Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beste oplossing voor houtrot in WC raampje?

Pagina: 1
Acties:

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Recentelijk ontdekte ik een klein scheurtje in het hout van mijn WC raam, na wat te gaan bikken met een schroevendraaier blijkt het helaas een flink stuk houtrot te zijn. Toen ik dit huis 4 jaar geleden kocht heb ik daar wel iets laten repareren, maar dat is blijkbaar niet goed gelukt. De rot zit erg diep (ik raak steen achter het hout).

Ik heb via werkspot een prijsopgave gevraagd om het te fixen, en helaas heb ik maar 1 reactie gekregen met een schatting van 300 euro. De optie om het zelf te repareren zie ik niet zitten.

Ik vraag me af of het misschien slimmer is gewoon het kozijn te laten vervangen door iets van betere kwaliteit? Ik snap dat dat meer zal kosten, maar ik betaal liever 200(?) euro meer voor iets dat niet over 3-4 jaar weer kapot is. Het raampje staat vaak open dus dat hoeft van mij niet per se vervangen te worden door dubbelglas.

Ik hoor graag wat jullie in deze situatie zouden doen.

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 25-02 16:48
Afhankelijk hoe de staat is van de rest van het kozijn.

Als er op andere plekken ook een slechte staat is, zou ik het volledig laten vervangen.
Is een duurdere grap, maar ben je wel gelijk klaar.

• Biohazzard21
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Als je geen zin hebt om het zelf te doen zou ik het hele kozijn maar vervangen. Kan je er weer 10+ jaar tegen aan.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:02

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ja zit de rot ook in de andere delen van je kozijn? Of alleen in het onderste deel. In dit laatste geval kan een timmerman een nieuw onderdeel maken en moet je de boel schilderen. Als de rest ook rot is wordt het vervangen.

Kan ook weer door diezelfde timmerman.

• Basekid
corporalnl schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:17:
Afhankelijk hoe de staat is van de rest van het kozijn.

Als er op andere plekken ook een slechte staat is, zou ik het volledig laten vervangen.
Is een duurdere grap, maar ben je wel gelijk klaar.
De rest van het hout lijkt ok (uitgaande van mijn geprik met een schroevendraaier), de rot zit echt alleen aan de onderkanten van het frame. Ik kan me voorstellen dat als ze nog wat "schoon" hout moeten weghalen om de rot te stoppen, dat er flink wat hout af moet... Verder vertrouw ik de scheuren ook niet heel erg die ik zie...

Edit: is het dus mogelijk om alleen het kozijn te vervangen en dan het kozijn met raampje er weer aan te schroeven? of moet alles dan vervangen worden (glas + twee kozijnen).

Basekid wijzigde deze reactie 28-01-2020 10:26 (16%)

• HaerdenCliff
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 25-02 15:07
Ik zou het vervangen door een kunstof raam in dezelfde ral kleur. Gaat een vochtige plaats blijven dus zelfs met goed behandelen is de kans groot dat het opnieuw gaat rotten.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:21:

Edit: is het dus mogelijk om alleen het kozijn te vervangen en dan het kozijn met raampje er weer aan te schroeven? of moet alles dan vervangen worden (glas + twee kozijnen).
Een goede timmerman maakt zo voor jou een nieuw kozijntje en schroeft het opendraaiende raam er zo weer in.

In welke omgeving woon je ergens? Misschien heb ik nog een goed adres voor je.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:16

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

HaerdenCliff schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:22:
Ik zou het vervangen door een kunstof raam in dezelfde ral kleur. Gaat een vochtige plaats blijven dus zelfs met goed behandelen is de kans groot dat het opnieuw gaat rotten.
Zo te zien zit deze er al sinds de jaren '80, maar ik denk nog wel eerder (ruitje lijkt op de jaren 50/60) en heeft ie wat TLC gemist in de loop der jaren. Geen reden om daar plastic terug te zetten. Als je in zo'n hoekje moet friemelen met een kozijn, kan je met hardhout meer kanten op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Basekid
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Zo te zien zit deze er al sinds de jaren '80, maar ik denk nog wel eerder (ruitje lijkt op de jaren 50/60) en heeft ie wat TLC gemist in de loop der jaren. Geen reden om daar plastic terug te zetten. Als je in zo'n hoekje moet friemelen met een kozijn, kan je met hardhout meer kanten op.
Huis is uit 1982. Vorige bewoner heeft nogal regelmatig dingen in de aanbieding gekocht en zelf geklust dus kan goed dat het glas daar vandaan komt...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je zou daar eerder een hardglazen BUVA-raampje verwachten in die tijdsperiode. Bij goed onderhoud gebeurt er niks met het hout, dus daar zal wel iets misgegaan zijn.

• michelv5
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 11:37
Ik heb zelf onlangs (oktober afgelopen jaar) een raam gerepareerd, zelf gebruik gemaakt op aanraden van een kennis van het volgende product:

https://verfjob.nl/Dry-Fl...aratie-hout-binnen-buiten

Stap 1: uitkrauwen van het rotte gedeelte met een driehoek / verfkrabber
Stap 2: Laten drogen eventueel voorzichtig na drogen met verffohn (let op niet te dichtbij)
Stap 3: Vullen met dit spul, licht de vorm mee geven zoals gewenst.
Stap 4: Schuren
Stap 5: Grond verf
Stap 6: Plamuur
Stap 7: Bij gronden
Stap 8: Aflakken

En mijn raam was als nieuw!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:00
Je kant ook het raampje er uit rammen.
Ruwe afmetingen opmeten van de buitenmuur.
Ik denk 40x80 ongeveer?
Deze even uitzoeken en bestellen:
https://www.amazon.de/dp/...r+40x%2Caps%2C148&sr=8-16

Vastschroeven met 4 pluggen & schroeven.
Rondom dichtpurren en kunststofafwerklatje er rondom heen plaatsen.
Dan ben je voor 150,- aan materiaal kosten klaar.
Kun je hem in 2 standen openenen, onderhoudsvrij en je zit voor 10+ jaren gebakken.

Of zeg ik het nu te simpel? :)

barry86 wijzigde deze reactie 28-01-2020 11:41 (8%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

michelv5 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:37:
Ik heb zelf onlangs (oktober afgelopen jaar) een raam gerepareerd, zelf gebruik gemaakt op aanraden van een kennis van het volgende product:

https://verfjob.nl/Dry-Fl...aratie-hout-binnen-buiten

Stap 1: uitkrauwen van het rotte gedeelte met een driehoek / verfkrabber
Stap 2: Laten drogen eventueel voorzichtig na drogen met verffohn (let op niet te dichtbij)
Stap 3: Vullen met dit spul, licht de vorm mee geven zoals gewenst.
Stap 4: Schuren
Stap 5: Grond verf
Stap 6: Plamuur
Stap 7: Bij gronden
Stap 8: Aflakken

En mijn raam was als nieuw!
Hierbij moet je op zijn minst de onderdorpel vervangen en ik vermoed ook de onderkanten van de staande delen. Daar is houtvuller veel te duur voor + je bent uren een kozijn aan het modelleren.
barry86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:39:
Je kant ook het raampje er uit rammen.
Ruwe afmetingen opmeten van de buitenmuur.
Ik denk 40x80 ongeveer?
Deze even uitzoeken en bestellen:
https://www.amazon.de/dp/...r+40x%2Caps%2C148&sr=8-16

Vastschroeven met 4 pluggen & schroeven.
Rondom dichtpurren en kunststofafwerklatje er rondom heen plaatsen.
Dan ben je voor 150,- aan materiaal kosten klaar.
Kun je hem in 2 standen openenen, onderhoudsvrij en je zit voor 10+ jaren gebakken.

Of zeg ik het nu te simpel? :)
Je kan er ook een plaat trespa met een foto van een raam opschroeven? :+ Dat ziet er toch niet uit?!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:00
Tsja dat is smaak.

Ik kijk naar de (eenvoudige) technische uitvoering.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17:23
Oorzaak houtrot op die plaats is in eerste instantie onvoldoende bescherming/meniën bij de bouw en vervolgens het ontbreken van een loodslab en te weinig ruimte tussen stenen dorpel en kozijn, waardoor de onderste rand schilderen onmogelijk is.

Soms ben ik bijna gelukkig

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
barry86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:21:
Tsja dat is smaak.

Ik kijk naar de (eenvoudige) technische uitvoering.
Als je overal in huis dit soort houtje-touwtje-met-goedkope-rommelgekkigheid toepast woon je binnen de kortste keren in een krot.

• Ruudje88
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:10
Gewoon een nieuw kunstof raam erin zou ik zeggen ;)

Verdiept HVL profiel met een houtnerfje en het ziet er netjes uit zonder dat je er nog ooit werk mee hebt.

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 17:41
Als je het laat repareren (deelvervanging) ga dan ook na waar het vocht vandaan komt.
Het ziet eruit alsof het kozijn tegen de raamdorpelstenen komt waardoor het vocht opgesloten wordt.

• invine
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:01
Lokale timmerman heeft dit zo opgelost. Ga er aub geen kunststof rommel inzetten..

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 25-02 07:00
invine schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:34:
Lokale timmerman heeft dit zo opgelost. Ga er aub geen kunststof rommel inzetten..
Wat is er mis met kunststof.... ik ben er juist dol op. Nooit meer geld kwijt aan verven :9~ O+

• invine
mouse86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:40:
[...]

Wat is er mis met kunststof.... ik ben er juist dol op. Nooit meer geld kwijt aan verven :9~ O+
Lelijk, zelfs de duurdere profielen.
Je kan niet van kleur wisselen zonder een moeilijk wrap te gebruiken.
Je raakt het aan en het voelt goedkoop.
Het verkleurd vaak.

Een goed geverfd houtenkozijn hoeft echt niet vaak onderhouden te worden.

Maar ieder zijn ding natuurlijk, het is wel goedkoop en onderhoudsvrij :9

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 25-02 07:00
invine schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:42:
[...]

Lelijk, zelfs de duurdere profielen.
Je kan niet van kleur wisselen zonder een moeilijk wrap te gebruiken.
Je raakt het aan en het voelt goedkoop.
Het verkleurd vaak.

Een goed geverfd houtenkozijn hoeft echt niet vaak onderhouden te worden.

Maar ieder zijn ding natuurlijk, het is wel goedkoop en onderhoudsvrij :9
Ooh het is puur gevoelsmatig dus. Je zette het neer alsof het rommel is. En je hebt prachtige houtnerf kozijnen, niet van echt hout te onderscheiden. Tenzij je erop gaat kloppen.

Feit is dat het super duurzaam is. Na 10 jaar heb je met hout al meerdere keren moeten lakken / bijwerken. En na nog wat jaartjes heb je, zoals bij de topic starter, houtrot. Dus rommel.... ik zou eerder hout tot rommel benoemen in de long run.

• invine
Rommel is een ruim begrip :9

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 17:32
plamuren is leuk toto op zekere hoogte.
zelfs een keertje epoxy gebruikt bij een rot kozijn. (werkt nog beter)
maar een paarjaar later ging het boven en achter de epoxy rotten.
je doet er dus beter aan het kozijn gedeeltelijk te vervaningen.
bijv een hardhouten onderbalkje. deze weer grondverven en de rest opnieuw aflakken
en je bent voorlopig weer overal vanaf.

• Basekid
Bedankt voor de inzichten, ik zal een timmerman/klusjesman gaan zoeken voor een quote voor een buitenframe en dat afwegen tegen de 300 voor puur dat hoekje.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True