Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
Beste PV-vrinden,

Ik wil dit jaar toch de knoop eens doorhakken en een PV-systeem op het dak gaan liggen.

Als eerste even een situatie-schets, met een lijstje feitjes.

Huidige energieverbruik: 3600kWh per jaar, zal komende jaren nog wel iets toenemen met oog op oa terrasverwarming (nieuw te bouwen) overkapping.

Ligging:
Mijn huis heeft een vrij groot plat dak, wat gericht is op ZO. Dak is van PVC met grind er op. Hier wil ik de panelen op gaan leggen. Deze is aangegeven in het rood en heeft een lengte van 9m en 3m tot het huis. Komende zomer zal er ook een carport bij worden geplaatst (groen) van +- 4m én een overkapping in de tuin van 4x4m (blauw). Deze kan ik dus allemaal gaan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/vi01vjkry2r2jla/huis4.png?raw=1

Zon op het dak:
De zon/schaduwval gedurende de dag, is wel een dingetje. Het huis gooit namelijk gedurende de dag een schaduw over de panelen. Ik heb in Google Sketchup een schaduw-berekening gemaakt. Hierdoor is mijn keuze gevallen op optimizers per paneel.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/dus6ugeghun5lqq/render-1707-0800-thumb.png?raw=1Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ao289nxda9mp228/render-1707-1200-thumb.png?raw=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/077b2cst29baxts/render-1707-1630-thumb.png?raw=1Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/6xa8e2bfymrl9h3/render-1708-1645-thumb.png?raw=1

Nu heb ik een offerte ontvangen van Bongo, maar ik vond deze wel erg aan de prijzige kant. Dus toch maar besloten om het geheel zelf te gaan leggen.

Offerte á 4340 Wp:
- 14 AEG monokristallijn black 310Wp zonnepanelen + kabels & stekkers
- 14 stuks P300 optimizers
- SolarEdge 3500H
€ 4.174,72
+ Onderbouwsysteem á € 945,95
+ Montage á € 1.074,33
Totaal kwam op € 7.435,45 incl btw

Nu de belangrijkste vragen:
1. Als eerste vraag natuurlijk, is dit een beetje een realistische offerte, want mijn gevoel zegt dat de prijs nogal hoog is?
2. Maar nog belangrijker, is dit een beetje een goede set om vanuit te gaan? Zij rekenden met een verwachte opbrengst van 3819.2 kWh per jaar.

3. Wat is de beste layout om ze neer te leggen? Allemaal naast elkaar portrait of 2 boven elkaar landscape. Dan kan ik namelijk ook rustig aan de betonvoeten beginnen. Hou namelijk wel van de uitdaging om dit zelf in elkaar te zetten.

Alvast bedankt! :) Mocht er meer info gewenst zijn, let me know!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Al lezende, was mijn conclusie ook: portrait is helemaal fout, je doorkruist de rijen met cellen en paneel doet niets meer.

Betonvoeten in dual landscape opstelling dus. (Sun-solar eventueel)
Ondanks de prijs, kijk eens naar panasonic hit op een gewone stringomvormer. Die hebben een hogere Vmpp.
Dan is 7 panelen al een perfecte onafhankelijke string. Geen optimizers nodig, neem gewoon een SMA met shadefix.
Heb je 1 of 3-fase in huis?

Laag bij de grond en ongunstige schaduw gedurende de dag, moet je, je afvragen of je ook niet beter meteen het zuid-west schuindak vol gooit.
Zeker in de avond (vaak wat meer verbruik) veel gunstigere ligging vanwege hoogte en hellingshoek.
En hele dag, een direct verbruik en opwek icm platdak.

Zelf even puzzellen met sunnydesignweb.
Kies nieuw project, vul lokatie gegevens in en ga naar de pv configuratie.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

@jacovn p19 commentaar aanvulling?

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2020 04:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 07:37
Een Sunpower P19 zou wel met de schaduw over portrait kunnen omgaan.

@Ice T kun je ook die schaduw simulatie voor paar andere dagen maken ?
Ik vind de hoeveelheid schaduw voor zuid/oost erg meevallen voor Januari, maar als de zon hoger komt te staan in maart, mei, juli, wanneer valt schaduw van huis op panelen ?

Zet de schoorsteen er ook bij als dat lukt, die creert nog een paneel extra schaduw met wat pech.

Je noemt optimizers voor de schaduw neem ik aan.

Met de schaduw in portrait over panelen houd een normaal paneel al vrij snel op te produceren omdat alle sper didodes actief worden.

@AUijtdehaag stelt de vraag al of je 1 of 3 fase hebt.
Met een 1 fase systeem zou je indien je solaredge zou willen 20A af kunnen zekeren en een SE5000HD wave nemen. Dan gaat het wel werken met de schaduw omdat je vrij lang (je 16:45 afbeelding) nog 6 a 7 panelen in de zon hebt). Neem wel p404 optimizers, dan blijft het doorwerken met 5 panelen in de zon (als in 380 volt / 85 volt per optimizer= 4,14)

3 fase SE zou ik vergeten, dan heb je 750 volt / 85 per optimizer = 8,82 = 9 panelen minimaal in de zon.
Als je daar rond 17:00 al tegen aan loopt (op 17 januari is de zon al min of meer onder) beperk je wel je productie in de vroege avond. Dan ben je eigenlijk verplicht nog 9 panelen op je schuine voordak te leggen, want anders kakt de productie compleet in in de vroege avond.

Kijk even hoe de schaduw in de maanden Maart, April, Mei, Juni is. Als dat uit je model te halen is.

Als je in de vroege avond schaduw blijft hebben, zou ik eerder micro inverters voor schaduw nemen dan Solaredge.

De suggestie van @AUijtdehaag is ook prima, als je panelen met hogere Vmpp neemt kun je iets kortere strings maken, en de schaduw en niet schaduw panelen splitsen en zo wel productie houden.

Ik zie dat je ook vrij groot schuin dak op zuid/west hebt, dan is de andere kant noord/oost. Daar kun je ook een oost/west systeem opleggen.

Als het om zelf leggen gaat lijken mij de betonvoeten met 2 panelen in landscape een prima optie. Dan is schaduw van eigen huis door een paneel ook wat makkelijker op te vangen (in 3,4,5,6 banen afhankelijk van merk paneel) je kunt er dan 10 of 11 kwijt, en op basis van de huidige afbeelding houd je er dan iets meer panelen in zon.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 28-01-2020 06:42 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 03:55:
Al lezende, was mijn conclusie ook: portrait is helemaal fout, je doorkruist de rijen met cellen en paneel doet niets meer.

Betonvoeten in dual landscape opstelling dus. (Sun-solar eventueel)
Die had ik ook al gezien ja, zagen er goed uit. Deze komen een eind overeen met hetgeen wat ik in gedachten had om zelf te maken.
AUijtdehaag schreef:
Ondanks de prijs, kijk eens naar panasonic hit op een gewone stringomvormer. Die hebben een hogere Vmpp.
Dan is 7 panelen al een perfecte onafhankelijke string. Geen optimizers nodig, neem gewoon een SMA met shadefix.
Deze ga ik eens checken, wist niet dat het bestond.. Wordt even inlezen om deze goed te vergelijken. De strings in een paneel liggen in de lengterichting toch?
AUijtdehaag schreef:
Heb je 1 of 3-fase in huis?
3-fase
AUijtdehaag schreef:
Laag bij de grond en ongunstige schaduw gedurende de dag, moet je, je afvragen of je ook niet beter meteen het zuid-west schuindak vol gooit.
Zeker in de avond (vaak wat meer verbruik) veel gunstigere ligging vanwege hoogte en hellingshoek.
En hele dag, een direct verbruik en opwek icm platdak.
Het nadeel is dat ik enkele grote bomen aan de overkant van de straat heb staan. En ik wil voorlopig nog even de optie open houden om in de toekomst een dakkapel aan de voorkant te kunnen plaatsen.
jacovn schreef:
@Ice T kun je ook die schaduw simulatie voor paar andere dagen maken ?
Ik vind de hoeveelheid schaduw voor zuid/oost erg meevallen voor Januari, maar als de zon hoger komt te staan in maart, mei, juli, wanneer valt schaduw van huis op panelen ?
Ik heb de data er bij gezet in de afbeeldingen. De simulaties zijn gebaseerd op juli en augustus.
De schoorsteen zal ik nog meenemen in het 3D-model, probeer morgen/overmorgen een nieuw ontwerp te maken.
Hierin zal ik dan meteen de panelen in portret gaan zetten en de tijdstippen proberen te bepalen wanneer de schaduw op de panelen begint te vallen.
jacovn schreef:
Je noemt optimizers voor de schaduw neem ik aan.
Met de schaduw in portrait over panelen houd een normaal paneel al vrij snel op te produceren omdat alle sper didodes actief worden.
Ja precies, omdat de schaduw één voor één op de panelen valt, kwam ik op die optimizers. Maar qua opbrengst en indeling, heeft landscape dus de voorkeur.
jacovn schreef:
@AUijtdehaag stelt de vraag al of je 1 of 3 fase hebt.
Met een 1 fase systeem zou je indien je solaredge zou willen 20A af kunnen zekeren en een SE5000HD wave nemen. Dan gaat het wel werken met de schaduw omdat je vrij lang (je 16:45 afbeelding) nog 6 a 7 panelen in de zon hebt). Neem wel p404 optimizers, dan blijft het doorwerken met 5 panelen in de zon (als in 380 volt / 85 volt per optimizer= 4,14)

3 fase SE zou ik vergeten, dan heb je 750 volt / 85 per optimizer = 8,82 = 9 panelen minimaal in de zon.
Als je daar rond 17:00 al tegen aan loopt (op 17 januari is de zon al min of meer onder) beperk je wel je productie in de vroege avond. Dan ben je eigenlijk verplicht nog 9 panelen op je schuine voordak te leggen, want anders kakt de productie compleet in in de vroege avond.

Als je in de vroege avond schaduw blijft hebben, zou ik eerder micro inverters voor schaduw nemen dan Solaredge.
3 fase dus.
Ik moet even goed in het verschil tussen micro-inverters vs optimizers gaan duiken. Dat zegt me nog te weinig.

[ Voor 46% gewijzigd door Ice T op 28-01-2020 22:29 . Reden: Aanvulling extra quotes ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vraag mij bij die schaduw simulaties altijd af, in hoeverre je in de gaten hebt, dat de zon al lang niet meer met een goede hoek op je panelen valt en de produktie toch al ver ingekakt is.
Wat je dan nog probeert te voorkomen met optimizers is dan een dure oplossing voor die laatste watjes.

Maar goed, ook vaak lastig te bepalen via een paar plaatjes op internet in hoeverre dat opgaat in de echte situatie.

Een paneel heeft 3 of 4 rijen met cellen in de lengterichting inderdaad. Elke rij heeft een bypass diode. Een stringomvormer (sma shadefix bijvoorbeeld) maakt daar handig gebruik van, door de totale stringspanning te verlagen, zodat de diodes reageren op beschaduwde cellen, en ze gebypassed worden.

Dus landscape is dan (veel) beter, in jouw geval. In portrait doet, in die situatie, het hele paneel niets meer.

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2020 02:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Schoorsteen gewoon er af bikken, zit die ook niet meer in de weg voor panelen op het schuine dak. Ook veel fijner om te doen als er nog geen panelen liggen, dan is het minder erg als je een keer een steentje naast de stortkoker gooit.

Voor die optimizers zou ik toch eens goed narekenen of je die ooit terugverdiend. Vaak is het zinniger de meerprijs te steken in panelen met een hogere Wp waarde.

De panelen hebben bypass diodes, maar dan moet je wel zorgen dat de schaduw er in de goede richting overheen gaat. Die bypass diodes bedienen langwerpige stroken van het paneel. Als de schaduw van bovenaf komt heb je dus liever het paneel in landscape dan in portrait.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-01-2020 05:36 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 07:37
Ice T schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:18:
3-fase
Ik heb de data er bij gezet in de afbeeldingen. De simulaties zijn gebaseerd op juli en augustus.
De schoorsteen zal ik nog meenemen in het 3D-model, probeer morgen/overmorgen een nieuw ontwerp te maken.
Hierin zal ik dan meteen de panelen in portret gaan zetten en de tijdstippen proberen te bepalen wanneer de schaduw op de panelen begint te vallen.

[...]

Ja precies, omdat de schaduw één voor één op de panelen valt, kwam ik op die optimizers. Maar qua opbrengst en indeling, heeft landscape dus de voorkeur.

[...]

3 fase dus.
Ik moet even goed in het verschil tussen micro-inverters vs optimizers gaan duiken. Dat zegt me nog te weinig.
Ik zou Solaredge 3 fase vergeten als zo veel panelen in de schaduw vallen. Dan stopt de prodcutie of kakt compleet in als de schaduw rond de tijd in de tekening op de panelen valt.

Voor wat betreft de keus voor string inverter, inverter met optimizers, micro converters:
- String inverter 5000 Watt modell SB50 => €1025
- SE5000 HDwave €935 + aantal panelen x €50
- micro inverters enpahase IQ7+ €116 x aantal panelen / APS YC1000 €85-€100 per paneel

Enkel al de bekabeling bij de micro inverters is stuk duurder dan voor een string inverter of een SE systeem
, het is snel 15-20 euro aan bekabeling per paneel tegen 100 euro totaal aan bekabeling voor een string of SE systeem.

Dus bij 14 panelen bijlft een string inverter de €1025 (en iets van 100 euro kabel)
Een SE wordt €935 + 14x€50 = €1635

Enphase wordt 14 x €116 + 14 x €20 = €1904 (monitoring is dan nog een keer €175 voor een envoy-S)
AUijtdehaag schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 02:15:
Ik vraag mij bij die schaduw simulaties altijd af, in hoeverre je in de gaten hebt, dat de zon al lang niet meer met een goede hoek op je panelen valt en de produktie toch al ver ingekakt is.
Wat je dan nog probeert te voorkomen met optimizers is dan een dure oplossing voor die laatste watjes.

Maar goed, ook vaak lastig te bepalen via een paar plaatjes op internet in hoeverre dat opgaat in de echte situatie.

Een paneel heeft 3 of 4 rijen met cellen in de lengterichting inderdaad. Elke rij heeft een bypass diode. Een stringomvormer (sma shadefix bijvoorbeeld) maakt daar handig gebruik van, door de totale stringspanning te verlagen, zodat de diodes reageren op beschaduwde cellen, en ze gebypassed worden.

Dus landscape is dan (veel) beter, in jouw geval. In portrait doet, in die situatie, het hele paneel niets meer.
+1 voor landscape op betonvoeten.

En licht van achter op een paneel met ondergaande zon is stuk minder krachtig omdat de hoek dan dermate groot wordt en de licht intensiteit aan het aflopen is.

Als je landscape gaat kun je voor 5 portrait panelen ongeveer 3 stuks 1.67 lange panelen landscape leggen
Je hebt 15 portrait panelen getekend, dat zouden dan 9 x 2 = 18 landscape panelen kunnen zijn.

18 x 300+ wattpeak = 5400 wattpeak +
Stel je gaat voor 1 fase dan moet je 350 volt strings maken.
Met 60 cellen panelen is dat ongeveer 33 volt per paneel dus 10 per string, wordt dan 2 x 9 bij 18 panelen.

Met 96 cellen panelen (Panasonic HIT) is het 56+ volt per paneel dus 6 panelen in een string wordt dan 3 x 6 panelen.

Het voordeel met 3 strings (3 x 2 panelen op betonvoet nast elkaar) is wellicht dat de schaduw punt van je huis alleen over middelste blok heen draait. De andere 2 houden dan iets langer zon.

Alleen Panasonic HIT panelen zijn wel iets duurder per stuk dan een ander merk 60 cell panelen (scheelt 50-75 euro per paneel)

Je doet dan wel 18 x 325 = 5950 wattpeak maar STC zul je niet vaak halen in deze orientatie en hellingshoek. En mocht het wel zo zijn topt de 5000 watt inverter wel een beetje af.

Ga je voor een 3 fase inverter wordt bij een SMA de string spanning 580 volt.
Met 60 cell panelen moet alles in 1 string. En met 96 cell panelen worden het dan 2 x 9 panelen.

Ik denk persoonlijk dat je moet afwegen of je extra wilt betalen voor 3 strings op een 1 Fase SMA met Panasonic Hit panelen. Of goedkopere panelen in 2 strings op een 1 Fase SMA of een ander merk inverter.

Tijwfelachtig of je na 16:30 in de zomer (Juni), en dan elke maand 30 minuten eerder, door de huis schaduw op 1/3 van je panelen de de meerprijs verdient. Wel zullen bij maar 2 strings die wel beide last van schaduw op aantal panelen krijgen, welke bij 3 strings op een enkele string valt. Dat is ook echter maar 30 - 60 minuten winst schat ik in => zou wel een uurtje iets productie zijn ten opzicht van 2 strings die helemaal inzakken.

[ Voor 25% gewijzigd door jacovn op 29-01-2020 08:15 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1