Niet_Jan_Jaap schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:30:
ik ben ook wel benieuwd. Bij het aankopen van ons huis heeft de technische keurder aangegeven dat er loden leidingen zijn, maar dat die hoogstwaarschijnlijk niet gebruikt worden, aangezien er ook nieuwe kunststof leidingen naast liggen. Ik woon echter in een samengevoegd huis (2 appartementen), en wil wel zeker zijn dat er geen lood meer gebruikt wordt (ook niet op de 1e verdieping, waar ik niet in de kruipruimte kan kijken), of dat het op een acceptabel niveau zit, zeker omdat we binnenkort een kleintje verwachten..
Zou me niet te veel opwinden over vrije radicalen, metalen, weekmakers, chloraten etc. Je zou er gek door kunnen worden, ik spreek uit ervaring. De drinkwaterwetten zijn in Nederland uiterst streng en loden leidingen zijn al lange tijd verboden en bijna overal weggeasaneerd. Er zijn publicaties uit 1998 te vinden over saneringen van de overheid. Ze zijn dus echt wel bewust van het gebruik van lood in woningen. Er was ook een tijd standleiding met crocidoliet gebruikt in woningen, maar ook deze moesten weg van de regering vanwege de mogelijk kankerbevorderende werking van de naaldjes. Je zou je ook kunnen gaan opwinden over kleine resten Asbest in je drinkwater en in de lucht. Er zit overigens veel meer fijnstof in wat net zo schadelijk is, maar waar je niemand over hoort. Met name in gebieden zoals Beverwijk en Amsterdam.
Die teststrips zijn vooral voor kwalitatief onderzoek, dus heel veel snuggerder zul je er niet van worden. Cu hoort tenslotte in lage percentages aanwezig te zijn gezien veel leidingen nog van koper zijn. "al is het bekend dat Pb schadelijker is.
Puntje bij paaltje heb je een lever en nieren die genoeg werk te doen hebben met bijkomende "schadelijke" stoffen. Een mens kan best wat hebben. Genetische aanleg voor defecten in een gen zullen meer invloed hebben, maar ja, wie ben ik om dat te zeggen? Globaal zijn wij mensen gewoon viespeuken die de omgeving voor mens, plant en dier niet bevordelijk maken. Alle chemische en natuurkundige processen leveren bijproducten op die weer eventueel terecht komen in de cyclus en vervolgens een verontreinigende invloed uitoefenen op de omgeving. Het is zaak dat we duurzaamheid en technologie toe gaan passen om dit soort processen te minimaliseren.
[
Voor 14% gewijzigd door
Anoniem: 669783 op 29-01-2020 12:25
]