Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 12:58
Ik heb een probleem met mijn powerline TP-Link WPA 8730A Kit.

Om de zoveel tijd (varierend van minuten tot uren) heb ik geen internet als ik op de wifi zit dat internet krijgt via de powerline (dus niet op de AP/switch die direct aan de router verbonden is). Het gekke is dat de ene device er last van kan hebben en de andere niet. Ik heb heel veel verschillende dingen geprobeerd, maar niks lijkt het te verhelpen.

Situatie:
- 2 jaar geleden gekocht toen bleek dat mijn woning een lastdragende muur had die de wifi bereikbaarheid in mijn woning door 2en knipt. Het is een nieuwbouw appartement (bouwjaar 2017).
- Voor zover mij bekend zijn er geen andere energieslurpende apparaten op dezelfde elektragroep. Er gaat niks nieuws aan of uit naar mijn weten.
- Ik heb de AP een andere SSID naam gegeven dan de AP aan de andere kant van mijn woning.
- Ik heb diverse locaties voor beide APs geprobeerd. Eens bleef het een paar dagen goed werken, andere keer niet.
- Op het moment dat internet weg is, is soms het nog 'verbonden' met de AP en soms niet, maar je kan direct verbinding maken (nadat je disconnect).
- Heb de tpPLC utility geprobeerd
- Heb de software geupdated
- Heb een 3rd party software die het zou fixen geprobeerd
- Heb met de bijgeleverde software geprobeerd (dat aangaf dat de verbinding >100Mbit is)
- Heb de sleepmode uitgezet (elders suggeerde men dat als een reden dat het niet werkt)
- Heb ping scripts geprobeerd
- Heb een andere powerline geprobeerd, die had hetzelfde probleem
- Talloze websites gelezen voor een oplossing. Allen zonder succes.

Ik begin het spoor bijster te raken. Het werkt de ene keer prima, en dan de andere keer niet. Als het kan wil ik het vermijden een kabel te moeten trekken, want dat is een goeie 30m van de meterkast (buiten de woning zelf), en de router dient ook gelijk als wifi AP in de woning zelf.

Heeft iemand meer ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 14:43

casemodder

--->

Ik heb dit soms ook met mijn TP-LINK TL-PA8030P KIT
Dan valt idd het signaal een paar sec weg terwijl ik wel met het accespoint verbonden blijf wat achter de TP link zit.

De adapters zitten op dezelfde groep waar verder geen zware gebruikers opzitten.

Ik wijt het bij mij aan het feit dat de wandcontactdoos op zolder waar de ontvangende kant is aangesloten geen randaarde heeft. Het staat nog op de planning om hier een aardedraad bij te trekken. Ik weet niet of me dit op korte termijn lukt maar ik laat weten of er dan verbetering is.

Voor de rest werkt het prima, ik haal boven bedraad vanaf de adapter ~80mbit via de 2 draads verbinding (fase en nul)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PLC is een best-effort protocol over een gedeeld, vervuild medium. Eens in de zoveel tijd kun je stoorpieken verwachten. Als het werkt is het mooi, zo niet kost iedere aanpassing waardoor het beter gaat werken meer geld, tijd en moeite dan gewoon simpele kabels trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:57
Heb dit probleem met 3 verschillende powerline producten in 3 verschillende huizen. Powerline raakt af en toe verbinding kwijt. Somsis de enige oplossing in en uit stopcontact. Heel vaak ook slomere verbinding en bij gamen lag spikes.
Powerline = prima om te mailen, maar niet voor continue goede verbinding.

Beste oplossing is ethernet kabels trekken, is dat niet mogelijk, dan een mesh, dan een WiFi versterker.
Mocht je trouwens wel kabel (coax) hebben naar een andere ruimte, schijnt internet over coax wel behoorlijk storingsvrij te werken...

[ Voor 0% gewijzigd door Cyriel85 op 28-01-2020 22:26 . Reden: Typo ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
Dank voor de reacties zover.

Ik zit te kijken voor via de coax, maar het is moeilijk om iets te vinden. Op tweakers pricewatch zie ik alleen 100+ euro oplossingen zonder wifi. De enige optie tot dusver lijkt Teleste EOC04, maar dan moet ik 2 apparaten hebben. Bijvoorbeeld: https://www.3dkabel.nl/Ka...over-coax-adapter-EOC-04/

Ik verwacht kabel trekken me meer gaat kosten (ik woon overigens in een huurappartement):
- ik heb geen apparatuur + kabel om het zelf te doen. Verwacht dat een monteur toch al gauw een 100je kost. Ik vermoed dat er geen directe verbinding is van woonkamer naar een van de slaapkamers en het dus via de meterkast moet.
- Omdat dat meterkast buiten de woning bevindt (paar meter), zou ik de router dus in de meterkast moeten stoppen, terwijl deze tevens als wifi fungeert en daardoor 2 andere wifi switches moet regelen.

Ik vraag me af of een wifi repeater wel zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:57
WiFi repeater gebruikt over het algemeen zelfde signaal als de router, dit kost je de helft van je WiFi band breedte.
Als je een kabel en acces point, of moka met WiFi neemt ben je snel over de 100,- kwijt.
Is het voor een paar apparaten en maken latency (vooral gaming/shooters) je niet uit, moet een WiFi repeater best werken.

Let wel op dat je de repeater hangt waar je nog 3 van de 4 WiFi streepjes op je mobiel hebt, anders is het signaal al te zwak om te repeater...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Hoi Koffer,

Er zijn een hoop zaken die storing kunnen veroorzaken, ook apparaten die minder verbruiken maar radiozenders bevatten kunnen voor problemen zorgen, een klein radiotje kan al storing opleveren. Heb je een idee of er dergelijke apparaten op die groep zijn aangesloten? Hier vallen bijvoorbeeld ook smart apparaten met Wifi onder. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat die storen, maar er bestaat een kans.

De WPA-8730 kits ondersteunen 2×2 MIMO, dit betekend dat ze ook gebruik kunnen maken van de aardedraad voor extra doorvoersnelheid, zijn de stopcontacten die je gebruikt voorzien van randaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Koffer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 00:16:
Dank voor de reacties zover.

Ik zit te kijken voor via de coax, maar het is moeilijk om iets te vinden. Op tweakers pricewatch zie ik alleen 100+ euro oplossingen zonder wifi. De enige optie tot dusver lijkt Teleste EOC04, maar dan moet ik 2 apparaten hebben. Bijvoorbeeld: https://www.3dkabel.nl/Ka...over-coax-adapter-EOC-04/
Link lijkt dood. Kijk ook naar de Hirschmann INCA 1G, die is vrij breed verkrijbaar.
Ik verwacht kabel trekken me meer gaat kosten (ik woon overigens in een huurappartement):
- ik heb geen apparatuur + kabel om het zelf te doen. Verwacht dat een monteur toch al gauw een 100je kost. Ik vermoed dat er geen directe verbinding is van woonkamer naar een van de slaapkamers en het dus via de meterkast moet.
- Omdat dat meterkast buiten de woning bevindt (paar meter), zou ik de router dus in de meterkast moeten stoppen, terwijl deze tevens als wifi fungeert en daardoor 2 andere wifi switches moet regelen.

Ik vraag me af of een wifi repeater wel zou werken.
Zou kunnen, maar je voegt weer een onzekere stap toe.

MoCA (via coax) is makkelijkste optie, Ethernet duurzaamste. En ja, beide kosten wat. Goedkoper *kan* werken, maar je hebt nu al ervaring waarom dat tegen kan vallen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
dion_b schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Link lijkt dood. Kijk ook naar de Hirschmann INCA 1G, die is vrij breed verkrijbaar.

[...]

Zou kunnen, maar je voegt weer een onzekere stap toe.

MoCA (via coax) is makkelijkste optie, Ethernet duurzaamste. En ja, beide kosten wat. Goedkoper *kan* werken, maar je hebt nu al ervaring waarom dat tegen kan vallen.
Ik heb uiteindelijk 2 Teleste MoCA EOC05 gekocht en gelijk een nieuwe wifi router (die ik overhad had geen 2.4ghz signaal meer wat ik ook deed). Kostte een goede duit en werkte geweldig, tot vandaag: ik krijg geen coax verbinding meer tussen de EOC05s. Ik heb ze meerdere keren herstart kabels in en uit. Ik begin radeloos te worden. Dit appartement is er pas sinds 2016, en het is een onmogelijke taak geworden om gewoon wifi te krijgen 5 meter verderop. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Koffer schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:05:
[...]

Ik heb uiteindelijk 2 Teleste MoCA EOC05 gekocht en gelijk een nieuwe wifi router (die ik overhad had geen 2.4ghz signaal meer wat ik ook deed). Kostte een goede duit en werkte geweldig, tot vandaag: ik krijg geen coax verbinding meer tussen de EOC05s. Ik heb ze meerdere keren herstart kabels in en uit. Ik begin radeloos te worden. Dit appartement is er pas sinds 2016, en het is een onmogelijke taak geworden om gewoon wifi te krijgen 5 meter verderop. :|
De EOC05 ken ik niet direct, maar heb wel met de EOC03 gewerkt. Erg robuust.

Kun je het coax-pad tussen EOC's beschrijven? Is het een rechtstreekse kabel, of zitten er splitters tussen? Zo ja, welke zijn dat exact en op welke in/uitgang zitten de EOC's aangesloten?

Trouwens, stapje terug: maak je gebruik van TV via de coax? Zo ja, is er op locatie van de EOC's TV ontvangst?

Verder is het opleveren van een woning anno 2016 zonder loze leidingen of gewoon UTP naar verblijfsruimtes schandalig te noemen, maar daar was je al achter geloof ik.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
Ik heb de kabels gecheckt door de 2 devices naast elkaar te plaatsen en toen werkte alles. Dat zou betekenen dat de kabel binnenhuis probleem had of de plugs. Het bleek dat de plug niet goed werkte, dus heb de andere gebruikt (2 naast elkaar) en alles werkte weer.

Tot vanmorgen, opeens random ethernet + coax eruit.
Ik gebruik geen TV op coax, en ik vermoed dat de 2 coax leidingen terug naar meterkast gaan, en dan via splitter loopt.

Ik heb een vraag bij de verhuurder uitliggen om de coax in slaapkamer eruit te halen, of indien mogelijk daarnaast, om een ethernet kabel aan te leggen vanuit meterkast. Nog een alternatief is bij de buurvrouw aankloppen en vragen of ik daar op het internet mag 8)7

Update:
Op internet gelezen over interference, en dat anderen POE Filters installeren. Aangezien ik geen tv gebruik heb ik de kabel ontkoppeld voor de splitter die naar buiten leidt. EOC05s moesten even opnieuw calibreren en toen werkte internet weer... voor 10 minuten. Toen was weer coax verbinding kwijt. Ik snap niet hoe iets dat iets feilloos voor 4 dagen werkte opeens dan meerdere keren opbreekt, en dan weer tijd lang goed werkt en dan weer meerdere keren opbreekt.

Opstelling:
[Coax] Buiten -> splitter -1> coaxplug in woonkamer, -2> coaxplug in slaapkamer
[Ethernet] Buiten -> Glasvezel modem -> ethernetplug in woonkamer (andere kant echter) -> wifirouter -> ethernet -> EOC05 ->coaxplug in woonkamer. In slaapkamer coaxplug -> tweede EOC05 -> wifi#2

Oftewel, internet komt via ethernet in woonkamer, utp van een naar andere kant kamer naar de EOC05, en de EOC05s gebruiken de interne coax verbinding via een splitter (zover mij niet bekend dat er ook directe verbinding is, maar denk dat dat onwaarschijnlijk is).

Update #2:
Alles weer herstart, weer geprobeerd te verbinden. Verbinding viel uit tijdens de eerste speedtest; ethernet op de EOC05 in woonkamer was weg. Andere plug van wifi geprobeerd, zelfde probleem, andere UTP kabel tussen wifi en EOC05 geplaatst, en wederom hetzelfde: ethernet weer weg tijdens speedtestje. Weer alles herstart, internet werkt totdat ik speedtestje doe: socket error.

Opsomming tot dusver
Het is echt wonderbaarlijk: uit de doos met oude wifi gelijk 80-90 Mbit feilloos. SSID op oude wifi verandert en wat dan ook de wifi 2.4ghz werkte niet meer maar 5ghz wel (zelfs niet met factory reset en update). Nieuwe wifi gekocht, alles werkte voor 4 dagen feilloos, en nu 2 dagen achter elkaar in de ochtend is het een drama: coax telkens uitvalt, en nu ethernet steeds uitvalt (waardoor coax ook). Coax buiten verbinding eraf gehaald, weer alles herstart, en alsnog problemen. 8)7 Ik begin te vermoeden dat een of beide EOC05 defect zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Koffer op 23-02-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
Update #3:
Ik heb diverse opstellingen geprobeerd; zo ook de apparaten direct op elkaar.
Het signaal verdween met regelmaat, maar iets dat consistent voorkwam is:
Zodra het verbinding met elkaar had en ik deed een speedtestje van Ookla klapte het na 5 seconden eruit. Ik heb dit minstens toch wel 10x gezien, of ik nou het ene of andere apparaat nam.

Ik heb de nieuwe wifi tevens apart getest, andere ethernet kabels gebruikt, andere coax kabels. Het enige wat consistent niet werkte was beide Teleste apparaten: ze hielden na paar seconden er gewoon mee op. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt of de Moca setje(s) defect zijn.

Oplossing:
Ik heb toen gekeken of ik een 25m ethernet kabel op een handige manier kon plaatsen in mijn woning. Doos ergens verstopt in een hoek met een andere wifi, wat natuurlijk geen schoonheidsprijs zou winnen.Terwijl ik de kabel aan het opmeten was, dacht ik toch even: wat als ik mijn woonkamer anders inricht met de wifi vlakbij de deur richting het deel van de woning waar geen internet is. Na 10 succesvolle tests heb ik besloten mijn woning anders in te richten met succes. De nieuwe wifi, kabels, Moca, Powerline, allemaal dus overbodig. Geen snel internet, maar wel internet waar ik voorheen geen enkel signaal had.

Ik vermoed dat de Teleste EOC05 defect zijn, maar ik weet het ook niet zeker want heb geen professioneel apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:07
casemodder schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:41:
Ik heb dit soms ook met mijn TP-LINK TL-PA8030P KIT
Dan valt idd het signaal een paar sec weg terwijl ik wel met het accespoint verbonden blijf wat achter de TP link zit.

De adapters zitten op dezelfde groep waar verder geen zware gebruikers opzitten.

Ik wijt het bij mij aan het feit dat de wandcontactdoos op zolder waar de ontvangende kant is aangesloten geen randaarde heeft. Het staat nog op de planning om hier een aardedraad bij te trekken. Ik weet niet of me dit op korte termijn lukt maar ik laat weten of er dan verbetering is.

Voor de rest werkt het prima, ik haal boven bedraad vanaf de adapter ~80mbit via de 2 draads verbinding (fase en nul)
Een jaar geleden toen ik dit aan het opzetten was had ik ook issues. De verbinding viel heel snel weg. Had het probleem echter snel gevonden. De stekkerdoos die ik in de TP wifi stak was de boosdoener, terwijl de stekkerdoos wel geaard was.

Zoals een ander aangaf, het hoeven niet perse zware apparaten te zijn. Een 'slechte' stekkerdoos kan al vervelend zijn.

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 14:43

casemodder

--->

@Koffer Ik had beloofd hier nog op terug te komen.

Zoals @TyKH eigenlijk ook al aangaf bleef de fasedraad van de wancontactdoos op de zolder waarin de TPlink zit verbrand te zijn. Dit was dus voornamelijk het probleem voor mijn random dropouts.

Nu alle bekabeling vervangen en ook meteen randaarde erbij gelegd met ook een nieuwe wandcontactdoos.
Nu werkt alles probleemloos en haal ik 120~150Mbits als ik bekabeld met mijn laptop een file van mn server trek. Dit vind ik acceptabel gezien de aftstand en het aantal lasdoppen wat het traject van powerline zender-ontanger bevat.

Belangrijkste is nu dat het stabiel is :)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaap0001
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-12-2024
hmm 2020 maar ik heb hier ook een TPlink router die is van vóór 2020 schat ik
het ding is wel snel maar om de dag of eerder is er weer geen internet
dan moet even de voeding er uit en dan werkt het weer voor onbepaalde tijd

ik ben vast een volslagen leek want ik begrijp b.v. niet het volgende:

Op deze TPlink is aangesloten PC1 via kabel met ip 192.168.0.103
ipconfig zegt Default gateway 192.168.0.1 dat is de TPlink zelf
via wifi vlakbij PC2 met dezelfde Default gateway 192.168.0.1 ....
heeft ip 192.168.0.107 uitgedeeld door dezelfde TPlink

PC1 geen response op ping naar 192.168.0.107
PC2 ping naar PC1 op 192.168.0.103 ook geen response
ze hebben dezelfde gateway! wat betekend een gateway dan eigenlijk ?? ;(
Pagina: 1