en door een regel aan het register te voegen kan ik een partitie maken die wel de volle 300gb van mijn schijf kan zien. Hier voor moet ik helaas al wel in Windows 2000 pro zijn. Ik wil graag dat hij mijn hdd al goed ziet in de Setup en dat ik in windows 2000 geen register aanpassingen moet doen maar dat hij al bij de cd in zit. Is mijn cd met sp4 misschien niet goed. Wie weet wat ik hier aan kan doen?

Beste antwoord (via Egbert Jan op 04-02-2020 01:21)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er was een mogelijkheid om 48bit LBA te patchen. Sowieso SP2 of hoger nodig (maar die heb je) en dan een registrykey aanpassen

http://smallvoid.com/article/winnt-lba-48-bit.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:11
Wat gebeurt er als je Windows installeert op die 127GB partitie en later in Windows zelf eventueel de benodigde patches nog gaat installeren?

Wellicht dat je daarna wel de schijf alsnog kan uitbreiden in Disk Management. Is een gokje waard toch?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Heeft je moederbord wel 48-bit LBA ondersteuning in de BIOS zitten dan? Update even naar de nieuwste versie indien mogelijk. Mijn oude P2B-F had ook een nieuwere BIOS nodig voor grotere schijven.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
In de Windows xp setup gaat het goed. Dus heeft mijn bord wel 48bit ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
Wie weet wat ik nu nog kan doen om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Egbert Jan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:34:
Wie weet wat ik nu nog kan doen om dit op te lossen?
Niet per se vanuit de initiele setup alles willen regelen, maar ermee leren leven dat je bij de first boot even eenmalig een register key aan moet maken/passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

TommyboyNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Niet per se vanuit de initiele setup alles willen regelen, maar ermee leren leven dat je bij de first boot even eenmalig een register key aan moet maken/passen. maar je realiseren dat het vroeger niet standaard was dat alles gelijk werkte, en dat tweaken aan een nieuwe installatie niet uitzondering, maar regel was.
Fixed that for you

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Er was een mogelijkheid om 48bit LBA te patchen. Sowieso SP2 of hoger nodig (maar die heb je) en dan een registrykey aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
bedankt voor de link hier. Hier staat hoe ik mijn cd kan aanpassen ,zodat hij grotere schijven ziet dan 137gb in de Windows 2000 setup. Ik ga morgen mijn cd maken volgens deze stappen.
1) copy setupreg.hiv from the CD to another windows 2000 machine.
2) on that machine run regedt32.exe
3) select File ->Load hive
4) select the name you want ( for example: asdasd)
5) apply the above registry change to [asdasd\HKEY_LOCAL_MACHINE \SYSTEM \CurrentControlSet \Services \atapi \Parameters]
6) unload the hive.
7) create and Iso image of the install CD.
8) replace in that image the SETUPREG.HIV you edited.
9) burn the Iso image.

Ik zal laten weten of het gelukt is.
TERW_DAN schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:11:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of het lukt in de setup weet ik eigenlijk niet meer. Het is voor mij iets te lang geleden dat ik Win2000 daadwerkelijk geïnstalleerd heb (al is het wel lang m'n favoriete OS geweest).
Ik had zelf destijds iets van een 80 of 120GB drive als bootschijf, maar dan met een 320GB schijfje ernaast als plek voor m'n games enzo. En dan werkte het prima om achteraf de registry aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
Kan iemand mij helpen. Ik loop tussen stap 3 en 4 vast. als ik load hive doe en dan het bestand setupreg.hiv selecteer vraagt hij om een register sleutel aan te maken. Maakt het ook uit welke naam ik die geef en moet ik die sleutel aan maken in HKEY_LOCAL_MACHINE? en moet in die sleutel ook HKEY_LOCAL_MACHINE \SYSTEM \CurrentControlSet \Services \atapi \Parameters dit komen te staan?
Wie kan mij hier bij helpen?
Egbert Jan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 01:23:
bedankt voor de link hier. Hier staat hoe ik mijn cd kan aanpassen ,zodat hij grotere schijven ziet dan 137gb in de Windows 2000 setup. Ik ga morgen mijn cd maken volgens deze stappen.
1) copy setupreg.hiv from the CD to another windows 2000 machine.
2) on that machine run regedt32.exe
3) select File ->Load hive
4) select the name you want ( for example: asdasd)
5) apply the above registry change to [asdasd\HKEY_LOCAL_MACHINE \SYSTEM \CurrentControlSet \Services \atapi \Parameters]
6) unload the hive.
7) create and Iso image of the install CD.
8) replace in that image the SETUPREG.HIV you edited.
9) burn the Iso image.

Ik zal laten weten of het gelukt is.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien niet helemaal wat je lezen wilt, maar als je met Windows XP er geen last van hebt, waarom gebruik je die dan niet, eigenlijk? Lijkt mij iets veiliger ook en minder gedoe met drivers e.d.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 05-02-2020 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
Ik heb hier al 5 retro pc,s staan 2 met ms dos 1 met Windows 95 1 met Windows 98se en 1 met windows xp en nummer 6 word 1 met windows 2000. Ik vind het leuk oude computers te hebben met verschillende Windows versies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egbert Jan
Het is me inmiddels gelukt om de cd aan te passen en hij ziet nu mijn 300gb hdd keurig. Ik wil TERW_DAN erg bedanken voor zijn hulp en voor het melden van hoe ik de Windows 2000 cd kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Toch fijn dat dit soort nutteloze informatie die al jaren in je hoofd zit soms toch iets minder nutteloos is :D

En ook mooi dat het werkt bij de boot gelijk al. Anders had je waarschijnlijk nog met partition managers iets kunnen doen, maar dit is nog stukken makkelijker.
Pagina: 1