AM4 (MSI) moederbord met goede geluidschip, etc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Goedendag,

Op dit moment heb ik een MSI B450M Mortar Max i.c.m. met een Ryzen 5 3600. Voor muziek, gaming en films, etc heb ik een Logitsch Z506 5.1 speakerset. Het huidige moederbord heeft een ALC892 audiochip en is niet helemaal geweldig. Mijn vorige moederbord, een MSI X470 Gaming Plus heeft dezelfde audiochip, maar dat moederbord is wel compatible met Nahimic 3, wat het geluid voor mij goed genoeg maakte.

Dit moederbord, de MSI B450M Mortar Max, helaas niet. Zat ook te denken aan een PCI-e geluidskaart, maar helaas: videokaart zit in de weg dus dat word hem niet. Kan me behoorlijk aan dit slechtere geluid storen.

Huidige specificaties zijn:
  • MSI B450M Mortar Max
  • Ryzen 5 3600
  • 32GB DDR4 (Corsair: 2x CMK16GX4M2B3000C15)
  • MSI RTX 2070 Armor
  • Seasonic Focus Plus Gold 750Watt
  • 2x nvme M.2 SSD
Interne geluidskaart niet mogelijk.
Een PCI-e x1 geluidskaart in een x1 slot is niet mogelijk: de videokaart zit letterlijk in de weg.
Een PCIe geluidskaarts in het onderste (lange) x16 slot -> niet mogelijk i.v.m. 2e nvme M.2 SSD

Wat ik zoek?

Dit zijn eigenlijk 2 in 1 dingen:
1. een goede audiochip, ik dacht dat bijvoorbeeld een ALC1220 goed was? of andere aanraders?
2. een moederbord met zo'n audiochip

Een moederbord met:
  • Een goede audiochip
  • Minimaal 5.1 3.5mm jacks
  • 2x M.2 pce-i (nvme) slots (2280)
  • 4x RAM Sloten
  • Minimaal 3 a 4 fan headers, exclusief CPU fan header
  • Intel LAN vs Realtek LAN? Heb altijd Realtek, maar men zegt dat Intel LAN beter is?
Budget?
Maximaal €200, maar erover zou ook kunnen.
Dan moet ik misschien nog wel eventjes wachten. 8)7

Bepaalde (merk)voorkeuren?

Merk:
Mijn voorkeur gaat uit naar MSI, of in ieder geval een echt goed en betrouwbaar merk net als MSI.
Geen Gigabyte, Aorus. Deze borden komen niet meer mijn huis in. 8)7

Chipset:
Een X570 chipset, formaat bord maakt niet uit. Heb een geweldige kast waar een ATX bord in kan. _/-\o_
Of eventueel een andere goed en 100% compatible Chipset.

Dit is wat ik gevonden heb met een ALC1220(-VB) audiochip en X570 chipset:

MSI X570-A Pro

MSI MPG X570 Gaming Plus

MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi

ASRock X570 Steel Legend

MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi

Weet niet of de ALC1200 ook goed is, heb niet veel verstand van audiochips. Wel heb ik een keer gelezen dat de ALC1220 goed is.

Ik lees jullie reacties graag!
Als ik wat qua informatie vergeten ben, zeg het dan ff. Dan kan ik het nog toevoegen. :)

Edit! (Extra Vraag)
Een nieuw moederbord of een externe geluidskaart zou een oplossing kunnen zijn, maar is het misschien een beter idee om (eerst) voor een goede 5.1 speakerset te gaan zoals de Logitech Z906? :)

[ Voor 8% gewijzigd door johan501 op 30-01-2020 12:31 ]

Beste antwoord (via johan501 op 07-03-2020 12:25)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
Mooie aanbieding.
pricewatch: Edifier R1850DB

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SRcwps52/Knipsel.jpg

Je weet niet wat je meemaakt, I promise :)

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 01-02-2020 12:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-09 10:36
Er zijn minder drastische oplossingen dan het volledig moederbord te vervangen :)

categorie: Geluidskaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
VoedoeAndVodka schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:17:
Er zijn minder drastische oplossingen dan het volledig moederbord te vervangen :)

categorie: Geluidskaarten
Ja, wist wel dat USB geluidskaarten bestonden met alle benodigde aansluitingen, maar hoe is de kwaliteit daarvan vs bijvoorbeeld audiochip als ALC1220 op een moederbord? :)

Mijn speakerset heeft 3x 3.5mm jacks for 5.1, en ik zie er al wel een aantal met die aansluitingen.
Helaas heb ik geen ervaringen met USB (en pci) geluidskaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:45
Daarnaast vraag ik me af of je het verschil op een (met alle respect) budget 5.1 setje gaat horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:11:
Daarnaast vraag ik me af of je het verschil op een (met alle respect) budget 5.1 setje gaat horen..
Ik hoor dat verschil echt wel. Mijn vorige bord met dezelfde "bagger" chip was compatible met Nahimic 3 wat het geluid voller maakte, niet alleen qua bass: ik hoorde echt meer details.

En heb geen geld voor een goede 5.1 speakerset. Zou betekenen dat ik dadelijk honderden euros kwijt ben aan een nieuwe moederbord en nieuwe speakerset. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-09 10:36
Kan mij inbeelden dat een redelijke geluidskaart minstens even goed zal presteren als de ALC1220 (en beter afgeschermd van elektronische ruis van andere componenten). Bijkomend voordeel is dat je een geluidskaart gewoon meeneemt naar een volgende volgende build binnen een paar jaar zonder dit van de keuze van het moederbord af te laten hangen.

Waarom heb je eingelijk de mortar gekocht? De X470 Gaming plus zou ook compatibel zijn met Ryzen 3xxx na een bios update.

En als laatste, je kan wel een pci-e geluidskaart in je systeem steken zonder dat de videokaart in de weg zit (in onderste x16 slot), maar dan mag je het m.2 sata slot niet meer gebruiken.
1PCI_E4 slot will be unavailable when an M.2 SSD is installed in the M2_2 slot
https://www.msi.com/Mothe...-MORTAR-MAX/Specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
VoedoeAndVodka schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:40:
Kan mij inbeelden dat een redelijke geluidskaart minstens even goed zal presteren als de ALC1220 (en beter afgeschermd van elektronische ruis van andere componenten). Bijkomend voordeel is dat je een geluidskaart gewoon meeneemt naar een volgende volgende build binnen een paar jaar zonder dit van de keuze van het moederbord af te laten hangen.

Waarom heb je eingelijk de mortar gekocht? De X470 Gaming plus zou ook compatibel zijn met Ryzen 3xxx na een bios update.

En als laatste, je kan wel een pci-e geluidskaart in je systeem steken zonder dat de videokaart in de weg zit (in onderste x16 slot), maar dan mag je het m.2 sata slot niet meer gebruiken.

[...]

https://www.msi.com/Mothe...-MORTAR-MAX/Specification
Ja, moet alleen dan weten welke. Denk maar eventjes kijken op o.a. Heb ik echt geen verstand van: nooit een geluidkaart gehad. YouTube en reviews met niet teveel tekst, of naja overzichtelijk en duidelijk. 8)7 Dat is inderdaad wel een voordeel: meenemen naar volgende build en afscherming van andere componenten. :)

Dat omdat die Gaming Plus 2 USB 3.0 poorten heb die defect zijn, mogelijk door eigen fout: kreeg dat soort klemmetje of hoe dat ook het van de videokaart slot niet los en gebruikte een tangetje.... kras op moederbord. En vertrouwde het bord niet helemaal meer. Had een Aorus bord gekocht (domme fout 8)7) en weer problemen. Volgens het 'geweldige' Alternate had ik schijnbaar een Beta BIOS geinstalleerd. Kan wel, maakt verder niet uit. Dus wilde een andere bord: koos voor deze.

En wat betreft de PCI-sloten, ik kan zover ik weet een geluidkaart in een pci-e x1 slot prikken zonder verlies van een M.2 slot (beide M.2 sloten in gebruik), maar de videokaart zit er helaas boven. Voortaan maar beter research doen, helaas stresste ik nogal toen vanwege dat Aorus bord. Heb deze Mortar en R5 3600 nog niet heel lang. xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 10:36

ikt

Is Nahimic niet gewoon een software-equalizer? Lijkt me stug dat je daarvoor een specifiek moederbord of audio-chip moet hebben. Dat MSI software checkt voor premium MSI-bordjes lijkt me alleen maar marketing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
ikt schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:16:
Is Nahimic niet gewoon een software-equalizer? Lijkt me stug dat je daarvoor een specifiek moederbord of audio-chip moet hebben. Dat MSI software checkt voor premium MSI-bordjes lijkt me alleen maar marketing ;)
Ja klopt, en het is makkelijk software. Maar helaas moet je daar echt een specifiek moederbord voor hebben. Ik heb het geinstalleerd vanaf de Windows Store (zoals ik altijd doe), de enige plek voor Nahimic 3. Zodra het geinstalleerd zegt een melding in het programma zelf dat het niet compatible is terwijl het echt dezelfde chip heeft als mijn oudere bord.

Contact gehad met MSI en ja, komt er op neer dat ik maar pech heb. Nahimic word ook niet toegevoegt aan lijst met compatible producten. Vind het maar raar, maar het is wat het is helaas. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Een extra USB/PCI geluidskaart is over het algemeen wel duurder dan het moederbord vervangen (oude levert nog wat op). X570 lijk je niet nodig te hebben.

Shortlist: https://tweakers.net/pric...;1225963;1167447;1227587/
Dit soort populaire bordjes hebben 99/100x wel een up to date bios (van mei 2019 of nieuwer).

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 28-01-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dit is wel een mooi bordje, zonder X570 chipset.
pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING

& de Asus website https://www.asus.com/nl/M.../ROG-STRIX-X470-F-GAMING/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Waarvoor zou je het gehele moederbord vervangen, terwijl je alleen een software-equalizer wilt hebben. Ik zou gewoon kijken naar een goede software equalizer, die geïnstalleerd kan worden op jouw huidige moederbord.

Wanneer die er niet zijn, dan kun je altijd nog kiezen om een externe geluidskaart met software equalizer te kopen.

Voor jouw luidsprekers hoeft dat echt geen dure kaart te zijn, omdat je met zulke luidsprekers de kwaliteitsverschillen tussen redelijke en erg goede geluids-chips toch niet kunt horen.

Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken naar de geluidskaarten van creative of asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:15:
Een extra USB/PCI geluidskaart is over het algemeen wel duurder dan het moederbord vervangen (oude levert nog wat op). X570 lijk je niet nodig te hebben.

Shortlist: https://tweakers.net/pric...;1225963;1167447;1227587/
Dit soort populaire bordjes hebben 99/100x wel een up to date bios (van mei 2019 of nieuwer).
Echt? Dacht dat ik genoeg USB/PCi geluidskaarten onder de €100 heb gezien, of begrijp ik je verkeerd?

Thanks! :)
Ik ga een nadenken welke bord ik ga kopen als ik een andere ga kopen. :)
Helaas iets te duur voor een X470 bord naar mijn mening. 8)7
Maar toch bedankt! Is wel inderdaad een mooi bordje _/-\o_
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:41:
Waarvoor zou je het gehele moederbord vervangen, terwijl je alleen een software-equalizer wilt hebben. Ik zou gewoon kijken naar een goede software equalizer, die geïnstalleerd kan worden op jouw huidige moederbord.

Wanneer die er niet zijn, dan kun je altijd nog kiezen om een externe geluidskaart met software equalizer te kopen.

Voor jouw luidsprekers hoeft dat echt geen dure kaart te zijn, omdat je met zulke luidsprekers de kwaliteitsverschillen tussen redelijke en erg goede geluids-chips toch niet kunt horen.

Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken naar de geluidskaarten van creative of asus.
Klopt, heb ik geprobeerd. Heb er volgens mij 1 of 2 geprobeerd, ben de naam alleen eventjes vergeten. 8)7
Maar kreeg het niet werkend en was te moeilijk voor mij. Soms moet software gewoon makkelijk zijn net als Nahimic 3. :)

Ik kan dat geluid wel horen? Als is het misschien geen mega verschil, maar toen ik pas een Aorus bordje had hoorde ik echt wel het verschil. Deze had een ALC1220-VB audiochip en hoorde in ieder geval wel het verschil. Heb schijnbaar goede oren, soms alleen iets te goed haha. 8)7

Wat zou jij qua externe geluidkaart aanraden?
Alleen externe, intern gaat hem niet worden helaas.

Of is jouw advies misschien een betere 5.1 speakerset zoals de Logitech Z906?
Zal deze vraag ook in m'n topic bericht zetten zodat andere kunnen reageren. Gewoon als extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Het verschil wat je hoorde lag waarschijnlijk aan de equalizer, of het bord moet echt slechte afscherming hebben gehad. Voor echt goed geluid zou ik eerder kiezen voor een losse versterker (met optical of HDMI input) en een paar goede bookshelf speakers. Echt goed geluid krijg je niet uit satelliet speakers icm met een ‘subwoofer’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Qua USB met losse aansluiting voor surround, zou je deze kunnen overwegen:

pricewatch: Asus Xonar U7 MKII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Eens met de meerderheid hier. Als je goede geluidskwaliteit wil moet je geen PC speakers gebruiken.

En dan omdat het geluid niet goed genoeg is op zoek willen naar een ander bord is de omgekeerde wereld.

Als je de metingen (1 en 2) er op na leest heb ik niet het idee dat je met een ALC892 slecht af bent op PC speakers. De ALC1220 is maar marginaal beter.

Wil je goed geluid, koop dan een receiver en speakers, sluit deze digitaal aan en doe goede ruimtecorrectie in je hobbykamer met REW of Dirac/Audyssey/etc..

Dan kan je over objectief goed geluid spreken. De beperking zit hem nu zeker niet in je onboard audio.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:09:
Het verschil wat je hoorde lag waarschijnlijk aan de equalizer, of het bord moet echt slechte afscherming hebben gehad. Voor echt goed geluid zou ik eerder kiezen voor een losse versterker (met optical of HDMI input) en een paar goede bookshelf speakers. Echt goed geluid krijg je niet uit satelliet speakers icm met een ‘subwoofer’.
Blaat schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:21:
Eens met de meerderheid hier. Als je goede geluidskwaliteit wil moet je geen PC speakers gebruiken.

En dan omdat het geluid niet goed genoeg is op zoek willen naar een ander bord is de omgekeerde wereld.

Als je de metingen (1 en 2) er op na leest heb ik niet het idee dat je met een ALC892 slecht af bent op PC speakers. De ALC1220 is maar marginaal beter.

Wil je goed geluid, koop dan een receiver en speakers, sluit deze digitaal aan en doe goede ruimtecorrectie in je hobbykamer met REW of Dirac/Audyssey/etc..

Dan kan je over objectief goed geluid spreken. De beperking zit hem nu zeker niet in je onboard audio.
Dat kan ik inderdaad wel begrijpen, ik ben iemand die altijd zo perfect al mogelijk is geluid wil hebben mits het niet de duur is. Eigenlijk "best bang fot the buck."

Naast gamen en film/series kijken luister ik ook graag muziek wat qua genres erg varieerd. Vooral (hard)rock en metal. Maar er moet er een goede bass in zitten zodat ik de drums en bassgitaar goed kan horen + natuurlijk zoveel mogelijk details.

Wat kunnen jullie mij precies aanraden? Weet ook niet eens wanneer ik er geld voor heb, maar wil het ook niet te duur hebben.

Dus een goede receiver + 2 bookshelve speakers?

Een aantal vragen nog daarover, hier weet ik vrijwel niks vanaf:
  • Wat zou een goede receiver zijn die die al te duur is? (met optische aansluiting voor pc)
  • Hoe zit het met bass? Neem aan dat 2 bookshelve speakers ook bass kunnen laten horen
  • Meer informatie? Als is het alleen de benodige info waar ik op moet letten als ik ga kijken voor de spullen?
En hoe zit het precies met een goede kamercorrectie?

Ik hoor graag jullie reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
PageFault schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:14:
Qua USB met losse aansluiting voor surround, zou je deze kunnen overwegen:

pricewatch: Asus Xonar U7 MKII
Thanks! :)
Ik zal deze eventjes onthouden voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MSI X470 Gaming Plus gebruiken. wat was de reden van wissel naar Mortar ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:22:
MSI X470 Gaming Plus gebruiken. wat was de reden van wissel naar Mortar ?
Hierboven al aan iemand uitgelegd, maar nog een keer uitleg hier:

"Dat omdat die Gaming Plus 2 USB 3.0 poorten heb die defect zijn, mogelijk door eigen fout: kreeg dat soort klemmetje of hoe dat ook het van de videokaart slot niet los en gebruikte een tangetje.... kras op moederbord. En vertrouwde het bord niet helemaal meer."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

johan501 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:24:
[...]

Hierboven al aan iemand uitgelegd, maar nog een keer uitleg hier:

"Dat omdat die Gaming Plus 2 USB 3.0 poorten heb die defect zijn, mogelijk door eigen fout: kreeg dat soort klemmetje of hoe dat ook het van de videokaart slot niet los en gebruikte een tangetje.... kras op moederbord. En vertrouwde het bord niet helemaal meer."
pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
als je echt dit soort audiochip nodig hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

johan501 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:11:
[...]

[...]

Dat kan ik inderdaad wel begrijpen, ik ben iemand die altijd zo perfect al mogelijk is geluid wil hebben mits het niet de duur is. Eigenlijk "best bang fot the buck."

Naast gamen en film/series kijken luister ik ook graag muziek wat qua genres erg varieerd. Vooral (hard)rock en metal. Maar er moet er een goede bass in zitten zodat ik de drums en bassgitaar goed kan horen + natuurlijk zoveel mogelijk details.

Wat kunnen jullie mij precies aanraden? Weet ook niet eens wanneer ik er geld voor heb, maar wil het ook niet te duur hebben.

Dus een goede receiver + 2 bookshelve speakers?

Een aantal vragen nog daarover, hier weet ik vrijwel niks vanaf:
  • Wat zou een goede receiver zijn die die al te duur is? (met optische aansluiting voor pc)
  • Hoe zit het met bass? Neem aan dat 2 bookshelve speakers ook bass kunnen laten horen
  • Meer informatie? Als is het alleen de benodige info waar ik op moet letten als ik ga kijken voor de spullen?
En hoe zit het precies met een goede kamercorrectie?

Ik hoor graag jullie reacties. :)
- Wat zou je uit willen geven?
- Ben je bereid naar een winkel te gaan om te luisteren?

Dat is info wat we nodig hebben om gericht advies te kunnen geven. ;)

Kamer correctie doe je om faseproblemen en opzwepingen door resonanties weg te krijgen uit je geluid zodat het schoner klinkt. Je luisterruimte is namelijk niet akoestisch dood, reflecties zijn een fact of life.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
Een receiver met ruimtecorrectie (zoals dirac, audessey, YPAO, e.d.) is naar mijn mening echt noodzakelijk voor bijna elke ruimte. Daarnaast kan het ook nuttig zijn om wat akoestische verbeteringen aan te brengen in ruimtes met veel harde oppervlakken, zoals gordijnen, tapijt, e.d.

Goede bookshelf speakers die ver genoeg (minimaal 50cm) van de muur af geplaatst zijn, geven waarschijnlijke al betere bas dan zo'n logitech setje. Daarnaast kun je bij veel receivers ook gewoon een subwoofer toevoegen, voor de laagste bastonen (maar die hoor je nu zeker al niet).

Als goedkope(re) receiver zou je dan bij zoiets uitkomen: pricewatch: Yamaha HTR-4072

Als goedkopere speaker kom je bijvoorbeeld uit bij: pricewatch: Q Acoustics 3020i (Grijs) (let op, bij speakers wordt bijna altijd de prijs per stuk vermeld)

Als je dit te duur vind, dan zou je ook nog kunnen kiezen voor actieve monitors. Daarbij kun je vaak echter (zeker bij de goedkopere) geen subwoofer toevoegen.

Het is echter wel essentieel dat je eerst gaat luisteren naar zulke speakers. Je bent nu namelijk gewend aan speakers die een behoorlijk onrealistisch geluid hebben, met een behoorlijk gat in het lagere midddengebied (de frequency-range tussen de 'subwoofer' en de satellieten). Goede speakers hebben echter een veel neutraler geluid, en klinken daardoor ook anders dan je gewend bent. Tevens zitten er ook nog verschillen tussen verschillende merken (bijvoorbeeld: B&W heeft een meer midrange-focussed geluid, JBL heeft een wat meer op bas gefocust geluid, Klipsch heeft wat meer hoge tonen, Dynaudio wat meer laid-back, enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Blaat schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:41:
[...]

- Wat zou je uit willen geven?
- Ben je bereid naar een winkel te gaan om te luisteren?

Dat is info wat we nodig hebben om gericht advies te kunnen geven. ;)

Kamer correctie doe je om faseproblemen en opzwepingen door resonanties weg te krijgen uit je geluid zodat het schoner klinkt. Je luisterruimte is namelijk niet akoestisch dood, reflecties zijn een fact of life.
Ja dat is een goede vraag, dat zou ik eigenlijk niet weten. Met alles ben ik meestal van: zo goedkoop als mogelijk is.
En naar een winkel gaan? Ligt eraan of die in de buurt is.
Moet zeggen dat ik dit wel iets moeilijker vind dan pc hardware haha. 8)7

Ahja begrijp hem nu! Thanks voor de uitleg over kamer correctie! :)
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:12:
Een receiver met ruimtecorrectie (zoals dirac, audessey, YPAO, e.d.) is naar mijn mening echt noodzakelijk voor bijna elke ruimte. Daarnaast kan het ook nuttig zijn om wat akoestische verbeteringen aan te brengen in ruimtes met veel harde oppervlakken, zoals gordijnen, tapijt, e.d.

Goede bookshelf speakers die ver genoeg (minimaal 50cm) van de muur af geplaatst zijn, geven waarschijnlijke al betere bas dan zo'n logitech setje. Daarnaast kun je bij veel receivers ook gewoon een subwoofer toevoegen, voor de laagste bastonen (maar die hoor je nu zeker al niet).

Als goedkope(re) receiver zou je dan bij zoiets uitkomen: pricewatch: Yamaha HTR-4072

Als goedkopere speaker kom je bijvoorbeeld uit bij: pricewatch: Q Acoustics 3020i (Grijs) (let op, bij speakers wordt bijna altijd de prijs per stuk vermeld)

Als je dit te duur vind, dan zou je ook nog kunnen kiezen voor actieve monitors. Daarbij kun je vaak echter (zeker bij de goedkopere) geen subwoofer toevoegen.

Het is echter wel essentieel dat je eerst gaat luisteren naar zulke speakers. Je bent nu namelijk gewend aan speakers die een behoorlijk onrealistisch geluid hebben, met een behoorlijk gat in het lagere midddengebied (de frequency-range tussen de 'subwoofer' en de satellieten). Goede speakers hebben echter een veel neutraler geluid, en klinken daardoor ook anders dan je gewend bent. Tevens zitten er ook nog verschillen tussen verschillende merken (bijvoorbeeld: B&W heeft een meer midrange-focussed geluid, JBL heeft een wat meer op bas gefocust geluid, Klipsch heeft wat meer hoge tonen, Dynaudio wat meer laid-back, enz.)
Misschien reageer ik niet zo uitgebreid nu, soms weet ik niet precies wat ik moet zeggen. 8)7

Maar ik vind dat inderdaad veel te duur als ik eerlijk ben. Wil namelijk ook nog gaan sparen voor andere duren dingen.

Actieve monitors is misschien wel een optie, toevallig weet ik (volgens mij) wel ongeveer wat dat zijn. Deze worden ook in studio's gebruikt toch?

Dat ik geen subwoofer dan heb ik geen ramp, volgens mij kunnen actieve monitors ook wel een beetje bass hebben toch? Muziek en andere audio zonder bas, wat dan heel "schel" klinkt en alleen hoog zonder lage tonen is naar mijn mening echt bagger.

Ik ga eens op internet naar actieve monitors kijken, zijn er toevallig een aantal die jij zou aanraden?
En weet niet of er winkels in de buurt van Poeldijk zijn die actieve monitors verkopen. Moet ik nog maar eventjes nakijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
johan501 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:44:
[...]
Echt? Dacht dat ik genoeg USB/PCi geluidskaarten onder de €100 heb gezien, of begrijp ik je verkeerd?
Als je een moederbord koopt voor 110-145 euro, en je verkoopt je huidige voor 70? Dan ben je 40-75 euro kwijt, dat is minder dan de betere geluidskaarten.

Verder uiteraard eens met de rest, goede speakers en eventueel een losse versterker geeft een betere ervaring, maar wordt al gauw significant duurder.

Wel raar dat je (merkbaar) verschil ervaart vergeleken je oude situatie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
@mitsumark Die verklaring ligt waarschijnlijk in de aanwezigheid van een equalizer bij de oude geluidskaart.

@johan501 Welke prijs mogen de speakers ongeveer zijn?

Monitor's zijn inderdaad speakers die ook in studio's gebruikt worden, en daardoor vaak een erg neutraal geluid hebben. Dat betekent dus niet dat ze geen bas hebben, maar de bas is vaak niet overheersend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:53:
[...]

Als je een moederbord koopt voor 110-145 euro, en je verkoopt je huidige voor 70? Dan ben je 40-75 euro kwijt, dat is minder dan de betere geluidskaarten.

Verder uiteraard eens met de rest, goede speakers en eventueel een losse versterker geeft een betere ervaring, maar wordt al gauw significant duurder.

Wel raar dat je (merkbaar) verschil ervaart vergeleken je oude situatie overigens.
Dat zou inderdaad wel kunnen, ik ga daar eventjes over nadenken. :)

Hoezo is dat raar?
Iedereen hoord anders, toevallig hoor ik vaak sneller details in geluiden + Nahimic 3 maakte het beter. Niet perfect, maar goed genoeg voor mij.
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:55:
@mitsumark Die verklaring ligt waarschijnlijk in de aanwezigheid van een equalizer bij de oude geluidskaart.

@johan501 Welke prijs mogen de speakers ongeveer zijn?

Monitor's zijn inderdaad speakers die ook in studio's gebruikt worden, en daardoor vaak een erg neutraal geluid hebben. Dat betekent dus niet dat ze geen bas hebben, maar de bas is vaak niet overheersend.
Je bedoeld studio monitors? Zoja, onder de €200 denk ik.
Zag via bax-shop dit JBL setje en via dit filmpje op YouTube klinken die JBL's toch redelijk goed. Als je die vergelijkt met die Mackie speakers in hetzelfde filmpje: het soort geluid wat uit die JBL's komt zoek ik. Geen "plat" geluid, maar voller geluid met bass en meer details.

Maar is het geluid met goede studio monitors (zoals die JBL's?) beter als ik alsnog dezelfde (bagger) audiochip heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Ik ben ook wel te spreken over Edifier speakers, zelfs de goedkopere 2.0 sets zijn imo al veel beter dan een "Logitech setje".
merk: Edifier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Ten eerste: het is onmogelijk om goed het geluid te beoordelen via een YouTube video, omdat je daarbij nog steeds gebruikt maakt van jouw speakers met zijn beperkingen. De enige manier om dit goed te doen, is als je luistert met een perfecte geluidskaart, een perfecte geluidsopname met een microfoon met vlakke frequency-response en gebruik maakt van perfecte luidsprekers (volledig vlakke frequency response, zeer directe reactie, geen ruimte-afwijkingen, e.d.). Nog zelfs dan is het niet perfect, omdat je dan nog steeds niet goed de effecten van die luidspreker in jouw ruimte kunt horen.

JBL heeft vaak een wat voller geluid met wat meer bas, (v-shape frequency response, met vooral de nadruk op de lagere regionen). Het geluid van zulke luidsprekers is zeker beter dan jouw huidige speakers, als is een betere geluidskaart altijd beter. Ik denk echter dat jij de equalizer op de vorige geluidskaart probeerde te gebruiken, om enigszins de beperkingen van jouw huidige speakers te verbergen, dat zal niet nodig zijn met goede monitors.

Zo'n alc:892 chip zal waarschijnlijk ook een nagenoeg perfect vlakke frequency response hebben, met de goede instellingen (dus alle audio-bewerkingen in windows uitgeschakeld). Je moet de verschillen dus vooral zoeken in THD, eventuele ruis, rol-off filter, e.d..

Als je ervoor kiest om te bestellen bij een webshop, dan zou ik er echter wel voor kiezen om ze te bestellen bij een webshop met een goed retour-beleid. Daarbij dien je er ook rekening mee te houden, dat je even moet wennen aan het geluid van de speakers.

[ Voor 9% gewijzigd door dennisdennis12 op 29-01-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:25:
Ten eerste: het is onmogelijk om goed het geluid te beoordelen via een YouTube video, omdat je daarbij nog steeds gebruikt maakt van jouw speakers met zijn beperkingen. De enige manier om dit goed te doen, is als je luistert met een perfecte geluidskaart, een perfecte geluidsopname met een microfoon met vlakke frequency-response en gebruik maakt van perfecte luidsprekers (volledig vlakke frequency response, zeer directe reactie, geen ruimte-afwijkingen, e.d.). Nog zelfs dan is het niet perfect, omdat je dan nog steeds niet goed de effecten van die luidspreker in jouw ruimte kunt horen.

JBL heeft vaak een wat voller geluid met wat meer bas, (v-shape frequency response, met vooral de nadruk op de lagere regionen). Het geluid van zulke luidsprekers is zeker beter dan jouw huidige speakers, als is een betere geluidskaart altijd beter. Ik denk echter dat jij de equalizer op de vorige geluidskaart probeerde te gebruiken, om enigszins de beperkingen van jouw huidige speakers te verbergen, dat zal niet nodig zijn met goede monitors.

Zo'n alc:892 chip zal waarschijnlijk ook een nagenoeg perfect vlakke frequency response hebben, met de goede instellingen (dus alle audio-bewerkingen in windows uitgeschakeld). Je moet de verschillen dus vooral zoeken in THD, eventuele ruis, rol-off filter, e.d..

Als je ervoor kiest om te bestellen bij een webshop, dan zou ik er echter wel voor kiezen om ze te bestellen bij een webshop met een goed retour-beleid. Daarbij dien je er ook rekening mee te houden, dat je even moet wennen aan het geluid van de speakers.
Onmogelijk? Absoluut niet. Moeilijker? ja dat wel. :)
Mooi voorbeeldje, ik heb dus een goede bluethooth speaker van Marshall (kilburn) en mijn keuze was uit eindelijk voor deze omdat ie filmpjes goed klonk. In het echt klinkt ie zelfs nog beter. Ik hoor ook duidelijk het verschil tussen die JBL en Mackie in dat filmpje en het is een groot verschil.

Ja, ik wilde namelijk eerst een goede geluidkaart in mijn pc voorlopig, en dan later eventueel betere speakers. Alleen er is geen ruimte op het moederbord meer vanwege de videokaart. Daarom dat ik dit topic begon voor een nieuwe moederbord met een betere audiochip. :)

Qua instellingen op audio gebied heb ik vrijwel geen ervaring. Weet ook niet wat je bedoeld met: THD, eventuele ruis, rol-off filter, e.d. Op dit gebied ben ik eigenlijk meer een 'leek'. 8)7

Maar eventjes voor de duidelijkheid aangezien iedereen met allerlei dingen aankomt, waar ik jullie allemaal trouwen heel erg dankbaar voor ben! :) Wat zou beter zijn?

1. Nieuw moederbord met zo'n ALC1220 chip en later eventueel een pci geluidkaart en eventueel daarna betere speakers? Of nieuw moederbord -> nieuwe speakers en eventueel daarna dedicated geluidskaart?

Zoja, welke geluidkaart onder de €150 zou goed zijn? Het moet namelijk wel een front panel audio header hebben. Bijvoorbeeld de Creative Soundblaster Z?

2. Een goede externe geluidkaart en eventueel later nieuwe speakers?

3. Nieuwe speakers en de rest zo laten?

Want dan kan ik kijken wat jullie aan raden en kan ik zelf een keuze maken. Wil namelijk wel een keuze maken waar ik niet bij twijfel. Uit ervaring is dat een slecht plan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik denk dat speakers het grootste verschil gaan maken.

Als je budget hebt om eventueel speakers en geluidskaart te kopen zou ik gaan voor optie 4: Koop nieuwe speakers en een geluidskaart (tegelijk), netjes uitpakken en dan test je alle mogelijke combinaties:
- Oude speakers op huidige moederbord heb je al.
- Nieuwe speakers op huidige moederbord.
- Oude speakers op nieuwe geluidskaart.
- Nieuwe speakers op nieuwe geluidskaart.

En dan kun je beslissen of je de nieuwe geluidskaart wel of niet nodig hebt.
(de speakers sowieso wel verwacht ik :) )

Als een geluidschip op een ander moederbord (ook) een groot verschil zou geven is dat een goedkopere optie, maar een geluidskaart kun je ook weer meenemen naar een volgend systeem (waarbij je dan ook weer een goedkoper moederbord kunt kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:44:
Ik denk dat speakers het grootste verschil gaan maken.

Als je budget hebt om eventueel speakers en geluidskaart te kopen zou ik gaan voor optie 4: Koop nieuwe speakers en een geluidskaart (tegelijk), netjes uitpakken en dan test je alle mogelijke combinaties:
- Oude speakers op huidige moederbord heb je al.
- Nieuwe speakers op huidige moederbord.
- Oude speakers op nieuwe geluidskaart.
- Nieuwe speakers op nieuwe geluidskaart.

En dan kun je beslissen of je de nieuwe geluidskaart wel of niet nodig hebt.
(de speakers sowieso wel verwacht ik :) )

Als een geluidschip op een ander moederbord (ook) een groot verschil zou geven is dat een goedkopere optie, maar een geluidskaart kun je ook weer meenemen naar een volgend systeem (waarbij je dan ook weer een goedkoper moederbord kunt kiezen).
Optie 4? Had maar 3 opties? 8)7

Ik neem aan dat je een PCI geluidkaart bedoeld?
Zoja, zoals al meerdere keren aangeven: dat is niet mogelijk. Videokaart zit in de weg, ofwel blokkeerd het benodige pci slot.

Ik kan alleen een pci geluidkaart aanschaffen als een ik ander moederbord heb, zoals bijvoorbeeld een ATX formaat bord.

En qua speakers, bijvoorbeeld zo'n JBL studio monitor setje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Een PCIe kaart kan toch gewoon in het onderste slot? Je videokaart is niet meer dan 3 slots dik.
Maar we hebben het ook over USB opties gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Ik zou gewoon beginnen met goede speakers. Daarnaast zou je later ook nog gewoon kunnen kiezen voor een usb geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:05:
Een PCIe kaart kan toch gewoon in het onderste slot? Je videokaart is niet meer dan 3 slots dik.
Maar we hebben het ook over USB opties gehad.
Nope, dat kan niet zoals ik echt al meerdere keren aangaf. Ik heb een PCI-e x1 slot nodig en die zit precies onder de videokaart en is niet bereikbaar.. Weet niet of PCI-e x1 ook in een pci e x16 slot kan, maar ik heb 2 nvme ssd's, dus de 2e pci e x16 slot die wel bereikbaar is, kan ik niet gebruiken.. ;)
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:06:
Ik zou gewoon beginnen met goede speakers. Daarnaast zou je later ook nog gewoon kunnen kiezen voor een usb geluidskaart.
Okay, dat zal ik onthouden, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het onderste pcie x1 slot kun je wel gebruiken, maar dan scherm je (een deel van) een videokaart fan af, niet ideaal, maar het kan.
USB blijft dan misschien de betere optie, of toch dat andere moederbord.
Je kunt natuurlijk ook eerst alleen speakers kopen en kijken hoe dat bevalt, wat dat betreft ga ik met Dennis mee.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 29-01-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:50:
Het onderste pcie x1 slot kun je wel gebruiken, maar dan scherm je (een deel van) een videokaart fan af, niet ideaal, maar het kan.
USB blijft dan misschien de betere optie, of toch dat andere moederbord.
Je kunt natuurlijk ook eerst alleen speakers kopen en kijken hoe dat bevalt, wat dat betreft ga ik met Dennis mee.
Nope, laatste keer dat ik het aangeef: kan ik niet gebruiken... ;) Deze zit direct achter the videokaar/fan als ik er een recht en een beetje schuin door het glas naar binnen kijk.

In ieder geval bedankt! ;)

Edit:
Over welk pci-e slot heb jij het nou? Die onderste lange die ik niet kan gebruiken vanwege m'n 2e nvme ssd? Of zo'n korte slot (x1)?

Die onderste lange x16 is wel "bruikbaar"vanwege de ruimte, maar kan ik niet gebruiken vanwege de 2e nvme ssd.

[ Voor 16% gewijzigd door johan501 op 30-01-2020 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Als je echt in kwaliteit erop vooruit wil gaan is een ander moederbord kopen natuurlijk onzin en vooral geldverspilling. Dan investeer je natuurlijk in goede speakers. Actieve speakers zijn dan praktisch want hebben vaak alles in één. https://audioengineusa.co...rs/hd3-wireless-speakers/ heeft bijvoorbeeld een USB ingang, bluetooth support én een subwoofer uitgang. Daarmee omzeil je dus de analoge output van je geluidskaart en heb je geen losse receiver/versterker meer nodig. Ben je dus in één keer klaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
johan501 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 00:03:
[...]

Nope, laatste keer dat ik het aangeef: kan ik niet gebruiken... ;) Deze zit direct achter the videokaar/fan als ik er een recht en een beetje schuin door het glas naar binnen kijk.

In ieder geval bedankt! ;)

Edit:
Over welk pci-e slot heb jij het nou? Die onderste lange die ik niet kan gebruiken vanwege m'n 2e nvme ssd? Of zo'n korte slot (x1)?

Die onderste lange x16 is wel "bruikbaar"vanwege de ruimte, maar kan ik niet gebruiken vanwege de 2e nvme ssd.
Niet om te zeuren, maar zoals je huidige topic start er uit ziet, is het niet verwonderlijk dat je steeds die suggestie krijgt. Best zet je een volledige lijst van je componenten in de topic start (als tabel: Handleiding Pricewatch). Want jij zegt wel dat een geluidskaart niet past door je videokaart, maar het komt evenzeer omdat je twee M.2 SSD's hebt, en dat kun je uit je TS niet afleiden.

Ik wil hier nog wel even bij voegen dat als je toch zou veranderen van speakers naar een andere surround set (zoals die Z906), en je die digitaal (met SPDIF) zou aansluiten, dat surround geluid in games via SPDIF een heel gedoe is. Je geluidschip (moederbord of geluidskaart) moet DTS Connect of Dolby Digital Live ondersteunen (als in de royalties betalen aan de betreffende partij want hardwarematig ondersteunt tegenwoordig elke chip dit). In de praktijk zijn er nauwelijks moederborden te vinden die dat doen (mijn pricewatch: ASRock X370 Taichi ondersteunt DTS Connect, alsook de latere Taichi's en hoger gepositioneerde X470 moederborden, maar ik heb geen idee welke andere fabrikanten dit nog doen, MSI ondersteunt het zelfs niet op moederborden die meer dan €700 kosten). Er bestaat wel een "gekraakte" driver die dit dan kan activeren, maar je moet dan wel in het register prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MacPoedel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:08:
[...]

Niet om te zeuren, maar zoals je huidige topic start er uit ziet, is het niet verwonderlijk dat je steeds die suggestie krijgt. Best zet je een volledige lijst van je componenten in de topic start (als tabel: Handleiding Pricewatch). Want jij zegt wel dat een geluidskaart niet past door je videokaart, maar het komt evenzeer omdat je twee M.2 SSD's hebt, en dat kun je uit je TS niet afleiden.

Ik wil hier nog wel even bij voegen dat als je toch zou veranderen van speakers naar een andere surround set (zoals die Z906), en je die digitaal (met SPDIF) zou aansluiten, dat surround geluid in games via SPDIF een heel gedoe is. Je geluidschip (moederbord of geluidskaart) moet DTS Connect of Dolby Digital Live ondersteunen (als in de royalties betalen aan de betreffende partij want hardwarematig ondersteunt tegenwoordig elke chip dit). In de praktijk zijn er nauwelijks moederborden te vinden die dat doen (mijn pricewatch: ASRock X370 Taichi ondersteunt DTS Connect, alsook de latere Taichi's en hoger gepositioneerde X470 moederborden, maar ik heb geen idee welke andere fabrikanten dit nog doen, MSI ondersteunt het zelfs niet op moederborden die meer dan €700 kosten). Er bestaat wel een "gekraakte" driver die dit dan kan activeren, maar je moet dan wel in het register prutsen.
Ja je hebt gelijk voor een groot deel. Voor een klein deel naar mijn mening niet. Dat omdat ik vind als je op iemands Topic wilt reageren je ook andere reacties leest. Had het wel eerder tegen iemand anders gezegd. Maar das mijn mening, dat is namelijk iets wat ik wel zou doen. 8)7

Maar ik zal het eventjes aanpassen! :)
Een PCI geluidsklaart in een PCIe x1 gaat niet: videokaart zit letterlijk in de weg
Een PCI geluidsklaart in de 2e x16 slot, de aller onderste lange: gaat niet vanwege 2e nvme ssd.

Maar ik ga over alles eens rustig nadenken, kan misschien wel maanden duren. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Mooie aanbieding.
pricewatch: Edifier R1850DB

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SRcwps52/Knipsel.jpg

Je weet niet wat je meemaakt, I promise :)

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 01-02-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Thanks, maar helaas heb ik het geld voorlopig nog niet.
Edit: ik dacht dat de website verkeerd was qua prijs, zag niet dat het goedkoper is met een kortingscode. 8)7

Maar ik ga deze onthouden! :)
Ik zie dat ie ook een optishe ingang heeft.

Ze zijn wel erg mooi ook, vind het wel wat hebben dat die niet aan alle kant recht is als in een vierkant, maar sommige stukken schuin zijn. :)

[ Voor 7% gewijzigd door johan501 op 31-01-2020 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Een (laatste) follow-up. Gisteren heb ik een Edifier R1850DB binnen gekregen en aangesloten via de optische kabel op hetzelfde moederbord als eerst met de ALC892 audiochip en wow wat een verschil vs die oudere 5.1 Logitech speakerset.

Meer details, klinkt zuiverder en hoor gewoon meer dan met die oudere 5.1 set die via 3x 3.5mm jacks waren aangesloten.
Met dank aan @mitsumark die dit setje toen in een reactie deelde :) . Eergisteren toch maar besloten dezen aan te schaffen en geen spijt van. Geluid qua muziek, gaming en films/series is een stuk beter. :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Nice :)
Die ALC892's zijn zo slecht nog niet en Logitech overpriced..

PS: had je ze via iBood met mooie korting? kan nog omruilen?
https://www.ibood.com/nl/...lankspeakers-r1850db.html
https://www.ibood.com/nl/...ooth-studio-speakers.html

[ Voor 75% gewijzigd door mitsumark op 04-03-2020 23:38 ]

Pagina: 1