Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Gezien ik wat heb rond gegoogled en niet echt antwoord op mijn vraag heb gekregen, dacht ik, laat ik het hier eens proberen. Ik heb al een hele tijd een logitech Z906 geluidssetje in huis, die ik vroeger aan mijn PC had aangesloten, maar sinds dat ik niet meer zo veel gebruik maak van mijn computer heb ik hem aan mijn TV aangesloten. Nu komen er 3 draden vanuit het systeem, een groene, gele en een zwarte. Ik sluit deze simpelweg aan door de groene draad in het geluid te doen en daar krijg ik gewoon geluid mee.

Maar nu ben ik recent klaar met verbouwen, TV opnieuw opgehangen en ik ben nu bezig met alle draden netjes weg te werken. Maar vroeg ik mij af of dat het op deze manier gewoon prima is, of dat ik iets kan aanschaffen waardoor ik de gele en zwarte draad ook aan kan sluiten? Wat er in de TV gaat is een simpele 3.5mm jack.

Ik heb het idee dat ik niet het volledige haal uit het (vrij krachtige) geluidssetje door simpelweg de groene jack aan te sluiten, maar ik heb er niet veel verstand van, dus ben benieuwd naar jullie reacties.

-Edit- Na nog wat meer gegoogled te hebben ben ik er wel achter dat het niet echt de bedoeling is hoe ik hem heb aangesloten, hoewel het wel al een hele tijd naar behoren heeft gewerkt. Voor de volledigheid heb ik achter op de TV de volgende aansluiting: Digital Audio (Optical), Audio (L) en (R) en ik gebruik momenteel de headphone aansluiting door de groene kabel daar aan te sluiten. Verder gebruik ik enkel de voorste 3 speakers, mocht dat iets uitmaken. Dus ik maak al geen gebruik van de achterspeakers.

Ruud :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2020 23:53 . Reden: Meer informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:33

FeaR

In GoT we trust

Wetende dat er over één 3,5 mm jack twee kanalen gaan (vandaar dat je voor 5.1 (6 kanalen) drie 3,5 mm jacks nodig hebt) heb je al je antwoord dat je inderdaad niet het maximale uit de set haalt. Je stuurt immers maar twee kanalen van de zes aan. De groene, zwarte en oranje jack zijn echt voor de PC. Ik geen geen één TV met die uitgangen. Nu zal de Z906 wel over iets als Pro Logic beschikken waardoor je van stereo psuedo surround kan maken, maar dat haalt het niet bij native surround. Of iets van All Channel Stereo wat het geluid over alle speakers mixt. Wederom wel geluid uit alle speakers maar geen native surround.

Welke TV heb je? Grote kans dat deze over S/PDIF Out beschikt. Kan je met één kabel surround (tot DD 5.1 en DTS 5.1) richting de Z906 krijgen. Of de TV die tracks ook doorstuurt is een tweede. Dat verschilt per merk en type TV en soms zelfs ook nog per bron. Soms willen TV's vanaf externe bronnen minder audio tracks doorzetten dan bijvoorbeeld uit een ingebouwde app. Indien de TV de beperkende factor is dan kan je mogelijk de bronnen (indien die er zijn) rechtstreeks op de Z906 aansluiten.

Bovenstaande is de theorie over het beste qua aansluiten. Of slechts één 3,5 mm jack inderdaad beter kan is zo niets concreets over te zeggen aangezien niet alle informatie wordt gegeven. Overigens zijn dit soort dingen ook makkelijk zelf uit te zoeken. Pak de handleiding van beide apparaten en zoek welke in- dan wel uitgangen beide apparaten hebben (en je dus op elkaar aan kan sluiten). Van de mogelijkheden zoek je dan de beste op en je hebt je antwoord.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 29-01-2020 00:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie. Had inderdaad het vermoeden dat ik niet het maximale er uit haalde, vandaar dat ik toch eens aan het googlen ben geslagen. Ik had mijn eerste post ook al ge-edit naderhand, wellicht dat je dat nog niet had gezien, gezien ik daar nog wat meer informatie heb gegeven wat betreft de aansluitingen die er op mijn TV zitten. Het gaat om een Samsung TV, een jaar of 5-6 oud. Durf zo niet te zeggen welk type het exact is. Als dat erg belangrijk is kan ik daar wel achter komen met wederom wat google-werk verwacht ik.

Ik begrijp wat je zegt, dat ik inderdaad wat meer onderzoek zelf zou kunnen doen. Maar ik kom niet verder op google en het leek mij gemakkelijker om alle kennis op dit forum aan te boren in plaats van handleidingen te proberen te vinden, downloaden en door te spitten, gezien het me niet zo'n heel complex probleem leek. Alleen heb ik er simpelweg niet zoveel verstand van, mocht dat nog niet voldoende doorschijnen op dit moment.

-Edit- Ik heb inmiddels dit topic op gevonden. Wat denk je van de converter die weergegeven word op het plaatje die is bijgevoegd op deze eerste post?

https://www.startpagina.n...erspeakers-aansluiten-tv/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 00:07:
Het gaat om een Samsung TV, een jaar of 5-6 oud. Durf zo niet te zeggen welk type het exact is. Als dat erg belangrijk is kan ik daar wel achter komen met wederom wat google-werk verwacht ik.
Dat zou een begin zijn. Grote kans dat er wel S/PDIF Out op zit maar daar ga ik mijn hand niet voor de volle 100% voor in het vuur steken. Waarbij de kans dus nog bestaat dat de TV niet meer dan 2.0 doorzet over S/PDIF en dan heb je hetzelfde als nu met één 3,5 mm jack. Al is S/PDIF an sich wel de betere verbinding dus dat zou al een reden kunnen zijn om te switchen.
Wat denk je van de converter die weergegeven word op het plaatje die is bijgevoegd op deze eerste post?

https://www.startpagina.n...erspeakers-aansluiten-tv/
Dat gaat niets meer brengen dan wat je nu hebt. Het is een nette manier om van twee keer RCA (rood/wit) naar drie keer 3,5 mm jack te gaan. Echter is twee keer RCA ook maximaal stereo. Je invoer blijft gelijk, 2.0 stereo. Met die adapter zal je ook nooit native surround krijgen.

Edit:
Wat staat er een hoop troep en onzin in die comments op Startpagina :X

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 29-01-2020 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik waardeer je reactie! Het meeste kan ik volgen, maar er zit nog beetje hocus pocus bij. :P S/PDIF, is dat Digital Audio Out (Optical)? Die aansluiting zit namelijk aan de achterkant en als ik S/PDIF google lijkt die kabel aan te sluiten op hoe de ingang er uit ziet.

Verder gaat het om een Samsung UE40H5000.

Wat houdt dat precies in, dat de invoer 2.0 stereo maximaal is? Want met de aansluiting die ik had, heb ik wel altijd geluid gehad over de voorste 3 speakers (ik heb ze ook nooit allemaal aangesloten gehad, enkel de voorste 3 incluis de sub). Nu werkt de front right sinds een tijdje niet meer, nu probeer ik dus ook uit te vogelen of dat te maken kan hebben met de manier van aansluiten, of dat ik simpelweg een front speakertje moet vervangen.

Indien de S/PDIF een verbetering zou zijn, zou ik dat kunnen proberen. Ik kan zo gauw alleen niet vinden hoe je dat aan kunt sluiten naar die 3x (groen, geel en zwart) 3,5mm jack.

-Edit- Hahaha, ik heb enkel het plaatje bekeken, wacht voor bruikbare informatie op reacties op dit topic. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2020 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Heb even de handleiding van je speakerset en tv geraadpleegd. Je tv heeft een spdif uitgang en je speakerset heeft ook een spdif ingang. 2 stuks. Koop dus een spdif kabel. En bewaar je 6 aansluitingen kabel voor je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 00:54:
S/PDIF, is dat Digital Audio Out (Optical)?
Iets te kort door de bocht. S/PDIF is een interface die weer meerdere stekkers/connectoren kan hebben. Eentje daarvan is optisch, ook wel Toslink genoemd.
Die aansluiting zit namelijk aan de achterkant en als ik S/PDIF google lijkt die kabel aan te sluiten op hoe de ingang er uit ziet.
De Z906 heeft twee optische ingangen. Als de TV een dergelijke uitgang heeft zou ik sowieso op die manier aansluiten. Al was het alleen maar om dan zeker te weten dat de kabel geen bottleneck vormt en doordat het een digitaal signaal is de kans op storing ook minder groot is. Kabel hoeft ook de wereld niet te kosten.
Verder gaat het om een Samsung UE40H5000.
Die heeft zo te zien een optische uitgang. Althans, volgens de specs en afbeeldingen die Google laat zien.
Wat houdt dat precies in, dat de invoer 2.0 stereo maximaal is? Want met de aansluiting die ik had, heb ik wel altijd geluid gehad over de voorste 3 speakers (ik heb ze ook nooit allemaal aangesloten gehad, enkel de voorste 3 incluis de sub).
Hoe je het nu aan hebt gesloten, met één 3,5 mm jack, kan je maximaal twee kanalen (Front Left en Front Right) naar de Z906 krijgen. Meer informatie kan er niet door die kabel heen. Een beetje set kan het inkomende signaal verdelen over alle speakers zodat je een soort van surround hebt. Echter is dat geen echt surround zoals je met DTS 5.1 of Dolby Digital 5.1 hebt. Dat je uit meer dan twee speakers geluid hebt wil niet zeggen dat de input ook meer dan twee speakers is. Ik vermoed ook dat de subwoofer gewoon mee zal spelen, die doet namelijk naast het LFE-kanaal (oranje stekker) ook de lage tonen die de andere speakers niet meer weer kunnen geven.

Over S/PDIF kunnen veel meer formaten worden gestuurd. 5.1 surround als het in is gepakt in een track als DTS of Dolby Digital. LPCM gaat wel tot maximaal 2.0. Maar over het algemeen sturen de meeste bronnen tegenwoordig wel Dolby 5.1 mee. De vraag is echter of de TV dat ook uitvoert over de Digitale Audio Out. Vandaar dat ik zeg dat optisch aansluiten beter is maar dat de kans bestaat dat je ook maximaal 2.0 geluid hebt net zoals nu met één 3,5 mm jack. Maar dat is dan de grens van de TV en niet van de manier van aansluiten zoals nu.
Nu werkt de front right sinds een tijdje niet meer, nu probeer ik dus ook uit te vogelen of dat te maken kan hebben met de manier van aansluiten, of dat ik simpelweg een front speakertje moet vervangen.
Als je met de groene 3,5 mm jack geen geluid hebt uit de Front Right dan kan die speaker kapot zijn. Of de versterker in de subwoofer... Makkelijk te testen door een telefoon of andere bron op de groene jack aan te sluiten en iets af te spelen. Wissel op de subwoofer dan de linker en rechter speaker om. Doet weer de rechter het niet dan is het de aansluiting in de subwoofer/versterker. Doet de linker speaker het niet meer na het wisselen zit het in de speaker.
Indien de S/PDIF een verbetering zou zijn, zou ik dat kunnen proberen. Ik kan zo gauw alleen niet vinden hoe je dat aan kunt sluiten naar die 3x (groen, geel en zwart) 3,5mm jack.
Die gebruik je dan niet meer. Het is of of. De Z906 kan geloof ik iets van vier bronnen (twee keer optisch, een keer Digitale Coax en één keer 3 x 3,5 mm jack) tegelijkertijd aangesloten hebben, op de Control Pod kan je dan wisselen tussen bronnen. Één van die opties is met de 3 x 3,5 mm jack, die gebruik je nu. Als je voor de TV optisch gaat gebruiken vervallen die drie kabels en gebruik je één optische kabel. Je vervangt dan drie kabels voor één. Optisch en 3 x 3,5 mm jack zijn ook niet te vergelijken of op elkaar aan te sluiten. De eerste is digitaal en de andere analoog.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 29-01-2020 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wederom dank, ik ben weer een hoop wijzer geworden. Ik ga het met de S/PDIF kabel proberen, ik zal even een update geven over hoe het is gegaan.

Verder was de wisseltruc ook een slimmigheidje, het probleem lijkt in de sub aansluiting te zitten, gezien na het wisselen van front left en front right, het ditmaal de front left was die niet meer werkte. Is dit gemakkelijk op te lossen, of moet ik hem dan toch echt even wegbrengen (als het uberhaupt nog te maken valt voor een prijs waarbij ik niet net zo goed een nieuw systeem aan kan schaffen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:07:
Verder was de wisseltruc ook een slimmigheidje, het probleem lijkt in de sub aansluiting te zitten, gezien na het wisselen van front left en front right, het ditmaal de front left was die niet meer werkte.
Dan zit het toch in de speaker en niet in de subwoofer? Als het issue in de subwoofer zou zitten dan zou altijd dezelfde speaker, in dit geval Front Right, het niet doen. Nu ging het defect van Front Right naar Front Left. Dan is toch de speaker die je wisselde defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:56

StapelPanda

PB0MV

FeaR schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 01:40:

Over S/PDIF kunnen veel meer formaten worden gestuurd. 5.1 surround als het in is gepakt in een track als DTS of Dolby Digital. LPCM gaat wel tot maximaal 2.0. Maar over het algemeen sturen de meeste bronnen tegenwoordig wel Dolby 5.1 mee. De vraag is echter of de TV dat ook uitvoert over de Digitale Audio Out. Vandaar dat ik zeg dat optisch aansluiten beter is maar dat de kans bestaat dat je ook maximaal 2.0 geluid hebt net zoals nu met één 3,5 mm jack. Maar dat is dan de grens van de TV en niet van de manier van aansluiten zoals nu.
Als de TV wel DTS of DD door stuurt zal je "helaas" de afstandsbediening van de set erbij moeten pakken om het volume te regelen.

Dit zou bijvoorbeeld ook kunnen gebeuren met het schakelen tussen een HD zender van je TV en een SD. HD heeft meestal DD en is daardoor niet te regelen met de afstandsbediening van je TV. SD is LPCM waarbij je TV het signaalniveu wel aan kan passen.
Pagina: 1