Goedendag,
Op dit moment heb ik een MSI B450M Mortar Max i.c.m. met een Ryzen 5 3600. Voor muziek, gaming en films, etc heb ik een Logitsch Z506 5.1 speakerset. Het huidige moederbord heeft een ALC892 audiochip en is niet helemaal geweldig. Mijn vorige moederbord, een MSI X470 Gaming Plus heeft dezelfde audiochip, maar dat moederbord is wel compatible met Nahimic 3, wat het geluid voor mij goed genoeg maakte.
Dit moederbord, de MSI B450M Mortar Max, helaas niet. Zat ook te denken aan een PCI-e geluidskaart, maar helaas: videokaart zit in de weg dus dat word hem niet. Kan me behoorlijk aan dit slechtere geluid storen.
Huidige specificaties zijn:
Een PCI-e x1 geluidskaart in een x1 slot is niet mogelijk: de videokaart zit letterlijk in de weg.
Een PCIe geluidskaarts in het onderste (lange) x16 slot -> niet mogelijk i.v.m. 2e nvme M.2 SSD
Wat ik zoek?
Dit zijn eigenlijk 2 in 1 dingen:
1. een goede audiochip, ik dacht dat bijvoorbeeld een ALC1220 goed was? of andere aanraders?
2. een moederbord met zo'n audiochip
Een moederbord met:
Maximaal €200, maar erover zou ook kunnen.
Dan moet ik misschien nog wel eventjes wachten.
Bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk:
Mijn voorkeur gaat uit naar MSI, of in ieder geval een echt goed en betrouwbaar merk net als MSI.
Geen Gigabyte, Aorus. Deze borden komen niet meer mijn huis in.
Chipset:
Een X570 chipset, formaat bord maakt niet uit. Heb een geweldige kast waar een ATX bord in kan.
Of eventueel een andere goed en 100% compatible Chipset.
Dit is wat ik gevonden heb met een ALC1220(-VB) audiochip en X570 chipset:
MSI X570-A Pro
MSI MPG X570 Gaming Plus
MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi
ASRock X570 Steel Legend
MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi
Weet niet of de ALC1200 ook goed is, heb niet veel verstand van audiochips. Wel heb ik een keer gelezen dat de ALC1220 goed is.
Ik lees jullie reacties graag!
Als ik wat qua informatie vergeten ben, zeg het dan ff. Dan kan ik het nog toevoegen.
Edit! (Extra Vraag)
Een nieuw moederbord of een externe geluidskaart zou een oplossing kunnen zijn, maar is het misschien een beter idee om (eerst) voor een goede 5.1 speakerset te gaan zoals de Logitech Z906?
Op dit moment heb ik een MSI B450M Mortar Max i.c.m. met een Ryzen 5 3600. Voor muziek, gaming en films, etc heb ik een Logitsch Z506 5.1 speakerset. Het huidige moederbord heeft een ALC892 audiochip en is niet helemaal geweldig. Mijn vorige moederbord, een MSI X470 Gaming Plus heeft dezelfde audiochip, maar dat moederbord is wel compatible met Nahimic 3, wat het geluid voor mij goed genoeg maakte.
Dit moederbord, de MSI B450M Mortar Max, helaas niet. Zat ook te denken aan een PCI-e geluidskaart, maar helaas: videokaart zit in de weg dus dat word hem niet. Kan me behoorlijk aan dit slechtere geluid storen.
Huidige specificaties zijn:
- MSI B450M Mortar Max
- Ryzen 5 3600
- 32GB DDR4 (Corsair: 2x CMK16GX4M2B3000C15)
- MSI RTX 2070 Armor
- Seasonic Focus Plus Gold 750Watt
- 2x nvme M.2 SSD
Een PCI-e x1 geluidskaart in een x1 slot is niet mogelijk: de videokaart zit letterlijk in de weg.
Een PCIe geluidskaarts in het onderste (lange) x16 slot -> niet mogelijk i.v.m. 2e nvme M.2 SSD
Wat ik zoek?
Dit zijn eigenlijk 2 in 1 dingen:
1. een goede audiochip, ik dacht dat bijvoorbeeld een ALC1220 goed was? of andere aanraders?
2. een moederbord met zo'n audiochip
Een moederbord met:
- Een goede audiochip
- Minimaal 5.1 3.5mm jacks
- 2x M.2 pce-i (nvme) slots (2280)
- 4x RAM Sloten
- Minimaal 3 a 4 fan headers, exclusief CPU fan header
- Intel LAN vs Realtek LAN? Heb altijd Realtek, maar men zegt dat Intel LAN beter is?
Maximaal €200, maar erover zou ook kunnen.
Dan moet ik misschien nog wel eventjes wachten.

Bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk:
Mijn voorkeur gaat uit naar MSI, of in ieder geval een echt goed en betrouwbaar merk net als MSI.
Geen Gigabyte, Aorus. Deze borden komen niet meer mijn huis in.

Chipset:
Een X570 chipset, formaat bord maakt niet uit. Heb een geweldige kast waar een ATX bord in kan.
Of eventueel een andere goed en 100% compatible Chipset.
Dit is wat ik gevonden heb met een ALC1220(-VB) audiochip en X570 chipset:
MSI X570-A Pro
MSI MPG X570 Gaming Plus
MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi
ASRock X570 Steel Legend
MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi
Weet niet of de ALC1200 ook goed is, heb niet veel verstand van audiochips. Wel heb ik een keer gelezen dat de ALC1220 goed is.
Ik lees jullie reacties graag!
Als ik wat qua informatie vergeten ben, zeg het dan ff. Dan kan ik het nog toevoegen.
Edit! (Extra Vraag)
Een nieuw moederbord of een externe geluidskaart zou een oplossing kunnen zijn, maar is het misschien een beter idee om (eerst) voor een goede 5.1 speakerset te gaan zoals de Logitech Z906?
[ Voor 8% gewijzigd door johan501 op 30-01-2020 12:31 ]