Verkoopmakelaar stelt belang koper boven verkoper

Pagina: 1
Acties:

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
In mei 2019 heb ik mijn vorige huis verkocht, Hiervoor hebben we een verkoopmakelaar ingeschakeld.
Op de dag van de overdracht bleek bij de inspectie dan er nog een stukje waterleiding van 10 cm was met loden pijp. Dit wisten we niet. Bij diverse bouwkundige rapporten is dit ook niet aan het licht gekomen.

Met de verkoopmakelaar afgesproken dat ik een budget heb om dit op te (laten) lossen en dat ik dit netjes wil regelen (niet zwart, dus met factuur). De makelaar heeft bij de koper en bij ons (verkoper) aangegeven dat hij hier verder achteraan zou gaan en met een offerte zou komen. Tot zover alles prima.

Nu heeft de de makelaar tot vorige week niets van zich laten horen (en de koper ook niet).
Vorige week belde de makelaar om te vertellen dat hij een broer heeft met een bouwbedrijf die het wel even zou fixen. Het bouwbedrijf van zijn broer had het druk gehad maar ze hebben binnenkort wel wat tijd over.

Daarop heb ik hem verteld dat ik (voordat ik accoord ga en de opdracht bevestig) graag eerst een gespecificeerde offerte wil hebben. Als de offerte te duur uitvalt dan kan ik het door een ander laten doen. Ook aangegeven dat ik de offerte schiftelijk wil ontvangen (via post of email), zodat ik een papertrail heb.

Hierop heeft de makelaar aangegeven dat hij het liever zwart wil laten doen door zijn broer. Dat zou mij 2000 euro gaan kosten (voor het vervangen van maximaal 10cm loden pijp). Ik heb hem gevraagd waarom de offerte zo duur was. De makelaar geeft aan dat ze een klein stukje laminaat moeten vervangen. Hierdoor heeft het laminaat in het huis niet allemaal dezelfde kleur en daarom wil hij al het laminaat in huis laten vervangen. De verkoopmakelaar vertelt ook dat de koper niet zo rijk is en geen nieuw laminaat kan betalen.
(Het lijkt me dat dat niet mijn probleem is...bij de verkoop was het laminaat al redelijk oud...en van verschillende kleuren/leveranciers)

Ik vindt dit een vreemde gang van zaken. Ik heb het idee dat mijn verkoopmakelaar het belang van de koper boven mijn belang zet. De koper weet wat ze heeft gekocht. Bovendien is de verkoop al bijna 3/4 jaar geleden afgerond. Ik wil best betalen voor een stukje loden pijp, maar wel op een nette manier.Ik ben niet van plan om te betalen voor nieuw laminaat in de hele woning.

Hebben jullie eerder zoiets meegemaakt? Ben ik een beetje wereldvreemd of is mijn makelaar hier aan het rommelen? Graag jullie mening.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Waarom laat je dit de verkoopmakelaar oplossen? Zijn werk is het faciliteren van de aan/verkoop van een woning, niet het aansturen van aannemers.

Z.s.m. daar wegtrekken en zelf wat regelen. Zit de pijp ergens in de vloer? Wie viel het op bij de schouw? De verkoopmakelaar?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Regel zelf een bedrijf die dit netjes gaat oplossen. Nu gaat de makelaar een beetje rommelen, laat z'n broer het voor een paar kratjes bier oplossen en pakt de rest zelf (of zoiets). Daarnaast is het vervangen van de hele laminaatvloer leuk maar totaal niet aan de orde in dezen. Het gaat om de loden pijp, niet om de vloer.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ah de klassieke sjoemelaar/makeleugenaar die dubbel wil verdienen. Snel weg gaan bij hem. Je wilt dit zwart op wit geregeld hebben zodat je min of meer garantie hebt dat het goed gedaan is..

Overigens is een laminaatvloer er toch uit te halen voor een stukje?

[ Voor 15% gewijzigd door mierenfokker op 28-01-2020 16:23 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:08
Foto's van de loden pijp graag. 2000 euro klinkt als is belangenverstrengeling.

Zelf regelen, desnoods zelf doen. Met knelkoppeling zo geregeld. Die laminaat staat hierbuiten, de loden pijp gaat het om. Kan dit niet zonder schade aan de vloer?

[ Voor 114% gewijzigd door pennywiser op 28-01-2020 16:30 ]

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
mierenfokker schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:21:
Overigens is een laminaatvloer er toch uit te halen voor een stukje?
Niet als je hem net zo legt als mijn vader... Alle messen gelijmd. :+

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-01 16:56
gewoon zelf iemand regelen, niet via de makelaar laten lopen.

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
Duidelijk..ik ga zelf contact opnemen met de verkoper en stuur daar een mannetje langs die het gaat fixen. (Zelf woon ik sinds mijn verhuizing aan de andere kant van nederland op 300km afstand) Ik hoor net dat het via een klusbedrijf in de buurt niet meer dan 300 euro gaat kosten.
Dank voor alle reacties.

[ Voor 0% gewijzigd door veltnet op 28-01-2020 16:33 . Reden: typo ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ivm met potentiële aansprakelijkheid mbt loden leidingen (drinkwatervervuiling) in de toekomst moet je dit niet zwart willen doen. Dan maar iets meer geld uitgeven voor een erkende loodgieter en/of verrekenen in de verkoopprijs. Straks komen ze wel over x jaar bij je terug met allerlei claims, ziektes en aansprakelijkheden en dan ben je verder weg van huis.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
veltnet schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:30:
Duidelijk..ik ga zelf contact opnemen met de verkoper en stuur daar een mannetje langs die het gaat fixen. (Zelf woon ik sinds mijn verhuzing aan de andere kant van nederland op 300km afstand) Ik hoor net dat een via een klusbedrijf in de buurt niet meer dan 300 euro gaat kosten.
Dank voor alle reacties.
Vind ik nog steeds veel. Mijn loodgieter legt voor ca. 1800 euro de complete waterleiding en gasleiding naar de CV toe vanaf de meter. Das 2 etages door en de oude rotzooi weghalen.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@veltnet inderdaad niet via / door de makelaar laten doen! Die probeert hier gewoon een slaatje uit te slaan.

Vraag meerdere offertes uit (of laat de nieuwe bewoner dat doen) en jij beoordeeld vervolgens door wie het werk wordt uitgevoerd. Afspraak is immers dat jij het loden pijpje zou laten vervangen. Vraag is alleen hoe de kopende partij (huidige bewoners) in dit verhaal zitten. Willen zij meewerken om mensen over de vloer te krijgen, waarbij zij niet de keuze hebben 'wie' er langs komen? Of kan je niet alsnog met ze "schikken" door ze een X bedrag te geven (en dit schriftelijk vast te leggen door beide partijen!) en dat ze dit zelf verder oplossen?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
veltnet schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:16:
In mei 2019 heb ik mijn vorige huis verkocht, Hiervoor hebben we een verkoopmakelaar ingeschakeld.
Op de dag van de overdracht bleek bij de inspectie dan er nog een stukje waterleiding van 10 cm was met loden pijp. Dit wisten we niet. Bij diverse bouwkundige rapporten is dit ook niet aan het licht gekomen.

Met de verkoopmakelaar afgesproken dat ik een budget heb om dit op te (laten) lossen en dat ik dit netjes wil regelen (niet zwart, dus met factuur).
Ik mis even waarom jij dit gaat betalen.

Het is zichtbaar -> geen verborgen gebrek
Een loden leiding is niet per definitie een gebrek. Net zoals asbest dat ook niet is.

Tenzij ik iets mis en je dit inderdaad moet betalen, maar ik zou er wat harder in gaan zitten:
'Lieve koper, vanuit coulance heb ik aangeboden om de kosten van het vervangen van de loden leiding te vergoeden. Na 9 maanden is mijn geduld op en heb ik nog geen fatsoenlijk voorstel gezien. Hierbij mijn finale voorstel:
2m koper leiding €10,00
2 knelkoppelingen €10,00
1 uur werk €80
Samen €100. Gelieve door te geven op welke bankrekening over te maken.
Dikke kus, de verkoper'

Daarmee hou jij je helemaal aan je woord, immers de leiding vervangen en dat is wat je toegezegd hebt. Maar ik zou het sowieso alleen betalen. Zet 'jouw' loodgieter een kras op de OLED TV mag je zeker ook dokken?
En gaan ze 'zeiken'? Dan mogen ze verhaal halen bij de bouwkundige keuring.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:00
Afgezien van of 'ie het netjes doet of niet, maar:
Ik heb het idee dat mijn verkoopmakelaar het belang van de koper boven mijn belang zet.
...ga er van uit dat een (ver)koopmakelaar zijn eigen belang boven dat van jou (of koper) zet.

Hij heeft heel weinig belang om het hoogste bod er uit te slepen - liever snel verkopen voor 20k minder, dan met heel veel moeite het uiterste er uit halen. Dat kleine beetje provisie wat het hem meer oplevert, na belasting en afdracht aan kantoor of wat dan ook, weegt niet op tegen de extra tijd die het hem kost.

En ook in dit geval lijkt het vooral een eigen belang kwestie: broer laten regelen, zwart, voor een stevig bedrag - wedden dat er wat geld naar de makelaar zelf toe gaat?

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-01 17:11
Geen verborgen gebrek, 3/4 jaar later.. Ik snap überhaupt niet waarom je nog ergens op reageert.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34
Rare gang van zaken. Er is al genoeg gezegd over hoe je dit kunt aanpakken. Zou het zelf niet betalen, of slechts uit coulance iets verhoeden zoals @TheGhostInc zegt. Is de makelaar aangesloten bij VNM of Vastgoedpro of iets dergelijks? Dan zou ik daar een melding maken van het handelen van deze makelaar (of zelfs formele klacht indienen). Lijkt me in strijd met de beroepsethiek (voor zover makelaars die hebben ;)).

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:08
Het is denk ik toegezegd door TS tijdens de keuring.

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 14:33
pennywiser schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:36:
Het is denk ik toegezegd door TS tijdens de keuring.
Dat

+, mei 2019 tot nu is natuurlijk geen 3/4 jaar 8)7

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-01 12:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kwakkel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Dat

+, mei 2019 tot nu is natuurlijk geen 3/4 jaar 8)7
Begin mei tot eind jan is 9 maanden, 9/12 = 3/4 oftewel driekwart. Bijna dan toch. (Dus niet 3 a 4 jaar, wat ik denk dat jij denkt te lezen)

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 14:33
Las inderdaad ex87 zijn statement als 3 à 4 jaar. My bad :)
Pagina: 1