Auto schokt na schakelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-08-2020
Hallo iedereen :)

Ben nieuw op dit forum dus alvast sorry als mijn vraag bij een verkeerd toppic zou staan. :)

Ik rij met een peugeot 207 , diesel. Jaar 2010.
Nu 146 000 km ongeveer. Op 147 000 km’s zou hij op onderhoud moeten.
Mijn vader vertelde me ook dat mijn distrubitieriem vervangen moet worden maar kon me niet exact zeggen wanneer dus denk ik dat ik hem ga laten vervangen tijdens het onderhoud.

Ik heb gemerkt dat mijn auto een beetje schudt terwijl ik aan het rijden ben.
Ik dacht eerst dat het kon liggen aangezien mijn banden een beetje plat zijn ( moet ze dringend eens bij pompen denk ik )

Toen ik deze avond tijdens het naar huis rijden van 4de naar 3de schakelde merkte ik dat mijn auto schudde toen ik verder reed. Dit heb ik nog nooit gehad.
Begon direct een beetje schrik te krijgen. Ja, ik heb geen ervaring met auto’s en de schrik is nog groter toen ik een auto ongeluk had tijdens mijn voorlopig rijbewijs periode. Dus ik panikeer een beetje bij het minste wat ik hoor. ( sorry )

Ook trilt mijn auto als ik van 3de naar 4de wil schakelen. Als ik schakel naar 4de terwijl ik 70 km per uur rij dan heb ik de trilling niet en zit ik over de 2000 toeren.
Schakel ik op 2000 toeren dan trilt hij.

Ik moet sowiso op onderhoud, maar kunnen jullie me zeggen aan wat dit kan liggen? Dan ben ik misschien iets geruster.

Dank u wel op voorhand :)

Update: van mijn part mag dit gesloten worden.
Het licht inderdaad aan het feit dat ik bij het schakelen naar 4de het pas moet doen hoger dan 2000 toeren. Iedereen moet oefenen. Ik moet ook mijn auto leren kennen. Waarom ik nu nog moet leren en niet sinds de aankoop van mijn auto daar ga ik me niet over uitwijden. Dat heeft zijn persoonlijke redenen.

Ik dacht dat het een technisch probleem dus sorry daarvoor dan.

Toch bedankt voor jullie reacties :)

[ Voor 14% gewijzigd door Eveline24 op 28-01-2020 21:04 ]

Beste antwoord (via Eveline24 op 28-01-2020 20:56)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
Feitelijk zijn er twee problemen, maar lijkt iedereen zich blind te staren op 1 probleem.
Enerzijds is er het schudden van de auto na het terugschakelen van 4 naar 3.
Anderzijds is er het trillen van de auto bij het opschakelen van 3 naar 4 bij 2000rpm.

Het schudden zou misschien kunnen zijn dat de koppeling te snel is opgekomen tijdens het terugschakelen, hoewel het schudden dan wel snel voorbij zou moeten zijn. Blijft het lang aanhouden, dan speelt er wellicht toch wat meer en is een bezoek aan de garage zeker op z'n plaats.

Het trillen bij het opschakelen kan een vorm van resonantie zijn. Ik heb dat zelf iig eens gehad. Een eerdere auto trilde altijd bij een snelheid tussen 100-105km/u. Afhankelijk van de acceleratiesnelheid merkte ik het duidelijk of totaal niet. Ik heb er nooit lang bij stilgestaan, maar heb altijd gedacht dat het te maken had met de uitlijning van de banden. Bandenspanning zou dus ook een rol kunnen spelen hierin.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

Beter naar de garage brengen dan hier om advies vragen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Gezien je gebrek aan praktische auto kennis wordt dit niet een vruchtbare discussie. Dus gewoon naar de garage.

Maar sowieso kan het geen kwaad om je banden op te pompen (of hoe je dat in het Vlaams noemt).

Als het trillen dan weg is heb je wel erg weinig lucht in je banden gehad. Want trillen kan zeker door slappe banden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
-36- schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:24:
Beter naar de garage brengen dan hier om advies vragen.
Kon het maar vragen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Barrycade schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:27:
Gezien je gebrek aan praktische auto kennis wordt dit niet een vruchtbare discussie. Dus gewoon naar de garage.

Maar sowieso kan het geen kwaad om je banden op te pompen (of hoe je dat in het Vlaams noemt).

Als het trillen dan weg is heb je wel erg weinig lucht in je banden gehad. Want trillen kan zeker door slappe banden komen.
Ik heb eigenlijk dat trillen altijd gehad sinds de aankoop. En toen waren de banden nog op de juiste bandenspanning. Maar idd beter eens naar de garage gaan. Toch bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Dan mag dit eventueel verwijdert worden hoor :)
Weet niet goed hoe het moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Trillingen: motorsteunen kapot?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:33
Eveline24 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:31:
[...]

Ik heb eigenlijk dat trillen altijd gehad sinds de aankoop. En toen waren de banden nog op de juiste bandenspanning. Maar idd beter eens naar de garage gaan. Toch bedankt! :)
Misschien is het wel gewoon de belabberde staat van het Belgische wegennetwerk. Een tweede optie is dat je niet weet hoe je moet schakelen / autorijden.

Wanneer is de auto voor het laatst naar de garage geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Bobmeister schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:59:
[...]

Misschien is het wel gewoon de belabberde staat van het Belgische wegennetwerk. Een tweede optie is dat je niet weet hoe je moet schakelen / autorijden.

Wanneer is de auto voor het laatst naar de garage geweest?
Sorry maar ik weet wel hoe ik moet schakelen hoor en auto rijden ;) Anders hebben ze mij tijdens het examen zo maar een rijbewijs gegeven .

De auto is de laatste keer gecontroleerd geweest voor verkoop dus 20 mei 2019 ongeveer en de laatste keer gewoon na ongeval. Maar hij moet nog eens op onderhoud gaan. Dat trillen heb al sinds de aankoop van de auto maar er werd me eens gezegd dat dit normaal was omdat het kon zijn omdat de motor nog koud zou zijn. Maar ik heb dat altijd na het schakelen van 3 naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je schakelt door bij 2000 toeren in z'n 3 naar z'n 4?

Niet zo vreemd dat dat dit ding dan begint te schudden, waarschijnlijk probeer je dan bij 1500 toeren te versnellen met een relatief klein diesel blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:19

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik heb het even uitgezocht en als het goed is heeft jouw auto de 1.6 HDi of 1.6 HDiF motor. Deze zou geen moeite moeten hebben met vroeg opschakelen.

Ik heb een filmpje gevonden op YouTube van een meneer in een ander model Peugeot, maar met dezelfde motor, en voor zover ik kan zien schakelt hij ook bij 2000 toeren op en zijn er geen trillingen. Dus het lijkt me dat dit niet hoort.

Gebruikte bron: AutoWeek CarBase

Filmpje:

Nou heb ik wel een aantal aannames gedaan, zoals dat de motor van je auto een 1.6 HDi zou zijn en dat die zich hetzelfde gedraagt in een 207 als in een 3008. Als je het helemaal zeker wilt weten kun je beter even langs een garage gaan. Dat lijkt me sowieso goed om te doen, daar je je zorgen maakt en je misschien dan pas echt gerustgesteld zult zijn.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-04 23:52
Tip:

Laat de mensen van de garage na het onderhoud en eventueel vervangen van de distributieriem een flinke testrit maken.
Ga mee, en leg hem je probleem uit.
Die kan het dan meteen testen/voelen, en je met deskundigheid vertellen of er een probleem is.

Hier op het forum hebben we te weinig zinvolle informatie en moeten we eigenlijk gokken om te antwoorden. Is niet zinvol, en onze antwoorden kunnen fout zijn, met alle eventueel gevaar vandien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
floorcleaner schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 02:17:
Tip:

Laat de mensen van de garage na het onderhoud en eventueel vervangen van de distributieriem een flinke testrit maken.
Die kan het dan meteen testen/voelen, en je met deskundigheid vertellen of er een probleem is.

[...]
Sterker nog, @Eveline24, ga zelf rijden. Wellicht dat de monteur nog tips heeft over de manier van schakelen etc. Je kunt wel denken dat je goed rijdt omdat je je rijbewijs hebt, maar elke auto is anders.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Eveline24 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:20:

Mijn vader vertelde me ook dat mijn distrubitieriem vervangen moet worden maar kon me niet exact zeggen wanneer dus denk ik dat ik hem ga laten vervangen tijdens het onderhoud.
Ik ken de onderhoudsintervallen van de distributieriem niet, dus laat je goed informeren door een betrouwbare garage of dit wel echt nodig is. De kosten zijn zeer hoog, reken grofweg op 1000 euro al kan het soms meevallen.
Ik heb gemerkt dat mijn auto een beetje schudt terwijl ik aan het rijden ben.
Ik dacht eerst dat het kon liggen aangezien mijn banden een beetje plat zijn ( moet ze dringend eens bij pompen denk ik )
Leren ze niet meer tijdens rijles dat je je banden goed op druk moet houden? Het is geen onderdeel van het examen, maar zou je wel moeten weten. En comfort is wel de minste reden voor het op druk houden van de banden.
Ook trilt mijn auto als ik van 3de naar 4de wil schakelen. Als ik schakel naar 4de terwijl ik 70 km per uur rij dan heb ik de trilling niet en zit ik over de 2000 toeren.
Schakel ik op 2000 toeren dan trilt hij.
Dan heb je daar je antwoord. Schakelmomenten verschillen nu eenmaal per auto, waar de ene auto al goed bijlage toeren kan schakelen, zijn er ook auto's die je juist meer toeren moet geven. Leidraad is voor een diesel inderdaad 2000 toeren, maar dat is geen absoluut vaststaand feit. Hoe dan ook is het goed advies om samen met een monteur een testrit te gaan maken, dan kan je precies laten zien wat je aan problemen ervaart.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:28:
[...]Dat trillen heb al sinds de aankoop van de auto maar er werd me eens gezegd dat dit normaal was omdat het kon zijn omdat de motor nog koud zou zijn. Maar ik heb dat altijd na het schakelen van 3 naar 4
Een koude dieselmotor draait helemaal anders dan een warme dieselmotor, als je graag vroeg opschakeld en dus in lage toeren rijd moet je echt aangepast rijden tot de motor warm is.
Maar eenmaal warm mag je dit niet meer hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 28-01-2020 08:00 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Sorry maar ik weet wel hoe ik moet schakelen hoor en auto rijden ;) Anders hebben ze mij tijdens het examen zo maar een rijbewijs gegeven .
Heb je in een Diesel of een Benzinewagen leren rijden? En leg eens uit hoe en wanneer je schakelt dan... een Diesel is namelijk nogal een verschil ten opzichte van een Benzinewagen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Barrycade schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:27:
In het Vlaams noemen we dat gewoon onze banden op pompen. Of je kan er ook van maken dat je de banden gaat opblazen. Iets te veel en je blaast ze letterlijk op :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:32
Meest waarschijnlijke is inderdaad dat er te vroeg geschakeld wordt. Gelukkig is dat ook heel eenvoudig uit te sluiten. Als je hem bijna redlined iedere keer (bij diesel 4-5000 toeren?) en dan past schakelt, trilt hij dan nog? Zo nee, dan schakel je waarschijnlijk te vroeg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
yodeluxe schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:51:
Leren ze niet meer tijdens rijles dat je je banden goed op druk moet houden? Het is geen onderdeel van het examen, maar zou je wel moeten weten. En comfort is wel de minste reden voor het op druk houden van de banden.
Gezien het feit dat de gemiddelde Belg van zijn of haar ouders heeft leren rijden, is de kans groot van niet. Dat is in ieder Europees land weer anders (leve 1 Europa). In Duitsland bijvoorbeeld, moeten ze ook 14 lesuren van 90 minuten theorieles volgen, maar ook 3 uur in nachtweer rijden.
Sorry maar ik weet wel hoe ik moet schakelen hoor en auto rijden ;) Anders hebben ze mij tijdens het examen zo maar een rijbewijs gegeven.
Als ik de gemiddelde Belg in Nederland zie rijden, krijg ik dat gevoel inderdaad wel eens. Geldt overigens net zo hard voor de gemiddelde Nederlander in het buitenland. :+ Maar dat zegt helemaal niets. Examen is een momentopname. Die gasten in Arnhem vonden ook dat ze konden rijden, maar hebben zichzelf wel om een bovenleidingmast heen gevouwen en dat heeft er eentje het leven gekost.
En je hoeft, in Nederland althans, niet soepel te kunnen schakelen om je rijbewijs te krijgen. Je moet dat ding redelijk in de volgende versnelling krijgen zonder gevaarlijk voor anderen en de auto te worden, thats it.

Maargoed, als je al niet eens de noodzaak van de banden oppompen in ziet (en het effect daarvan op het rijgedrag van je auto), denk ik dat we met de rest van de discussie ook snel klaar zijn. Breng die kar naar mensen die er verstand van hebben, neem iemand mee die wel verstand heeft van autos (is geen schande!). Je vader bijvoorbeeld, of een goede vriend, zodat je geen poot uitgedraaid wordt. D-riem is duur, maar bijna 150.000 km is geen rare stand voor een (aannemelijk tweede) wissel.
Zebby schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:28:
Meest waarschijnlijke is inderdaad dat er te vroeg geschakeld wordt. Gelukkig is dat ook heel eenvoudig uit te sluiten. Als je hem bijna redlined iedere keer (bij diesel 4-5000 toeren?) en dan past schakelt, trilt hij dan nog? Zo nee, dan schakel je waarschijnlijk te vroeg :)
Dat is wel een heel lomp verschil. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eveline24
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:31:
[...]
Gezien het feit dat de gemiddelde Belg van zijn of haar ouders heeft leren rijden, is de kans groot van niet. Dat is in ieder Europees land weer anders (leve 1 Europa). In Duitsland bijvoorbeeld, moeten ze ook 14 lesuren van 90 minuten theorieles volgen, maar ook 3 uur in nachtweer rijden.

[...]
Als ik de gemiddelde Belg in Nederland zie rijden, krijg ik dat gevoel inderdaad wel eens. Geldt overigens net zo hard voor de gemiddelde Nederlander in het buitenland. :+ Maar dat zegt helemaal niets. Examen is een momentopname. Die gasten in Arnhem vonden ook dat ze konden rijden, maar hebben zichzelf wel om een bovenleidingmast heen gevouwen en dat heeft er eentje het leven gekost.
En je hoeft, in Nederland althans, niet soepel te kunnen schakelen om je rijbewijs te krijgen. Je moet dat ding redelijk in de volgende versnelling krijgen zonder gevaarlijk voor anderen en de auto te worden, thats it.

Maargoed, als je al niet eens de noodzaak van de banden oppompen in ziet (en het effect daarvan op het rijgedrag van je auto), denk ik dat we met de rest van de discussie ook snel klaar zijn. Breng die kar naar mensen die er verstand van hebben, neem iemand mee die wel verstand heeft van autos (is geen schande!). Je vader bijvoorbeeld, of een goede vriend, zodat je geen poot uitgedraaid wordt. D-riem is duur, maar bijna 150.000 km is geen rare stand voor een (aannemelijk tweede) wissel.

[...]
Dat is wel een heel lomp verschil. :X
Jeetje, ik heb gewoon nog geen tijd gehad om mijn banden te laten op pompen. Mag het? Dus ik zie er wel de noodzaak van in. En tuurlijk heb ik dat tijdens de theorie geleerd.
Maar dat vroeg ik allemaal niet.

Kunt u me wel zeggen hoe ik dit topic verwijder. Want blijkbaar zijn er hier heel veel vooroordelen ;) En daarvoor ben ik niet gekomen.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:25:
Jeetje, ik heb gewoon nog geen tijd gehad om mijn banden te laten op pompen. Mag het? Dus ik zie er wel de noodzaak van in. En tuurlijk heb ik dat tijdens de theorie geleerd.
Maar dat vroeg ik allemaal niet.
Je geeft het wel zelf aan. Je auto schudt, je hebt een probleem, dat kan mogelijk de banden zijn. Overigens, geen tijd? Je stopt bij het tankstation, tankt je auto vol en daarna gooi je even 50 cent in de pomp om hem op te pompen. Kost je 2 minuten. Je kan het vergeten, gebeurt mij ook wel eens. Niets menselijks is ons vreemd. Maar geen tijd? Dat weiger ik te geloven.
Kunt u me wel zeggen hoe ik dit topic verwijder. Want blijkbaar zijn er hier heel veel vooroordelen ;) En daarvoor ben ik niet gekomen.
Dat kan je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
SmurfLink schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:13:
[...]

Heb je in een Diesel of een Benzinewagen leren rijden? En leg eens uit hoe en wanneer je schakelt dan... een Diesel is namelijk nogal een verschil ten opzichte van een Benzinewagen.
Leren rijden in een diesel wagen.
En wat doet dit nu allemaal ter zake?

Ik heb nooit opmerkingen gekregen op mijn schakeltechnieken.
Ik schakel meestal op 2000 toeren. Of zoals je hoort aan de motor wanneer je schakelen moet. Zo is het me door de rijschool altijd aangeleerd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:28:
[...]
Je geeft het wel zelf aan. Je auto schudt, je hebt een probleem, dat kan mogelijk de banden zijn. Overigens, geen tijd? Je stopt bij het tankstation, tankt je auto vol en daarna gooi je even 50 cent in de pomp om hem op te pompen. Kost je 2 minuten. Je kan het vergeten, gebeurt mij ook wel eens. Niets menselijks is ons vreemd. Maar geen tijd? Dat weiger ik te geloven.

Jep. Geen tijd. Moet het nog gaan doen.
[...]
Dat kan je niet.
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Zebby schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:28:
Ja waarschijnlijk is het te vroeg schakelen. Vandaar dat ik ook schakel op 2100 toeren eb dan is het trillen ook voorbij. Maar ik vroeg me af of dit normaal was want enkel bij 3 naar 4 heb ik dat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 11:38
Geen tijd om je banden op de juiste spanning te krijgen is dikke onzin. Wel de tijd om een topic te starten en te reageren. Maar 10-20 minuten naar een tankstation is teveel moeite? Of wat eerder vertrekken zodat je het onderweg kan doen?

Maar zoals meerdere mensen aangeven, ga naar de garage.

[ Voor 11% gewijzigd door corporalnl op 28-01-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:28:
Dat doet behoorlijk ter zake. Bepaalde benzinemotoren zijn hoogtoerig. Die vinden het absoluut niet leuk als je bij 2000 toeren schakelt. Als je dan met zo'n ding rijdt, krijg je inderdaad rare geluiden, schokken en trillingen in de auto. Dus zodoende is dat wel van toepassing.
Ik schakel meestal op 2000 toeren. Of zoals je hoort aan de motor wanneer je schakelen moet. Zo is het me door de rijschool altijd aangeleerd geweest.
Het kan bij een dieselauto ook geen kwaad om, als ie warm is, wat later te schakelen. Als je altijd zo schakelt, twijfel ik er wel aan of het je schakeltechniek is. Dan zou je altijd deze geluiden en problemen moeten hebben. Vooral ook omdat je aangeeft dat het alleen van 3 naar 4 is, zou dat kunnen duiden op een onderliggend probleem.

Anyhow, je hebt geen verstand van auto's. Is ook helemaal niet erg, maar laat er wel iemand naar kijken die er verstand van heeft en neem iemand mee met verstand van auto's. Zo voorkom je dat je wordt belazerd omdat jij er niets van weet.

Ik wil je overigens wel aanraden die banden z.s.m. op de juiste spanning te brengen. Behalve dat ze harder slijten omdat ze zachter zijn, is je verbruik ook hoger en de wegligging van je voertuig slechter (en daarmee ben jij dus gevaarlijker in het verkeer geworden) als je een onjuiste bandenspanning hebt (zowel te zacht als te hard is niet goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
yodeluxe schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:51:
[...]

Ik ken de onderhoudsintervallen van de distributieriem niet, dus laat je goed informeren door een betrouwbare garage of dit wel echt nodig is. De kosten zijn zeer hoog, reken grofweg op 1000 euro al kan het soms meevallen.

[...]

Mijn garagist had dit verteld aan mijn vader na verkoop dat die vervangen moest worden.

Ja, tuurlijk weet ik dat. Het is ook nog maar sinds kort en ik heb nog geen tijd gehad.

[...]

Dan heb je daar je antwoord. Schakelmomenten verschillen nu eenmaal per auto, waar de ene auto al goed bijlage toeren kan schakelen, zijn er ook auto's die je juist meer toeren moet geven. Leidraad is voor een diesel inderdaad 2000 toeren, maar dat is geen absoluut vaststaand feit. Hoe dan ook is het goed advies om samen met een monteur een testrit te gaan maken, dan kan je precies laten zien wat je aan problemen ervaart.
Oke bedankt voor uw antwoord. Vond het gewoon een beetje raar omdat de motor wel aangeeft dat ik moet schakelen maar als ik dan luister naar de motor dan trilt ie. Dus schakel ik gewoon op de toeren wanneer die niet trilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:36

empy

Rijdt rondjes

In mijn Renault Megane 1.5 dCi zegt de 'schakelassistent' ook dat ik moet schakelen tussen 1750 en 2000 toeren. Dat is nou juist het gebied dat de pret begint :+
Zelf trek ik door tot 2500 tot 3000 toeren voordat ik schakel, als het blok warm is trek ik regelmatig ook nog wel verder door naar 4000 toeren (einde 'pretbereik' van de turbo). schakelen bij 3000 toeren zorgt er voor dat ik in het werkgebied van de de turbo blijf en hierdoor vlot door kan rijden.

Als ik de schakelassistent volg gaat mijn motor ook brommen en is hij niet vooruit te branden, en als je zo 'eco' rijdt, slipt je blok ook sneller dicht en doe je een aanslag op de bigend lagers.

[ Voor 7% gewijzigd door empy op 28-01-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:34:
[...]
Dat doet behoorlijk ter zake. Bepaalde benzinemotoren zijn hoogtoerig. Die vinden het absoluut niet leuk als je bij 2000 toeren schakelt. Als je dan met zo'n ding rijdt, krijg je inderdaad rare geluiden, schokken en trillingen in de auto. Dus zodoende is dat wel van toepassing.

[...]
Het kan bij een dieselauto ook geen kwaad om, als ie warm is, wat later te schakelen. Als je altijd zo schakelt, twijfel ik er wel aan of het je schakeltechniek is. Dan zou je altijd deze geluiden en problemen moeten hebben. Vooral ook omdat je aangeeft dat het alleen van 3 naar 4 is, zou dat kunnen duiden op een onderliggend probleem.

Anyhow, je hebt geen verstand van auto's. Is ook helemaal niet erg, maar laat er wel iemand naar kijken die er verstand van heeft en neem iemand mee met verstand van auto's. Zo voorkom je dat je wordt belazerd omdat jij er niets van weet.

Ik wil je overigens wel aanraden die banden z.s.m. op de juiste spanning te brengen. Behalve dat ze harder slijten omdat ze zachter zijn, is je verbruik ook hoger en de wegligging van je voertuig slechter (en daarmee ben jij dus gevaarlijker in het verkeer geworden) als je een onjuiste bandenspanning hebt (zowel te zacht als te hard is niet goed).
Het feit dat ik twijfel is omdat dit bij mijn eigen auto is. Ik heb altijd geschakeld zoals dat ik het aanleerde op de rijschool. Op de rijschool niets van problemen gehad daarmee. Dus ik denk niet dat het aan mijn schakeltechniek ligt. Anders hadden ze me daar wel een opmerking voor mogen geven. Rijschool = diesel geen problemen. Eigen auto = diesel. Wel problemen. Ik vroeg me gewoon af of dit normaal was? Toen ik merkte dat die trillede ben ik beginnen schakelen in hogere toeren. Dus ik had dat probleem niet en ben sindsdien altijd beginnen schakelen in hogere toeren. Maar ja ik vroeg me gewoon wat dat was. Vragen staat vrij.

En voor mijn banden op te pompen. Mijn vriend heeft daar verstand van dus die zal wel mee gaan.
Maar het lijkt nu of ze overdreven plat staan. Maar dat is het nu niet he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
empy schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:39:
In mijn Renault Megane 1.5 dCi zegt de 'schakelassistent' ook dat ik moet schakelen tussen 1750 en 2000 toeren. Dat is nou juist het gebied dat de pret begint :+
Zelf trek ik door tot 2500 tot 3000 toeren voordat ik schakel, als het blok warm is trek ik regelmatig ook nog wel verder door naar 4000 toeren (einde 'pretbereik' van de turbo). schakelen bij 3000 toeren zorgt er voor dat ik in het werkgebied van de de turbo blijf en hierdoor vlot door kan rijden.

Als ik de schakelassistent volg gaat mijn motor ook brommen en is hij niet vooruit te branden, en als je zo 'eco' rijdt, slipt je blok ook sneller dicht en doe je een aanslag op de bigend lagers.
Ik doe alleen wat me aangeleerd is he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:41:
[...]

Het feit dat ik twijfel is omdat dit bij mijn eigen auto is. Ik heb altijd geschakeld zoals dat ik het aanleerde op de rijschool. Op de rijschool niets van problemen gehad daarmee. Dus ik denk niet dat het aan mijn schakeltechniek ligt. Anders hadden ze me daar wel een opmerking voor mogen geven. Rijschool = diesel geen problemen. Eigen auto = diesel. Wel problemen. Ik vroeg me gewoon af of dit normaal was? Toen ik merkte dat die trillede ben ik beginnen schakelen in hogere toeren. Dus ik had dat probleem niet en ben sindsdien altijd beginnen schakelen in hogere toeren. Maar ja ik vroeg me gewoon wat dat was. Vragen staat vrij.

En voor mijn banden op te pompen. Mijn vriend heeft daar verstand van dus die zal wel mee gaan.
De ene diesel is de andere niet. Ik heb diesels met automaat gereden die bij 130 km/h pas op 1800 toeren zaten. Vinden de meeste ook niet echt lekker, maar deze diesel vond dat prima.

Hoe lang heb je de auto al? Je komt namelijk over als iemand die net haar rijbewijs heeft? Heeft je pa er al eens in gereden? En wat zei hij ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04 15:50

ikt

[...]

Ofwel ergens in je auto, in het boekje of ergens op internet staan de aanbevolen bandenspanningen. Wellicht handig dat iemand er de 1e keer bij is, maar het is makkelijker dan je auto tanken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:44:
[...]
De ene diesel is de andere niet. Ik heb diesels met automaat gereden die bij 130 km/h pas op 1800 toeren zaten. Vinden de meeste ook niet echt lekker, maar deze diesel vond dat prima.

Hoe lang heb je de auto al? Je komt namelijk over als iemand die net haar rijbewijs heeft? Heeft je pa er al eens in gereden? En wat zei hij ervan?
Kheb mijn auto van 20 mei. En ja ik heb nog niet lang mijn rijbewijs.
Nee mijn pa heeft er nog niet ingereden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:23
Wat een gezeur en onzin over 'te vroeg' schakelen. Een diesel is gigantisch hufterproef op dat vlak. Je moet wel echt je best doen om een diesel te laten stotteren bij te vroeg schakelen. En dan nog kun je dat opvangen door met de koppeling te spelen (slippen).

Hoe dan ook, pomp die banden op en maak nog eens een ritje (kan geen kwaad), maar verder dan dat kunnen wij niet gaan raden waarom je auto anders stottert. Dat kan ontzettend veel redenen hebben (aandrijving, ontbranding, filters/lucht, verstoppingen, etc). Dus een bezoek aan de garage is voorlopig het enige advies wat we je kunnen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-04 15:42

Hegeman

Weet van alles wat

@Eveline24 stop alsjeblieft met reageren en ga met die auto naar de garage.
Volg het advies van @floorcleaner op en probeer het op die manier op te lossen.
floorcleaner schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 02:17:
Tip:

Hier op het forum hebben we te weinig zinvolle informatie en moeten we eigenlijk gokken om te antwoorden. Is niet zinvol, en onze antwoorden kunnen fout zijn, met alle eventueel gevaar vandien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat je bandenspanning belangrijk is leer je in Belgie toch ook bij de theorie/praktijk?

Bandenspanningen hangen meestal ook wel in een lijstje bij de benzinestations.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Hegeman schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:47:
@Eveline24 stop alsjeblieft met reageren en ga met die auto naar de garage.
Volg het advies van @floorcleaner op en probeer het op die manier op te lossen.

[...]
Ja jeetje . Ik mag toch antwoorden zeker . Dat dit dan verwijdert wordt ah ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Dat doet heel veel ter zake. Mensen die in benzinewagens hebben leren rijden schakelen op een heel ander moment dan in diesels. Daarnaast heeft elke auto zijn eigen schakelmoment. Die van jou zit waarschijnlijk boven de 2000 toeren. Dus schakel eens wat later en kijk of het schudden stopt. Dan heb je je antwoord.

En serieus, ga je banden oppompen. Naast dat het gevaarlijk kan zijn scheelt dat je ook een hoop brandstof. Geen tijd is onzin, het kost 5 minuten max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ikt schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:45:
Ofwel ergens in je auto, in het boekje of ergens op internet staan de aanbevolen bandenspanningen. Wellicht handig dat iemand er de 1e keer bij is, maar het is makkelijker dan je auto tanken :+
Tankklep of in de sponning van de bestuurdersdeur. Dan moet je meestal nog weten wat de maat banden is ook. Als ik het zo op internet zie, zal je zo op de 2.4 tot 2.6 bar moeten zitten.
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:46:
Kheb mijn auto van 20 mei. En ja ik heb nog niet lang mijn rijbewijs.
Nee mijn pa heeft er nog niet ingereden.
Laat die nog eens rijden. Maar bereid je voor op een garagebezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
tsjeck schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:46:
Wat een gezeur en onzin over 'te vroeg' schakelen. Een diesel is gigantisch hufterproef op dat vlak. Je moet wel echt je best doen om een diesel te laten stotteren bij te vroeg schakelen. En dan nog kun je dat opvangen door met de koppeling te spelen (slippen).

Hoe dan ook, pomp die banden op en maak nog eens een ritje (kan geen kwaad), maar verder dan dat kunnen wij niet gaan raden waarom je auto anders stottert. Dat kan ontzettend veel redenen hebben (aandrijving, ontbranding, filters/lucht, verstoppingen, etc). Dus een bezoek aan de garage is voorlopig het enige advies wat we je kunnen geven.
Merci voor uw antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
[...]

Dat zegt niks. Z'n instructeur zal denk ik niet altijd doorhebben dat je verkeerd schakelt. En het gaat er bij rijles vooral om dat je alles op een overtuigende en veilige manier doet.

Ik heb nooit commentaar gehad dat ik de koppeling teveel laat slippen, toch wees een vriend van mij (is automonteur) er op dat ik dat deed toen ik in zijn auto reed. Gelukkig had hij veel begrip, maar als ik iedere dag in zijn auto zou rijden zou de koppelingsplaat na een maand al glad zijn. Het kan natuurlijk ook komen, omdat ik ongemerkt anders ben gaan rijden, maar dat denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:49:
[...]
Tankklep of in de sponning van de bestuurdersdeur. Dan moet je meestal nog weten wat de maat banden is ook. Als ik het zo op internet zie, zal je zo op de 2.4 tot 2.6 bar moeten zitten.

[...]
Laat die nog eens rijden. Maar bereid je voor op een garagebezoek.
Ja in de deur staat dat.
En was ik sowiso van plan hoor om te gaan. Maar ik wou hier eerst raad vragen. Dacht dat altijd vragen vrij stond. Maar aan sommige reacties te zien duidelijk niet. Dus alvast voor iedereen hier sorry dat ik hier effe om raad vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
SmurfLink schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:49:
[...]

Dat doet heel veel ter zake. Mensen die in benzinewagens hebben leren rijden schakelen op een heel ander moment dan in diesels. Daarnaast heeft elke auto zijn eigen schakelmoment. Die van jou zit waarschijnlijk boven de 2000 toeren. Dus schakel eens wat later en kijk of het schudden stopt. Dan heb je je antwoord.

En serieus, ga je banden oppompen. Naast dat het gevaarlijk kan zijn scheelt dat je ook een hoop brandstof. Geen tijd is onzin, het kost 5 minuten max.
Geen tijd? Ja sorry hoor. Geloof het of niet. Maar als er onverwachts iets bij komt. En ik ga het niet alleen doen. Maar kom ik ga me hier niet gaan verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:53:
[...]

Geen tijd? Ja sorry hoor. Geloof het of niet. Maar als er onverwachts iets bij komt. En ik ga het niet alleen doen. Maar kom ik ga me hier niet gaan verantwoorden.
Waarom zou je het niet alleen doen? :? Nog nooit een fietsband opgepompt? Nou dat is zo'n beetje het moeilijkheidsniveau.

Als je geen tijd hebt om je auto te onderhouden, waar banden oppompen net zo triviaal is als tanken, zou je er niet in moeten rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eveline24
SmurfLink schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Waarom zou je het niet alleen doen? :? Nog nooit een fietsband opgepompt? Nou dat is zo'n beetje het moeilijkheidsniveau.

Als je geen tijd hebt om je auto te onderhouden, waar banden oppompen net zo triviaal is als tanken, zou je er niet in moeten rijden.
Haha jeetje toch. Kom. Ik ga me niet meer verantwoorden. Ieder zijn ding toch? Daar hoef jij niet over te oordelen. Als ik zeg het deze week niet lukt dan is het zo. Jij hier niet kijken in mij schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:51:
[...]

Ja in de deur staat dat.
En was ik sowiso van plan hoor om te gaan. Maar ik wou hier eerst raad vragen. Dacht dat altijd vragen vrij stond. Maar aan sommige reacties te zien duidelijk niet. Dus alvast voor iedereen hier sorry dat ik hier effe om raad vroeg.
Welkom op Tweakers. :X Gebeurt wel vaker, gewoon doorheen prikken. Is niets persoonlijks, op internet worden nou eenmaal wat hardere woorden geschreven.
SmurfLink schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:55:

En als je het nog nooit gedaan hebt, is het helemaal niet erg om de eerste keer geholpen te worden met oppompen. Vooral als je, in tegenstelling tot de meeste tweakers, iets minder technisch bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

Volgende keer graag even een topic-report aanmaken, in plaats in een topic te reageren dat een gebruiker iets anders moet doen.

[ Voor 83% gewijzigd door deepbass909 op 28-01-2020 12:25 ]

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:19

-tom-562

Oliesjeik

Mijn god dit loopt echt weer uit op een typisch Tweakers topic :')
Voor de topicstarter, ga alsjeblieft naar een garage

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
*knip*
Doe eens even normaal, zo op de man reageren is niet nodig.
Tevens is het een aanname dat de banden zacht zijn, dat is niet bevestigd.

[ Voor 81% gewijzigd door janvanduschoten op 28-01-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
-tom-562 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:58:
Mijn god dit loopt echt weer uit op een typisch Tweakers topic :')
Voor de topicstarter, ga alsjeblieft naar een garage
Ga ik ook doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:57:
[...]

Haha jeetje toch. Kom. Ik ga me niet meer verantwoorden. Ieder zijn ding toch? Daar hoef jij niet over te oordelen. Als ik zeg het deze week niet lukt dan is het zo. Jij hier niet kijken in mij schema.
Tanken doe je ook niet als je daar geen tijd voor hebt? Gewoon stug doorrijden?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Aan iedereen. Sorru dat ik hier een vraag stelde.

En ja , ik ga mijn banden op pompen. Voor de meesten onder jullie. Straks nog voor ik vertrek.
Bedankt voor de vooroordelen van sommigen.
En voor de anderen bedankt om toch nog respectvol te reageren.

Sorry dat ik iemand ben met weinig verstand van auto's. Maar ik dacht hier raad te vragen. Dus ja nogmaals sorry daarvoor.

Dan mag dit nu gesloten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:30

HugoBoss1985

Xenotech

Marzman schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:01:
[...]

Tanken doe je ook niet als je daar geen tijd voor hebt? Gewoon stug doorrijden?
Wanneer de brandstoftank leeg is heeft ze ineens heel veel tijd hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:32
Ik heb ook pas een paar maanden geleden voor de eerste keer mijn banden zelf opgepompt. Ik rij al zeker 10 jaar auto. Nee, ik had geen indicatie dat ze TE zacht waren, nu wel. Eerste keer dat soort dingen doen kan best spannend zijn, niks mis mee. Kijk anders eerst een youtube filmpje.
Toch blijf ik er bij dat het schakel problemen zijn. Hebben anderen het in jouw auto ook? De ene diesel is ook de ander niet. In mijn oude Corsa kon ik prima schokkend wegrijden als ik te vroeg wilde schakelen, maar in een A4 lukte dat praktisch niet, die ving het op. Klein autootje met kleine motor hobbelt toch wat sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:04:

En ja , ik ga mijn banden op pompen. Voor de meesten onder jullie. Straks nog voor ik vertrek.

Sorry dat ik iemand ben met weinig verstand van auto's. Maar ik dacht hier raad te vragen. Dus ja nogmaals sorry daarvoor.

Eveline, maak je niet te druk. Je kent die lui toch niet. Laat je niet op de kast jagen door ze. O+

Gewoon met dat ding naar de garage, banden tussendoor even oppompen en iemand meenemen zodat je geen oor aangenaaid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Zebby schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:06:
Ik heb ook pas een paar maanden geleden voor de eerste keer mijn banden zelf opgepompt. Ik rij al zeker 10 jaar auto. Nee, ik had geen indicatie dat ze TE zacht waren, nu wel. Eerste keer dat soort dingen doen kan best spannend zijn, niks mis mee. Kijk anders eerst een youtube filmpje.
Toch blijf ik er bij dat het schakel problemen zijn. Hebben anderen het in jouw auto ook? De ene diesel is ook de ander niet. In mijn oude Corsa kon ik prima schokkend wegrijden als ik te vroeg wilde schakelen, maar in een A4 lukte dat praktisch niet, die ving het op. Klein autootje met kleine motor hobbelt toch wat sneller.
Merci!

En ja ik moet gewoon later schakelen. Maar dat deed ik ook. Maar aangezien ik dat had dacht ik gewoon dat het om een technisch probleem ofzo ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:07:
[...]
Eveline, maak je niet te druk. Je kent die lui toch niet. Laat je niet op de kast jagen door ze. O+

Gewoon met dat ding naar de garage, banden tussendoor even oppompen en iemand meenemen zodat je geen oor aangenaaid wordt.
Bedankt voor uw reactie. Toch iemand die begripvol kan reageren.

Zou je de volgende keer de [wijzig] knop bij je post willen gebruiken ipv meerdere malen achter elkaar posten ( als je als laatste hebt gepost) ?
Dank :)

[ Voor 17% gewijzigd door janvanduschoten op 28-01-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:09:
[...]

Bedankt voor uw reactie. Toch iemand die begripvol kan reageren.
Ik zou trouwens wel beginnen met eerst er even iemand anders in te laten rijden. Elke auto is anders en zelfs diesels kunnen bokken. Kan dus zomaar zijn dat het toch aan het schakelen ligt. Als iemand die in wat meer auto's heeft gereden er ook last van heeft kun je er iemand van de garage naar laten kijken.

Het klinkt bij mij iig. alsof je te vroeg schakelt voor de motor. Dat merk je meestal het beste bij het schakelen naar zijn 4, in zijn 1/2/3 heeft de motor voldoende power om de te lage toeren op te vangen. Kun je trouwens ook zelf uitproberen door een keer de toeren wat hoger te laten worden voordat je schakelt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:48

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Modbreak:Een verzoek om het hier on topic te houden en normaal te reageren op de vraag van de TS.

Reageren is geen verplichting.

Op de man reacties zijn nergens toegestaan, ook hier niet. Nu graag weer on topic verder :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:12
tsjeck schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:46:

De schakelindicators van de meeste auto's zijn hopeloos. Had een Octavia 1.6 TDI, maar die wou dat ik ongeveer met 1.100 toeren ging rijden. Dat reed dus voor geen meter en je zou altijd terug moeten schakelen als je wou versnellen. Veel zuiniger reed het ook niet.

De schok van 3 naar 4 is waarschijnlijk door de versnellingsbakverhouding. Het toerental valt verder terug dan van 2 naar 3 en daarna moet de turbo weer op gang komen, wat als je daarna te snel wil niet heel comfortabel gaat. Vergelijk de terugval van de toerenteller maar tussen de verschillende versnellingen.

Je zegt het zelf al.
[...]

Het is niet alleen diesel vs diesel. Het is ook nog eens verschillende motorinhoud, verschillende versnellingsbakken, koppelingen, vliegwiel, gewicht, vermogen, etc, etc. Wat bij de ene auto prima gaat geeft bij de andere een bokkende motor.

Het nieuwe rijden leert extreem vroeg schakelen, dat is niet altijd de beste oplossing. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

GoldenSample schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:58:
Je schakelt door bij 2000 toeren in z'n 3 naar z'n 4?

Niet zo vreemd dat dat dit ding dan begint te schudden, waarschijnlijk probeer je dan bij 1500 toeren te versnellen met een relatief klein diesel blokje.
?? Vreemd advies. Met mijn Corsa 1.0, met turbo, benzine, kan ik prima met 2000 toeren schakelen. En een diesel heeft veel meer trekkracht (meestal). Vermoedelijk heeft het idd. op zijn minst ook te maken met het gruwelijk slechte Belgische wegennet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee hoor. Een benzinemotor heeft vaak een hele andere configuratie van versnellingsbak/vliegwiel. Een 1.0 drieciliner(?) benzine turbo is een heel andere concept dan een HDI 1,6 viercilinder diesel turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-04 16:35
Uitlijnen en balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 93050 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:35:
[...]

?? Vreemd advies. Met mijn Corsa 1.0, met turbo, benzine, kan ik prima met 2000 toeren schakelen. En een diesel heeft veel meer trekkracht (meestal). Vermoedelijk heeft het idd. op zijn minst ook te maken met het gruwelijk slechte Belgische wegennet.
Zoals Señor Sjon al zegt, verschillende auto's/motoren kun je niet met elkaar vergelijken. Ik heb diesels gehad die alleen goed reden door bij minimaal 2500 te schakelen en benzinemotoren die prima om konden gaan met 1500. Daarnaast, een wegennet zorgt er echt niet voor dat je auto alleen bij het schakelen van 3 naar 4 gaat schokken :)
Ook hierbij vraag ik me af hoe je er dan alleen bij het schakelen van 3 naar 4 last van kunt hebben?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:48

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Balanceren verhelpt trillen door onbalans, daar lijkt hier geen sprake van. Dan heb je vanaf een bepaalde snelheid altijd trillingen, niet af en toe. Uitlijnen zal dit probleem ook niet verhelpen, dit lijkt wel wat anders.

Het beste advies staat er al, naar een garage gaan en een fatsoenlijke diagnose laten uitvoeren.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Señor Sjon schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:55:
[...]

De schakelindicators van de meeste auto's zijn hopeloos. Had een Octavia 1.6 TDI, maar die wou dat ik ongeveer met 1.100 toeren ging rijden. Dat reed dus voor geen meter en je zou altijd terug moeten schakelen als je wou versnellen. Veel zuiniger reed het ook niet.
Als een schakelindicator aan gaat tijdens het versnellen dan geef je veel te weinig gas. Een schakelindicator zou pas aan moeten gaan als je stabiel een bepaalde snelheid rijdt, dan schakel je naar de "cruise" versnelling voor die snelheid.

Ik denk dat dit hier ook mis gaat, vermoed dat @Eveline24 met te weinig gas versneld waardoor de schakelindicator eigenlijk veel te vroeg aan gaat. Wanneer ze meer gas zou geven zou de schakelindicator niet aan gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ze geeft zelf al aan dat bij hogere toerentallen het probleem niet optreedt, dus de oplossing is eigenlijk al gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:41:
Ze geeft zelf al aan dat bij hogere toerentallen het probleem niet optreedt, dus de oplossing is eigenlijk al gegeven.
Die las ik net ook, klinkt dus alsof er niets met de auto aan de hand is en dat het er vooral om gaat dat bij deze auto je bij wat hogere toeren moet schakelen dan de auto waarin ze heeft leren rijden.

@Eveline24
Het klinkt trouwens alsof je wat problemen hebt met het onzeker in de auto te zijn. Bij vrienden heeft het geholpen om na het halen van het rijbewijs nog een paar uur rijles te nemen in de eigen auto. Dus niet vrienden/kennissen, maar echt een rij-instructeur mee te laten rijden. Veelal kunnen die nog tips/trucs/aanbevelingen geven om soepel/ontspannender te kunnen rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:41:
Ik denk het ook ja. De ene auto is de andere niet, en zeker die van een rijschoolhouder waar jan en alleman in leert te rijden is je eigen auto niet. Laat staan de eerste keer dat ik met de oude station van m'n vader kon gaan rijden. Die benzinewagen was toch even een hele andere manier van starten dan de moderne diesel van de instructeur :+ blij dat die weg is ondertussen, onding.

Dus ja, dat de auto tijdens rijles niet sputterde geloof ik best, we hoeven waarschijnlijk ook niet te twijfelen aan de rijvaardigheid van Eveline. Misschien wel een beetje aan de voorbereiding van de instructeur nadat het rijbewijs was afgegeven, want dit soort informatie hoort mijns inziens gewoon verteld te worden, maar basta. Gewoon even aanwennen op wat hogere toeren te schakelen in deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:58
Wat een reacties!
@Eveline24, ik denk niet dat je wat fout doet!
Moderne motoren zijn ontworpen om met lagere toerentallen te kunnen werken. Om dit te bewerkstelligen wordt een dual-mass vliegwiel ingezet. Deze verlaagt de eigenfrequentie van de aandrijflijn <1000 toeren.
Mijn hypothese is dus dan ook dat deze defect begint te raken. Het is namelijk een slijtdeel.

Edit; heb je trouwens de 1.4 of de 1.6? Ik zie dat alleen de 1.6 een DMF heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 28-01-2020 14:45 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:23
Hoewel wat mij betreft dit topic dicht mag (advies/antwoord is al gegeven)….wil ik toch nog even reageren. Want wat een rotzooi wordt er geroepen...

Het is zeer onwaarschijnlijk dat het stotteren komt door schakel-gedrag zoals enkele mensen hier noemen.
1. Een diesel heeft veel koppel. Stotteren/schudden van de auto lukt je alleen als je echt de grenzen opzoekt.
2. Ik heb nog nooit een diesel gehad (TDI, CDI, CRDI, HDI, D4) die gaat lopen mekkeren als ik voor 2000 toeren schakel.. Echt onzin.
3. Deze zin: 'Toen ik deze avond tijdens het naar huis rijden van 4de naar 3de schakelde merkte ik dat mijn auto schudde toen ik verder reed. Dit heb ik nog nooit gehad' ontkracht ook de nodige speculaties hier. Het toerental is in dat geval ook hoger. Zou het juist niet moeten gaan stotteren?
4. Ik heb een diesel gehad die ook bij laag toerental stotterde (1500-2000 toeren). Bleek door vervuiling te komen en is opgelost. En zo zijn er nog veel meer variabelen die hierbij kunnen komen kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door tsjeck op 28-01-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Leuk dat je ervaringen van mensen met andere diesels wegzet als rotzooi.
1) Pas bij toerentallen waarbij de turbo ook wat doet. Nooit een SDI gereden? 0-100 werd gemeten met een kalender.
2) Een VAG 1.6 wil volgens het dash graag met 80 in zijn zes gezet worden, maar dan draait ie krap 1100 toeren en dat merk je gewoon door een onrustigere loop in de auto. Hij zit immers bijna stationair te trekken. Het rijdt gewoon niet lekker en kan als schokkerig ervaren worden. Heb dit bij twee opvolgende Octavia's gehad. Oplossing was in zijn 5 blijven tot je rond de 100 zat.
3) Dat is ook maar 1x gebeurd? Het andere gebeurt telkens.
4) In mijn geval waren het beide auto's vanaf nieuw. Geen vervuiling nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:19

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:04:

Ik denk dat het lastig is om op afstand iets zinnigs te zeggen.

Ik heb mijn best gedaan om iets zinnigs te zeggen maar het beste ga je naar een garage.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
Ieder auto is weer anders kwa aandrijving/overbrenging, de één trap je iets verder door dan de ander bij schakelen dat voel je wel aan de auto naar mate je ervaring ermee krijgt, ongeacht het ook diesel is zegt dat weinig.

Je hoeft niet paniekerig te zijn om bij precies 2000 of 2100 of whatever te schakelen zoals in de rijles wordt uitgelegd, dit vormt geen enkel probleem de motor kan wel wat hebben, zolang je hem niet constant in het rode gebied trapt(vooral niet doen bij koude motor) is er niks aan de hand.

Maar het antwoord is al gegeven gewoon even langsgaan bij de garage zij zullen het wel beter weten en een beter advies kunnen geven, maar dat een auto gaat schokken met te zachte banden nog nooit meegemaakt, dat voel je ook wel in bochtenwerk en sturen als de banden zacht zijn(als je auto kent weet je het gedrag).

Schokken na schakelen is mij wel ook eens overkomen maar dat was gewoon te wild de koppeling op laten komen en geen tussengas geven, en ook wel eens auto,s gehad dat per definitie een beetje schokte als de auto nog koud was(Nee een motor is niet warm als je koelvloeistof op temp is, olie opwarmen duurt wel wat langer).

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2020 15:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Eveline24 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:20:
....
.....
Interval is 240.000 km of 10 jaar voor de diesel uitvoering
Aan die 10 jaar zit hij dus volgens het boekje moet hij vervangen worden.

Vraag voor je hem laat vervangen eerst een offerte op.
Op mijngarage.nl kun je aan de hand van het kenteken zien wat garages in de omgeving rekenen voor het vervangen van de distributie riem en weet je of de offerte een beetje reëel is.
Ik denk dat je op ongeveer 500 a 550 euro gaat uitkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 28-01-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tsjeck schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:46:
Hoewel wat mij betreft dit topic dicht mag (advies/antwoord is al gegeven)….wil ik toch nog even reageren. Want wat een rotzooi wordt er geroepen...
Zozo, pas je op dat je aan de andere kant niet van je paard valt?
Het is zeer onwaarschijnlijk dat het stotteren komt door schakel-gedrag zoals enkele mensen hier noemen.
1. Een diesel heeft veel koppel. Stotteren/schudden van de auto lukt je alleen als je echt de grenzen opzoekt.
2. Ik heb nog nooit een diesel gehad (TDI, CDI, CRDI, HDI, D4) die gaat lopen mekkeren als ik voor 2000 toeren schakel.. Echt onzin.
Ik wel, 1.4 Diesel in een Corolla, als je daar met 1500 toeren in z'n 4 hing vond hij het bij versnellen (dat zit je als je bij 2000 toeren doorschakeld) echt niet leuk.

Volgende; de Lexus IS220d pré facelift;
https://www.nu.nl/auto/99...enging-lexus-is-220d.html

Bullshit dus! Nu jij weer.
3. Deze zin: 'Toen ik deze avond tijdens het naar huis rijden van 4de naar 3de schakelde merkte ik dat mijn auto schudde toen ik verder reed. Dit heb ik nog nooit gehad' ontkracht ook de nodige speculaties hier. Het toerental is in dat geval ook hoger. Zou het juist niet moeten gaan stotteren?
4. Ik heb een diesel gehad die ook bij laag toerental stotterde (1500-2000 toeren). Bleek door vervuiling te komen en is opgelost. En zo zijn er nog veel meer variabelen die hierbij kunnen komen kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
Feitelijk zijn er twee problemen, maar lijkt iedereen zich blind te staren op 1 probleem.
Anderzijds is er het trillen van de auto bij het opschakelen van 3 naar 4 bij 2000rpm.

Het schudden zou misschien kunnen zijn dat de koppeling te snel is opgekomen tijdens het terugschakelen, hoewel het schudden dan wel snel voorbij zou moeten zijn. Blijft het lang aanhouden, dan speelt er wellicht toch wat meer en is een bezoek aan de garage zeker op z'n plaats.

Het trillen bij het opschakelen kan een vorm van resonantie zijn. Ik heb dat zelf iig eens gehad. Een eerdere auto trilde altijd bij een snelheid tussen 100-105km/u. Afhankelijk van de acceleratiesnelheid merkte ik het duidelijk of totaal niet. Ik heb er nooit lang bij stilgestaan, maar heb altijd gedacht dat het te maken had met de uitlijning van de banden. Bandenspanning zou dus ook een rol kunnen spelen hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
LA-384 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:34:

Bedankt voor uw reactie. :)

Na de reacties hier heb ik geprobeert om bij hogere toeren te schakelen en ik merk dat het beter was. Dus doe ik dit vanaf nu :) ik dqcht dat het een technisch probleem kon zijn vandaar mijn vraag hier. Oke, ik moet naar de garage sowiso. Maar toen ik mijn vraag stelde had ik gehoopt op reacties zoals die van jou en anderen hier. Waarvoor dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline24
redwing schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Die las ik net ook, klinkt dus alsof er niets met de auto aan de hand is en dat het er vooral om gaat dat bij deze auto je bij wat hogere toeren moet schakelen dan de auto waarin ze heeft leren rijden.

@Eveline24
Het klinkt trouwens alsof je wat problemen hebt met het onzeker in de auto te zijn. Bij vrienden heeft het geholpen om na het halen van het rijbewijs nog een paar uur rijles te nemen in de eigen auto. Dus niet vrienden/kennissen, maar echt een rij-instructeur mee te laten rijden. Veelal kunnen die nog tips/trucs/aanbevelingen geven om soepel/ontspannender te kunnen rijden.
Ook jij bedankt.
Klopt ik ben onzeker, door mijn ongeval die ik heb gehad tijdens mijn leerperiode.
Ik reageer nu ook op jouw antwoord. Ben niet goed mee met dit forum dus snap niet goed wat ze bedoelen om niet telkens achter elkaar te reageren. Maar bij deze zal ik iets wijzigen in mijn topic bericht ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
onzekerheid moet je doorheen bijten en gewoon lekker rijden..
en nee dat gaat niet over met een weekje.. grote kans dat het wel erger wordt als je niet gaat rijden..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Kan wel iets te maken hebben met het vliegwiel, dacht dat er vroeger ook problemen waren met dubbel massavliegwiel bij vw en schokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:02:
[...]
Ook jij bedankt.
Klopt ik ben onzeker, door mijn ongeval die ik heb gehad tijdens mijn leerperiode.
Da's ook lastig (ik reed de eerste dag met mijn auto tegen de garage op ;) ). Maar vooral door blijven rijden en proberen je rijgedrag niet aan je onzekerheid aan te passen. Daarmee krijg je nl. alleen maar meer lastige situaties. En daarnaast bedenken dat het sindsdien juist goed gaat, de eerste tijd rijden is gewoon lastig en kan wel eens fout gaan.
Ik reageer nu ook op jouw antwoord. Ben niet goed mee met dit forum dus snap niet goed wat ze bedoelen om niet telkens achter elkaar te reageren. Maar bij deze zal ik iets wijzigen in mijn topic bericht ook.
Daarmee bedoelen ze dat je meerdere quotes van meerdere mensen in 1 van je eigen posts kunt zetten en dus niet meer dan 1 post van jezelf onder elkaar hebt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eveline24
redwing schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:05:
[...]

Da's ook lastig (ik reed de eerste dag met mijn auto tegen de garage op ;) ). Maar vooral door blijven rijden en proberen je rijgedrag niet aan je onzekerheid aan te passen. Daarmee krijg je nl. alleen maar meer lastige situaties. En daarnaast bedenken dat het sindsdien juist goed gaat, de eerste tijd rijden is gewoon lastig en kan wel eens fout gaan.

[...]

Daarmee bedoelen ze dat je meerdere quotes van meerdere mensen in 1 van je eigen posts kunt zetten en dus niet meer dan 1 post van jezelf onder elkaar hebt.
Oh oke :? Wordt nog zoeken dan. :?
En ja , weten dat het niet mijn fout was en de tegenligger me geen voorrang verleende en op mij reed. Beseffen dat ik toen met volle zelfvertrouwen reed en overal naartoe durfde en het is zo ver gekomen dat ik verder dan mijn ouders thuis en mijn werk niet durf te rijden. Als passagier heb ik ook enorm veel schrik gekregen. Dat ongeval heeft echt een zware impact op mij gehad. En nu is de stap om elke dag te rijden veel te groot geworden voor mij. Vandaar ik ook snel panikeer bij de domste en stomme geluiden. Voorheen had ik dat niet.
Maar komt wel goed zeker. Niemand leerde perfect auto rijden toen ie zijn rijbewijs had. Ben iemand die me ook wel aan de maximale snelheid houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

ToFast schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:33:
Kan wel iets te maken hebben met het vliegwiel, dacht dat er vroeger ook problemen waren met dubbel massavliegwiel bij vw en schokken..
Dan zou de motor ook niet mooi stationair lopen bij het starten en dus de hele auto schudden (met koppeling los dus)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Eveline24 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:32:
[...]

Oh oke :? Wordt nog zoeken dan. :?
En ja , weten dat het niet mijn fout was en de tegenligger me geen voorrang verleende en op mij reed. Beseffen dat ik toen met volle zelfvertrouwen reed en overal naartoe durfde en het is zo ver gekomen dat ik verder dan mijn ouders thuis en mijn werk niet durf te rijden. Als passagier heb ik ook enorm veel schrik gekregen. Dat ongeval heeft echt een zware impact op mij gehad. En nu is de stap om elke dag te rijden veel te groot geworden voor mij. Vandaar ik ook snel panikeer bij de domste en stomme geluiden. Voorheen had ik dat niet.
Maar komt wel goed zeker. Niemand leerde perfect auto rijden toen ie zijn rijbewijs had. Ben iemand die me ook wel aan de maximale snelheid houdt.
De beste oplossing is toch echt meer gaan rijden en zo meer vertrouwen te krijgen.

Pagina: 1