Droogbouw met isolatie eronder

Pagina: 1
Acties:

• Citroenboom
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-01 16:50
Ik heb een vraag over droogbouw systemen. Ik wil in mijn gehele huis droogbouw gaan leggen. In de woonkamers liggen balken waar ik onder ga isoleren (met tonzon of minerale glas- of steenwol). In de gang, keuken en badkamer wordt echter beton gestort. Omdat ik niet met twee verschillende systemen wil gaan werken, wil ik daar dus ook een droogbouw systeem nemen.

Bij natbouw is het gebruikelijk om de slangen in de dekvloer te leggen en daarmee dus de gehele dekvloer op temperatuur te brengen. Hoe werkt dat bij droogbouw? Kan ik daar niet beter dik isoleren *onder* mijn buizensysteem? Dus bovenop het beton?

Ben benieuwd of iemand met dit bijltje vaker heeft gehakt. Alle hulp is welkom.

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Ik heb zelf op mijn 1e etage, en in de toekomst ook op mijn zolder het DBS14 systeem.
Ik ben zelf persoonlijk goed te spreken over het systeem, het is eenvoudig in installatie, iedereen kan het leggen. https://www.dbs14.nl/ Hier de website waar je het 1 en ander over kan vinden.

Het bestaat uit piepschuim platen, aluminium warmtegeleiders en natuurlijk de leidingen.
Je kan onder die piepschuim panelen nog extra isolatie aanbrengen, al denk ik zelf dat het piepschuim al de nodige warmte tegenhoud.

Over dit systeem heb ik gelijk een premium kwaliteit laminaat gelegd, nu na 2 nog steeds dik tevreden over het systeem. Voor mijn gevoel doet dat systeem het beter dan mijn ingefreesde vloerverwarming op de beneden verdieping... Het kraakt niet, het piept niet of iets dergelijks, het is beter als dat ik had verwacht.

Je kan er ook voor kiezen om of je beton hoogte lager te houden en overal dit soort systeem te leggen. Of waar je je houten vloer hebt dit systeem te doen, en waar je beton vloer wordt gestort deze leidingen gebruiken en dan in het beton storten. Al denk ik zelf dat de eerste optie het beste is, dan heb je overal dezelfde warmte.

Nee ik ben geen verkoper van dit product, ik ben er alleen enorm over te spreken. Prijs kwaliteit verhouding is erg netjes

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:04
Heb ook droogbouw op de 1e verdieping. Ik heb gekozen voor Uponor. Slangen liggen in de EPS in aluminium geleidingsplaten, werkt perfect!
Ik heb daaronder nog rockfloor liggen tbv (geluid)isolatie.

• Citroenboom
Wat ik eigenlijk wil weten: hoe kan ik het beste onder mijn vvw isoleren? Ik heb daar namelijk de ruimte om te doen wat ik wil.

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Onder je vloerverwarming of onder je vloer? Hoeveel cm ruimte heb je?

• Citroenboom
Ik kan uitgraven. Dus niet gedefinieerd :-)

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:04
Citroenboom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:55:
Ik kan uitgraven. Dus niet gedefinieerd :-)
Minimaal 10cm EPS. Je kan onder de VV ook isolatie leggen om de straling "naar boven" te sturen. Dan is je systeem sneller (is sowieso al met droogbouw) en warm je niet primair het beton op. Als het in de afwerkvloer "nat" ligt dan warm je veel meer oppervlak op. Dat is minder snel maar je houd wel een meer continue temperatuur.

Waarom niet nat waar je beton stort en droog waar je dat niet doet? Ik heb zelf ook gewoon de slangen in beton liggen waar dat kon. Waar dat niet kon had ik geen andere optie dan droogbouw maar dat zou nooit mijn voorkeur hebben. Het is duurder, meer arbeid, en het enige voordeel wat ik kan benoemen is de snelheid, maar dat vind ik geen argument omdat snelheid prima met elektrische kacheltjes is te behalen mocht dat een keer nodig zijn.
Pagina: 1