Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Topicstarter
Mijn vraag

Mijn Asus P5KLP is nog 1 van de eerste versies en bezit dus helaas nog PCI-e 1.1...
Gezien ik in de toekomst toch een laptop wil gaan aanschaffen wil ik niet een SSD aanschaffen wat bij de aanschaf van de laptop overbodig wordt.

Mijn oog is toen gevallen voor het NVMe, maar die zijn geeijkt op PCI-e 3.0., terwijl meeste niet verder gaan als gegarandeerde compatibiliteit met PCI-e 2.0.
o Het mooie zou zijn waneer ik het NVMe later zou kunnen overzetten in de toekomstige laptop.
o Ik heb reisercards gezien om m.2 ssd's te plaatsen in een PCI-e slot...

Mijn vraag is, in hoeverre zijn die wegens compatibiliteit daadwerkelijk verenigbaar met PCI-e 1.1?

Mijn huidige computer, hieronder, is al een upgrade ten opzichte van de vorige. Huidge specs:
o Intel Core 2, Quadcore @2,666Ghz
o ATI Radeon X1950 Series
o Mainboard ASUS P5KLP / 1600
o 4 GB werkgeheugen. Met windows 7 64 bit zou ik de volledige 8GB kunnen gebruiken die er nu inzit
o Windows 7 32 bit
o Mijn huidige hardeschijven hebben zo'n 16Mb throughput gemiddeld...

Ik gebruik mijn PC's om films te kijken, veel office werkzaamheden zoals grote excelbestanden. Gamen doe ik praktisch niet.. Af en toe wat simpel grafisch editting... En ik wil het voor webcam doeleinden gaan gebruiken.

Ik weet een beetje van SATA af, maar ben erg nieuwsgierig naar die NVMe.

8 )

Beste antwoord (via hetisik op 29-01-2020 13:56)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Of PCIe 1.1 gaat werken durf ik niet te zeggen maar dan kun je er alsnog waarschijnlijk niet vanaf opstarten omdat je bios die functie mist. Wat betreft die PCIe adapterkaarten met plek voor twee m.2 ssd's, hierbij is meestal één m.2 slot geschikt voor PCIe ssd's (direct verbonden met de PCIe connector) en één slot voor SATA ssd's, welke je weer moet doorlussen met een SATA kabel naar een normale SATA connector van je moederbord.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Of PCIe 1.1 gaat werken durf ik niet te zeggen maar dan kun je er alsnog waarschijnlijk niet vanaf opstarten omdat je bios die functie mist. Wat betreft die PCIe adapterkaarten met plek voor twee m.2 ssd's, hierbij is meestal één m.2 slot geschikt voor PCIe ssd's (direct verbonden met de PCIe connector) en één slot voor SATA ssd's, welke je weer moet doorlussen met een SATA kabel naar een normale SATA connector van je moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geen NVMe in je BIOS, dus dat gaat niet werken. Je kan en SATA M.2 SSD kopen en die in een M.2-SATA adapter stoppen en hem zo aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
NVME gaat niet werken als bootschijf in zo'n oud moederbord. Haal een sata ssd, voor 3 tientjes heb je 250GB, en installeer daar Windows 10 op. Windows 7 is niet veilig meer omdat er sinds 14 januari geen updates meer worden uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Bedankt voor de info!

Ik wist niet dat je expension kaarten had die beiden konden!

Wat zou een goede middesegment merk zijn voor zo'n SATA & NVMe kaart?

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:52
Crucial!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:19
Maak je het niet zo ingewikkeld koop gewoon Sata ssd kan je er ook gewoon van opstarten en op die pc voelt het alsnog of je er drie turbo’s op geschroefd hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee je hebt geen kaart die allebei kan en nee je wint er ook niks mee. Koop een SATA SSD. M.2 staat niet gelijk aan NVMe, M.2 is een form factor, niet een protocol zoals SATA of NVMe dat wel is.

Als je doel is een SSD kunnen hergebruiken: koop een M.2 SATA SSD. (Dus niet een M.2 NVMe SSD)
Dan kan je in je huidige desktop met een M.2 (connector) SATA (protocol) naar SATA (connector) SATA (protocol) adapter je SSD aansluiten. Dit is hoe zo'n adapter er uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://sgcdn.startech.com/005329/media/products/gallery_large/SAT32M225.B.jpg

De M.2 SATA SSD gaat in de M.2 connector (aangeduid met NGFF), en schroef je vast. Daarna sluit je op de achterkant de SATA Power en SATA Data kabels aan en dan kan je hem gewoon gebruiken.

Kies een van deze SSD's, volgens de filters zijn dit allemaal M.2 SATA SSD's: categorie: Solid state drives

Adapter (zelfde als het plaatje!): pricewatch: Startech.com M.2 NGFF SSD to 2.5in SATA Adapter Converter

[ Voor 40% gewijzigd door johnkeates op 29-01-2020 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Gezien ik in de toekomst toch een laptop wil gaan aanschaffen wil ik niet een SSD aanschaffen wat bij de aanschaf van de laptop overbodig wordt.
Je kunt van een NVMe-ssd niet opstarten, dus moet je boot gebeuren via je hdd.
Je moet adapters gaan kopen voor het kunnen installeren van de ssd, of dat nu nvme of Sata is (tenzij je een 2,5” inch neemt, maar die kun je in heel wat minder laptops kwijt.)

Je gaat dus “in de toekomst” een laptop kopen waarvan je nu al beslist dat je de ssd die daar in zit niet groot genoeg is en je die gaat vervangen door een grote snelle ssd die je nu al koopt. Niet echt nuttig volgens mij, want dan heb je nog steeds een ssd over. In de meeste laptops kunnen namelijk geen 2 ssd’s en zeker geen 2 NVMe.

Een betrouwbaar merk ssd kost je voor 120 GB € 25 (inclusief verzending)pricewatch: Crucial BX500 120GB

Voor 250 GB betaal je € 35 (inclusief verzending) pricewatch: Gigabyte SSD 240GB

Ga toch niet lopen kloten met een ssd “voor de toekomst” met compatibiliteitsproblemen in een systeem uit 2008 en adapters die even duur zijn als die kleine ssd.

Ssd’s worden per maand goedkoper en sneller. Koop op het moment dat je daadwerkelijk die laptop koopt gewoon een model waar in zit wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Allen bedankt voor de informatie

Ik heb de knoop doorgehakt en besloten niet al te moeilijk te doen.
Ik ben voor een 500GB versie gegaan, zodat ik die eventueel kan opsplitten.
Ook heb ik gekozen voor een SATA III 600 aansluiting, omdat die ook past op de Sata 300
Tevens heb ik voor de samsung EVO drive gekozen, omdat die gewoon van goede kwaliteit blijkt te zijn en geen last heeft van slechte drivers.
Daarnaast bied samsung 3 jaar garantie!
Dan ben ik toch nog een beetje toekomst proef!
En ga van 16,7Mb / seconde naar 300MB ongeveer? LOL

Adata was op zich een optie, maar hun website doet me echt denken aan zoiets als Startech, Logitech en dergelijke...

Dus mijn keuze is gevallen voor de Samsung 860 EVO 500GB.
Mocht ik echt een domme keuze gemaakt hebben, dan hoor ik die graag!
Maar wees snel, want ik heb hem al besteld..! (Goed nagedacht....)

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
hetisik schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:04:

Ook heb ik gekozen voor een SATA III 600 aansluiting, omdat die ook past op de Sata 300
Tevens heb ik voor de samsung EVO drive gekozen, omdat die gewoon van goede kwaliteit blijkt te zijn en geen last heeft van slechte drivers.

Adata was op zich een optie, maar hun website doet me echt denken aan zoiets als Startech, Logitech en dergelijke...

Het had wat goedkoper gekund, maar zeker geen verkeerde aankoop.

Succes er mee. Ik weet zeker dat je niet weet wat je meemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Bijvoorrrrrrbeeeeelllddd? :p :)

8 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memtest512
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Je keuze is niet verkeerd, veel goedkopere hebben minder lange garantie.

[ Voor 23% gewijzigd door memtest512 op 30-01-2020 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en je kan tzt altijd je SSD nog in een externe USB3.x behuizing duwen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
hetisik schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:04:

3 jaar garantie? Dan heb je een QVO ipv EVO. Ik had maar even iets meer uitgegeven aan een MX500. TLC geheugen en 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Ik heb stiekem een ADATA SU800 250 GB bijbesteld.....

[ Voor 3% gewijzigd door hetisik op 02-02-2020 14:13 ]

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Ik heb de Adata Ultimate SU800 256 GB, geannuleerd... Gezien ik daar toch veel slechte reviews op internet zie langskomen...

Ook zie ik dat ik af en toe tegendraads handel, en dan alsnog de verkeerde kies. Dus kies ik bij deze voor de Crucial MX500 250GB. Want ook bij kleine file transfers blijft deze stabiel kwa snelheid!

8 )

Pagina: 1