Kabelsignaal doormeten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 12:23
Mijn vraag
Ik heb geen kabelsignaal en dus geen internet. Ziggo kan mijn modem ook niet benaderen. Hoewel ik niets heb veranderd in huis zijn ze buiten wel bezig geweest met graven. Mijn buren hebben wel internet. Nu zagen beide buren ook iemand klooien aan het Ziggo verdeel kastje, monteur kan pas volgende week dinsdag.

Is er nog iets dat ik zelf kan doen?

Kan ik bijvoorbeeld met een multimeter meten of er signaal (ongeacht de sterkte of kwaliteit) op een coax staat? En zo ja welke settings gebruik ik. Ik heb geen TV of Radio die ik hier voor kan gebruiken, dus zou mooi zijn als ik dmv voltage al iets kan zien. Heb wel een multimeter, maar die heb ik echt net gekregen om met ledjes en batterijen te spelen.

Aangezien ik huur weet ik niet 100% zeker of het aan de interne bekabeling ligt of aan de kabel tot de deur. Zal zo ook even wat foto's plaatsen voor een situatieschets.

Beste antwoord (via HenkEisDS op 28-01-2020 18:11)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:17

job

HenkEisDS schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:14:
Heb je nooit eerder problemen gehad met je internet?
Het is namelijk verre van ideaal aangesloten. Je aop (dit model moet je vervangen) moet voor de splitter worden aangesloten.

Sluit desnoods tijdelijk even het modem aan op de schroefconnector van de grijze kabel.
Als dat niet werkt kan je nog de groene kabel proberen ipv de grijze.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 28-01-2020 17:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 05-06 21:51

JdM

Humbled

Dat wordt waarschijnlijk gewoon wachten op de monteur, je kunt daar zelf niets zinnigs aan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zijn ze niet gewoon met onderhoud bezig?
Wij (Tilburg Zuid) hebben vandaag ook geen internet, maar dat is vorige week via e-mail aangegeven.
Op de website kun je bij de storingschecker kijken of ze bij jou in de buurt toevallig met werkzaamheden bezig zijn. Al vind ik de storingschecker niet bepaald betrouwbaar :9

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
De foto’s:
https://imgur.com/a/mgY4GFZ

Foto 1 is hoe het achter de bekisting in mijn huiskamer komt.
Fotos 2 zijn twee coaxkabels die uit de grond lijken te komen.
Foto 3 is een splitter, gek genoeg zit de groene kabel niet aangesloten wat ik wel had verwacht.
JdM schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:19:
Dat wordt waarschijnlijk gewoon wachten op de monteur, je kunt daar zelf niets zinnigs aan meten.
Dat denk ik van wel. Ik ben het met je eens dat ik niets kan doen aan signaalsterkte, ruis, dat soort dingen, maar als er een stroompje mijn huis binnen komt, maar dit niet op de eerste verdieping (woonkamer) terechtkomt dan ligt het aan mij en moet ik mijn huisbaas bellen. Komt er helemaal geen stroompje binnen dan ligt het aan ziggo.

Ook onderhoud bij Ziggo is uitgesloten. Mijn beide buren hebben Ziggo internet en gewoon internet, en anders had de helpdesk dit ook wel vermeld.

Hoewel ik vermoed dat het aan Ziggo ligt, mijn beide buren hebben iemand zien klooien aan het verdeelkastje, wil ik toch graag voorkomen dat ik straks een monteur moet betalen omdat het aan mij ligt.

Graag tips over hoe ik dit heel basaal en binair (aan/uit) kan meten met een multimeter of er iets van signaal is zonder straks een zekering bij Ziggo of mijn multimeter eruit te laten klappen.

[ Voor 5% gewijzigd door HenkEisDS op 28-01-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Meten kan je wel redelijk vergeten zonder deftige RF apparatuur maar het heeft er wel een schijn van dat het inkomend signaal (groene kabel, huissignaal) niet is aangesloten en e.a. Inderdaad ooit is gesplitst.

Geen idee wat de geschiedenis is geweest maar zou toch even de monteur afwachten en hem conclusies laten trekken ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
In moet die monteur, inclusief parkeergeld a 10 euro per uur, zelf betalen als het probleem bij mij ligt.

Zal ik anders mijn tong op die kabel kunnen leggen? 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

HenkEisDS schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:46:
In moet die monteur, inclusief parkeergeld a 10 euro per uur, zelf betalen als het probleem bij mij ligt.

Zal ik anders mijn tong op die kabel kunnen leggen? 😄
en
Ziggo kan mijn modem ook niet benaderen.
Zolang de modem stroom heeft en de coaxkabel zit er goed in, ligt het probleem echt bij Ziggo/netwerkbeheerder en mogen ze niks rekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 28-01-2020 17:00 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 05-06 21:51

JdM

Humbled

Verder nog geef je zelf aan dat het eerder gewoon heeft gewerkt, dus hoe zouden dan opeens in het gebouw waar je zit dingen anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Geen idee. Lijkt me ook stug. Maar ik kan het niet uitsluiten. Tenzij iemand me verteld hoe een multimeter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Voor zover ik weet staat er nog steeds analoog radiosignaal op de kabel. Dat is opzich wel erg basic en moet zelfs bij slechte verbinding nog wel wat doen.

Dus, ouwe radio bietsen, kabeltje eraan, afstemmen op de juiste frequentie....
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/analoog-radio

en als dat dan werkt dan is er iets van verbinding. Maar je hebt ook niet echt een standaard aansluiting zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 11:27
Als je zo zeker bent dat dit probleem extern ligt dan zou ik Ziggo sommeren om a la minuut een monteur te sturen die zij gaan betalen. Want bij jou is er immers niets veranderd en de buren hebben wel internet.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Theo74 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:08:
Als je zo zeker bent dat dit probleem extern ligt dan zou ik Ziggo sommeren om a la minuut een monteur te sturen die zij gaan betalen. Want bij jou is er immers niets veranderd en de buren hebben wel internet.
Die gaat waarschijnlijk concluderen dat het niet een standaard aansluiting is en verwijzen naar mijnaansluiting.nl voor een offerte om het wél standaard te laten maken.

Of je moet een coulante monteur hebben, kan je proberen, want soms is het immers simpel gefixed en tenslotte werkte het eerder wel goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 17:17

job

HenkEisDS schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:14:
Het is namelijk verre van ideaal aangesloten. Je aop (dit model moet je vervangen) moet voor de splitter worden aangesloten.

Sluit desnoods tijdelijk even het modem aan op de schroefconnector van de grijze kabel.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 28-01-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
job schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Nooit eerder problemen gehad behalve op momenten dat Ziggo zelf een storing aangaf op mijn postcode. :)

Dit laatste is wel een hele goeie, hiermee kan ik ook uitsluiten of het probleem aan mijn bekabeling ligt op bij Ziggo. Net direct gecheckt en ook hierop aangesloten blijft het groene lampje van de modem knipperen.

Helaas, ik zal moeten wachten op Ziggo. Ze waren wel zo vriendelijk om mijn Vodafone limiet met 50GB te verhogen, dus ik zit niet helemaal zonder. Nu maar hopen dat Modern Warfare geen update gaat uitbrengen deze week...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
Update:
Ziggo monteur is hier net geweest. Super vriendelijke en leuke gozer. Kon alleen niets voor me betekenen helaas omdat geen van de kabels in het kastje signaal konden geven naar mijn huis.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q12ZfqP.jpg

Woensdag gaat de straat open. _O- _O- _O-

[ Voor 11% gewijzigd door HenkEisDS op 03-02-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
HenkEisDS schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:11:
Update:
Ziggo monteur is hier net geweest. Super vriendelijke en leuke gozer. Kon alleen niets voor me betekenen helaas omdat geen van de kabels in het kastje signaal konden geven naar mijn huis.

Woensdag gaat de straat open. _O- _O- _O-
En weer signaal? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
Yup! Tweede monteur kwam, met betere apparatuur, en kon uit 1 van de 2 kabels die van de verdeelkast naar mijn huis liepen toch normaal signaal halen. Alleen de reden waarom de grijze kabel ineens geen signaal meer gaf blijft onduidelijk.
Pagina: 1