Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JforJoren
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Al sedert een tijdje crasht mijn PC (onvoorspelbaar) tijdens het gamen.
Er valt geen concrete lijn in te trekken wanneer dit exact is (soms in de menus, soms tijdens online spelen, soms in het midden van de actie van een singleplayer game, soms na een paar uur spelen, soms binnen de 5 minuten, soms helemaal niet).
Mijn PC herstart zichzelf dan, maar zonder beeld.
Pas na het manueel herstarten van mijn PC heb ik terug beeld.

Wat ik online kon vinden is dat dit hoogst waarschijnlijk aan mijn voeding ligt (want alle drivers zijn up to date, ik heb mijn PC ook al eens bij een PC dokter binnen gestoken maar die kon niets vinden en ik heb al meermaals een fresh install gedaan).
Dus ik ben op zoek naar een nieuwe voeding die bij mijn PC build past.

Ik heb mij laten vertellen dat een 80+ Gold voeding een slimme keuze is, maar ik wil niet boven de 90 euro gaan (liefst eerder 60-70) en ik weet niet of ik enkel naar het wattage moet kijken of dat er meer is.

Dit is mijn huidige build (van een 5-tal jaar geleden):
Afbeeldingslocatie: https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/44588062_581830462257096_2212320731998453760_n.png?_nc_cat=104&_nc_ohc=q0ogFLLuLekAX9ReZVj&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=249e2aeeca4f025fca782e02a3edb780&oe=5E94A4C1

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je zegt dat je PSU de boosdoener is, maar dat hele statement is gebaseerd op een topic ergens van iemand die een brakke voeding heeft...

Ga eerst eens na wàt het probleem nu is, in plaats van lukraak geld uit te gaan geven aan dingen die wellicht nog prima werken.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JforJoren
Wintervacht schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:12:
Je zegt dat je PSU de boosdoener is, maar dat hele statement is gebaseerd op een topic ergens van iemand die een brakke voeding heeft...

Ga eerst eens na wàt het probleem nu is, in plaats van lukraak geld uit te gaan geven aan dingen die wellicht nog prima werken.
Wel, zoals ik zeg, dit is het enige wat ik kan vinden.
Ik snap dat de poster een brakke voeding heeft, maar de symptomen die hij omschrijft zijn wel dezelfde.

Heb mijn PC al volledig laten doorlichten door een reparateur: niets gevonden buiten een extra vijsje om mijn grafische kaart vast te zetten, clean install gedaan maar ook dat heeft niets opgelost, BIOS geüpdate maar ook dat deed niets en de temperatuur van mijn grafische kaart aan banden gelegd met Afterburner maar ze oververhitte precies nooit. Ook al een nieuwe harde schijf (SSD) gestoken, maar ook dat wist niets te verhelpen.

Tenzij jij nog andere ideeën hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door JforJoren op 28-01-2020 14:33 . Reden: Vervangen harde schijf vergeten melden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

JforJoren schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:23:
[...]

Wel, zoals ik zeg, dit is het enige wat ik kan vinden.
Ik snap dat de poster een brakke voeding heeft, maar de symptomen die hij omschrijft zijn wel dezelfde.

Heb mijn PC al volledig laten doorlichten door een reparateur: niets gevonden buiten een extra vijsje om mijn grafische kaart vast te zetten, clean install gedaan maar ook dat heeft niets opgelost, BIOS geüpdate maar ook dat deed niets en de temperatuur van mijn grafische kaart aan banden gelegd met Afterburner maar ze oververhitte precies nooit...

Tenzij jij nog andere ideeën hebt?
Ik weet niet wat voor pc boer je in de buurt hebt maar òf je hebt niet duidelijk aan hem uitgelegd wat het probleem is, òf hij heeft maar half werk gedaan. En als die hem zo goed doorgelicht heeft, waarom kan hij jou dan niet vertellen of het wel of niet de voeding is?

Stap 1 bij crashes is controleren wàt er crasht en waarom.
Windows logt een heleboel dingen, dus de Event Logs zijn een goed begin om te gaan checken of daar iets in staat.
Als je een BSOD krijgt bij de crash is die makkelijk uit te lezen met een tooltje als bijvoorbeeld BlueScreenView.

Het zou goed de voeding kunnen zijn, begrijp me daarin niet verkeerd (Het klinkt ook niet als een toppertje, met het hele Demo gebeuren er bij?) maar zonder bewijs is het zonde van het geld als je straks 70 euro verder bent en je pc nog steeds crashed.

Mocht het nu trouwens toch zo zijn is er in het CAA forum een heel topic over de juiste voeding kiezen waar je je best een paar uur mee kan vermaken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JforJoren
Wintervacht schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:33:
[...]

Ik weet niet wat voor pc boer je in de buurt hebt maar òf je hebt niet duidelijk aan hem uitgelegd wat het probleem is, òf hij heeft maar half werk gedaan. En als die hem zo goed doorgelicht heeft, waarom kan hij jou dan niet vertellen of het wel of niet de voeding is?

Stap 1 bij crashes is controleren wàt er crasht en waarom.
Windows logt een heleboel dingen, dus de Event Logs zijn een goed begin om te gaan checken of daar iets in staat.
Als je een BSOD krijgt bij de crash is die makkelijk uit te lezen met een tooltje als bijvoorbeeld BlueScreenView.

Het zou goed de voeding kunnen zijn, begrijp me daarin niet verkeerd (Het klinkt ook niet als een toppertje, met het hele Demo gebeuren er bij?) maar zonder bewijs is het zonde van het geld als je straks 70 euro verder bent en je pc nog steeds crashed.

Mocht het nu trouwens toch zo zijn is er in het CAA forum een heel topic over de juiste voeding kiezen waar je je best een paar uur mee kan vermaken :p
Uitgelegd zoals ik het hier heb gedaan.
Of het een goeie was, geen idee... het was al een hele opgave om er één te vinden. :)

Wat ie zei is dat hij niets kon vinden wat tot een crash geleid zou kunnen hebben... maar wat ie exact heeft gedaan weet ik niet.

Nu, ik heb de logs zelf nog nooit bekeken, dus dat ga ik es doen en I'll take it from there.
Waar kan ik best iets posten om dat uit te klaren?
Kon niet meteen een relevant thema vinden hier op het Tweakers forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

JforJoren schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:37:
[...]

Uitgelegd zoals ik het hier heb gedaan.
Of het een goeie was, geen idee... het was al een hele opgave om er één te vinden. :)

Wat ie zei is dat hij niets kon vinden wat tot een crash geleid zou kunnen hebben... maar wat ie exact heeft gedaan weet ik niet.

Nu, ik heb de logs zelf nog nooit bekeken, dus dat ga ik es doen en I'll take it from there.
Waar kan ik best iets posten om dat uit te klaren?
Kon niet meteen een relevant thema vinden hier op het Tweakers forum.
Poeh dat is een goeie...
Ik denk dat Windows Clients het meest relevant is, gezien het niet specifiek om een stuk client software gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Vind de dump files en plaats ze online zodat wij ze kunnen uitlezen met Windows Debugger.
Of kijk zelf via BlueScreenview.

Ik herken de symptomen want ik heb deze ook wel eens gehad.
Ik had ook opstartproblemen zelf na alles los te halen en zelfs na het moederbord te hebben vervangen (omdat ik dacht dat het daar aan lag). Uiteindelijk bleek het mijn voeding te zijn en toen heb ik een andere gekocht en mijn defecte is netjes omgeruild.

Raar dat die PC dokter niets vindt die had toch ook die problemen moeten hebben ...
Ik weet niet of er nog garantie zit op de pc/voeding anders zou ik hem aanmelden.

Maar goed probeer dus anders zelf alleen het minimale op te starten cpu/psu/1 reep mem/hd en kijk of hij goed opstart. Zet hem uit en sluit het volgende onderdeel aan (bijv 2 de reep mem) en kijk of hij goed opstart. Herhaal dat tot alles aangesloten is of als hij bij een bepaald onderdeel niet goed opstart kijk of hij wel verder gaat met de rest (en dus zonder dat onderdeel)

Op die manier kun je redelijk snel achter de oorzaak komen.

Sea sonic heeft trouwens 5 jaar garantie dus mogelijk zou je hem ook op kunnen sturen als defect en door hun kunnen laten testen.

[ Voor 32% gewijzigd door Frostbite op 28-01-2020 14:52 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JforJoren
Frostbite schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:46:
Vind de dump files en plaats ze online zodat wij ze kunnen uitlezen met Windows Debugger.
Of kijk zelf via BlueScreenview.

Ik herken de symptomen want ik heb deze ook wel eens gehad.
Ik had ook opstartproblemen zelf na alles los te halen en zelfs na het moederbord te hebben vervangen (omdat ik dacht dat het daar aan lag). Uiteindelijk bleek het mijn voeding te zijn en toen heb ik een andere gekocht en mijn defecte is netjes omgeruild.

Raar dat die PC dokter niets vindt die had toch ook die problemen moeten hebben ...
Ik weet niet of er nog garantie zit op de pc/voeding anders zou ik hem aanmelden.

Maar goed probeer dus anders zelf alleen het minimale op te starten cpu/psu/1 reep mem/hd en kijk of hij goed opstart. Zet hem uit en sluit het volgende onderdeel aan (bijv 2 de reep mem) en kijk of hij goed opstart. Herhaal dat tot alles aangesloten is of als hij bij een bepaald onderdeel niet goed opstart kijk of hij wel verder gaat met de rest (en dus zonder dat onderdeel)

Op die manier kun je redelijk snel achter de oorzaak komen.

Sea sonic heeft trouwens 5 jaar garantie dus mogelijk zou je hem ook op kunnen sturen als defect en door hun kunnen laten testen.
Er is geen memory dump weggeschreven na de vorige crashes.
Heb dit nu ingesteld, dus ik ga een nieuw bericht plaatsen nadat ie nog es crasht met de dumps.

Wel dit gevonden bij de Reliability Monitor gevonden voor een crash van eerder deze week:

Screenshot

[ Voor 0% gewijzigd door JforJoren op 28-01-2020 15:10 . Reden: Image embed wou niet werken voor de link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

JforJoren schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:08:
[...]

Heb dit nu ingesteld, dus ik ga een nieuw bericht plaatsen nadat ie nog es crasht met de dumps.

Wel dit gevonden bij de Reliability Monitor gevonden voor een crash van eerder deze week:

Screenshot
LiveKernelEvent met event id 117 is vaak (niet altijd, meer informatie staat misschien in Minidumps, even Googlen wat/waar die te vinden zijn) een driver issue.

Heb je je GPU drivers al eens vervangen/geüpdate naar de juiste?
DDU (Display Driver Uninstaller) is daar heel handig voor. Die verwijdert echt àlles van gpu drivers en blokkeert vervolgens Windows Update om te voorkomen dat die gelijk weer de zelfde, verkeerde driver gaat downloaden. Vervolgens installeer je een driver van de website van Nvidia zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

JforJoren schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:08:
[...]

Screenshot
In die dump file staat ook welk proces de oorzaak van de crash is. Dat kan ik nu hier hier uit opmaken.

Wat @Wintervacht zegt zie ik ook met Google. Event117 zou met de gpu drivers te maken kunnen hebben. Misschien die eerst even updaten via Nvidia

[ Voor 11% gewijzigd door Frostbite op 28-01-2020 15:26 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

@JforJoren En heb je al een oplossing ?

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JforJoren
Hey! Nee, nog geen oplossing.
Heb even afgewacht tot mijn PC nog eens crashte zodat ik de crashlogs door kon sturen.
De dumplocaties die ik op internet kon vinden zijn nog steeds leeg, maar nu heb ik via de event manager dit weten te vinden: https://www.dropbox.com/s...7n/Crashes_2020.evtx?dl=0

Helpt dit verder?

Bedankt alvast!
Pagina: 1